PDA

View Full Version : DWDD als podium voor bands



Han S
21 december 2012, 16:00
Ik ben wel benieuwd naar jouw professionele mening over mensen als Leo Blokhuis en Matthijs en dan heb ik het over de muziekkant, niet hoe ze als persoon zijn. Hoewel, als je ze persoonlijk mooi kan omschrijven zeg ik geen nee.

zoon van Piet
21 december 2012, 17:05
ik ben muzikant, zij hebben een muziekkant! ;)

ik ken ze niet persoonlijk, dus daar kan ik weinig over zeggen - bovendien zijn wij geweigerd voor dwdd, dus ik hou liever mijn mond. ;)

Die muziekkant is typisch polderpopjournalistiek, waarbij altijd uitgegaan wordt van een als algemeen bekend veronderstelde waardering of mening over een muzikant/act. Vroeger zaten we met zn allen bij mekaar op de entresol van het American, en bespraken onze interviews, vragen en meningen. En schreven allemaal ongeveer hetzelfde..
Dat graaft dus echt niet zo diep, zodat ik die aankondigingen over hogeschool vd pop en professor Blokhuis niet echt serieus kan nemen. Hij 'weet alles', maar de laatste keer dat ik keek liet ie toch echt een mooi brugje tussen de Clapton Cream gitaar en Todd Rundgren liggen. Rund is nl de huidige eigenaar van die The Fool-SG, maar dat wist ie dan weer niet. En ikke wel :)

Han S
21 december 2012, 17:23
Kijk, daar heb ik wat aan. Persoonlijk vind ik die Blokhuis irritant en dat hij zich professor noemt vind ik nog irritanter. En dan dat toontje, ik zap meteen door.

zoon van Piet
21 december 2012, 17:38
Kijk, daar heb ik wat aan. Persoonlijk vind ik die Blokhuis irritant en dat hij zich professor noemt vind ik nog irritanter. En dan dat toontje, ik zap meteen door.

Leo heeft inderdaad een vrij hoge irritatiefactor - en hij heeft Matthijs dus echt nodig, want die heeft dat charmante enthousiasme dat alles leuk kan maken. Wat Blok doet is op zich natuurlijk wel leuk, vooral als ie in de geschiedenis graaft en verbanden legt. Maar veel van die kunstjes komen gewoon van t web, of uit boeken van de grote jongens als Charles Shaar Murray. En om dat dan als eigen vinding/inzicht te presenteren..

het is wel een lekker hate-topic aan t worden he? met excuses aan Timo! :)

peter_heijnen
21 december 2012, 17:59
Als dwdd en muziek in een zin worden genoemd en je dat dan topt met blokhuis, kan het alleen nog maar ontaarden in een haat topic. En anders wel een zaad topic.

Wat een aanfluiting is die van nieuwkerk als het over muziek moet gaan. En wat professor? Ik heb muziekgeschiedenis gehad van een professor. Ik zie blokhuis' kennis dan eerder als 'alle triviant kaartjes uit je hoofd kennen'.

Dwdd en muziek: ZumKotzenFaktor 10+.

Ik herinner me van toen ik nog wel keek die afzichtelijk drumbattles met van nieuwkerk en zijn ubersuffe strohoed in het midden op een kruk met gvd een scheidsrechtersfluitje! Wie verzint dit, maar bovenal, wie accordeert dat???? Daar zit toch een hele redactie achter, oa om dit soort missers voor te zijn????

Han S
21 december 2012, 18:07
Haha, die Peter !! Maar soms gebeuren er onverwacht mooie dingen bij Matthijs, toevalstreffers zullen het zijn. Ik zag Wende Snijders met een gitaar, dat was feest. Zij zong prachtig, maar na een paar accoorden werd de gitaar opzij gelegd. Hij was niet zuiver, 'vals' zoals ze zei. Maar het nummer was van Kate Bush, 'The man with the child in his eyes' en ga dat maar eens op een gitaar doen, dat valt nog helemaal niet mee. Want ga dat brugje van dat nummer maar eens uitvogelen.

