PDA

View Full Version : Dubbele logaritmische potmeter met loudness tap gezocht !!!!



7ender
23 december 2012, 10:13
Hallo jongens ,....

Ik heb me gisteren werkelijk 't lazerus in de rondte gereden om een stereo potmeter met loudness tap
te kunnen bemachtigen .....
.....Helaas ,....op niks af ! :(

Het is voor een oude Sony-versterker , waar ik helemaal verliefd op ben ,..zóóó mooi klinkt dat ding:lovelove:

Nou heeft niks het eeuwige leven ,....en de potmeter is na wat re-animaties toch uiteindelijk overleden .

Sony heeft mooie spullen gemaakt , maar zoals met ALLE japanse spullen : Je kunt van die jappen de klere krijgen met je ouwe klerezooi , ...onderdelen worden maar voor een aantal jaartjes geleverd , en daarna mag je 't lekker uitzoeken met je troep :angry:

De vraag is nu :

Hoe kom ik aan een DUBBELE LOGARITMISCHE POTMETER , 2 x 250K LOG , MET LOUDNESS TAPS ??????

Wie -o' -wie heeft 'r een helder idee ? :confused:

piezo
23 december 2012, 12:39
Is de oude pot electronisch of mechanisch kapot?

Mogelijkheden:
- Zoek op marktplaats/rommelmarkt een hifi versterker uit dezelfde tijd. Misschien dat er een geschikte in zit, al is die natuurlijk ook niet meer helemaal goed. Zonodig linpot met centertap gebruiken i.p.v. logpot met excentertap.
- Gewone stereo pot er in en de gewenste loudness regelen met bass en treble.
- Als het een mechanisch defect is, de oude schijfjes in een nieuwe behuizing zetten.
- Als de grafietbaan doorgesleten is, de loper een beetje verbuigen zodat ie een nieuw spoor krijgt.
- Op een nieuwe stereo 250 k logpot zelf taps maken m.b.v. een extra terminal en geleidende zilververf naar de grafietbaan.

Plant
23 december 2012, 12:50
Een lineaire pot zou ik niet doen:

- Het volume-regelgedrag verandert drastisch, het begin regelt heel snel harder en voorbij de helft gebeurt er hoorbaar nauwelijks meer iets.
- Door de centertap valt ook de loudness op een veel hoger volumepunt af dan je gewend bent. Maar misschien kwam je toch al nooit verder dan het midden (stand 5)?

edit: oh, heeft logaritmisch een ex-centertap? Zit de tap dan op halve weerstandwaarde? Dan maakt het niet uit idd.
Vergeet punt 2, maar hou wel punt 1 wel in gedachten.

7ender
24 december 2012, 11:49
Piezo ,...Plant ,....bedankt jongens ! :ok:

Ik heb die potmeter nog eens nagemeten , maar logaritmisch is deze niet echt te noemen .:confused:
De loudness-taps zitten exact op de halve weerstands-waarde ( en halve loper-slag ) op de koolbaan.

Ik denk dat ik dan het plan van Piezo ter harte neem om te proberen om een dubbele Lin. potmeter te verbouwen .

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588328?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CPLCwebEsbQCFcpZ3godjCAA4Q&WT.srch=1

Met deze lijm wil ik proberen om zelf die taps aan te hechten ,.....zou dit hiermee kunnen lukken ?

( ik heb enorm veel gerepareerd en geknutseld in m'n leven , maar dit heb ik nog niet eerder gedaan ):)

piezo
24 december 2012, 19:50
Nooit geweten dat er geleidende lijm bestond dus ook geen ervaring mee.
Maar goed om te weten.

Zelf zou ik een gaatje aan de rand van de schijf geboord hebben, dan zilververf van het gaatje naar de weerstandsbaan en dan een hele kleine terminal uit een slooppot in het gaatje vastpoppen.
Maar zo'n randje is maar smal en de loper moet ook niet stuik kunnen lopen op de terminal, dus een pietepeuterig klusje zou het zeker geworden zijn.

Laat ons weten hoe het afloopt.

7ender
24 december 2012, 23:01
Nooit geweten dat er geleidende lijm bestond dus ook geen ervaring mee.
Maar goed om te weten.

Zelf zou ik een gaatje aan de rand van de schijf geboord hebben, dan zilververf van het gaatje naar de weerstandsbaan en dan een hele kleine terminal uit een slooppot in het gaatje vastpoppen.
Maar zo'n randje is maar smal en de loper moet ook niet stuik kunnen lopen op de terminal, dus een pietepeuterig klusje zou het zeker geworden zijn.

Laat ons weten hoe het afloopt.

Ik ga iig die lijm-bende bestellen , en na de feestdagen stort ik me weer op die HiFi-versterker van me.
Ik heb de boel inmiddels maar weer dicht-getimmerd en opgesteld voor gebruik.
Bij die zieke potmeter heb ik met geweld de twee koolbaan-printjes t.o.v. elkaar kunnen verschuiven , zodat ze iig weer een beetje redelijker gelijk oplopen.
Ik zit hier namelijk met zoveel open-liggende projecten , dat ik maar effe pas-op-de-plaats maak met dit ding , en 'm "voor netjes" voorlopig maar weer in de kast heb gezet voor tijdelijk gebruik met de feestdagen ( en voor de visite )
De heren gitaristen hebben hun gerepareerde/gereviseerde spullen allemaal opgehaald en me "woonkamer" lijkt inmiddels weer een ietsje meer op een woonkamer ( ipv een reparatie-hok )......

....vindt me meissie ook effe gezelliger nu .... :D