PDA

View Full Version : Laat bloeier ?



Roughy15
21 december 2012, 09:23
Hallo mede gitaar fanaten. Ik ben dus nieuw hier (oh Ja ?...ja)

Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen met gitaarspelen, en toen was ik echt jong (38jr) :)
Een jaar of 12 daarvoor al eens begonnen, maar dat was na een paar maanden al over.
Door te weinig oefenen destijds en "gebrek aan tijd" is het niet van de grond gekomen.
Tot ik 4 jaar geleden besefte dat als ik het nu niet doe het wel heel laat gaat worden om nog te beginnen, maar je bent nooit te oud natuurlijk.
Nu zie ik op de diverse fora allemaal mensen die roepen dat ze laat zijn begonnen, en dan kom ik leeftijden tegen van 12-20. Dat noemt men dus laat......
Ik ben er sinds die 4 jaar helemaal aan verknocht. Ik oefen redelijk veel (voor de tijd die overblijft naast werk en gezin, en een sociaal leven).
Heb sinds een jaar of 2 les, en het gaat allemaal best redelijk.
Nu leg ik de lat voor mijzelf meestal wel een beetje hoog (te hoog ?) want ik wil mijzelf pushen om steeds beter te worden.
Het niveau zal geen Satriani, Vaughan, Sfogli, Timmons e.d. worden waarschijnlijk, maar je moet streven toch ?
Ik kan het allicht proberen ...:soinnocent:
Nu ben ik benieuwd of er hier nog meer forum leden zijn die "laat" (lees vanaf 35 of zo) zijn begonnen met gitaar spelen.

Oh ja mijn gear:
Fender Blues Junior
Fender am. strat sunburst
Tokai Love rock MIJ
Lex bos Superdrive IV
DD-20
RMC Picture wah
sonic research tuner st-200

da Liks
21 december 2012, 09:44
30 over here.. veel plezier man!

dabber
21 december 2012, 09:51
47 jaar,nooit te oud om te leren hé.
Denk dan tegen mijn pensioen redelijk goed te kunnen spelen :B

Duhsjaak
21 december 2012, 10:06
Hi R
De introductie van Proud Mary, door Tina T in het Kuhrhaus in Scheveningen was dan ook: ....'we never ever do nothing nice and easy, we always do it nice and rough.....'. Daarom weet ik ook zeker dat ze haar voorgevel niet van God maar van de plaatselijke kliniek heeft.

Dat is wat leeftijd met je doet. En persoonlijk vind ik dat om te lachen. Leeftijd speelt een wat vreemde rol in mensen levens.

Mijn jongste kind was 3 toen hij uit zichzelf begon met zijn instrument. Hij had daarmee nice and easy tot de top van NL kunnen gaan behoren, maar ik vind op die leeftijd kinder-dingen-doen veel belangrijker voor de vorming van een evenwichtig mens dan hem binnen roepen van voetballen. En het is net een wijf die jongen. Kan multitasken. Kan een biertje drinken en toch lekker zijn instrument bespelen.

Ik heb een week of wat geleden besloten ook maar eens wat te gaan doen met toetsen, en ik ben ongeveer 50% ouder dan jij.

Je hebt de goede volgorde te pakken: Passie voor gezin (en ik gok maar dat daarin nu wat ruimte ontstaat) nu gitaar erbij.

Dus je ziet: De tijd dat je hebt lopen rondkutten om te zien of er andere grijze tijgers wel of niet doen had je aan je gitaar kunnen besteden.
Duidelijke keus toch?
Vriendelijek groet, Gus

Rickenbender
21 december 2012, 12:03
Ik begon op mijn 8e met blokfluitles dat moest wilde je uiteindelijk met het gewenste instrument (gitaar dus) les krijgen.
Zat natuurlijk wel een idee achter, het leren van het muziekschrift. Maar ja leg dat een ongeduldige 8 jarige maar eens uit dat ie 2 jaar lang moet spugen in zo'n saaie fluit. Niet dus. :(

Tweede poging was op de leeftijd van 17 jaar door een vriend die gitaar speelde en mij de eerste akkoorden bij bracht.
Heb dat een jaar of 5 vol gehouden en heb door zelfstudie een beetje leren spelen. Zelfs een jaar in een bandje lopen pielen wat erg leuk was. Dan ga je van school, zoek een baan, gaat verhuizen, gaat trouwen, krijgt kinderen, doet avondstudie, kortom de gitaar beland op zolder en voor je het weet is er ruim een kwart eeuw voorbij.:nervous:

Toen mijn zoon, die basles had na twee jaar stopte, dacht ik, ik ga op gitaarles en m'n tweede jeugd was begonnen.
Zo fanatiek zelfs, dat daar waar anderen gaan motor rijden op latere leeftijd (midlife crisis ?), ik begonnen ben om zelf gitaren te gaan bouwen. En dat van de lat hoog leggen herken ik, niet doen gewoon lekker spelen, proberen om steeds beter te worden, maar er op de eerste plaats van genieten. :ok:

Succes Ben

Bobke
21 december 2012, 12:32
Hallo mede gitaar fanaten. Ik ben dus nieuw hier (oh Ja ?...ja)
Ik ben 3,5 jaar geleden begonnen met gitaarspelen, en toen was ik echt jong (38jr) :)
>>>>>>>>>>>>>>
Nu zie ik op de diverse fora allemaal mensen die roepen dat ze laat zijn begonnen, en dan kom ik leeftijden tegen van 12-20. Dat noemt men dus laat......
>>>>>>>>>>>>>
Nu ben ik benieuwd of er hier nog meer forum leden zijn die "laat" (lees vanaf 35 of zo) zijn begonnen met gitaar spelen.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


57 jaar en nu ongeveer 14 maanden aan "het gitaren". Je bent dus nog een "broekie". :metal:
Suc6 & grtjs,
Bob'ke

Roughy15
21 december 2012, 12:42
Wat Rickenbender zegt doe ik zeker !! genieten ! Het is dat ik moet werken, maar het liefst ben ik de hele dag met de gitaar bezig.
Theorie, praktijk, gear bekijken, fora bezoeken, het maakt allemaal niet uit, ik vind het allemaal even leuk.
Ben nu begonnen met notenleer, dus we zitten naast het uitzoeken van nummers van bepaalde artiesten, ook weer aan de "Mieke hou je vast aan de takken van de bomen" nummers :-), maar zelfs dat dient een doel , en vind ik dus nog leuk ook.
Wat betreft de motor die heb ik 5 jaar geleden de deur uitgedaan nadat ik voor de 3e keer onderuit was gegaan , en een iets veiligere hobby ben gaan zoeken dus.
Wat Gus zegt is ook waar, het is maar waar je je tijd aan wilt besteden natuurlijk. De tijd dat ik dit zit te tikken had ik ook kunnen gebruiken om wat akkoorden uit te schrijven, ik ben tenslotte op mijn werk ;-)
En Dabber ik hoop voor jou dat het iets eerder al redelijk gaat :noob:



57 jaar en nu ongeveer 14 maanden aan "het gitaren". Je bent dus nog een "broekie". :metal:
Suc6 & grtjs,
Bob'ke :ok:

Leuk dat er meteen zo enthousiast wordt gereageerd folks !

gr. Rob (had ik nog niet gezegd)

Riny
21 december 2012, 12:42
58 jaar.

Begonnen op mijn 13de, gestopt in 1990/91.
Herbegonnen Mei 2012.
Heb nu mede muziekkanten van mijn eigen leeftijd en ouderen om gezellig om de twee weken muziek te maken uit onze tijd.
De jaren '50, '60, en de eerste helft van de jaren '70.
Wij hebben geen plannen meer voor optredens, dit hebben wij in het verleden ruim voldoende gedaan en zijn daar wel klaar mee.

Dus leeftijd heeft voor ons geen enkele betekenis.
De verpakking is al op leeftijd maar de geest is nog jong en die heb je nodig om muziek te maken, cq. in dit geval gitaar te spelen.
Wij zijn zeer serieus bezig maar hebben ook heel veel momenten van lachen en dollen.

Pick-Mane
21 december 2012, 13:01
Welkom Roughy15

Ik kan mij maar alleen aansluiten bij wat mijn andere forum leden vertellen, soms doe je wel dingen in je leven waarvan je denkt had ik ze maar vroeger of later gedaan. Maar ik denk dat dit niets uitmaakt. Toen wist je misschien minder van het leven dan je nu weet gitaar spelen is niet alleen al deze noten leren en ze dan spelen. Gitaar spelen is gevoel overbrengen in je instrument, en soms heb je wel het gedacht dat het alleen je gitaar is die snapt wat je bedoeld, als je speelt. Kan me voorstellen dat er een hoop dingen in je leven zijn gebeurd goed en slacht die tellen ook bij het spelen van een Gitaar, het doet je meer invoelen in de klanken die je speelt. Soms als ik gewoon een solo hoor op een gitaar, vraag ik me wel af of het niets anders is dan het roepen met je gitaar wat je niet wil vertellen in de wereld, klanken waarvan jij alleen zal voelen waarom je ze maakt. Maar je bent niet alleen op de wereld en mensen horen het en spiegelen deze klanken af op hun eigen gevoelens, en ze gaan zich herkennen in de klanken die je speelt, dat is een goed ding man en soms ook een goede vorm van meeleven met andere mensen ook al weet je niet eens wie of wat ze zijn muziek oordeelt niet het geeft en vraagt niets terug. Ik ben ook niet meer zo jong maar, soms als ik terug denk aan die tijd van toen ik mijn eerste singeltje kocht en mijn eerste draagbare platenspeler, en het singeltje draaide van Peter Koelewijn “kom van dat dak af” voelde ik mij heel gelukkig.
Gitaar spelen is ook een stukje propaganda zonder woorden die je in de wereld gooit, en ik kan je een troost geven, er gaat niets verloren door de tijd, je draagt het allemaal mee als een rugzak, en als deze soms wat zwaar voor mij wordt, speel ik er een paar stukken uit met mijn gitaar, en dan is alles weer wat anders voor mij.

