PDA

View Full Version : Soorten interfaces



VLP
23 december 2012, 17:55
hallo,

Ik heb enkele vragen over de soorten interfaces, vooral de inputs eigenlijk.

Ik heb gezien dat je een input hebt voor gitaar ( jack) en microfoon inputs ( XLR3).
Eerst was ik van plan een een SM-57 te kopen en zo voor m'n amp en opnemen. Maar nu zie ik dat het ook anders gaat. Maar wat is het verschil in geluid en kwaliteit ? Ik veronderstel dat je met een gitaar input niets door je versterker kan horen ?

Welke interface raden jullie aan. In principes zal ik enkel mijn elektrische gitaar en basgitaar opnemen.
Of kan ik beter een klein mengtafeltje kopen met een line in ? En wat is het verschil juist tussen de mengtafel en de interface ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

paulusdeBKB
24 december 2012, 11:50
Je hebt veel vragen, die al in diverse gedaantes op dit forum zijn voorbijgekomen. Misschien is het beter om even de bieb binnen te lopen en daar een tipboek recording te scoren. Dan heb je de big picture - aanvullende vragen kun je dan altijd hier stellen.

Om je een beetje op weg te helpen: een gitaarversterker opnemen met een microfoon (zoals de SM57) werkt prima, maar is voor veel thuisopnemers toch geen goede optie ivm buren en opnamesessies die nog wel eens willen uitlopen tot laat in de avond. Je kunt met modeling vergelijkbare resultaten bereiken, zonder dat het gitaargeluid eerst door een speaker hoeft. In dat geval moet je je gitaar inprikken op je te kopen interface, en die interface moet dan beschikken over een 'instrument input'.

Een apparaat om eens naar te kijken: Focusrite Scarlett 2i2: http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/focusrite-scarlett-2i2/100006223/FBR102341

VLP
24 december 2012, 15:33
Bedankt om te reageren.

Ik heb net wat zitten surfen en ben nu toch al wat slimmer geworden.
Een mengtafel zal het niet worden. Kwaliteit ligt schijnbaar zeer laag.
Hetgeen wat ik eigenlijk wil bereiken is opnemen met een mooi geluid en men gitaar ook versterkt daar men amp horen terwijl ik speel. Ik heb een vox ac15c2. Ik dacht dat een mic dus wel een goed idee was. Van buren heb ik geen last en later als 22u zal ik nooit spelen.
Qua interface dacht ik aan de Alesis IO2 ?

VLP
24 december 2012, 18:55
Na veel zoeken dacht ik een van deze 3 te nemen. Persoonlijk verkies ik de Focusrite.

Focusrite scarlet 2i2 €135
Tascam US-122 Mk2 €98
Alesis iO2 €99

http://www.thomann.de/gb/lexicon_alpha_studio.htm lijkt dit wat ?

paulusdeBKB
27 december 2012, 00:30
Alle genoemde interfaces zijn geschikt voor wat je wilt. De Lexicon is nieuw voor me, en onwaarschijnlijk goedkoop. Maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet goed kan klinken. De andere 3 interfaces hebben alle 3 een goede reputatie. Misschien kun je de bijgeleverde software ook in je overweging opnemen?

Interfaces zijn zo goedkoop vandaag de dag dat je je er nauwelijks een buil aan kunt vallen. Check wel even online of er veel problemen zijn icm met het door jou gebruikte besturingssysteem (winXP, vista, 7, 8, Mac, 32 of 64 bits)