Mooi, zo'n hate thread over al die onbenulligheden die de echte muziek voor de voeten loopt. Ik ben benieuwd wanneer we Timo gaan zien bij Matthijs en Leo, en Orph uiteraard. :D

peter_heijnen
21 december 2012, 18:25
Ja lach maar Han. ;) Maar er zijn nu eenmaal een paar -in weze volstrekt onbelangrijke- dingen waar ik echt kwaad om wordt. Dewerelddraaitmuziek staat hoog op dat lijstje, mss wel op 1! Het allermeeste is bagger en af en toe zit er een toevalstreffer tussen.

Maar ik ga denk ik wel kijken als orpheo bij dwdd over pick ups mag gaan praten. :) Daarbij wil ik die kop van v nieuwkerk wel zien, en hopelijk stelt ie dan niet de juiste vragen. ;)

Pepe
21 december 2012, 19:59
Ondertussen, minuut of niet, geeft het podium op prime time voor veel non conformistische gezelschappen, avantgarde componisten of gewoon onbekende bandjes de nergens anders aan de bak komen omdat ze niet commercieel of steun krijgen van grote budgetten.
Er valt op zo'n formule wel wat af te dingen maar de Nos of VPRO programmeren alternatieve muziek in de kleine uurtjes dus wees blij dat 1 programma z'n nek uitsteekt.

Han S
21 december 2012, 21:24
Ja Peter, maar ook Pepe heeft een punt, want voor een aantal bands (van Velzen) is het wel de opstap naar succes, al vind ik die minuut te belachelijk voor woorden als je een programma van bijna een uur vol neuzelt.

Wat ik mis in al die programma's is diepgang. Ik krijg de indruk dat Matthijs, maar ook het hele team nauwelijks verstand heeft van wat de muzikant drijft, motiveert en wat de moeilijkheden zijn. Gaat ie met een fluitje zitten te drumbattelen, maar geen woord over wat er nou zo speciaal is aan een echt goede drummer met een eigen stijl.

Ik heb gisteren de halve finale gezien van 'Maestro' en daar voel ik die diepgang wel en af en toe raakt het mij ook keihard. Goed gemaakte en goed gespeelde muziek komt binnen in een deel van je mind dat heel diep verborgen ligt. Die beleving is veel intenser dan dat oppervlakkige gedoe waar programma's als DWDD op muzikaal gebied in uitblinken, op een enkele uitzondering na.

Pepe
21 december 2012, 21:34
juist het gebrek aan diepgang maakt de weg vrij om commercieel niet relevant langs te laten komen, dan is het nog te doen voor het grote publiek. Dat grote publiek is nodig om de prime time te rechtvaardigen.

Het is gewoon een formule, elke dag 10 items in een uur, some good, some bad. Voor meer diepgang kan je op de latere uren terecht. Mooi toch, die keuze?

Hendriks
21 december 2012, 21:52
Dankzij DWDD zijn er al heel veel nederlandse bandjes gelanceerd en ik weet zeker dat er hier heel veel leden zijn die daar ook dolgraag een minuutje zouden willen staan. Niet alles is even goed of leuk ,maar ik zou geen ander programma kunnen bedenken , waar die bands de kans krijgen . Ik ben trouw DWDD kijker in iedergeval.

Han S
21 december 2012, 22:09
Allemaal leuk en aardig, maar voor hetzelfde geld en in dezelfde tijd kun je meer kwaliteit leveren en dus wat meer diepgang.

Hendriks
21 december 2012, 22:14
Allemaal leuk en aardig, maar voor hetzelfde geld en in dezelfde tijd kun je meer kwaliteit leveren en dus wat meer diepgang.

Zal best ,maar daar trek je geen dikke miljoen kijkers mee en dat iedere dag weer.

Han S
21 december 2012, 22:15
Is het niet triest? Met John de Mol pulp trek je zelfs meer dan drie miljoen kijkers.

Henri H
21 december 2012, 23:12
Op dat tijdstip wil iedereen ff vermaakt worden, en dat doen ze goed. Of je het leuk vindt is een tweede, maar hey, er zit een knop op die TV.
Alleen die leuke bandjes spelen helaas niet meer zo vaak in een café.

zoon van Piet
21 december 2012, 23:47
juist het gebrek aan diepgang maakt de weg vrij om commercieel niet relevant langs te laten komen, dan is het nog te doen voor het grote publiek. Dat grote publiek is nodig om de prime time te rechtvaardigen.

