PDA

View Full Version : Randall prikt niet door de mix



pasqual
21 december 2012, 23:18
Ik heb een maand of twee geleden een Randall RG50TC aangeschaft via Marktplaats. Dit is een buizenversterker met 2 EL34 eindtrapbuizen ( 50 Watt ) en 2 12AX7 en en 1 12AT7 in de pre amp. Toen ik 'm op MP zag ben ik openminded naar de verkoper gegaan met mijn gitaartje en heb 'm bij hem thuis uitgeprobeerd. Ik was wel tevreden met wat ik hoorde en heb 'm dan ook gekocht. In de oefenruimte tijdens repetities was ik ineens niet meer zo blij met dit ding: hoe ik 'm ook instelde, ik kreeg het geluid niet lekker duidelijk zonder te hard te gaan.
Dus als standalone is het geluid lekker maar in een bandsituatie trekt ie het niet helemaal. Er zit een Celestion 70/80 speaker in maar die wil ik niet de schuld geven want ik heb daarnaast nog een Laney VC30 112 met dezelfde speaker en die komt met gemak mee in de band. Ook met een 212 cab ( 2 X Eminence The Governor ) aangesloten wil de Randall niet meekomen met de band. Alle buizen zijn van Electro Harmonix. Kan ik dit met een ander merk buizen verbeteren of moet ik mij erbij neerleggen dat het ontwerp van deze combo gewoon niet goed genoeg is? Zijn er buiten de buizen en speaker nog meerdere mogelijkheden waarmee je de "headroom" verbeterd?

cluseau
22 december 2012, 02:02
Voor je vanalles gaat vervangen zou ik eerst eens de prestatie's meten.

Pepe
22 december 2012, 02:29
Het is geen volume probleem begrijp ik maar een frequentie probleem?

cluseau
22 december 2012, 10:00
Het is geen volume probleem begrijp ik maar een frequentie probleem?

Klankbeeld valt ook onder beoordeling, ook dat is redelijk te meten ;)

pasqual
22 december 2012, 10:44
Nee, zeker geen volume probleem. Het ding gaat hard genoeg. Het is alleen dat de versterker niet lekker "waarneembaar" is. Dit probleem is moeilijk te omschrijven. Soms heb je dat met versterkers. Het kan aan de combinatie buizen/speaker liggen of misschien is het circuit/layout van deze amp gewoon hopeloos? Ik heb ook nog een Bugera V22 en die prikt met gemak door de mix bij de band en dit is toch ook een budget amp?

Eko
22 december 2012, 11:07
Er kunnen diverse zaken niet goed staan. Je kunt er aan denken je toonregeling eens te gebruiken om net zolang te stellen tot je wel goed te horen bent. Veelal verzuip je ergens in een mix als je instelling gelijk is met de rest. Een tweede optie is je amp te verplaatsen of op een stoel of standaard te zetten. Kantel je amp eens naar je toe en ineens is je geluid heel anders. Let op zaken zoals het gebruik van een drivepedaal , met bijbehorende toonregeling, die het mid nog verder openen of tophoog afknijpen.
Een laatste opmerking is de volgende: heel vaak staan muzikanten te dicht op hun amp en staat alles te hard tijdens repetities. Veel versterkers lijken , als je dichtbij staat, niet goed door te komen terwijl ze , als je afstand neemt, ineens heel goed te horen zijn. Probeer dus ook eens een beetje afstand te nemen en nog eens te luisteren.
Een amp veranderd qua klank als het volume verder omhoog gaat. Waar je thuis , op lager volume, de bassen verder omhoog gooit , kun je dat live , en dus op hogere volumes, veelal naar beneden bijstellen. Een basisinstelling voor thuis is dus bij repeteren op hogere volumes niet van toepassing. Vaak hoor je dan mensen klagen over modderig geluid of niet goed door komen. Verander je toonregeling en je amp veranderd echt van karakter.

Laatste opmerking van een ouwe zak, als je repeteert hoeft niet alles op 11 te staan, liever niet. Repeteren is niet kijken hoe mooi je klinkt met een amp op de max , maar het geheel goed te krijgen.

Baker
22 december 2012, 11:09
Dit is een lastige. Ik (en anderen) had precies het hetzelfde probleem met het derde kanaal van de Koch Multitone 1.
De oorzaak is niet te verhelpen, het is gewoon een eigenschap van die versterker. Je kunt wel wat doen om je versterker hoorbaarder te maken.

-Exprimenteer met settings. Vooral mid of presence kan veel uithalen. Wees niet bang om daarbij de extremen op te zoeken. Op de multitone had ik de mid van het derde kanaal op maximaal (!) staan.
-Probeer eens een andere gitaar. Het probleem doet zich meestal bij de ene gitaar iets meer voor dan bij de andere
-Probeer eens een pedaaltje, een tube screamer ofzo
-Minder gain! minder gain!

Uiteindelijk kreeg ik door een combinatie van bovenstaande toch nog een redelijk hoorbaar geluid uit de multitone.
Maar, het matige door de mix komen van dat derde kanaal is wel één van de redenen dat ik de amp uiteindelijk verkocht heb...

Pepe
22 december 2012, 11:24
Ja, tis vaak een veelvoud aan dingen. Teveel ongedefinieerde whoeff in het laag, teveel compressie door oversturing, te veel projectie door je box.
Dat van die box kan je makkelijk uitsluiten door er iets anders aan te hangen. En wat Baker zegt, easy on the pre amp. Er zijn speciale pedalen om je geluid boven de mix te trekken maar veel gitaristen gooien inderdaad een tubescreamer voor hun amp om de bassen beter te definiëren.
Dat laatste vind ik een gruwel trouwens, ik zou er eerder voor kiezen om het midhoog wat prominenter te maken.

pasqual
22 december 2012, 12:48
oké, bedankt voor het meedenken. Ik wil even benadrukken dat ik deze versterker 2 repetities heb geprobeerd en alle mogelijke instellingen zijn de revue gepasseerd. Ik heb van nature veel mids in mijn geluid, die staat altijd vrij hoog bij mij, zoals ook het hoog, afhankelijk van de versterker. De versterker stond op een verhoging. Gain is bij mij niet veel, maximaal 50%. Een andere gitaar gaat zeker niet gebeuren: als het met mijn stratje er niet uit wil komen, zal de versterker moeten wijken, niet andersom:stop:. Ik hoop dat met minimale aanpassingen het geluid naar mijn smaak wordt. P.S: ik probeer dus niet alle tips te weerleggen hier, ik heb er al een hoop geprobeerd en dat blijkt niet het gewenste resultaat op te leveren.
Ik ga in deze mee met Baker en z'n Multitone: het zal een eigenschap zijn waar je het mee moet doen.
Maar als hier bij voorbaat al wordt geroepen dat nieuwe ( ander merk ) buizen niet gaat helpen, dan bespaar ik mij de moeite en het geld.

caliban
22 december 2012, 19:53
Wel vreemd, een ander type buizen is denk ik geen echt oplossing, andere buizen in general misschien wel, stel dat ze op zouden zijn.

the sure thing
22 december 2012, 21:06
Hoe is je band samenstelling? Welke instrumenten zijn aanwezig? Anders gezegd: is er een 2e gitarist? En een keyboard?

pasqual
22 december 2012, 22:15
Band: Gitaar-bas-drums-toetsen-zang. Ik heb naast deze versterker nog een Laney VC30 112 en een bugera V22. Beiden hebben geen probleem zoals omschreven, ook niet met een externe cab. Mijn vorige versterker, een Peavey Valveking 212 kwam ook moeiteloos door de mix.

D3nnis
22 december 2012, 22:20
Ik heb van nature veel mids in mijn geluid, die staat altijd vrij hoog bij mij, zoals ook het hoog, afhankelijk van de versterker.

Dit is het eerste waar je aan denkt inderdaad.
Gek dat dat niks oplost.
Ik ken de versterker niet, maar is het een versterker die mid-heavy is, of heeft ie sowieso al weinig/geen mid?

