PDA

View Full Version : David Gilmour Sig.Strat kopen of ten look /sound a like?



Mesa-Man
20 december 2012, 16:00
Ik heb 3 gitaren;

- Eric Clapton Signature strat
- Fender Sunburst strat (MIM)
- Epiphone Les Paul model Goldtop (18 jaar oud)

Nu zit ik eraan te denken om alle 3 de gitaren vd hand te doen en een David Gilmour signature strat te kopen.... of zou het verstandiger zijn om, ipv zoveel geld uit te geven, een USA black strat te nemen en deze om te (laten) bouwen naar een David Gimour strat, dus met dezelde elementen als de orginele Gilmour strat heeft...

groet Mesa-Man

benwave
20 december 2012, 16:05
Ik heb 3 gitaren;

- Eric Clapton Signature strat
- Fender Sunburst strat (MIM)
- Epiphone Les Paul model Goldtop (18 jaar oud)

Nu zit ik eraan te denken om alle 3 de gitaren vd hand te doen en een David Gilmour signature strat te kopen.... of zou het verstandiger zijn om, ipv zoveel geld uit te geven, een USA black strat te nemen en deze om te (laten) bouwen naar een David Gimour strat, dus met dezelde elementen als de orginele Gilmour strat heeft...

groet Mesa-Man

Ik zeg Doennnnnnnnnnnn.

Wel nog wat extra geld meenemen, want met die inruil ga je het niet redden

DarknessAwaits
20 december 2012, 16:10
Ik zou een strat laten bouwen naar de exacte specs (met eigen inbreng), lijkt me heel wat leuker dan een 'signature' Strat. Tenzij je het doet voor de handtekening...

arjanb01
20 december 2012, 16:32
Ik zou de hele handel inruilen en bij Smitty er eentje volgens Gilmour specs laten samenstellen. Voor 1900 euris ben je dan klaar. Een signature Fender Gilmour Strat is 2600 euris dus dan hou je nog 700-800 euro over om een leuke amp te kopen !

Mesa-Man
20 december 2012, 16:58
Ik zou de hele handel inruilen en bij Smitty er eentje volgens Gilmour specs laten samenstellen. Voor 1900 euris ben je dan klaar. Een signature Fender Gilmour Strat is 2600 euris dus dan hou je nog 700-800 euro over om een leuke amp te kopen !


leuke amp heb ik al (mesa Triaxis en mesa 90/90)... heb de site van Smitty net bekeken, gebruik die ook fender onderdelen of alleen van eigen merk?

Rooker
20 december 2012, 17:13
Uiteindelijk gaat het toch knagen als je nooit een offisiele hebt gehad dus ik zou het gewoon doen.

reckless_life
20 december 2012, 17:23
Is het deze?
http://www.thomann.de/be/fender_david_gilmour_nos.htm?sid=bf9596109a43536ed 58763ca0de6a596

Er zitten Seymour Duncans in, terwijl Gilmour (tegenwoordig?) ook met EMG's speelt.

De EMG signature pups in één van je strats steken is geen optie?

Pepe
20 december 2012, 17:24
Snowy White vertelde dat ie de Gilmour strat had gekocht voor de tour met Pink Floyd maar "dat hij daarmee natuurlijk totaal niet klonk als Gilmour" en speelde dus maar weer hoofdzakelijk op zijn goldtop.

Ik bedoel maar, je moet hem kopen voor de Fender badge, niet voor de Gilmour sound maar dat wist je waarschijnlijk al.

Mitch
20 december 2012, 17:31
Is het deze?
http://www.thomann.de/be/fender_david_gilmour_nos.htm?sid=bf9596109a43536ed 58763ca0de6a596

Er zitten Seymour Duncans in, terwijl Gilmour (tegenwoordig?) ook met EMG's speelt.

Dat heb je een jaartje of twintig geleden geleerd? :listen: Hij wil de zwarte hè, niet de rode.

arjanb01
20 december 2012, 18:36
leuke amp heb ik al (cdmesa Triaxis en mesa 90/90)... heb de site van Smitty net bekeken, gebruik die ook fender onderdelen of alleen van eigen merk?
Volgens mij gebruikt hij allerlei hardware. Stuur eric es een mail met je wensen. Reageert supersnel!

reckless_life
20 december 2012, 19:38
Dat heb je een jaartje of twintig geleden geleerd? :listen: Hij wil de zwarte hè, niet de rode.

Ik wou het gewoon even aanhalen. Je hoeft niet meteen af te komen met snuggere opmerkingen.