Het is gewoon een formule, elke dag 10 items in een uur, some good, some bad. Voor meer diepgang kan je op de latere uren terecht. Mooi toch, die keuze?

http://m.youtube.com/#/watch?v=AcUwS90IZ4A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DAcUwS90IZ4A&gl=NL

Hendriks
22 december 2012, 08:59
Is het niet triest? Met John de Mol pulp trek je zelfs meer dan drie miljoen kijkers.

Dat is inderdaad echt triest , dan is de DWDD zo slecht nog niet.
Betere alternatieven zijn er eigenlijk ook niet.

zoon van Piet
22 december 2012, 10:17
edit:

http://www.youtube.com/watch?v=AcUwS90IZ4A

peter_heijnen
22 december 2012, 11:22
Ondertussen, minuut of niet, geeft het podium op prime time voor veel non conformistische gezelschappen, avantgarde componisten of gewoon onbekende bandjes de nergens anders aan de bak komen omdat ze niet commercieel of steun krijgen van grote budgetten.

Ja klopt, maar met bijv de minuut heb ik helemaal geen probleem. Ik erger me aan het (de?) dedain.

Als je beweert bands te nemen omdat je ze zo goed vindt, straal dat dan ook uit en laat de presentator niet ontaarden in zijn eigen en obligate 'doe dat trucje nog eens' gevoel.

Ook erger ik me aan fouten als meteen een grote galm zetten op iemand die aan tafel 'even spontaan' iets zingt. Er zit echt iemand met zijn vingers aan de knoppen op dat moment te wachten. En dat terwijl de setting nou toch juist spontaan en intiem is cq moet overkomen.

En als je dan twee gitaristen -wouter plantijd en nog iemand- uitnodigt voor een -gaan we weer- duel (op de verjaar of sterfdag van jimi hendrix of jim marshall of iets dergelijks) en je laat die twee dan een marshall toren opzetten en je vertelt er een heel verhaal bij, ga je het dan uiteindelijk kapot schmieren door het volledig te laten ontaarden in een drumfeature van spong die er toevallig ook is vanwege bouterse of mozco? Geen centje pijn hoor, net zo makkelijk. En daar sta je dan, voor lul met je stack. Niemand die het verder opvalt trouwens.....

Uit zo'n moment spreekt echt alleen maar minachting, juist voor de muziek, en geef je er blijk van dat het je uiteindelijk toch vooral om de leuke verpakking gaat. En dat vind ik ook prima, maar kom daar dan voor uit en maak er dan geen hoogdravend gedoe van.

Maar goed ik kijk niet meer, er zit gelukkig een knop op.

Pepe
22 december 2012, 11:33
De vorm is af en toe vreselijk. Ooit deed Andre van Duin een spontane Dik voor Mekaar show en dat pakte zo leuk uit, sindsdien is de redactie op zoek naar "een spontaan momentje". Dat wordt soms een opzetje voor gemaakt.. de gast blijkt er geen zin in te hebben en dan gaat de presentator pijnlijk forceren. He.. toe nou... hier is een microfoon....

Van Nieuwkerk verliest soms het overzicht van het item door dat vissen naar ďets onverwachts. Daar zit je dan met je gitaar, uitgenodigd en overgeslagen omdat een gast van een ander item nog iets leuks wil vertellen.

Het is een amusement programma.. als het maar leuk is. De gast is onderdeel van dat format.

peter_heijnen
22 december 2012, 13:29
..... "een spontaan momentje"...... forceren.....
Zo'n beetje de hoofdmoot van mijn spontane ergernis. :)

Ik vond het een hele tijd echt een leuk programma maar wat mij betreft is de houdbaarheidsdatum verstreken.