Kan me trouwens niet voorstellen dat de buizen op zouden zijn, want dan zou de versterker tijdens stand-alone spelen al niet lekker geklonken hebben...

Verder kan het gewoon zo zijn dat een geluid dat je lekker vind klinken nu eenmaal niet werkt in een bandsituatie.
Een van mijn versterkers vind ik "solo" eigenlijk niet zo boeiend maar in een bandsituatie hoor je hem áltijd..

the sure thing
22 december 2012, 23:09
Ik denk ook niet dat er iets kapot is. Ik denk dat het ren combi van factoren is en de frequentiekarakteristiek van de amp niet matcht met de rest. Wat je zou kunnen doen is een beamblocker plaatsen. Dan komen duidelijk andersoortige frequenties door. Niet zozeer dat het dan beter prikt, maar het kan zijn dat je jezelf dan wel een stuk beter hoort.

caliban
23 december 2012, 00:14
Klagen de anderen in je band ook dat je niet goed doorprikt? Zou in principe ook persoonlijke perceptie kunnen zijn (no offence, I've been there I guess)

pasqual
23 december 2012, 00:29
@The Sure Thing: Beamblockers heb ik voor de speakers van mijn cab zitten en maakt niets uit. Ik denk zoals al gezegd dat het karakter van de amp niet mijn ding is. En Caliban zegt iets interessants: persoonlijke perceptie! Daar valt of staat een amp dan ook bij. Als je het om wat voor een reden dan ook niet lekker vind, dan is dat ook zo. Maar waar het mij bij het starten van dit topic vooral om ging: gaat het verwisselen van alle buizen voor een andere fabrikant een wezenlijk verschil maken of is dit maar marginaal? Ik dacht aan een merk wat meer "middy" en cleaner is. Bijcvoorbeeld: er zitten 4 pre-amp buizen in. 1 is een 12AT7 en de overige 3 zijn 12AX7. Zou het veel uitmaken als ik ze allemaal vervang voor 12AT7's? Vanwege het meer cleane karakter.

caliban
23 december 2012, 00:32
@The Sure Thing: Beamblockers heb ik voor de speakers van mijn cab zitten en maakt niets uit. Ik denk zoals al gezegd dat het karakter van de amp niet mijn ding is. En Caliban zegt iets interessants: persoonlijke perceptie! Daar valt of staat een amp dan ook bij. Als je het om wat voor een reden dan ook niet lekker vind, dan is dat ook zo. Maar waar het mij bij het starten van dit topic vooral om ging: gaat het verwisselen van alle buizen voor een andere fabrikant een wezenlijk verschil maken of is dit maar marginaal? Ik dacht aan een merk wat meer "middy" en cleaner is. Bijcvoorbeeld: er zitten 4 pre-amp buizen in. 1 is een 12AT7 en de overige 3 zijn 12AX7. Zou het veel uitmaken als ik ze allemaal vervang voor 12AT7's? Vanwege het meer cleane karakter.

Gezien dat headroom niet echt je probleem is, denk ik niet echt dat zoiets gaat helpen.

the sure thing
23 december 2012, 02:44
Dan als antwoord op je vraag: ik denk idd niet dat het verwisselen van buizen gaat helpen. De voicing van de amp spreekt jou niet aan. Ik heb overigens een keer een Randall live op volle sterkte gehoord: dat was bij Di-rect zo'n 15 jaar geleden. Daar prikte die zeker niet goed door de mix naar de zaal :-). Spike klonk een stuk beter dan Tim.

arjanb01
23 december 2012, 07:24
Wat je zou kunnen doen is het 3e kanaal oplossen met een pedaaltje. Dus geen booster maar een overdrive pedaal.
Andere oplossing is een andere amp te kopen. Om in je stijl te blijven een engl powerball, savage of peavey 5150 evh III mini!

ACSlater
23 december 2012, 12:41
Nu dan iemand met de echte oplossing van het probleem: koop een andere versterker! Dit type Randall is berucht om zijn beroerde geluid en het is in ieder geval niet de moeite waard om er geld in te steken. Ik ken zelf iemand met zo'n ding en dat is precies hetzelfde verhaal. Ik heb het geprobeerd maar er valt geen fatsoenlijk geluid uit te halen. Mijn advies is dan ook, om hem zo snel mogelijk te verkopen en een leuke Marshall of Vox in huis te halen.

Mr. Dynamite
23 december 2012, 12:44
Herkenbaar, mijn eerste top was een randall rh50t. Deze stond op een marshal 1960a kast, later op een 1936v.
Gekocht omdat ik in die tijd helemaal weg was van die volle black album sound van metallica.
Deze versterker geeft op zich zelf ook zo'n licht gescoopte volle donkere overdrive sound.
Leuk voor zelf spelen maar in de band verzuipt hij inderdaad.

Mijn smaak wijzigde en ik speelde daarna volgens mij niet meer op het rode kanaal, en de mids gingen vol uit geloof ik (lang geleden)
Op het eind zelfs met een tubescreamer niet zo zeer voor de gain maar om hem wat helderder te maken.

Licht dus vooral aan de voicing van de amp, hoewel je in een band met 1 gitarist toch zeker wel te horen moet zijn.

pasqual
23 december 2012, 14:40
Ik heb eigenlijk genoeg gehoord. Bedankt allen daarvoor. Ik had 'm al te koop staan maar het is niet meteen zo dat men de deur bij mij plat loopt en een nummertje moet trekken om 'm uit te proberen.... Tja, you win some and you lose some! Gelukkig heb ik op dit moment nog die Laney. Maar dat is niet helemaal wat ik wil. Ik kom wel weer wat tegen binnenkort.

marter544
24 december 2012, 11:26
Wel apart, de solidstate Randalls hebben daar geen enkel probleem mee, en klinken ook echt goed. Dat de buizenversie's dan dus minder zijn.

pasqual
24 december 2012, 12:18
Of ze werkelijk minder zijn weet ik niet, zoals al eerder gezegd is dat ook perceptie. Voor mij werkt deze amp in ieder geval niet.
Deze amp is trouwens gemaakt in China, hoewel dat tegenwoordig ook al niets meer uitmaakt.

arjanb01
24 december 2012, 12:23
Aangezien de tweedehands markt,op zn kont ligt misschien proberen in te ruilen bij je vaste muziekzaak en daar een mooie set kopen die je wel bevalt. Zelfs de markt voor prssen, bogners en engls is heel slap op internet. Om maar te zwijgen over Randall.

D3nnis
24 december 2012, 12:36
Nu dan iemand met de echte oplossing van het probleem: koop een andere versterker!.

Hahaha, toen ik dit las dacht ik, mooi, nu komt er een gehaaide oplossing, valt dat even tegen!

Zou een equalizer niks brengen?

pasqual
29 december 2012, 14:28
Nu dan iemand met de echte oplossing van het probleem: koop een andere versterker! Dit type Randall is berucht om zijn beroerde geluid en het is in ieder geval niet de moeite waard om er geld in te steken.

Probleem opgelost! De Randall is verkocht! Ik heb er wat verlies op gehad "but you win some and you lose some!". Maar als ik al een betere sound er uit had willen halen was ik ook een aanzienlijk bedrag kwijt geweest en dan was het nog maar de vraag of het zou werken.

the sure thing
29 december 2012, 21:05
Precies! Je hebt m toch nog snel verkocht. 1 keer goed rouwen om t verlies van geld...... En weer door!

pasqual
29 december 2012, 22:39
Zo is 't! Ik ga weer vrolijk verder met het zoeken naar de juiste versterker......komt goed!

ACSlater
2 januari 2013, 00:29
Mooi dat je hem zo snel weer bent kwijtgeraakt. (en vette pech voor diegene die hem kocht :) ) Succes met je zoektocht naar een nieuwe!

the sure thing
2 januari 2013, 08:05
Heb je al een nieuwe amp?

