PDA

View Full Version : Iemand meer info over Electro Voice EVM-15B speaker?



Oranjeaap
21 december 2012, 17:18
Ik heb samen met mijn buurman een zelfbouw speaker cabinet van onbekende afkomst gesloopt en daar kwam een enorme speaker uit, namelijk de EVM-15B. Daarnaast zat er nog een kleiner speakertje onder zonder merk of aanduiding. Na wat zoekwerk op internet blijkt het dat het een bass speaker is, maar verder is er weinig te vinden.

Is er iemand die er wat meer van weet?

Han S
21 december 2012, 17:20
De 15 B is volgens mij zelfs een hoog rendement PA speaker en die zal erg hard gaan.

Oranjeaap
21 december 2012, 17:26
hoog rendement PA speaker

Nu in het Nederlands? Ik heb er geen verstand van zulke zaken

Oranjeaap
21 december 2012, 17:27
Op internet staat 200W, 8 Ohm.
Enig idee waar dat kleine speakertje dat er onder zat voor is? Hoge tonen?

Han S
21 december 2012, 17:38
Het rendement van de speaker bepaalt hoe hard hij gaat bij een bepaald vermogen. Geluidsdruk wordt aangeduid als SPL (Sound Pressure Level) en dat wordt gemeten bij 1 watt op een meter afstand van de speaker. Een hi fi speaker met een laag rendement haalt rond de 80 dB/w/m. Dus 80 deciBell bij 1 watt, gemeten op een meter afstand van de speaker.

Een hoog rendement PA speaker telt pas mee wanneer hij een rendement haalt van 100dB/w/m. Dat betekent dat die PA speaker met één watt net zo hard gaat als de hi fi speaker met 100 watt.

Een Celestion gitaarspeaker heeft een nog veel hoger rendement, die komt ver boven de 100dB met 1 watt, ik denk zelfs aan 109 dB/w/m bij 3500 hz.

Er zijn PA middentoondrivers die 112 dB halen bij 1 watt.

Hoe je moet berekenen hoe hard een speaker gaat is simpel 10LogP, dus als je 100 watt neemt en je berekent daar 10 Log van kom je aan 20 en dat tel je op bij het rendement.

Bij 1000 watt kom je aan 30, dus met 1000 watt ga je maar 10dB harder dan met 100 watt. Kun je dus wel bedenken dat het rendement meer zoden aan de dijk zet dan het vermogen.

Psychomantis
21 december 2012, 20:26
Mooi uitleg van Han hierboven over het rendement van een speaker.
De EV speaker die je hebt is een ferme woofer (speaker voor lage tonen). De kans is dus groot dat dat kleine speakertje voor de hoge tonen was.

Die EV is geen prul, je kan hier een specificatiedocument vinden: http://www.electrovoice.com/downloadfile.php?i=971118
Hij is 200 watt RMS, 8 ohm.
Het is trouwens in eerste instantie een speaker voor basgitaarversterkers, maar ook voor PA-systemen ("Public Address", de naar het publiek gerichte luidsprekersystemen voor op optredens en concerten) is deze bruikbaar.

Niet echt voor gitaar bedoeld dus. 't Wil niet per se zeggen dat hij slecht klinkt op en gitaar, maar hij is er in ieder geval niet voor gemaakt. Hij kan ook geen hoge frequenties weergeven.
En zoals Han zegt, hij kan heel hard (125 db op één meter afstand).

Oranjeaap
23 december 2012, 16:33
Bedankt voor de info. Enig idee wat zo'n ding mag kosten?

7ender
24 december 2012, 06:44
Wat de gek er voor wil geven.

Vreemd dat uitgerekend deze speaker in een zelfbouw-box zat gemonteerd.
( en dan ga ik er effe van uit dat dit een "peppie & kokkie"-box was , omdat je 'm gesloopt hebt . Disco-hobbyïsten die boxjes in elkaar knutselen monteren meestal low-budget breedband speakers , en geen basgitaar-luidsprekers )
De 15B speaker werd door basgitaristen heel vaak in een veel voorkomend zelfbouw-cabinet met een eigenaardige constructie gemonteerd.
Deze kast is te herkennen aan een bastunneltje die naar behoeve ook dicht-geschroeft kon worden .
Deze, zeer stevige , beetje lompe, compacte "kisten" zag je 25 jaar geleden best veel in gebruik bij de basgitaristen.
Als ik me goed herinner, dan werd er gekozen voor een 15B of 15L speaker van EV

Oranjeaap
24 december 2012, 16:21
Omdat er een speakertje bij zat voor waarschijnlijk de hoge tonen, vermoed ik dat het voor een PA systeem werd gebruikt. Het geheel zat best wel stevig in elkaar maar was gewoon erg lomp en stond al 20 jaar ergens in een hok te verstoffen.
Achter op de kast zat een ingang voor een kabel zoals je voor gitaar gebruikt, een ingang voor een PA kabel (met 3 van die pinnetjes), en een schakelaartje.
Ik kende het merk niet, dus ik dacht als het voor gitaar gebruikt kan worden dan hou ik hem, zo niet dan gaat ie verkocht worden (als ie wat waard is), of gewoon de container in.

Chris Winsemius
27 december 2012, 21:15
heb hier een 15" EV

plenty highs in zo'n ding en gegarandeerde hernia!