PDA

View Full Version : welke mic voor heavy metal



nak
20 december 2012, 18:21
Heb heel wat posts doorgespit maar ik kom er niet helemaal uit gezien mijn specificaties.
De vraag is welke microfoon ik het beste in een live situatie voor mijn cab kan plaatsen.
Nu speel ik hardrock/metal en ik wil graag dat de palmmuted noten goed eruit komen.
Daar schort het nogal eens aan.
De SM57 is meer algemeen maar ik zoek een mic met een goede definitie en open karakter.

duckman
21 december 2012, 10:28
sennheiser e609 is wel een goede keuze hier voor (imho)

Han S
21 december 2012, 10:30
Sennheiser MD421 of de Beyer M88.

Bates15
21 december 2012, 11:10
audix om5?

skanky
21 december 2012, 18:18
Een goede geluidstech kan in principe met elke microfoon een goed gitaar geluid "maken". Ook met een sm57 kun je definitie en openheid creëren. Tuurlijk is er voor elk soort geluid een andere microfoon geschikter, maar als het niet lukt met een sm57 is er iets mis met de PA of met de technicus. Met alle boven genoemde mics kan je een heel goed geluid krijgen. Ik wil er wel nog een Beyer m201/ RE20/ Shure sm7 aan toevoegen.

F*R*E*A*K
23 december 2012, 19:58
Op distortionfest werden de cabs van mij en onze andere gitarist uitgemic't met zowel een SM57 als een e609/906.

Mic's als de MD421 en de MD409(niet erg betaalbaar) klinken ook erg vet.

Han S
23 december 2012, 21:03
De Amerikanen betalen voor een gebruikte MD421 250 dollar, voor een MD441 zelfs 500 dollar. Ze zijn hier heel betaalbaar.

polviggen
28 december 2012, 12:16
Je kan ook een grootmembraan condensator proberen. Hebt dit wel eens gezien bij Gorefest en Gojira.

maar sm57 blijft nog altijd de meest gebruikte voor metal, als je daar geen goed geluid mee krijgt ligt het niet aan de mic... Andy Sneap en zoveel andere metalproducers gebruiken nog altijd een sm57.

Ik zou eerst eens wat meer experimenteren met plaatsing van je mic, neem wat clipjes op met verschillende posities. Andere micro's testen kan geen kwaad natuurlijk.

Han S
28 december 2012, 12:46
Ik heb het nooit kunnen vinden met de SM57, geen slechte microfoon voor zijn prijs hoor, maar wat ik met andere microfoons moeiteloos voor elkaar krijg is me met de SM57 nooit gelukt. Op een snare klinkt de overspraak van de hi hat nergens naar en op een gitaarcab klinkt hij dun en dozerig. Neem je een MD421/441 of een Beyer M88/201, dan heb je het geluid van de cab vrij nauwkeurig op de studiomonitoren.

Een groot membraan condensator kan zo los heel goed klinken, maar op de een of andere manier klinkt het in de mix minder als een dynamische microfoon.

Braindead
10 januari 2013, 18:00
Hij mag dan wel dun en dozerig klinken maar met die eigenschappen (vooral die eerste) kun je in de metal ver komen. Veel van die Zweedse bands ( ik zal geen namen noemen) zijn bekend geworden door (of in ieder geval met) hun dunne gitaargeluid. Eerlijk gezegd ben ik ook niet altijd kapot van die sm57 maar hij doet in de mix wel wat ie moet doen als je een heavy gitaarpartij opgenomen moet hebben. Met de e906 heb ik ook goede ervaringen of zelfs de sm58 als alternatief voor de sm57.

Aanvullend is het uiteraard bij metal erg belangrijk dat je geluidsman de boel goed neerzet en dat het gitaargeluid dat uit jou cab komt goed voor elkaar is. Palmutes met een te zompig geluid en daar nog eens een bas overheen en je definities kan wel eens ver te zoeken zijn.