7ender
2 januari 2013, 08:39
Zo is 't! Ik ga weer vrolijk verder met het zoeken naar de juiste versterker......komt goed!


Da's ook toevallig zeg !,......

Ik heb vorige week nog zo'n Randall RG50TC combo gerepareerd.
Dat ding klonk ook eerst als een natte krant ,.....maar toen ik 'm weer in orde had gemaakt ( inclusief een kleine modificatie wbt de 1e versterkings-trap en de fase-draaier ) ,.....toen werd 't toch weer een PRIMA versterkertje . ;)

Ik heb de man naderhand nog effe telefonisch gesproken ,...en hij vertelde me dat ie 'r weer helemaal blij mee was . :cheerup:


( Het enigste min-puntje waar IK dan nog over zou kunnen gaan zeiken als 't mijn versterkertje zou wezen , is dat het cleane kanaal qua volume-instelling tov het overstuurde kanaal wat te ver uit elkaar ligt .
Hier kon de man mee leven , .....maar ook dit is wel op te lossen )

pasqual
2 januari 2013, 17:53
Heb je al een nieuwe amp?

Nee maar ik ben vanmiddag even met mijn zoontje naar Feedback Eindhoven gereden en heb er 4 uitgeprobeerd: een Marshall 40 nog wat, een Egnater tweaker, een Ampeg gvt 52 112 en als laatste een Encl Screamer. De Marshall beviel me wel maar helaas boven mijn budget. De Egnater viel na 2 akkoorden al af: klonk als blik en ik heb er dan ook geen tijd meer aan besteed, misschien ten onrechte. De Ampeg heb ik lang tijd aan besteed maar ik kon er maar niet helemaal blij van worden hoewel hij niet verkeerd was. Als laatste de Screamer welke een gebruikte was en die klonk als beste van al deze maar helaas kon ik daar niet mijn Laney vc 30 112 op inruilen omdat er op gebruikt niet wordt ingeruild, wat ik overigens best wel begrijp. Ik had me van tevoren een budget gesteld en kwam er helaas niet uit vandaag. Ik zal de Laney dus eerst moeten verkopen en dan ga ik toch eens serieus voor een gebruikte Screamer kijken. Misschien wel die bij Feedback. Ik wil nog even opmerken dat ik het personeel van Feedback erg behulpzaam vond ondanks de drukte! Volgende keer maar eens een rustigere dag uitkiezen, wellicht dat we dan wel tot een deal komen?

@ACSlater: Vette pech hoeft niet perse voor de koper, het ligt er maar aan waar hij 'm voor wil gebruiker. Hij heeft 'm uitgebreid geprobeerd en ik heb 'm alle functies laten horen en hij was er tevreden over. Net als ik toen ik 'm kocht:dontgeti:

arjanb01
2 januari 2013, 19:03
Goeie keus zou het zijn, Pascal! Duitse amps zijn qua prijs en kwaliteit de besten op de markt, vooral de Engls. Heb zelf de thunder reverb en, die heeft dezelfde voicings als de screamer maar de thunder heeft geen 4 gain trappen wat de screamer wel heeft te weten: clean/crunch/soft lead/heavy lead. Volgens mij liggen ze nieuw op 999 euro, tenminste bij thecamerican guitarstore. Bij feedback ongetwijfeld ook. Misschien dat je kan inruilen op een nieuwe?

pasqual
2 januari 2013, 20:29
Dat kan zeker maar dan moet ik nog te veel bijbetalen en dat wil ik niet. Ik zal eerst mijn Laney moeten verkopen en dan kijk ik wel voor gebruikt, dat valt wel binnen mijn budget.

pasqual
4 januari 2013, 17:29
Heb je al een nieuwe amp?
Yep, een Blackstar ht club 40. Ik kon m'n Laney goed inruilen en ik vond het gainkanaal erg goed. Clean is ook erg bruikbaar, daar moet ik nog een beetje mee stoeien ( voicing ) op repetitie volume.