PDA

View Full Version : Gibson Collectors Choice ervaring?



PT1989
19 december 2012, 18:20
Ik durf het bijna niet te vragen maar heeft iemand er eentje thuis staan? of al op gespeeld?
Volgens de kenners de gitaar die het meeste in de buurt komt van de echte.

PT1989
20 december 2012, 14:20
niemand???

arjanb01
20 december 2012, 14:26
Ik denk het niet, aangezien die krengen 6000 euro of meer kosten, kans is vrij klein dat iemand er eentje heeft, aangezien ze vrij kort op de markt zijn ! Tis crisis he ?;)

Pepe
20 december 2012, 14:38
.. en om iets te kunnen zeggen of ie in de buurt komt van een "echte" heb je nog een paar ton nodig.

De "echte" is bovendien onzin, alle Gibsons zijn echte Gibson of ze moeten uit China komen. Maar goed, het is ook een aangelegenheid voor "collectors", iets voor oude mannen met whisky, sigaren en geld teveel.

YannickH
20 december 2012, 15:32
een gibson van 2012 heeft nog weinig te maken met een gibson van 20 jaar geleden hoor...

caliban
20 december 2012, 17:11
een gibson van 2012 heeft nog weinig te maken met een gibson van 20 jaar geleden hoor...

Die van 20 jaar geleden verschilt denk ik niet zooveel, 50 jaar geleden daarentegen

YannickH
20 december 2012, 17:28
ik heb altijd horen zeggen van bouwers dat gibson vanaf 2003 gans naar de kl#ten is gegaan.
mijne is 14 jaar oud en ik heb er van 2008, 2009 en 2011 gehad en het verschil is groot.
en inderdaad als je dan 1 van 50 jaar oud neemt dan is het verschil (schandalig) groot.

kun je zien dat gibson alleen nog maar aan geld denkt ipv. kwaliteit aan de klant te leveren...

Pepe
20 december 2012, 17:39
Ik ken een andere van horen zeggen die zegt dat de Gibsons vanaf '73 totaal ruk zijn geworden.
Gelukkig komt die van mij uit '72, phew....

Mitch
20 december 2012, 17:49
Kut, die van mij is van 2004. Nou ja, gelukkig hoef ik 'm niet te verkopen :D

Pepe
20 december 2012, 17:52
je moet even een paar jaar wachten tot er een andere van horen zeggen komt die zegt dat de Gibson na 2010 volkomen kut zijn.

grayfink
20 december 2012, 17:59
Voor zover ik weet zijn ze sinds 1997 hard achteruit gegaan. Een moderne goed gelukte Gibson is slechter dan een middelmatige Richwood of jaren 70 Hondo.

Pepe
20 december 2012, 18:01
Nou ga je te ver. NIETS is slechter dan een jaren 70 Hondo. Hoewel... ik heb van horen zeggen..de Hondo's van voor '77....

grayfink
20 december 2012, 18:02
Ik vergeet nog te vermelden dat mijn LP uit 1996 komt. Hoe dan ook, ik denk dat ze elk jaar goed gelukte en wat minder goed gelukte exemplaren produceren. :confused:
Dat die onbetaalbare jaren '50 Gibsons zo geweldig zijn kan ik mij niet weer voorstellen.

Pepe
20 december 2012, 18:12
Ach, je weet hoe dat gaat. Clapton maakt het Beano album met een LP die hij had opgepikt, zijn vriendjes maken ook wat platen met zo'n gitaar, iedereen wordt beroemd en dat is het dan.

Ik heb geen idee. Ik heb nog nooit een fifties Les Paul bespeeld dus je zal mij niet horen zeggen dat ze toen beter waren. Het kan me ook weinig schelen trouwens.

Mr. Dynamite
20 december 2012, 18:13
Mensen wat moet gibson dan doen? Terug in de tijd reizen om daar een collectors edition te maken en nu weer verkopen? Dat kan toch niet, ik vind het best een goeie zet. En denk dat die planken machtig fijn zijn, mag ook wel voor dat geld. Bovendien koopt de gemiddeld markt zon gitaar toch niet.

Kingfisher
20 december 2012, 18:19
Darwin is ook van toepassing op gitaren. Waarom zijn alle nog bestaande exemplaren van fifties LPs zo goed? Omdat de rotzooi al lang tot spaanders is herleid.

benwave
20 december 2012, 18:20
Ik heb weleens horen zeggen dat Gibsons uit 1996 de aller slechtste zijn die ooit gemaakt zijn , maar dan ook echt allemaal

caliban
20 december 2012, 19:25
Ik heb er een uit 1995, nooit één op één vergeleken met een latere, dus ik zou het niet weten in feite.

nickofzo
20 december 2012, 19:41
Hej, ik had die reactie verwijderd wat vreemd..
Maar het ging mij meer om het idee dat je een gitaar koopt die je test en daarom juist goed is. (anders koop je hem toch niet?)

edit: nu wel gelukt.

Oranjeaap
20 december 2012, 20:09
Volgens de kenners de gitaar die het meeste in de buurt komt van de echte.

Wie zijn die kenners? Ik ben het er in ieder geval niet mee eens.

Oranjeaap
20 december 2012, 20:10
Voor zover ik weet zijn ze sinds 1997 hard achteruit gegaan. Een moderne goed gelukte Gibson is slechter dan een middelmatige Richwood of jaren 70 Hondo.

