PDA

View Full Version : Nieuw pedaal; Electro Harmonix...



FruscianteFan
21 december 2012, 18:29
Deluxe Electric Mistress.

Ik liep Schreeven weer eens binnen, niet echt met een doel maar was wel benieuwd naar wat modulatiepedalen. Dat mis ik toch een beetje op mijn board.

Dus ik probeer e.e.a. uit, zo ook een Neo Clone, een Line6 M5 en een FM4.

De FM4: gaaf ding, maar de M5 is uitgebreider en compacter, een net zo makkelijk te bedienen.

M5: Best een gaaf ding! Zitten een paar dingen in waar ik graag mee speel, zoals de Seek Wah, maar ook pitch vibrato. Alleen gebeurde het in een kwartier tijd twee keer dat er ineens geen geluid meer uitkwam.

Neo Clone: neehhhh. Eigenlijk is een chorus te zwaar ofzo.

Mistress: Nou, dat is gewoon superlekker. Doet niet veel, maar wat-ie doet doet-ie goed. Het klassieke geluid dat ik vet vind (John Frusciante vooral).

Maar goed, ik was niet van plan met iets naar huis te gaan. Totdat ik hoorde wat ze ervoor vroegen. Het was een demomodel en er zat geen adapter bij, noch een doosje. voor €99 mocht ik hem meenemen. Maar na even zoeken (ivm met een geschikte adapter) bleek het doosje er wel te zijn. Dus toch de hele zooi erbij.

Woops, dit was niet de bedoeling. Maar het is wel lekker:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/541798_4391459537377_282161306_n.jpg

peter_heijnen
21 december 2012, 18:36
Gefeliciteerd, dat is echt een te gek pedaal. Ik heb ooit een puch voor zo een geruild. :)

En btw chorus, als ik het goed heb onthouden kwamen de 'chorus' sounds van the police hieruit.

FruscianteFan
21 december 2012, 18:49
Ja, maar dat is niet de sound waar ik hem om heb gekocht. Ik houd sowieso niet van 80s sounds of dikke chorussen in de slaggitaar (behalve de Roland CE-1, maar dan nog, eigenlijk niet). Ik houd wel van flanger als een spacey effect op een extra gitaarpartij.

vanaf 1:22 http://www.youtube.com/watch?v=Ug4a8kApRpQ
http://www.youtube.com/watch?v=jtWL7eYLUSE

Maar ik moet ook zeggen dat ik hem niet mee had genomen als hij niet zo goedkoop was.

Bernardduur
22 december 2012, 09:46
Te gek! Prachtig pedaal!!

Ik ben later overgegaan op het non deluxe model.............. damn, die is lekker :)

FruscianteFan
22 december 2012, 10:45
Wie heeft m'n topictitel aangepast? :(

DemolitionColorScheme
22 december 2012, 12:23
Te gek! Prachtig pedaal!!

Ik ben later overgegaan op het non deluxe model.............. damn, die is lekker :)
Mee eens! De DEM is heerlijk, maar de originele Electric Mistress is naar mijn mening nòg lekkerder! Haalt niet weg dat je niet blij moet zijn met een DEM! ;)

FruscianteFan
22 december 2012, 16:28
Nu heb ik wel hetzelfde pedaal als JF, is ook wat waard ;)

Dreverhaven
22 december 2012, 18:40
Lekker hoor. Ik heb zelf deze variant:

http://basschat.co.uk/uploads/monthly_03_2012/post-19195-0-93529100-1332794502.jpg

Echt de mooiste flange die ik ooit gehoord heb. En de filter matrix is ook lachen.

FruscianteFan
22 december 2012, 21:41
Ik heb nog niet op fatsoenlijk volume kunnen testen - buurman is van de week overleden, en repetitie gaat niet door vanavond.

Maar ook zo zachtjes merk ik nu pas hoezeer ik het heb gemist. Een écht effect-effect, en wel eentje die levendig en muzikaal is. Ik ben blij. Denk ook dat ik hem prima kan inzetten voor de band.

FruscianteFan
31 december 2012, 06:14
Net uitgebreid mee gerepeteerd.

De nummers waar ik hem voor wilde gebruiken blijken er niet lekker mee te werken, op een enkele uitzondering na. Gelukkig blijkt-ie wel uitstekend op z'n plek in een nieuw nummer waar we aan hebben gewerkt. Tot mijn grote opluchting, want tot dan toe kreeg ik vooral afkeurende blikken van de band :D

Het lijkt wel alsof het pedaal een kleine volumedrop geeft, al kan dat ook komen doordat het wat minder uitgesproken mids geeft dan ik gewend ben. Daarnaast heb ik gemerkt dat het zwaar vervelend is dat-ie geen LED heeft. Crybaby heeft er ook geen, maar dat is een pedaal waar je toch op staat als-ie aan staat (dan nog is het irritant trouwens). Ook denk ik dat het beter bruikbaar zou zijn als ik de flanger kon mixen met m'n clean.

conclusie: ik ben echt blij met het pedaal, hij geeft een lekkere sound. Maar ik wil denk ik een looppedaal met LED en blendknop, zodat ik hem lekkerder en betrouwbaarder kan inzetten...

DemolitionColorScheme
31 december 2012, 10:48
Het is eigenlijk common knowledge dat de DEM en EM een volume drop hebben. Kan gemakkelijk gemod worden. Ik zou hem modden voor de volumedrop, een LED en true bypass (kan nooit kwaad).

FruscianteFan
31 december 2012, 13:46
Ik wil hem niet modden. Daarnaast wil ik toch ook wel experimenten met een blendknop..

DemolitionColorScheme
1 januari 2013, 03:57
Dat is jouw keuze. ;) Ik heb een blendknop op m'n Electric Mistress, een soort van kruising tussen een mix knop en een volume knop. Ik kan daardoor zelfs een boost krijgen qua volume. En waarom wil je er dan niet op zijn minst een LED op? Omdat je hem origineel wilt houden?

FruscianteFan
1 januari 2013, 04:53
Dat is jouw keuze. ;) Ik heb een blendknop op m'n Electric Mistress, een soort van kruising tussen een mix knop en een volume knop. Ik kan daardoor zelfs een boost krijgen qua volume. En waarom wil je er dan niet op zijn minst een LED op? Omdat je hem origineel wilt houden?
Ja, dat vooral. Het zijn nog een beetje de wittebroodsweken, en tegelijkertijd weet ik niet zeker of ik hem wel houd. Voorlopig ben ik er blij mee, maar aan de andere kant wil ik ook niet een pedaal hebben voor de heb, ik moet hem ook wel kunnen toepassen.

Maar ook gewoon dat ik het cool vind. Een beetje de charme van oude stijl EHXjes zeg maar.

DemolitionColorScheme
1 januari 2013, 12:58
Maar zoals ik het begreep was je er tevreden mee, buiten de volume drop, toch? Dan lijkt me de volume drop aanpassen het enige wat je nodig hebt?

FruscianteFan
1 januari 2013, 14:21
Maar zoals ik het begreep was je er tevreden mee, buiten de volume drop, toch? Dan lijkt me de volume drop aanpassen het enige wat je nodig hebt?
Ik vind het een heerlijke sound, maar het blijkt wel lastiger dan ik dacht om toe te passen. Al zou ik dat laatste wel oplossen met een blender.

Maar kijk: ik wil een LED, unity gain (of instelbaar) en een blender. Volgens mij is het helemaal niet zo'n gek idee om dat in een apart kastje te doen, kost misschien een tientje meer (plus twee kabels) en dan houd ik m'n nieuwe hippe pedaal origineel. Bovendien kom ik dan in de wondere wereld van de loopers, kan ik eens experimenteren enzo.

DemolitionColorScheme
1 januari 2013, 14:44
True, maar dan moet je wel allerlei extra dingen hebben op die looper om het volume te kunnen aanpassen, want met een blend knop alleen kom je er wellicht niet, lijkt me. Ik weet niet of je een looper wilt voor je gehele rig of alleen dat pedaal, als het alleen het pedaal is zou ik - maar dat ben ik - het pedaal gewoon modden met wat je mist, dus een LED, blend knop / volume drop callibratie zodat je weer ruimte bespaard. Ik snap opzich wel dat je hem origineel wilt houden, maar dat vind ik bij een DEM, wat nu ook weer niet echt een waardevol en vintage ding is (eigenlijk) niet echt van toepassing.

Ik ben daar zelf denk ik makkelijker over omdat functionaliteit voor mij altijd voorop staat. Hier mijn gemodde EM:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/DemolitionColorScheme/ElectricMistressmodded01.jpg
Blend knop, PSU input veranderd, LEDje, TB. Niet origineel meer, maar zonder twijfel een stuk beter dan stock.

FruscianteFan
1 januari 2013, 14:49
Ja ok, maar daarvoor is het gewoon te vroeg. Ook omdat ik van mezelf weet dat ik redelijk snel van gedachten kan veranderen als het op effecten aankomt.