Groetjes.:B

Braindead
21 december 2012, 15:46
Zelf ben ik erg jong begonnen maar ik vind dat je er gewoon voor moet gaan! Er zijn zoveel mensen die op latere leeftijd nog een studie oppakken en/of van baan wisselen. Je zult misschien een tikje minder snel leren dan iemand die jong is maar aan de andere kant heb je veel meegemaakt en een extra rugzak met info die je kan meenemen. Je hebt waarschijnlijk ook al veel muziek beluisterd waardoor je gehoor al getraind is.

Daarbij, met een Tokai Love rock MIJ gaat het zeker lukken.

Succes!

ruudjes
21 december 2012, 16:02
Ik kreeg rond mijn 50 jaar door omstandigheden volop tijd wat voor mezelf te gaan doen. Heb toen mijn gitaar weer teruggevonden[figuurlijk] en ben sindsdien weer helemaal verliefd. Je mag vind ik de lat steeds iets hoger leggen en technieken proberen anders had ik nu nog let it be gespeeld. Als het dan eindelijk goed klinkt weet je ook waarvoor je geoefend hebt.

patrick0108
22 december 2012, 13:47
Ik ben ook laat begonnen en herken het probleem werk, gezin, vrije tijd en verder komen.
Daar ik werkzaam ben in de scheepvaart en dus met regelmaat ook weg ben maar niet mijn hobby op wil geven heb ik toen besloten om het gitaar spelen te leren via de boeken en met behulp van guitar pro, als ik ergens vast loop spaar ik het op en neem een prive les.

Hoe hoog je lat leg is afhankelijk van wat je zelf wil. Al is het aan te raden toch elke dag 10-20min te oefenen om de vingers te trainen wat lastiger is dan dat je 12 bent.

Verder speel ik ook op een vaste dag met wat maten op verschilende niveau's maar het is raadzaam iemand te vinden in de buurt om samen mee te spelen om zo ook door te gaan als je niet verder komt.

Maar zoals altijd muziek maken is plezier en genieten, zorg dat je niets MOET doen dan blijft het leuk:strat:

univibesessions
25 december 2012, 13:04
laatbloeier of niet, gitaar is voor alle leeftijden. Veel plezier in de toekomst!

astair
26 december 2012, 10:59
Beste Roughy,
Ben nu 61 jaar en ben met de gitaar begonnen op mijn 14de.Door omstandigheden na 2-tal jaar gestopt.
Ben terug gestart 6-tal jaar terug,en moet je bekenen dat ik meer dan verzot ben op mijn gitaar speel er alle dagen op.

Moest je nog vragen hebben laat maar komen

vriendelijk groeten Freddy

HuMon
27 december 2012, 13:17
Ik ben 47 jaar, en ben begonnen met gitaar spelen toen ik 42 was.

Een aantal keren heb ik met anderen samen gespeeld (gitaar), en vervolgens heb ik een jaar in een band gezeten. Helaas is dat weer gestopt (andere bandleden hadden geen tijd meer).

Ik vind het een leuke hobby, je kunt samen spelen, of gewoon lekker zelf oefenen :-)

Rara
27 december 2012, 14:31
Ik ben op mijn 40ste begonnen een half jaartje gelden.
Ik heb 1 keer in de week les en oefen bijna elke dag samen miet mijn vriendin.

Leuke ontspannen hobby.

Gr Rara

fronteradriver
27 december 2012, 15:30
Ik ben 40 jaar jong en heb al 3 x 1 uur gitaarlessen achter de rug en heb daar zeker geen spijt van.

Ik ben vorig jaar op mijn eigen beginnen leren via internet, maar zat al snel blok. En de motivatie was er niet meer...

Door mijn gitaarleraar heb ik de moed teruggevonden om elke dag te oefenen...

michke
31 december 2012, 05:51
Welkom ! Leuk te lezen dat er nog laatbloeiers zijn! Mijn verhaal is vergelijkbaar met het jouwe, op men 14 ook eens een gitaar gekregen maar in die tijd bestond er nog geen internet ,muziekschool en therorie leek niets voor mij, dus de gitaar snel (na een paar maand) alweer verkocht. Om 16 jaar later door te surfen op websites met onlinelessen opnieuw gebeten te zijn door de gitaarmicrobe.
Mijn lat ligt enkel wat lager dan bij jou, ik heb geen behoefte aan ingewikkelde akkoorden te leren die ik amper zal gebruiken en theorie zegt me helemaal niets. Je hoort het al, een gitaarvirtuoos zal ik nooit worden :dontgeti: maar wel iemand die zich vooral wil amuseren en dan komt de rest wel vanzelf denk ik , speel nu een 3-tal jaar gitaar en ben ondertussen 33 :rockon: Ondanks klachten van de buren , het gezaag van mijn vrouw die er soms knettergek van word blijf ik dagelijks verder spelen :punk: