PDA

View Full Version : volumedrop middenstand dubbelneck



barno
21 december 2012, 21:14
heb dit probleem ook al es aangekaart bij zelfbouw maar weinig reactie daar, mss kan hier me iemand helpen.

Heb een dubbelneck gebouwd; boven bariton hals met hals en brug P90 / onder gitaar met enkel een brug pu.

Heb twee schakelaars: eentje voor de bariton (gewoon 3 way voor de twee pu's) en eentje om te twee gitaarhalzen te schakelen: stand 1: gitaar, stand 2: bariton, middenstand: gitaar èn bariton.

Dat laatste is het probleem: als beide gitaren aan staan, heb ik een volumedrop op beide gitaren. dit schijnt logisch te zijn. mijn vraag: kan ik dit voorkomen door een andere wiring?

thx!

Tabula Rasa
21 december 2012, 21:22
Beide gitaren staan dan paralel. Ik gok dat wanneer ze in serie staan ze wel luider zijn.

bat
21 december 2012, 21:24
Ik gok eigenlijk hetzelfde.

barno
21 december 2012, 21:40
en wat betekent dat in praktijk. maw hoe moet ik dan die drieweg schakelaar die de gitaren schakelt wiren?

Tabula Rasa
21 december 2012, 21:48
Hoe heb je de boel nu bedraad?

OUtput > 3 way > dan opgespplits naar geschieden volume en tone van beide delen? Wat voor type 3wayswich? Hoeveel polen in hoeveel rijen?

aaronstonebeat
21 december 2012, 21:49
Ik zou eerder denken dat ze uit fase staan. Stel dat twee element grofweg hetzelfde voltage leveren, dan verandert dat niet als je ze parallel schakelt, maakt niet uit of het nog meer elementen zijn.

Vergelijk het (simplistisch) met batterijen: als je ze parallel schakelt blijft het voltage hetzelfde, ze kunnen alleen meer stroom leveren; maar versterkers reageren op voltages.
Als je batterijen, of elementen, in serie zet, moet je de individuele voltages bij elkaar optellen.

Ik heb vandaag nog een andere element ingebouwd bij een gitaar en dat bleek uit fase te staan met het element dat in de gitaar moest blijven. Ik hoorde het onmiddellijk en ik heb het ook gemeten (metertje dat wisselspanningen kan meten): individueel gaven de elementen bij een flinke strum over alle snaren maximaal 100 a 150 mV en gecombineerd ongeveer de helft terwijl dat ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als ze in fase zouden staan.

Tabula Rasa
21 december 2012, 21:52
Stel dat twee element grofweg hetzelfde voltage leveren, dan verandert dat niet als je ze parallel schakelt, maakt niet uit of het nog meer elementen zijn.


Maar je slaat maar 1 helft van de dubbelneck aan. Dus de helft pikt trilling op, de andere helft is op dat moment niets veel meer dan een soort van dummy.

aaronstonebeat
21 december 2012, 21:55
O ja, daar zeg je iets wezenlijks. Eens even verder denken.
Heb je een schema, Barno? Ik meen eerder iets voorbij te hebben zien komen.

Tabula Rasa
21 december 2012, 21:58
O ja, daar zeg je iets wezenlijks. Eens even verder denken.
Heb je een schema, Barno? Ik meen eerder iets voorbij te hebben zien komen.

Het doet mij denken aan de keer dat ik een dummiecoil onder de slagplaat had en deze per ongeluk paralel had aangesloten. Weerstand werd gehalveerd, volume ging omlaag.

Op het moment dat de dummie in serie stond was alles weer enigszins normaal qa volume. Niet harder, maar ook niet zachter.

barno
21 december 2012, 22:03
niet meest duidelijke maar dit is schema en hoe de switch is gewired. ik heb de aarding niet getekend maar da's in orde denk ik.
uit fase: ik moet normaal een uitfase geluid wel herkennen maar ik hoor echt alleen een volumedrop, en die is ook meetbaar met multimeter.
Knop 2 en 4 zijn toneknoppen. de lead van de pu's vertrek terug naar de switch vanaf volumeknoppen 1 en 3, verkeerd getekend hier.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/electrischschema.png

Tabula Rasa
21 december 2012, 22:08
Ga ik ff over nadenken, maar je krijgt wel dan wee keer volume achter elkaar. Wordt wel lastig.

barno
21 december 2012, 22:17
mss is dit iets duidelijker aan de knoppen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/electrischschema-1.png

aaronstonebeat
21 december 2012, 22:33
Ik heb de nodige ervaring met elementen in serie schakelen, met twee complete gitaren is het in principe niet anders. Om er twee in serie te schakelen, heb je een 'on-off-on' schakelaar nodig: éénpolig is genoeg. In de eerste stand sluit je de ene gitaar kort en hoor je de andere, in de middenstand gebeurt er niets en hoor je beide gitaren, in de derde stand sluit je de andere gitaar kort en hoor je de ene.


* gitaar-1 * gitaar-2 *
* - + * - + *

Gitaar 1 aan:

* - + * -______+ *

Beide aan:

* - + * - + *

Gitaar 2 aan:

* -______+ * - + *

Op het middelste contact van de schakelaar sluit je de plus van de ene en de min van de andere gitaar aan.

barno
21 december 2012, 22:40
ha, denk het te begrijpen Aaron!

maar dat lukt dus niet met de schakelaar die ik heb, veronderstel ik? is on/on/on

aaronstonebeat
21 december 2012, 22:44
ha, denk het te begrijpen Aaron!

maar dat lukt dus niet met de schakelaar die ik heb, veronderstel ik? is on/on/on

Klopt helemaal. Ik zit even te puzzelen of het ook met een teleschakelaar zou kunnen.

Tabula Rasa
21 december 2012, 22:47
Denk dat het ook met die schakelaar zou kunnen, maar krijg mijn brein er nu niet omheengvouwen in deze toestand. Morgen even nuchter proberen.

barno
21 december 2012, 22:54
damn, dat de oplossing zo simpel is... en daar nu pas achter kom, thx Aaron! ik ga een on/off/ on switch bestellen.

en de wiring van de pots nog es bekijken want merk net dat daar ook iets raars adhand is. de T pot van de gitaar werkt ook als V pot en heeft ook invloed op de bariton... pff electrics... ingewikkeld hoor

aaronstonebeat
21 december 2012, 23:29
Denk dat het ook met die schakelaar zou kunnen, maar krijg mijn brein er nu niet omheengvouwen in deze toestand. Morgen even nuchter proberen.

Met een schakelaar van het type on-on-on lukt het niet. Dit is de oplossing met een Fender Telecaster-schakelaar:


heet
^
|
■'+'--|
|---'+'●---| |
| | ● |
| ● | gitaar-2
gitaar-1 | ● |
| ● | |
| |---●'-'--|
|---'-'■
|
V
aarde

barno
21 december 2012, 23:35
thx again aaron!! het moet een slideswitch zijn, dus ik bestel 'm gewoon.

wat ik niet begrijp: vermits mijn bariton pu's met eenzelfde on on on schakelaar schakelen, zou ik in de middenstand ook een volumedrop moeten hebben, niet? quod non. waarschijnlijk redeneer ik te simplistisch?

aaronstonebeat
21 december 2012, 23:48
...wat ik niet begrijp: vermits mijn bariton pu's met eenzelfde on on on schakelaar schakelen, zou ik in de middenstand ook een volumedrop moeten hebben, niet? quod non. waarschijnlijk redeneer ik te simplistisch?

Dat was mijn oorspronkelijke misverstand, denk ik; maar ik doorzie het ook nog niet helemaal (voltages zouden niet moeten veranderen bij parallelle schakeling, impedanties wel). Ik heb voor mijn zoon een gitaar gemaakt waar alles in principe zo heavy als mogelijk is, alles in serie; maar er zit ook een spoel onder de slagplaat om de impedantie te verlagen over het geheel, bediend via een push/pull, en dan klinkt alles wat cleaner, helderder en schijnbaar minder luid.

Maar als er nog meer niet helemaal goed is in je schakeling blijft het een beetje gissen; een toonpot die als volume pot werkt duidt erop dat de condensator ook aan de verkeerde kant contact maakt met de aarde.

aaronstonebeat
22 december 2012, 16:24
Barno, ik weet niet of jij al iets hebt geprobeerd maar ik heb net twee gitaren in serie aangesloten op één versterker en het is was bepaald geen succes: keiharde brom en bijna geen signaal, niet te doen.
Daarna heb ik het parallel geprobeerd en dat gaat prima; er is per gitaar inderdaad een kleine vermindering van volume als beide zijn ingeplugd. Ik geeft tegenwoordig ook buitenshuis les en wil het gesjouw met versterkers tot een minimum beperken; voor deze omstandigheid een goede oplossing.

Maar vreemd dat het in serie zetten geen succes is; elementen in serie zetten, is geen enkel probleem. Ik denk dat het komt omdat alle geaarde delen van de ene gitaar in serie aan de signaalkant van de andere hangen.

Tabula Rasa
22 december 2012, 16:51
Barno, de schakelaar van jouw, daar kan ik geen schakeling bij bedenken.

ASB: Wisselspannings stroompje wordt toch groter doordat het door 2 spoelen heen gaat, en dus meer wikkelingen. Dat met die brom is denk ik doordat je bij toeval een hele dikke singlecoil gebouwd heb door de wikkelrichting en polariteit van beide elementen. Als het echt is zoals de wikkelingen van een humbucker, incl polariteit, dan zou het toch moeten werken? Zonder volumedrop.

aaronstonebeat
22 december 2012, 17:03
De brom komt omdat de geaarde delen van de ene gitaar nu aan de hete kant van de andere gitaar hangen (ik heb een sg en een strat gebruikt, beide niet zelf gebouwd). Ik realiseerde me al denkend ook dat ik bij gitaren waarop ik elementen in serie heb gezet ik alle massadelen los heb gemaakt van de spoelen en apart geaard, anders hangen die ergens in het signaalpad.

In principe kan het dus prima, net zoals in een humbucker maar dan moet wel bij één of twee elementen de spoel los van het chassis; en de behuizingen van de potmeters van één van de gitaren zullen apart moeten worden geaard evenals de frames van de schakelaars.

aaronstonebeat
22 december 2012, 18:30
Zo zou het volgens mij moeten kunnen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EO7SOGJU.jpg

Bij de bovenste twee elementen zijn de spoelen van de metalen voeten losgemaakt en de metalen delen hebben hun eigen verbinging met de aarde gekregen, net als de behuizingen van de potmeters en de schakelaar van de gitaar zelf.
De onderste gitaar zit al met zijn aardekant aan de aarde en daar hoeft dus niet bijzonders te gebeuren.

EDIT:
Ik zie ook dat ik de coil tap voor de humbucker ben vergeten maar dat is een onbelangrijk detail en dat je van die schuifschakelaars gebruikt; principe blijft hetzelfde.

barno
23 december 2012, 20:17
Zo zou het volgens mij moeten kunnen:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EO7SOGJU.jpg

Bij de bovenste twee elementen zijn de spoelen van de metalen voeten losgemaakt en de metalen delen hebben hun eigen verbinging met de aarde gekregen, net als de behuizingen van de potmeters en de schakelaar van de gitaar zelf.
De onderste gitaar zit al met zijn aardekant aan de aarde en daar hoeft dus niet bijzonders te gebeuren.

EDIT:
Ik zie ook dat ik de coil tap voor de humbucker ben vergeten maar dat is een onbelangrijk detail en dat je van die schuifschakelaars gebruikt; principe blijft hetzelfde.

super bedankt aaron!!
ik ga dat es rustig bekijken met een vriend die meer van electrics kent dan ik. Ik zie een teleschakelaar maar die is toch hetzelfde als de slide switch die ik gebruik, niet? (on/on/on) Moet ik dan geen on / off/ on schakelaar?

barno
23 december 2012, 20:22
wat ik niet begrijp: vermits mijn bariton pu's met eenzelfde on on on schakelaar schakelen, zou ik in de middenstand ook een volumedrop moeten hebben, niet? quod non. waarschijnlijk redeneer ik te simplistisch?

ff mezelf gequote: heb nog es rondgevraagd en het antwoord gekregen: bij eenzelfde gitaar loopt er één snaar over twee pu's. da's bij dubbelneck niet het geval. de technische uitleg die ik erbij kreeg ben ik vergeten... maar het klonk me erg logisch als verklaring voor de volume drop

aaronstonebeat
23 december 2012, 20:23
Een tele switch is meestal niet hetzelfde als een slide switch. Maar het hangt ervan af: hoeveel contacten zitten er onder op je slide switch? Als het er drie (of zes) zijn, moet je inderdaad een type on-off-on hebben; als het er acht zijn, kan het.

barno
23 december 2012, 20:33
't zijn er acht idd

btw, je hebt PM

aaronstonebeat
23 december 2012, 20:52
Aha, bij acht contacten (waarvan er per rij elk één een common is - vierkantjes) ziet het er zo uit:


gitaar-1
+ -
output < ■ ● ● ●
|
|-----|
|
aarde < ■ ● ● ●
- +
gitaar-2