PDA

View Full Version : goede keus, of hoger op zoeken ?



poepsnaar
19 juni 2003, 01:51
Ik speel nu op een Precicion Bass van Squier. Simpel begin ding, en ik wil het hoger op gaan zoeken. Voor een steviger metal geluid. Ik zat aan de Dean Edge 4 te denken een bas van 300 euro is dit nog aangezien de prijs en te simpel ding voor een stevig geluid. Of kan het wel ?. Moet ik verder zoeken naar een betere bas, zoja.. welke zou goed zijn. Of is de Edge goed voor een stevig zwaar geluid. ik ben totaal nieuw op het gebied van bas sounds, ookal speel ik al een tijdje. Weet iemand de eigenschappen toevallig van een Edge ? alvast bedankt :cool:

dikkie dik
19 juni 2003, 09:15
hoorde ik daar metal? ok neem een epi thunderbird. ranzig vatzig slonzig METAL geluid :D . helderheid moet je niet zoeken bij dat ding, maar hij dreunt door als een blok beton. over de dean kan ik je weinig vertellen denk ik, ik heb er nooit op gespeeld. ik dacht dat hij qua klank meer naar de ibanez btb serie neigt, maarja. misschien dat anderen er meer over weten :)

bassopotmus
19 juni 2003, 11:34
ligt aan mij, maar ik associeer mijn metal liefde niet met log en zwaar geluid. Probeer ook eens een scherp en agressief geluid, Cliff gebruikte een 4003 voor kill em all, das nou metal! (okee "speed" metal...)

Ook gebruikt rob trujillio bassen met single coils, ook hem vind ik veel beter klinken dan die dubbele buckers van Jason's Sadowsky's. Ik houd zozo niet van een lage drap, bas mag van mij agresief en fel zijn..maar dat is mishcien heel persoonlijk..(beeld je 2 kaasmeisjes in)

MikeDirnt
19 juni 2003, 12:04
Die epi thunderbird is meer voor rock denk ik dan voor rag metal. Ik weet niet wat voor metal je speelt poepsnaar, maar ik geloof dat je is vertelde over metal met veel basloopjes ?

frenske
19 juni 2003, 12:05
Helemaal mee met bassopotmus eens!
Het hangt ook heel erg van het genre af en de effecten die je er aan gaat koppelen. Maar ik neem aan dat je effectloos gaat bassen!
Bij Death en Black metal zou ik juist eerder voor bassen gaan met een heldere toon, voor Stonerrock zou ik juist een bas kopen die veel knort en veel laag heeft! Nu-metal kun je juist een bas gebruiken met veel punch!
Er bestaan ook juist bands die juist andere soorten bassen gebruiken bij andere genres. Er bestaan ook Jazz bassisten die metal spelen bijv.

Ik denk dat de EDGE wel een redelijk metalbas is, voor die prijs!
Gewoon eens verschillende uitproberen. Ibanez wordt veel gebruikt in de metal! Probeer eens bv Ibanez SR 700 uit bespeel daarna de DEAN en vergelijk dan!

bathmutz
20 juni 2003, 13:11
ja, ik zou zeggen basscollection!! 8-) 8-)

gebruik ik ook met metal, en is ook zeer goed te gebruiken voor andere soorten muziek, bass boost en treble boost, heerlijk joh.
ze zijn 2dehands wel te vinden als je goed zoekt.

BathMutZ

Clunk
20 juni 2003, 14:38
ibanez!??

Phyrexian
20 juni 2003, 14:51
Warwick Corvette is ook een aanrader. Enorm laag en knor, maar toch helder door de singlecoils. Probleem is dat je een Warwick op de tweedehandsmarkt al makkelijk zo'n 500 euro betaald.

Zelf heb ik er één, en speelder er vorig jaar mee in een death metal band en nu in een stonerband. De Warwick doet de job perfect.

Ibanez is ook goed voor metal. Deze zijn zeer betaalbaar.

