PDA

View Full Version : Iemand meer info over Electro Voice EVM-15B speaker?



Oranjeaap
21 december 2012, 17:18
Ik heb samen met mijn buurman een zelfbouw speaker cabinet van onbekende afkomst gesloopt en daar kwam een enorme speaker uit, namelijk de EVM-15B. Daarnaast zat er nog een kleiner speakertje onder zonder merk of aanduiding. Na wat zoekwerk op internet blijkt het dat het een bass speaker is, maar verder is er weinig te vinden.

Is er iemand die er wat meer van weet?

Han S
21 december 2012, 17:20
De 15 B is volgens mij zelfs een hoog rendement PA speaker en die zal erg hard gaan.

Oranjeaap
21 december 2012, 17:26
hoog rendement PA speaker

Nu in het Nederlands? Ik heb er geen verstand van zulke zaken

Oranjeaap
21 december 2012, 17:27
Op internet staat 200W, 8 Ohm.
Enig idee waar dat kleine speakertje dat er onder zat voor is? Hoge tonen?

Han S
21 december 2012, 17:38
Het rendement van de speaker bepaalt hoe hard hij gaat bij een bepaald vermogen. Geluidsdruk wordt aangeduid als SPL (Sound Pressure Level) en dat wordt gemeten bij 1 watt op een meter afstand van de speaker. Een hi fi speaker met een laag rendement haalt rond de 80 dB/w/m. Dus 80 deciBell bij 1 watt, gemeten op een meter afstand van de speaker.

Een hoog rendement PA speaker telt pas mee wanneer hij een rendement haalt van 100dB/w/m. Dat betekent dat die PA speaker met één watt net zo hard gaat als de hi fi speaker met 100 watt.

Een Celestion gitaarspeaker heeft een nog veel hoger rendement, die komt ver boven de 100dB met 1 watt, ik denk zelfs aan 109 dB/w/m bij 3500 hz.

Er zijn PA middentoondrivers die 112 dB halen bij 1 watt.

Hoe je moet berekenen hoe hard een speaker gaat is simpel 10LogP, dus als je 100 watt neemt en je berekent daar 10 Log van kom je aan 20 en dat tel je op bij het rendement.

Bij 1000 watt kom je aan 30, dus met 1000 watt ga je maar 10dB harder dan met 100 watt. Kun je dus wel bedenken dat het rendement meer zoden aan de dijk zet dan het vermogen.