PDA

View Full Version : MIDI-keyboard hoor ik niet in Cubase



k1ngray
20 december 2012, 19:03
Ik heb mijn ESI Keycontrol aangesloten op een USB interface (Tascam US-144), en er komt wel signaal binnen bij Cubase, maar geen geluid. Ik heb de driver geïnstalleerd voor de Tascam, en heb de Tascam ingesteld voor input + output bij zowel mijn mac als bij Cubase. Ik heb mijn koptelefoon in de tascam, en hoor hierdoor wel muziek afgespeeld via iTunes, daarnaast doet het keyboard het ook bij garageband. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

The Bertman
20 december 2012, 20:22
Je moet in Cubase wel een synthesizer selecteren, anders hoor je niks. Dat keyboard komt geen geluid uit, alleen maar toetsaanslagen.
Garageband zal waarschijnlijk de geluidschip van de computer benutten.

piezo
20 december 2012, 20:30
De Esi keycontrol is een keyboard MIDI controller, Dus ik begrijp dat je synthgeluiden oid uit de computer wilt gebruiken. Dan moet je de inkomende MIDI signalen in Cubase routen naar de synth van je geluidskaart. Als het tot zover juist is wat ik zeg, dan zeg ik, uitgaande van mijn Cubase LE4:
- Klik een MIDI spoor in Cubase aan
- Links zie je dan het spoor-menuutje
- Daarin kun je iets vinden als "All MIDI inputs" of "Tascam 144"
- Daaronder staat bij het opstarten van een nieuw project waarschijnlijk "Not connected"
- Klik je dat aan dan kun je de MIDI Out bestemming kiezen. De synth die in je geluidskaart zit, staat daar ook bij.

Hopelijk ben je hiermee geholpen.

EDIT: en dan moet je het driehoek-tekentje voor volume ook nog op een waarde zetten, max. 127

k1ngray
20 december 2012, 20:47
Dat heb ik al aan gevinkt, maar er komt nog steeds geen geluid aan. Hoe kan ik geluiden/synthesizers laden?

k1ngray
20 december 2012, 20:56
Ik heb nu wel geluiden geselecteerd, maar ik hoor nog steeds niks. Het volume staat ook aan bij het spoor-menutje

StephSands
21 december 2012, 11:32
Ik neem aan dat je je MIDI signaal wel ziet binnenkomen in bv. je transport?
Als dat het geval is:
Je hebt op elk spoort in je arrange window een aantal knoppen (record, mute solo enz.). Naast het record knopje zit een "monitor" knopje, rond knopje met afbeelding van een speaker. Word oranje als je hem aanvinkt. Probeer dat eens?

Voorwaarde is wel dat je óf een Instruments track gebruikt met daarin natuurlijk een synth geladen. Óf je gebruikt een MIDI track welke is gekoppeld aan een VST instrument.

The Bertman
22 december 2012, 11:59
Je moet ook kijken waar de computer het geluid heenstuurt. Dat kan naar de Tascam interface, maar het kan ook naar de audio-uitgang van je computer. Als je dat aan de verkeerde uitgang luistert, hoor je niks. Probeer de Tascam als output te selecteren.

jannest
22 december 2012, 15:18
probeer eens F1