PDA

View Full Version : Flageoletten, qué pasa?



Kakihara
19 december 2012, 18:53
Ik stuitte onlangs op het volgende: als ik een barré leg over de 5de fret en ik speel dan een flageolet op de 12de fret, klinkt dat als een flageolet op de 5de fret. Leg ik een barré over de 3de fret en opnieuw een flageolet speel op de 12de, klinkt dat identitiek aan de barré op de 7de fret en flageolet op de 12de.
Hoe kan dat nou en hoe zit dat met die flageoletten? Hoe kan je weten welke noot waar zit? En valt dat uit te leggen zonder gevorderde wiskunde? :D

terrasbeest
19 december 2012, 19:31
http://www.stevegiordanoguitar.com/education/The_Overtone_Series.php

Géén wiskunde.Al begrijp ik er nog steeds niks van...

aaronstonebeat
19 december 2012, 22:23
Bij open snaren:
- flageolet op de 12de fret is een octaaf hoger dan de fundamentele frequentie (gewoon de open snaar); 1/2 van de snaar
- flageolet op de 7de fret is een octaaf plus een kwint hoger; 1/3 van de snaar
- flageolet op de 5de fret is twee octaven hoger; 1/4 van de snaar
- flageolet net achter de 4de fret is twee octaven plus een grote terts hoger; 1/5 van de snaar
- flageolet net voor de 3de fret is twee octaven plus een kwint hoger; 1/6 van de snaar
- flageolet net achter de 3de fret is twee octaven plus een kleine septiem hoger; 1/7 van de snaar
- flageolet ergens voor de 2de fret is drie octaven hoger; 1/8 van de snaar
Et cetera, dit gaat theoretisch oneindig door. Die bij de 7de fret vind je ook bij de 19de fret en hoe kleiner de breuk op hoe meer plaatsen je dezelfde flageolet aantreft (tenzij daar ook een lagere zit); die boven de 5de zit ook boven de 24ste.

De 5de positie op een E-snaar is een a; de 12de positie is dan eigenlijk de 7de positie en daar vind je als flageolet een octaaf plus een kwint hoger, en dat is een e, dezelfde als boven de 5de fret bij de open snaar.

De 3de positie op een E-snaar is een g; de 12de positie is dan eigenlijk de 9de en daar vind je dezelfde flageolet als net achter de 4de fret: twee octaven plus een grote terts, een b. De 7de positie op een E-snaar is een b; de 12de positie is dan eigenlijk de 5de en daar vind je twee octaven hoger, diezelfde b als...

Het is het systeem van natuurlijke boventonen. Er komt wel wat wiskunde aan te pas maar die is zeker niet 'hoger' te noemen.

Kakihara
20 december 2012, 13:30
Gesnopen! Toch wel wat rekenwerk, maar niet onoverkomelijk moeilijk. Bedankt! :ok: