PDA

View Full Version : Fender 300PS eindbuizen...



Frits van Mourik
23 december 2012, 00:05
Beste mensen,

M'n werktafel buigt zowat door onder het gewicht van een Fender 300PS buizenamp.
Het ampje weegt ruim 35 kg, maar levert dan ook zo'n 300 WRMS aan 8 Ohm.
Dit alles uit 4 speciaal voor Fender geselecteerde 6550 eindbuizen met een B+ van 700V.
Moet dus prutsgewijs nog eens xtra goed opletten met meetpennen & vingers.

Maar OK, de Fender 6550 waren al eens vervangen door Sovtek's, die op hun beurt weer vervangen zijn
door JJ KT88's. Ook deze lampen zijn na twee jaar geregeld misbruik alweer zo ongeveer ter ziele.

Mijn idee is, om ze te vervangen door Tungsol KT120's.
Ze vragen een wat hogere gloeistroom (300mA per buis).

De PT heeft drie gloeistroomwikkelingen; eentje voor de preamp-buizen
(waaronder een 6V6 voor een trafo-fasedraaier) en eentje voor elk paar eindbuizen.

De B+ levert eigenlijk slechts zo'n 340V, maar wordt met een Villard spanningsverdubbelaar opgejaagd
tot die +/- 700V.

Nu dan de vraag (eindelijk)..:
Zijn die KT120's een goed ID voor deze amp?

Zo, het is eruit!!
Graag jullie mening...

Chris Winsemius
28 december 2012, 15:36
Heb er hier nog 1 staan...... hernia op 11! ;)

Gebruik gewoon 6550s want daar is ie voor ontworpen, volgens mij zitten er in deze nu TAD of KOCH 6550s

De 300 en 400 PS zijn volgens mij de enige echte Fender bas-versterkers.

tommus42
28 december 2012, 15:45
Gaaf, die 6V6, niet te geloven. Tijdje uitgekeken naar die van Marshall, mooi ding.

LemmyNL
28 december 2012, 22:26
Hij heeft gewoon een 300PS staan! Supervet!

Maar wat hierboven al gezegd wordt, álles wat ik er over lees en vinden kan zegt dat die dingen erg kritisch zijn op de buizen (of andersom) en je dus vooral moet nemen wat er voor gemaakt is en niet anders.

Mocht je 'm nog eens willen testen op een Folded Horn speaker die er bij hoort..... u heeft mijn gegevens ;)

Frits van Mourik
29 december 2012, 00:34
Hij heeft gewoon een 300PS staan! Supervet!

Maar wat hierboven al gezegd wordt, álles wat ik er over lees en vinden kan zegt dat die dingen erg kritisch zijn op de buizen (of andersom) en je dus vooral moet nemen wat er voor gemaakt is en niet anders.

Mocht je 'm nog eens willen testen op een Folded Horn speaker die er bij hoort..... u heeft mijn gegevens ;)

Ja, daar zeg je zowat:
Fender zegt hierover: "the 010309 tubes are a special design and selected 6550 tubes"
En die worden natuurlijk al jááren niet meer gemaakt.
De eerder genoemde KT88's hielden het ook maar een tijdje vol...
Vandaar mijn ID, om er maar 'es KT120's in te plempen.
Gezien de overweldigende spec's & de compatibiliteit met 6550 buizen leek het mij zeer OK.
Maar: weet ik veel...

BTW: Folded Horns zijn gewèldige laag-kasten!
Niet echt een "rechte" weergave, maar zeer vet in het laag!
In de tijd, dat ik het land nog onveilig maakte met m'n geluidsverhuurbedrijf,
gebruikten we Court-bins (2 X 15" Gauss-speakers) om de goegemeente schrik aan te jagen...
ik herinner me nog, toen in Den Haag.., - ach, laat maar...-
:stop::stop:

LemmyNL
29 december 2012, 10:35
Ah zo... tja, daar houdt mijn kennis op ;) Het is niet dat ik jou daar iets over zou kunnen leren natuurlijk, iets met een klein beetje meer ervaring. Succes man...

guitarnijboer
29 december 2012, 12:34
Fender zegt hierover: "the 010309 tubes are a special design and selected 6550 tubes"



De 'special design' 6550's zijn 6550A's , volgens mijn eerst gemaakt door GE en later ook door anderen. Ze hebben op papier de zelfde specificaties als KT88's maar dat wist je natuurlijk al. Echter heb ik gemerkt dat een nieuwe productie KT88 toch niet hetzelfde aankan als een originele 6550A. Vrijwel alle 6550's van tegenwoordig halen het al helemaal niet. De SED 6550C heeft bijvoorbeeld een veel lagere anode dissipatie, Sovtek 6550 is ook niet veel en van de KT88's van shuguang die ik probeerde gingen de schermroosters branden.

Het idee om KT120 buizen te gebruiken is op zichzelf dus best een goed idee vind ik. ze komen goed overeen met de KT88 en kunnen meer vermogen aan ( op papier ). Als je ze gaat gebruiken zou ik ze instellen zoals een 6550A en niet warmer. Dan heb je kans dat ze het een stuk langer uitzingen.