Mitch
20 december 2012, 21:09
Neem me niet kwalijk, ik had net drie andere topics zitten lezen op een ander forum waar soortgelijke antwoorden werden gegeven. Een vraag over een specifieke gitaar van een specifieke gitarist en dan vier, vijf posts met halve antwoorden en gedeeltelijke feiten als antwoord. Dat maakte me iets cynisch.
Voor alles op een rijtje: www.gilmourish.com

TeleK
20 december 2012, 22:28
het zal wel van een ander kaliber zijn, maar kijk ook eens op http://www.ironstone-pickups.co.uk/ironstone-custom/Gilmour-scratchplate. Voor de echte Gilmour sound zal je toch ook de juiste versterker en pedalen moetren hebben

mesaman
21 december 2012, 00:16
ja! gewoon doen!

apekop
21 december 2012, 11:02
Voor de echte Gilmour sound zal je toch ook de juiste versterker en pedalen moetren hebben

En niet te vergeten de feel en het talent van Gilmour, niet onbelangrijk.
Volgens mij maakt het niet veel uit op welke strat Gilmour speelt, hij klinkt toch als zichzelf.

Wat maakt de Gilmour strat zo speciaal t.o.v. een 'normale' strat? Ik heb er ooit op gespeeld maar wat me opviel was die erg dikke slagplaat, heeft dat nog een bepaald doel? De vraag is natuurlijk waarom je die Gilmour strat wil. Juist omdat hij beter zou zijn dan een normale strat, of omdat je Floyd fan bent? Dit geldt natuurlijk ook voor andere signature gitaren.

E-J
21 december 2012, 11:41
En niet te vergeten de feel en het talent van Gilmour, niet onbelangrijk.
Volgens mij maakt het niet veel uit op welke strat Gilmour speelt, hij klinkt toch als zichzelf.

Wat maakt de Gilmour strat zo speciaal t.o.v. een 'normale' strat? Ik heb er ooit op gespeeld maar wat me opviel was die erg dikke slagplaat, heeft dat nog een bepaald doel? De vraag is natuurlijk waarom je die Gilmour strat wil. Juist omdat hij beter zou zijn dan een normale strat, of omdat je Floyd fan bent? Dit geldt natuurlijk ook voor andere signature gitaren.

Wat de Gilmour Strat qua klank ietsje anders maakt dan een 'normale Strat': de overwound brug pickup, dat is een Seymour Duncan SSL-5 (output van 12.9k leer ons de website van Seymour). Daardoor klinken zijn solo's wat dikker dan wanneer je met normale low output Strat pickups zou spelen.

Dan heb je nog bepaalde zaken die de Gilmour Strat heeft maar geen wezenlijk verschil maakt. Allereerste de looks natuurlijk, geheel zwart met een esdoorn toets en witte pickup covers. De dikke slagplaat is puur esthetisch. De korte tremolo arm zorgt ervoor dat je iets preciezer de vibrato kan doseren. De mini-switch (welke de hals pickup aanzet) levert een paar extra pickup combinaties op. Gilmour heeft 'ie die overigens nooit in de studio gebruikt, misschien een enkele keer live.

Los daarvan, het 'Gilmour geluid' zit mij meer in zijn bluesy frasering in mineur pentatonisch, bends en vibrato, een LUIDE cleane versterker, een oude Triangle of Ram's Head Big Muff, een Marshall achtig overdrive pedaal en een basic delay om solo's wat aan te dikken...

Sonny
22 december 2012, 01:11
Je zult wel een flinke Floyd fan zijn, maar sta er is even bij stil... 3000 euro voor een gitaar :dontgeti:

Je hebt nu 3 prachtige gitaren en ik zou daar gewoon heel blij mee zijn. Koop allemaal losse onderdelen op eBay etc. en zet een mooie partocaster in elkaar met dezelfde specs. Dan kan je er nog trots op zijn ook, dat je dat allemaal zelf hebt gedaan. Je bent dan veel minder geld kwijt en daar kan je weer iets anders moois voor kopen.

Ik heb zelf een fender '57 AVRI van 1800 euro, maar zal zoiets nooit meer doen. Ben nu met mijn eerste partocaster bezig en die zal uiteindelijk 700 euro gaan kosten. Mooie prijs voor een mooie gitaar.

edje kadetje
22 december 2012, 08:40
De korte tremolo arm zorgt ervoor dat je iets preciezer de vibrato kan doseren.

Omdat de beste man (ik ben een enorme fan) zo verschrikkelijk mooi kan spelen, heeft 'ie altijd gelijk. Als dat niet zo was, dan is deze uitspraak - die hij ook onderschrijft - natuurlijk onzin. Met een kortere tremolo-arm kun je natuurlijk juist minder precies hengelen!

apekop
22 december 2012, 09:35
Ik vind die kleine pook er raar uitzien. Je zal er minder extreme dingen mee kunnen, geen tremelo werk a la Jeff Beck bijvoorbeeld. Maar voor subtiele vibrato zal hij wel handig werken, en dat is wat Gilmour voornamelijk doet. Het voordeel van die kleine pook is dat je met plectrum makkelijker bij de snaren kan als je de pook ook vast hebt.


