PDA

View Full Version : HNGD: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster



jim__
21 december 2012, 14:04
De kogel is door de kerk. Ik twijfelde al een tijdje of ik een strat aan m'n gitaarcollectie zou toevoegen, maar de meeste die ik in m'n handen had waren het op de een of andere manier niet. De Mexicanen waren of te iel qua sound, of de hals was niet lekker afgewerkt. De American Standards (heb er een stuk of 3 in m'n handen gehad) waren me niet rauw genoeg en vond ik te karakterloos en steriel :hide:. Daarnaast voelden er een hoop nogal doods, hoewel de afwerking bij allemaal wel netjes was.

Ik zat dus meer richting een AVRI 62 te denken aangezien ik wel een voorkeur had voor een rosewood fretboard. Wel zat die boven wat ik er eigenlijk voor uit wilde geven, maar als je een klik hebt met de gitaar weet je het nooit.

Een testsessie tussen een 57 AVRI, 62 AVRI, Japanse standard, Eric Johnson en deze Squier was erg verhelderend. Leuk was dat ik de Squier in eerste instantie te min vond, maar de verkoopster had me toch aangeraden hem vooral te proberen omdat dit toch wel een lekker exemplaar was.

Eerst allemaal akoestisch, daarna pas ingeplugd. De 57 AVRI was goed, maar mij iets te vintage qua geluid. De 62 AVRI vond ik akoestisch al wat tegenvallen, wat versterkt ook werd bevestigd. Wellicht exemplarisch, maar als ik een gitaar uit die prijsklasse koop moet hij echt goed zijn. De Japanse stratocaster (weet het exacte type niet) was redelijk, maar niet meer dan dat. Als laatste de Eric Johnson en de Squire.

De Eric Johnson was echt te gek en absoluut de beste van de 5 (ondanks het maple fretboard), maar zat boven m'n budget. Als je het geld ervoor over hebt is het een aanrader, heel veelzijdig en hij deugde op een of andere manier aan alle kanten.

De Squier was totaal onverwacht m'n tweede keus. Akoestisch was hij al erg luid en vol resonantie, en zat het wel goed met de sustain. Ingeplugd bleef hij compleet overeind bij alle pickupstanden, en had de ballen die ik bij een hoop strats miste. Puntje bij paaltje is m'n merkengeilheid naar het eind van de wereld vertrokken en heb ik lachend de Squier afgerekend. Thuis ingeplugd op m'n Marshall Class 5, en precies gevonden wat ik zocht. Me is happy! :crazyhappy: Pics (1e is binnen met flits):
https://lh6.googleusercontent.com/-d3jMVAzu6Vs/UNRXpl8XbZI/AAAAAAAAFAI/jH3CX1ez8_k/s640/DSC_4520.JPGhttps://lh3.googleusercontent.com/-Ye1O799lWLg/UNRXstNYpAI/AAAAAAAAFAY/MgyoDyMygwk/s640/DSC_4526.JPGhttps://lh4.googleusercontent.com/-PdLq8iuZ1hA/UNRXq49IG_I/AAAAAAAAFAQ/hVX3FoTPlI0/s640/DSC_4527.JPGhttps://lh4.googleusercontent.com/-KpxzGnHaX-A/UNRXs5SEL-I/AAAAAAAAFAc/bhIVVq0JKfc/s640/DSC_4528.JPG

DarknessAwaits
21 december 2012, 14:22
Mooi ding! Geniet er van!

orangerocker
21 december 2012, 19:04
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst (en het overkomen van je merkengeilheid;))!

soundbound
21 december 2012, 22:14
Die kat!! Geweldig! De gitaar mag er trouwens ook zijn :ok: Veel plezier ermee!

pasqual
21 december 2012, 23:47
Mooie plank, en krabpaal:p . Leuk dat een "goedkope" gitaar het wint van de "betere". Kan natuurlijk ook exemplarisch zijn.

bat
22 december 2012, 00:13
Mooi verhaal, goede keuze! Tsja, wellicht ook weer een "bewijs" van de aloude zegswijze dat je een gitaar altijd moet proberen. In dit geval omdat je anders wellicht de beste keuze al bij voorbaat links had laten liggen!

Willi@m
22 december 2012, 17:53
Mooie maar vooral ook goeie gitaar. Ik heb de 50's gehad maar die heb ik verkocht omdat ik de dikke laklaag op de maple nek niet meer fijn vond. Hier ga je veel plezier aan beleven.

caliban
22 december 2012, 19:56
Leuk dat de goedkopere er beter of ten minste even goed uitkomt.

TuningGamer
22 december 2012, 21:42
Leuke gitaar! Overweeg je nog modificaties? Ik zou zelf de neiging hebben om, als je een goedkope gitaar toch helemaal te gek vind, electronica en hardware wat te verbeteren. Topkam, stemmechanieken, pickups, etc. 't Is maar wat je wilt natuurlijk, maar als je een USA strat of zelfs een AVRI hebt overwogen, dan moet het te betalen zijn, toch? ;)

nickofzo
23 december 2012, 00:43
Geweldig die kat :) em de gitaar natuurlijk ook. Gefeliciteerd met je aanwinst.

Duhsjaak
23 december 2012, 04:07
Mooie plank, en krabpaal:p . Leuk dat een "goedkope" gitaar het wint van de "betere". Kan natuurlijk ook exemplarisch zijn.

Rare naam voor een kat: Flits.
Meestal heten ze Bello, Hector, gewoon, normale kattennamen, je weet wel.

Gefeli! Met je gitaar.
Vriendelijke groet, Gus

arnoldtims
23 december 2012, 09:03
Gefeliciteerd, mooi ding

Leuke gitaar! Overweeg je nog modificaties? Ik zou zelf de neiging hebben om, als je een goedkope gitaar toch helemaal te gek vind, electronica en hardware wat te verbeteren. Topkam, stemmechanieken, pickups, etc. 't Is maar wat je wilt natuurlijk, maar als je een USA strat of zelfs een AVRI hebt overwogen, dan moet het te betalen zijn, toch? ;)

Je hebt dat ding niet eens gehoord en dan kom je al met dit advies. de TS zegt er dit over . "Ingeplugd bleef hij compleet overeind bij alle pickupstanden, en had de ballen die ik bij een hoop strats miste"

jim__
23 december 2012, 15:36
Thanks allemaal! Voorlopig pas ik nog niets aan van de gitaar, de nut is al netjes (soort nepbeen, geen plastic in ieder geval) en de vintage open stemmechanieken lijken ook prima te deugen. De pickups waren juist wat ik zocht, al heb ik geen flauw idee wat voor pickups het zijn. Vintage Alnico V volgens de site. Ze ruisen wat, maar ja: tis een strat en daar hoort dat ook wel bij.

Misschien dat ik ooit de vibrato aanpak, maar eerst eens kijken hoe hij het live gaat doen.

pasqual
23 december 2012, 15:57
Het maakt geen hol uit wat voor een merk elementjes er in zitten; als ze goed klinken zonder een hoop microfonisch gepiep, dan zijn ze goed. De tremelo is een kwestie van je gitaar goed afstellen, daar zijn al tig topics over geopend.

muziekschuur
23 december 2012, 16:05
Hoe zijn de stem mechanieken...

De goldo black box kan je tremolo in bedwang houden als er live een snaar breekt... (want dan ontstemt de hele gitaar)

http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/147745.jpg

pasqual
23 december 2012, 16:14
De goldo black box kan je tremolo in bedwang houden als er live een snaar breekt... (want dan ontstemt de hele gitaar)


Uiteraard alleen als de tremelo zwevend staat afgesteld:ok: