PDA

View Full Version : Nieuwe versterker: Egnater Tweaker 40



marter544
23 december 2012, 17:53
Na tijden over een Engl Blackmore gespeeld te hebben, was ik het slepen zat, de gigantische Engl Z5 zat, het platte clean zat, tja. Ik gebruikte eigenlijk alleen het 3e kanaal met de gain vrij laag; het werd tijd voor wat anders. Na een beetje rondkijken op internet kwam de Tweaker bij mij voorbij: 40 watt, 2 identieke kanalen, veel aan in te stellen en niet duur. Ik zag er eentje op marktplaats, ben daar maar eens gaan kijken: dat was een goede beslissing, het ding is een jaar oud en is echt nog zo goed als nieuw; zit geen krasje of wat ook op.

De sound: clean en lo-gain is echt briljant, scheur is ook super. Echt super; je kan van alles instellen, zonder dat je met lompe versterker bent aan het sjouwen. Van hendrix naar SRV, naar Rage Against The Machine. Ik wil nog soundclipjes maken. Kleine beschrijving van wat er allemaal in valt te stellen en wat het doet:

Per kanaal:
Vintage/modern switch: Geeft em iets meer laag en hoog op de modern stand, wat meer hifi. Wel fijn voor een wat stevigere scheur.
Master volume: Spreekt voor zich.
Tight/Deep: In de deep stand heeft hij een stuk meer laag, en is wat minder strak. In de tight stand, het tegenoverstelde (goh).
Bright/Normal: Geeft wat meer hoog en helderheid.
Hot/Clean: Stuk meer scheur
Mid cut/normal: Wijst voor zich

Wat close-ups van de knoppen:

https://dl.dropbox.com/u/13617738/egnater/P1070222.JPG

https://dl.dropbox.com/u/13617738/egnater/P1070221.JPG

Daarnaast heb je een gedeelde EQ, en een USA/AC/BRIT switch. De USA en brit standen zijn heel erg lekker en zijn natuurlijk gebaseerd op fender en marshall; ac stand op een vox. De ac stand gebruik ik eigenlijk niet.

Wat mis ik nog? Een wat zwaardere, hardere scheur. In de band gebruik ik dat eigenlijk niet, maar ik vind het wel fijn om te hebben. Ik heb er nu een LPB-1 er voor staan, maar ik denk dat ik een soort tussenweg tussen booster en drive nodig heb. Ik heb er nu een redelijke boost voor staan, en dan kom ik wel in metal-gain regionen, maar ik denk dat ik wat minder moet boosten en wat drive moet toevoegen, het wordt zo een beetje te korrelig. Iemand suggesties? Eerste wat ik ga proberen is natuurlijk een tubescreamer. Nog 2 foto's, want dat staat altijd mooi:

https://dl.dropbox.com/u/13617738/egnater/P1070223.JPG
https://dl.dropbox.com/u/13617738/egnater/P1070216.JPG

Bassa
23 december 2012, 18:53
Veel plezier met je nieuwe amp. Ik heb zaterdag de 15 geprobeerd bij musicstore. Zat te twijfelen tussen die en de tubemeister, vond de tubemeister toch iets lekkerder maar die tweakers zijn ook geweldige amps!

Buzzel
23 december 2012, 19:26
Toffe aankoop. Ik vind die engaters wel tof.

Speeddemon
23 december 2012, 19:35
Klinkt goed! Heb 'm ook overwogen, maar om 2 redenen niet gedaan:
-eerdere ervaringen met Egnater leverden precies op wat jij ook zegt: geweldig voor clean/low-gain classic rock dingen, maar komt te kort voor metal
-de Carvin V3m die ik net gekocht heb, was nog een stuk veelzijdiger en uitgebreider.