Zelf heb ik een paar Sylvania 6550A' s gekocht in mijn versterker. Naast de kwaliteit en levensduur bleek mij uit metingen dat er een mooie compressie optreed als ze voluit aangestuurd worden waar bij bijvoorbeeld Chinese buizen het signaal abrupt wordt afgekapt.
Je ziet ze nog wel eens voorbij komen...

rvorkink
29 december 2012, 12:38
BTW: Folded Horns zijn gewèldige laag-kasten!
Niet echt een "rechte" weergave, maar zeer vet in het laag!
In de tijd, dat ik het land nog onveilig maakte met m'n geluidsverhuurbedrijf,
gebruikten we Court-bins (2 X 15" Gauss-speakers) om de goegemeente schrik aan te jagen...
ik herinner me nog, toen in Den Haag.., - ach, laat maar...-
:stop::stop:

Nu heb je me echt nieuwsgierig gemaakt, vertel, vertel, vertel.........

The Bertman
29 december 2012, 23:19
De herinnering komt meteen boven, want ik was mede-schuldige. We hebben een keurige Haagse buitenwijk ooit doen geloven dat er tanks door de straat reden... OMG, wat was dat hard. En laag. :cooler: :D

Frits van Mourik
29 december 2012, 23:53
De herinnering komt meteen boven, want ik was mede-schuldige. We hebben een keurige Haagse buitenwijk ooit doen geloven dat er tanks door de straat reden... OMG, wat was dat hard. En laag. :cooler: :D

Dat was notabene op 5 mei, dus dat lag wat gevoelig.

Het was de eerste klus met onze nieuwe 5de handse Mercedes-bus.
Voor het gemak zouden we ff een berm met tramrails oversteken; die bleek net voorzien te zijn
van verse aarde & graszaad... frôt... tot onze assen in de rulle aarde!
Woedende Haagse tramchauffeurs, politie erbij... maar 't mooiste kwam nog:
- de knul van 't licht (met een grotere bus dan de onze) riep: "Wacht maar ff! Ben zo terug!".
Hij kwam idd terug, niet met z'n bus, maar met een Polaroid-fototoestel, om de ramp vast te leggen.

Uiteindelijk heeft hij er ons tóch nog uitgesleept...
Later dus wéér wouten op bezoek, vanwege ons on(der)aards gedreun!

Those were the days; hard voor weinig, maar (achteraf) erg geinig...

Zo, nu maar weer on topic?

tommus42
2 januari 2013, 14:30
Hoe zit het eigenlijk met KT90's en KT100's? Is de KT120 een verbeterde versie of heeft ie andere karakteristieken?
Wil m'n london city van KT88's voorzien, vier stuks op 450V. Maar als de KT120 beter is, rib uit m'n lijf is het toch al.

nico verduin
2 januari 2013, 15:43
Wat is je verwachting met die Kt's?

tommus42
2 januari 2013, 15:56
Tussen een EL34 en een 6L6 in qua midrange en strakte in het laag.

Chris Winsemius
2 januari 2013, 16:04
eerst het circuit tunen

tommus42
2 januari 2013, 18:29
Afgezien daarvan zoek ik een vier-polige omschakelaar voor triode/penthode.

Frits van Mourik
2 januari 2013, 23:30
Dat gaat prima met een tweepolige...

tommus42
3 januari 2013, 12:08
Ehm, inderdaad.

Buffalo Roam
5 maart 2013, 18:04
Hoi Frits,

Ik ben zelf ook eigenaar van een 300ps + bijbehorende kabinet. Heerlijke machine als je het mij vraagt!
Bij aanschaf bleek dat er bij mij nog de originele fabrieksbuizen in zaten. Ik heb ze ook nog steeds.
Deze heb ik laten vervangen door TAD 6550A. Werkt prima!!! Klinkt ook erg goed!
Ik was eerder op zoek naar 6550a van GE maar die zijn er bijna niet meer...
En kom je ze wel tegen dan zijn ze niet te betalen!

Dus als je het mij vraagt dan zou ik voor TAD 6550a gaan!

Groetjes Erwin

p.s. Mijn set staat op marktplaats te koop ;-)

Dreverhaven
5 maart 2013, 19:17
Heb even zitten kijken op Marktplaats. Wat een beestachtige versterker zeg. Oeioeioeioeioei.

Frits van Mourik
6 maart 2013, 00:26
Hoi Frits,

Ik ben zelf ook eigenaar van een 300ps + bijbehorende kabinet. Heerlijke machine als je het mij vraagt!
Bij aanschaf bleek dat er bij mij nog de originele fabrieksbuizen in zaten. Ik heb ze ook nog steeds.
Deze heb ik laten vervangen door TAD 6550A. Werkt prima!!! Klinkt ook erg goed!
Ik was eerder op zoek naar 6550a van GE maar die zijn er bijna niet meer...
En kom je ze wel tegen dan zijn ze niet te betalen!

Dus als je het mij vraagt dan zou ik voor TAD 6550a gaan!

Groetjes Erwin

p.s. Mijn set staat op marktplaats te koop ;-)


Heb enige tijd terug toch gekozen voor de KT120's...
En alles in de omgeving "gesupersized". Buisvoeten, bedrading, G1-R's, G2-R's, alles groter, dus beter ..;)
Volgens de klant klinken ze "zeer soepel en meegaand", ondanks het vermogen dat ze moeten verwerken!
De amp wordt best heet...In rust staan de vier lampen al zo'n 150 W (incl. gloeistroom) te verstoken.
Ben erg benieuwd, hoe ze zich op langere termijn zullen gedragen. Time will tell!

LemmyNL
7 maart 2013, 08:49
Ah, een standkachel...