PDA

View Full Version : Amerikaanse Fender Vibrolux Reverb



heavy-metal-thunder
19 december 2012, 20:23
Ik ben in blijde verwachting van een Amerikaanse Vibrolux Reverb, die dus op 110V draait. Nu twijfel ik of ik een externe transformator van 220V =>110 V zou kopen of misschien direct de transfo van de Vibrolux laat vervangen door een 230V exemplaar. Hierdoor kan ik rechtstreeks in het stopcontact, kan ik op repetitie of optreden nooit de transfo vergeten, moet ik ook niets extra meezeulen... Wat adviseren jullie mij? Toch maar een externe transfo? Welke type, wat kost het ongeveer, waar koop ik dat best.... als ik een andere transfo laat steken, dan moet het wel eentje zijn dat past, zonder andere gaten te moeten boren in het chassis...

Dank

barno
19 december 2012, 20:39
ik heb ook enkele jaren zitten slepen met een outboard transfo met mijn vibrolux, blij dat ik uiteindelijk een heb laten inbouwen.

heavy-metal-thunder
19 december 2012, 20:50
weet je wat voor een type er in zit? kon die er in zonder iets van modificaties a/h chassis? En wat kostte dat ongeveer?

barno
19 december 2012, 21:02
nee, lang geleden, heb het laten doen bij yves pexters in Tongeren, hij maakt de transfo's zelf.
chassis: weet niet, heb amp niet hier. maar couldn't care less, is een gebruiksvoorwerp hé :) heb een vroeg jaren 70 silverface-je: geweldig ding

Pepe
19 december 2012, 21:22
Ik heb een deluxe en een Prince, allebei op outboard trafo. Ik heb hem liever inboard maar te lui dus heel erg belangrijk vind ik het blijkbaar niet.

Hendriks
19 december 2012, 21:39
Die trafo;s zijn plenty te verkrijgen: Mercury Magnetics,Hammond , Classic Tone , etc. Ik zou hem zeker inbouwen (wel de oude bewaren).

barno
19 december 2012, 21:41
Ik heb een deluxe en een Prince, allebei op outboard trafo. Ik heb hem liever inboard maar te lui dus heel erg belangrijk vind ik het blijkbaar niet.

maar sleep jij ook nog es een outboard reverb tank mee? ok, i get the point, jij hebt roadies! :)

Toaster
21 december 2012, 19:48
? kan je de converter niet gewoon in het speakercabinet laten liggen?

Pepe
21 december 2012, 20:10
maar sleep jij ook nog es een outboard reverb tank mee? ok, i get the point, jij hebt roadies! :)

Natuurlijk niet, de amp heeft al reverb. Ik gebruik sowieso geen reverb. Ik heb een hekel aan slepen. Die weerzin bepaalt min of meer mijn amp keuze.

Pepe
21 december 2012, 20:12
? kan je de converter niet gewoon in het speakercabinet laten liggen?
Ja, simpel as that. Je hebt een kilo extra gewicht, daar praat je eigenlijk over.

heavy-metal-thunder
23 december 2012, 20:00
als ik er een Mercury Magnetics transfo in wil, gaat me dat een 180 euro kosten. Vind ik al bij al wel vrij veel geld, want een outboard transfo van 230 => 110 vind ik 2de hands voor pakweg 20 euro.

barno
23 december 2012, 20:38
als ik er een Mercury Magnetics transfo in wil, gaat me dat een 180 euro kosten. Vind ik al bij al wel vrij veel geld, want een outboard transfo van 230 => 110 vind ik 2de hands voor pakweg 20 euro.

Wacht dan even af en kijk of je het vervelend vind in gebruik. if not, gewoon outboard houden. Ik vond het op den duur wel een gedoe op optredens, ben 'm es vergeten enz... maar ik ben dan ook nogal een warhoofd.

jacky
23 december 2012, 20:52
Goed spul kost geld doe je niks aan wil je geen gesleep bouw je een andere PT in wil je cheap pak je een omvormer.
Ik ben trouwens niet zo heel zeker dat je er een MM PT in zou moeten doen hammond heeft leuke PTs voor de helft

succes

the sure thing
23 december 2012, 21:48
Hammond zou ook mijn keuze voor deze amp zijn...

gloeidraad
25 december 2012, 15:35
Heeft de Tonefactory of The tube amp doctor(tad) geen replacement trafo?

Erik

gloeidraad
25 december 2012, 15:39
Heb even gekeken bij Tad,die heeft hem voor 139,50 euro

Erik

heavy-metal-thunder
25 december 2012, 20:55
Heb even gekeken bij Tad,die heeft hem voor 139,50 euro

Erik

bedankt voor de info. De Mercury Magnetic is via mijn amp tech, zitten alle kosten van transport en plaatsing in. Ik denk dat dit bedrag zeker niet overdreven is, maar zou het eigenlijk toch liever wat goedkoper willen. misschien wordt het wel met een outboard transfo, die kan ik in de amp leggen, kan ik hem ook niet vergeten.

gloeidraad
25 december 2012, 22:22
Ok,180euro is dan wel een normale prijs denk ik zo.
Veel goedkoper gaat niet lukken(all inclusief dan)
Anders een outboardtrafo houden.
Succes

Erik

Frits van Mourik
26 december 2012, 00:31
Ook niet verkeerd:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2150_Hammond-290CEX-Fender-Power-125P26A-Vibrolux.html

gloeidraad
26 december 2012, 09:07
O ja,tube town heb je ook nog,scheelt ook weer bijna 50 euro.

Erik

heavy-metal-thunder
26 december 2012, 18:04
bedankt allen voor de info. Heb nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met die 50 en 60Hz? Ik had naar wat 2dehands outboard transfo's gezien en die waren 50Hz, en op de amp staat achteraan 60Hz. Ik veronderstel dat dit niet past?

gloeidraad
26 december 2012, 19:24
Gaat wel passen hoor,versterker draaid hier gewoon op 50hertz.

Erik

Midwolda
26 december 2012, 20:18
Het aan/uit lampje brandt wat langzamer. :D

heavy-metal-thunder
26 december 2012, 21:02
Het aan/uit lampje brandt wat langzamer. :D

dat is toch goed voor de elektriciteitsfactuur, hé :-)

Chris Winsemius
27 december 2012, 21:13
de meeste aftermarket vibroluz-reverb-trafo's zijn "small stack"....

voor Isa Azier (Coco Jones/etc.) heb ik laatst een TAD VibroluxRev. PT gemonteerd in zijn '71-er Fender die stock een fat-stack had en het laag was ietsje minder dan met stock/fat-stack PT. Zit ff te denken om die 110V-PT naar MM te sturen om te kijken of zij een exacte clone met 220/230/240V-opties kunnen maken.

de OT en de spoel hebben het meeste impact op de sound maar als dat (en het circuit) ok zijn dan merk je met een betere PT of zonder omvormer d'r tussen meer noot-separatie, strakheid en "kracht" in het geluid.

muziekschuur
27 december 2012, 21:48
Ik geloof de OP nie.... Heb geen foto...... danisniezo...

Chris Winsemius
27 december 2012, 22:01
bedankt allen voor de info. Heb nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met die 50 en 60Hz? Ik had naar wat 2dehands outboard transfo's gezien en die waren 50Hz, en op de amp staat achteraan 60Hz. Ik veronderstel dat dit niet past?

op zich wel (maak je dus geen zorgen!!!)
maar....
als je een bepaalde 60 Hz trafo op echte 50 Hz specs wilt hebben is een iets grotere stack benodigd

Chris Winsemius
27 december 2012, 22:02
Het aan/uit lampje brandt wat langzamer. :D

ha ha , LOL op 11!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tommus42
27 december 2012, 22:05
.......Zit ff te denken om die 110V-PT naar MM te sturen om te kijken of zij een exacte clone met 220/230/240V-opties kunnen maken.......

Waarom naar MM? Heb begrepen dat het geen rommel is maar om te beginnen wel amerikaans:D

Chris Winsemius
27 december 2012, 22:15
Waarom naar MM? Heb begrepen dat het geen rommel is maar om te beginnen wel amerikaans:D

?
imo: beter dan Shinrock, Heyboer, etc., etc. (andere merken noem ik dus niet eens)

Frits van Mourik
28 december 2012, 01:23
Het gaat hier toch om een PT?

Een op zich dom ding, die de netspanning moet omzetten naar de vereiste gloei- en hoogspanningen.
Als zo'n klont ijzer & koperdraad dat goed weet te doen, dan vind ik het nogal ver gaan, om zo'n klont
"muzikale eigenschappen" toe te dichten. Achter de klont heb je voor de hoogspanning
de gelijkrichterbuis/diodes en de filter-elco's, die meer bijdragen (of juist niet) aan het geluid ,
dan de brave PT zelf ...
Just my two eurocents...

tommus42
28 december 2012, 12:05
Dat idee heb ik ook, maar het schijnt dat bij veel vermogen de 'reactantie' oid, en whatever that may be, van de PT een rol gaat spelen.

heavy-metal-thunder
28 december 2012, 14:16
Dat idee heb ik ook, maar het schijnt dat bij veel vermogen de 'reactantie' oid, en whatever that may be, van de PT een rol gaat spelen.


dit lijkt me zoooo ingewikkeld dat ik dat wellicht niet op mijn gitaar heb :-)

Chris Winsemius
28 december 2012, 14:26
ga een wat PTjes vergelijken...

wilde het zelf ook eerst niet geloven maar na proberen werd het wel duidelijk