Ik kan je een paar goede boost-tips geven (de meeste zijn wel bekend):
-Boss SD-1
-Boss OD-3 (drive op 1/3e, volume voluit, tone op 2/3e)
-Zoom PD-01 Power Drive (poor man's Klon)
-DOD 250 Overdrive Preamp (vervang de 2 clipping diodes door 5mm groene LEDs en je hebt een mooiere crunch ipv fuzzy vervorming, met een stuk meer volume)
-Ibanez TS9 (maar mogelijk wel modden)
-MXR Micro Amp (maar hier zou misschien weer een low-cut switch op moeten, mocht je metal sound niet strak genoeg blijken)

An sich is de Boss OD-3 denk ik de beste keuze, omdat die 'stock' al goed klinkt én heel goed als stand-alone overdrive te gebruiken is, wat de SD-1 en TS9 naar mijn mening een stuk minder goed doen, als je met humbuckers speelt.

forceps
23 december 2012, 20:23
Die wil ik ook nog eens testen! Tijdje geleden op een Tourmaster gespeeld, heerlijke amp. Maar wel een flink prijskaartje (zelfs tweedehands, ik meen 1200 euro incl. 2x12" cab). Benieuwd hoe die tweakers naast bijv. een 6505 klinken.

marter544
24 december 2012, 11:07
De tweaker kun je niet vergelijken met een 6505, of bedoel je tweaker voor de cleans en de crunch, 6505 voor lead? Ik denk dat ik er een randall RH100 top koop, eerder gehad en voor metal werkt dat errrug mooi, voor weinig geld. Metal is bij mij toch een beetje op de achterbank gekomen zegmaar.

The Unforgiven
24 december 2012, 12:20
Jij bent me geloof ik precies voorgeweest, ik heb nog hoger geboden dan jij, maar toen stond jullie afspraak al. Jammer, want ik had ook enorm veel interesse in deze versterker.
Veel succes ermee!

marter544
24 december 2012, 14:32
Hehehe, als ie weg gaat laat ik het je weten! Zojuist een randall rh100 G2 gekocht voor wanneer ik toch nog de neiging heb metal te spelen, ik ben blij!

vpilot
28 december 2012, 10:58
Gefeliciteerd! Ik heb zelf de 15W versie daarvan en ben zeer tevreden. Leuk om te lezen hoe smaken kunnen verschillen, ik vind namelijk de AC stand (met vintage, deep, bright) clean het mooist :) Voor scheur gebruik ik meestal de brit stand (modern, tight, normal).
Ik ben benieuwd naar je soundclips!

Mr. Dynamite
28 december 2012, 11:19
Mooi ding, lijkt me een gave versterker voor het geld. Hoe komt hij mee in de band?
Heeft ie genoeg clean headroom om met een stevige drummer mee te komen denk je?

Gister nog zitten kijken naar de tweaker 88, lijkt me ook een gave amp :ok:

marter544
28 december 2012, 11:23
Clean headroom wel net/wel niet (maar ik denk het wel, gelukkig hoeft het bij mij niet helemaal clean te zijn). Hangt natuurlijk ook een beetje van de output van je elementen af. Na de kerstvakantie gaan we weer repeteren, dus dan gaan we het merken!

toddzilla
28 december 2012, 11:36
Mooie versterker man! Ik zit al een tijdje op een Rebel 20 te gassen, maar misschien is zo'n tweaker ook wel wat. Bedankt he! ;)

MjS
28 december 2012, 11:54
Ik red het in mijn rockband prima (ook clean [met een randje]) met de 15 watter en een 2x12 met Greenback-achtigen (dus niet de meest efficiente speakers). Hele leuke amps voor heel weinig. Wel in de band de deep-switch uitlaten. Valt weg en je moet 'm dan opeens veel harder zetten om overal overheen te komen. Het is leuk voor thuis, dat wel.

vpilot
28 december 2012, 19:31
Wat MjS zegt, de 15-Watter gaat al best hard dus ik denk dat jouw 40 Watt prima mee zullen gaan in de band.

guitarguru
2 januari 2013, 19:28
Gefeliciteerd nog! Zit nu ook een beetje te gassen op zo'n Tweaker 40 (top of combo??). Lijkt me lekker veelzijdig en wellicht voor mij, dankzij de 2 kanalen, ook zonder pedalen te bespelen, voor jams enzo.
Het toongedeelte wordt gedeeld door beide kanalen nietwaar? Dit geldt dan ook voor de US/AC en Brit switch? Je kunt dus niet schakelen tussen USA clean en Brits scheuren...
Kun je via de fx-loop ook een boost bewerkstelligen? Dus in en out verbinden met kabeltje, level instellen, en dan voetschakelbaar de loop aan- en uitzetten voor een volumeboost?

Il_Falco
31 januari 2013, 08:22
(Schopje)

Heeft hij clean headroom in de band? Geraakt hij mee?