AllodoX
20 juni 2003, 16:00
Voor metal heb je eigenlijjk 3 soorten geluid..

aan de ene kant heb je de bass met veel laag, maar weinig " body " ( lagere middentonen ). Denk hierbij dan aan bijvoorbeeld aan Ibanez, Dean, ESP. Dit wordt vooral gebruikt bij bands waar de gitaar als hoofdinstrument beschouwd wordt. denk dan aan bands als : In Flames, Soulfly en Metallica.

aan de andere kant heb je de bass die veel middentoon heeft, en dus lekker rond klinkt. deze bass is duidelijk hoorbaar in het bandgeluid, en zijn ideaal voor percussief basswerk en slappen. denk hierbij aan bijvoorbeeld Wal, Pedulla, Warwick of Status ( lees morgenavond het forum nog eens ;) ). Denk dan aan bands als Mudvayne en incubus. de bands waar de bass heel belangrijk is, en dus ook duidelijk aanwezig is.

En dan heb je nog de 3e groep.. het droge, maar warme. dit wordt vooral gebruikt bij grunge en rock. Denk dan aan bassen als de P-bass, J-bass, thunderbird, etc. Bands als QOTSA, nirvana, audioslave, etc gebruiken dit.

De Ibanez BTB, die door iemand genoemd werdt, is een verhaal apart. deze heeft een goed geluid voor metal mits je een goede versterker hebt. hij heeft heel veel laag, en dat komt alleen goed tot zijn recht als je een flinke speaker erachter hebt hangen. Op kleinere versterkers klinkt ie ook heel lekker, maar als je hem echt tot z'n recht wilt laten komen moet je ook een flinke headroom hebben.

AntY
20 juni 2003, 16:03
ja maar metallica heeft eigenlijk ook 3 soorten basgeluid, namelijk cliffgeluid, (punchy en strak en mooi en zo :) ) en jason-geluid (zeg maar geen geluid, geen bas tenminste :) ) en trujillo geluid (solid stevig en lekker laag) hehe

MikeDirnt
20 juni 2003, 16:16
Die Dean Edge is 300 euro , beetje kwaliteit/prijs verhouding gezien zou dit dan een mindere bas moeten zijn ? k heb er zelf een tijdje op gespeeld en vond deze bas voor die 300 euro meer een bas waar een hogere prijs aan zou kunnen hangen iemand andere ervaringen met die dean ? :o

Phyrexian
20 juni 2003, 16:18
Voor metal heb je eigenlijjk 3 soorten geluid..

aan de ene kant heb je de bass met veel laag, maar weinig " body " ( lagere middentonen ). Denk hierbij dan aan bijvoorbeeld aan Ibanez, Dean, ESP. Dit wordt vooral gebruikt bij bands waar de gitaar als hoofdinstrument beschouwd wordt. denk dan aan bands als : In Flames, Soulfly en Metallica.

aan de andere kant heb je de bass die veel middentoon heeft, en dus lekker rond klinkt. deze bass is duidelijk hoorbaar in het bandgeluid, en zijn ideaal voor percussief basswerk en slappen. denk hierbij aan bijvoorbeeld Wal, Pedulla, Warwick of Status ( lees morgenavond het forum nog eens ;) ). Denk dan aan bands als Mudvayne en incubus. de bands waar de bass heel belangrijk is, en dus ook duidelijk aanwezig is.

En dan heb je nog de 3e groep.. het droge, maar warme. dit wordt vooral gebruikt bij grunge en rock. Denk dan aan bassen als de P-bass, J-bass, thunderbird, etc. Bands als QOTSA, nirvana, audioslave, etc gebruiken dit.

De Ibanez BTB, die door iemand genoemd werdt, is een verhaal apart. deze heeft een goed geluid voor metal mits je een goede versterker hebt. hij heeft heel veel laag, en dat komt alleen goed tot zijn recht als je een flinke speaker erachter hebt hangen. Op kleinere versterkers klinkt ie ook heel lekker, maar als je hem echt tot z'n recht wilt laten komen moet je ook een flinke headroom hebben.

Toffe onderverdeling!
Waar plaats je een Stingray? In de tweede groep zeker.

Warwick heeft idd héél fel midden, echt cut-through.
Haha, ik heb een bass uit groep twee en speel muziek uit groep drie ;)

AllodoX
20 juni 2003, 17:04
Stingray is meer een " allround " bass. hij knipt niet zo door het geluid als een status, wal, pedulla of warwick.. maar hij is wel geschikt voor percussief spelen.

verhaal apart dus..