PDA

View Full Version : Magneet die polepiece niet raakt?



Menneskedyr
19 december 2012, 23:06
Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden. Moeten de magneten de pole pieces van een humbucker raken? Ik ben namelijk een pickup aan het maken voor een fanned fret, 7 snarige gitaar. De afstand van de pole pieces is groter dan de magneten die ik heb. Ik ben van plan ze aan een copper clad pcb basisplaat vast te solderen zoals hier (in feite kopieer/jat ik dit ontwerp gewoon) http://www.facebook.com/photo.php?fbid=167599656633303&set=a.167599359966666.40966.130427943683808&type=3&theater

Hier lijken de polepieces ook de magneten niet te raken, ik weet dus niet of de bouwer dit zo laat of dat ie er nog wat metaal tussen zet, vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt

R.J
19 december 2012, 23:22
In mijn gitaar heb ik ook elementen waar de polepieces de magneten niet raken ;) Dimarzio Anniversary Paf's.
Klinken ook best goed :)

Menneskedyr
19 december 2012, 23:26
Zal 't er natuurlijk ook mee te maken hebben wat voor magneten je pakt, ik ben van plan neodymium staafjes te gebruiken. Ik heb al blokken liggen, maar kom er net achter dat de pool orientatie niet klopt om ze voor pickups te gebruiken.

aaronstonebeat
19 december 2012, 23:34
Het hoeft niet. Als je een ferromagnetisch materiaal in de buurt houdt van een magneet zullen beide elkaar aantrekken omdat de magneet het materiaal magnetiseert; beide zijn dan magneten met naar elkaar gerichte tegengestelde polen.

Met zo iets krachtigs als neodymium is het mogelijk zelfs raadzaam om wat ruimte te laten.

Menneskedyr
19 december 2012, 23:40
Mooi, bedankt! Ga ik binnenkort eens nieuwe magneetjes bestellen. Bobbins en baseplate zijn al klaar.

aaronstonebeat
20 december 2012, 00:02
Op moleculair niveau raken ze elkaar nooit echt, er is altijd een zekere afstand. Magnetisme is, net als zwaartekracht en de kernkrachten, iets dat op een 'magische' manier op afstand werkt en dat vooralsnog alleen valt te verklaren met kwantumvelden. Tegelijk geldt wel: hoe dichter bijeen, hoe groter de invloed.

Hoe het uiteindelijk klinkt, kun je alleen maar beoordelen door het te doen en eventueel aan te passen.

Menneskedyr
20 december 2012, 00:14
Aha oke, interessant. Ik dacht dat de reden dat ik veel pickups zie waarbij ze elkaar toch raken, is dat het iets met geleiding te maken had ofzo, maar magnetische krachten hebben dus een andere werking. We zullen zien hoe 't gaat uitpakken.

RS-Rik
20 december 2012, 01:34
Volgens mij raken verstelbare polepieces de magneetbar meestal niet. In het magneet tappen ze geen schroefdraad, heb ik iig nog nooit gezien.

stijnkenens
20 december 2012, 18:01
Volgens mij raken verstelbare polepieces de magneetbar meestal niet. In het magneet tappen ze geen schroefdraad, heb ik iig nog nooit gezien.

Nee, maar die magneten zittend dan wel tegen een stuk metaal aan, waar schroefdraad in getapt is, dus onrechtstreeks zitten ze er wel tegen !

Als ik de foto bekijk, dan moet er volgens mij ook nog een stuk metaal, waarin trapjes zijn uit gevijld, tegen de magneten aan, en daarin draad tappen, zodat je de verstelbare polepieces er in kan bevestigen !



s.

RS-Rik
20 december 2012, 18:22
Aanraken of niet, magnetisme wordt niet vergroot of verspreid door aanraking.

Polepieces hoeven de magneet niet aan te raken. Een stuk ferromagnetisch metaal in het magnetisch veld kan het magnetisch veld wel veranderen.

stijnkenens
20 december 2012, 19:01
Toch wel verspreiden? als je een magneet tegen een stuk ijzer houdt, dan kan je met dat stuk ijzer toch ook spijkers aantrekken?



s.

Kakihara
21 december 2012, 08:17
Zal 't er natuurlijk ook mee te maken hebben wat voor magneten je pakt, ik ben van plan neodymium staafjes te gebruiken. Ik heb al blokken liggen, maar kom er net achter dat de pool orientatie niet klopt om ze voor pickups te gebruiken.

Neodymium is een van de weinige natuurlijke magneten (samarium is er ook een, weet niet zo direct nog andere) . En natuurlijke magneten schijnen héél erg sterk te zijn. Voor je eraan begint, is het misschien aan te raden om wat pickup-ontwerpen te bestuderen die hiervan gebruik maken: er zijn 'gutshots' te vinden van de microcoils van Bill Lawrence (die naast neodymium magneten ook nog eens gebruik maakt van erg dun koperdraad (45AWG, meen ik). Dit resulteert in een - naar gitaarmaatstaven - erg kleine spoel. Q-tuners gebruiken ook ook neodymium magneten, misschien dat er daar ook gutshots van te vinden zijn, of eventueel patentontwerpen.