Je zult wel een flinke Floyd fan zijn, maar sta er is even bij stil... 3000 euro voor een gitaar :dontgeti:

3000 euro voor een gitaar, dat zijn geen absurde bedragen. Ga maar eens kijken voor een (echt) goede top klassieke of akoestische gitaar. Ga kijken voor een nieuwe Suhr of Parker Fly of een andere Fender custom shop, om maar wat te noemen, en je bent het ook kwijt. Het is maar net wat je ervoor over hebt natuurlijk.

groovieguitarguus
23 december 2012, 21:17
Ik moet zeggen.... Een Smitty is ook heeeeel gaaf.... zit wat levertijd op... kan je nog wat sparen, dus wellicht niet alle gitaren van de hand doen. Goeie Hardware.... b.v. de Seymour Duncan Pick-Ups... en je hebt een hele gave Strat.
Mss kan je de Hardware bij elkaar 'sprokkelen' En Eric de gitaar laten bouwen met jou aangeleverde Parts...
Echt hele fraaie Strats... Kijk ook eens naar de clips op YouTube van Niels van der Steenhoven. Speelde voorheen op Fender Custom Shops en Haar.... nu alles Smitty... niet voor niets... en voor zover ik weet ook geen Endoursement...

FrankC
23 december 2012, 21:27
Gewoon doen waar je blij van wordt. Word je blij van een koffer met een diploma en heb je de poen dan doen. Is het sprokkelen dan zou ik hetgeen wat je hebt koesteren. Gilmour is Gilmour en jij bent jij.

Scarface
24 december 2012, 00:52
Hahaha, dat is een waarheid als een koe...klopt helemaal.Gilmour strat is mooi om aan de muur te hangen.Ik ga ook de Gilmour Black strat kopen,maar ik heb niet de ilusie om te klinken als Gilmour laat staan te evenaren.

Ik ben je al even aan het volgen,en moet zeggen dat je het spul wat je hebt snel moe bent.

Dus ik zou zeggen kopen die hap,dan wacht ik even en kan ik die van jouw kopen voor een zacht prijsje,hahaha.

Groet,
Marco

apekop
24 december 2012, 10:14
Er staan inderdaad een paar fraaie exemplaren op de site van Smitty. Wat ben je nu ongeveer kwijt voor zo'n strat gemiddeld genomen?
Er staat geen prijslijst op.

groovieguitarguus
24 december 2012, 13:28
Apekop... volgens mij start een strat rond de 1790,-
Met keuze eigen elementen etc.
Upgrades zijn o.a. houtsoorten... verder weet ik het ook niet exact...

Mijn exemplaar.... een jaar in huis... mijn trouwe werkpaard.
Wel uitstapjes naar mijn Les Paul en Valley Arts... maar voor typerende songs.
70% is mijn Smitty!

https://lh5.googleusercontent.com/-Fwc51-HGf78/UNhKCJhwp3I/AAAAAAAAA7Q/0nv9n4gWuJc/s567/Eleven20one-181.jpg

apekop
24 december 2012, 15:06
bedankt voor de info. Welke pickups heb jij erin liggen?
Ik hou niet zo van relic, maar moet zeggen dat ik die black heavy relic wel zeer appetijtelijk vind. Zo'n relic zal wel iets duurder zijn denk ik.

arjanb01
24 december 2012, 15:19
Pickups kan je idd zelf kiezen. Tip van eric zelf zijn de rumpelstiltskins experience pickups! Erg gave strats. Enige nadeel vind ik de forse aanbetaling die je moet doen van de helft van de aanschafwaarde. Verder erg plezierige communicatie met hem en reageert snel en adequaat op je mails.

groovieguitarguus
24 december 2012, 16:02
Ik heb er idd ook Rumplestilskins in zitten...
Aanbetaling is wel logisch. Hij moet veel onderdelen voor financiëren.
Zeker nu zijn merk in de lift zit... moet hij wel wat kapitaal voor handen heeft... als hij 10 / 20 gitaren en parts in kas moet hebben... ;-)

Pepe
24 december 2012, 16:37
.. een aanbetaling heeft doorgaans weinig te maken met de current flow, het zijn ook bedragen van niks voor een beetje onderneming, maar meer om het je lastig te maken om halverwege je bestelling te cancelen?

arjanb01
24 december 2012, 16:40
Wat pepe zegt, heeft niks met voorfinancieren te,maken. Toen ik mn haarstrat kocht in 2007, moest ik 350eu vooruitbetalen op een bedrag van 1700eu. Dat vind ik normalere verhoudingen.

groovieguitarguus
25 december 2012, 00:06
Zeker gezien mijn ervaring op het financiële vlak... is het voor Smitty (i.m.o.) zeker van belang om een goede Cash-Flow te hebben...
Als je maar 25% aanbetaald... heb je minder in kas...
Doorlooptijd van bestelling tot levering is 10 - 12 weken....
Denk dat Smitty er nu zo'n 3 in de week doet... is circa 30 gitaren.... Hij moet wel alle parts etc. bekostigen...
Ik snap het wel. In de Meubelbranche gaat het ook zo...

Overigens blijft het een vrije keus...
En... elk nadeel heeft zijn voordeel.... bij het ophalen... hoef je nog maar een 'beperkt' bedrag te betalen... ;-)

Merry X-mas!