Edit: Gisteren was natuurlijk een prachtig moment geweest er mee te stoppen, jammer... ;)

Brum
22 december 2012, 17:18
Maar ik ga denk ik wel kijken als orpheo bij dwdd over pick ups mag gaan praten. :) Daarbij wil ik die kop van v nieuwkerk wel zien, en hopelijk stelt ie dan niet de juiste vragen. ;)

"Ik herhaal het nog maar weer 's, dc weerstand zegt niks over output! Hoor je me! Dc weerstand zegt niks over output! Luisteren is ook een kunst!" Ik ga ook kijken denk ik.

skanky
30 januari 2013, 22:50
Ik heb daar een paar maanden terug inear-monitors gedaan voor de 3js. Alles gaat daar heel relaxed en ontspannnen. Matthijs heet voor de uitzending het publiek uitgebreid welkom en vertelt wat er allemaal gaat gebeuren in de show. Ik vond het echt een hele ontspannen en sympatieke vent, ook buiten het bereik van de camera's. Hij kwam ook boven de studio bij de kleedkamers nog een praatje maken en dergelijken.
Voor de uitzending mag een band een heel nummer spelen voor het publiek, en die opname wordt later online gezet. Het viel me ook erg mee hoe rustig het productie-team was, meestal is het een heel gestress maar hier was iedereen duidelijk goed op elkaar ingespeeld en iedereen deed z'n eigen stukje van de puzzel.
Ook de catering is daar perfect voor elkaar!
Sinds ik er geweest ben kijk ik er toch iets anders naar en heb nog meer respect gekregen voor Matthijs en het team van DWDD.

PS, het slechte geluid bij bandjes komt vooral doordat de uitzendprocessing nog steeds niet goed voorelkaar is. Daar zijn ze nog steeds mee aan het klooien.

Tristan
30 januari 2013, 23:55
Het meeste zal vast wel goed voor elkaar zijn inderdaad, bij zo'n 'spontaan' programma moet dat ook wel.
Overigens, wat betreft DWDD als springplank voor nieuwe onbekende bands, het meeste komt toch echt van de grotere boekingskantoren vandaan volgens mij, de grote jongens achter de schermen, weinig vernieuwends, spannends of experimenteels aan naar mijn idee.

HaroldA
31 januari 2013, 00:32
Overigens, wat betreft DWDD als springplank voor nieuwe onbekende bands, het meeste komt toch echt van de grotere boekingskantoren vandaan volgens mij

Hebben ze niet 1-op-1 de bands die in Paradiso spelen?

Pepe
31 januari 2013, 02:03
Wij hebben er ook gewoon gespeeld zonder boekingskantoor of andere Mojo bemoeienissen. Er moet wel een noodzakelijkheid zijn. Een CD uit met goeie recensies, een prijsje, 10.000 hits op Youtube, dat werk.

Mitch
31 januari 2013, 10:35
Dus wat was jullie excuus? :seriousf:

Pepe
31 januari 2013, 12:31
... een dodelijke combie van connecties & steekpenningen meneer...

Tristan
31 januari 2013, 13:08
Jullie hadden toch die prijs gewonnen als beste Amsterdamse lied of iets dergelijks?
Eerlijk gezegd is dat mij eigenlijk ook al te major willen ze echt spannende en vernieuwende dingen brengen, goed, dat willen ze natuurlijk waarschijnlijk ook niet, ze willen voornamelijk aan de gemiddelde DWDD kijker de indruk geven dat ze dat doen en soms zit er heel toevallig nog wat fatsoenlijks tussen.
Maar goed voor de andere dingen heb je dan Vrije Vogels of Vreemde Geluiden of iets dergelijks.

Pepe
31 januari 2013, 13:24
Nee, naar aanleiding van onze vorige CD of liever gezegd, de ontvangst in de pers daarvan. Zomaar iets doen zegt op zich niks. Het Amsterdamse lied gebeuren vond men te lokaal wat ik me goed kan voorstellen.
DWDD is een actualiteits programma, hence the name, dus dat is de insteek voor items.

yavin
31 januari 2013, 17:34
...Wat Blok doet is op zich natuurlijk wel leuk, vooral als ie in de geschiedenis graaft en verbanden legt. Maar veel van die kunstjes komen gewoon van t web, of uit boeken van de grote jongens als Charles Shaar Murray....

Dat geeft hij zelf ook toe hoor. Ik heb hem jaren geleden al eens gesproken na een avondje muziektheorie, en hij gaf toe al toe dat het een heel eenvoudig kunstje is. Kijk naar de credits van een nummer en duik de originele artiest eens op, meer dan dat is het niet....