Haha wat een onzin.

da Liks
20 december 2012, 20:17
volgens mij lees ik hier een hoop gebakken lucht..

macwilliams
20 december 2012, 20:31
Ik denk dat hij vooral voor zelf niet spelende verzamelaars het aller aller aller beste is.

RS-Rik
20 december 2012, 20:41
Jullie hebben het toch echt allemaal fout, het jaar 1998 en driekwart. Vanaf díe tijd, toen ging het echt de mist in.

SloeGin
20 december 2012, 20:43
Geef mij maar een Tokai vanaf LS150 (high end) reeks. Speelt meeste Gibson vlotjes naar huis ;) Ik spreek uit ervaring :D

Mitch
20 december 2012, 21:03
Haha wat een onzin.

Ironie en onzin zijn twee heel verschillende dingen ;)

macwilliams
20 december 2012, 23:32
Geef mij maar een Tokai vanaf LS150 (high end) reeks. Speelt meeste Gibson vlotjes naar huis ;) Ik spreek uit ervaring :D

Jammer dat jouw ervaring is gebaseerd op jouw mening, ik ben een andere mening toebedeeld. Tokai kan nooit geen goede kwaliteit zijn want omdat het niet van de Amerikaanse U.S.A afkomstig zijn.
En ik kan het weten want ik heb nog nooit een tokai beetgehad.

:D

Orpheo
20 december 2012, 23:40
Ik heb op meerdere fifties les pauls gespeeld. Sommigen grandioos.sommigen hopeloos. Voor sommigen wilde ik wel een nier, long en hoornvlies ruilen. Voor anderen zou ik nog geen geld bij willen.

Conclusie? Laten we hopen dat gibson nu consistenter is.

macwilliams
20 december 2012, 23:50
Conclusie? Laten we hopen dat gibson nu consistenter is.

Ja, ze zijn allemaal even .... Ehm.. "Goed"

mesaman
21 december 2012, 00:13
ik wil een gibson lp uit 1954 met floyd rose en HSH configuratie! zit hier nu whiskey te drinken met een goede sigaar in de hand!

Pepe
21 december 2012, 00:26
... en nou maar wachten tot je een ouwe lul bent....

grayfink
21 december 2012, 01:22
Ironie en onzin zijn twee heel verschillende dingen ;)

Inderdaad, ironie kan heel relativerend zijn.

Maar ja, je kunt alles wel relativeren, maar over honderd jaar zijn we toch allemaal dood.

Pepe
21 december 2012, 02:41
ha, we treffen je in een vrolijke bui!

SloeGin
21 december 2012, 08:27
Jammer dat jouw ervaring is gebaseerd op jouw mening, ik ben een andere mening toebedeeld. Tokai kan nooit geen goede kwaliteit zijn want omdat het niet van de Amerikaanse U.S.A afkomstig zijn.En ik kan het weten want ik heb nog nooit een tokai beetgehad.

:D
Ik hoop dat dit om te lachen is ...

Genoeg mensen die ik op het MyLP forum en irl tegenkom die trouwens dezelfde ervaring hebben.

macwilliams
21 december 2012, 09:19
Ik hoop dat dit om te lachen is ...
Ik hoopte dat de tegenstelling in de zin dat verherverduidelijkte. :D


Genoeg mensen die ik op het MyLP forum en irl tegenkom die trouwens dezelfde ervaring hebben.
En wie ben ik om dat niet even om te toveren in een groot wellus vs nietus discussie.

Nietus dus. ----->:D wederom...

access
21 december 2012, 10:54
Zal ik maar even antwoord geven op de vraag:

Ik heb een tijdje op een sandy gespeeld in een winkel.
Fantastische gitaar. Als ze een VOS versie (zonder deuken) zouden hebben hangen die hetzelfde speelde, had ik 'm meegenomen.

Beter dan een gemiddelde CS?: De gitaar die ik beet had wel.
Beter dan een goede CS?: Daar durf ik na een uurtje spelen geen antwoord op te geven.

Gewoon gaan testen als je echt interesse hebt.

SloeGin
21 december 2012, 11:16
Die Sandy's zien er wel verschrikkelijk lekker uit :lovelove:

frekie
21 december 2012, 12:48
Ik heb laatst een Jijbuis filmpje gezien met een Gibson USA factory tour. Dit jaar gemaakt. Ann het begin van het filmpje zitten ze in een gigantische hal waar het hout binnenkomt en ruw bewerkt wordt. Daar laten ze de planken mahonie zien voor Les Pauls na het uithollen ,in verschillende patronen. Bij die ene heb je bijna een semi-hollow body gitaar!

Dat was vroeger echt anders, een LP Studio van begin jaren 90 is gewoon nog een echte dikke plank.

zeiler
21 december 2012, 12:55
Kut, die van mij is van 2004. Nou ja, gelukkig hoef ik 'm niet te verkopen :D

de mijne ook, maar ondanks dat 't een studio is toch de fijnste Gibson waar ik ooit op heb gespeeld :)! Het spreekwoordelijke lot uit de loterij. Beetje wat frekie zegt dus ;)!

zoon van Piet
21 december 2012, 13:25
Jammer dat jouw ervaring is gebaseerd op jouw mening, ik ben een andere mening toebedeeld. Tokai kan nooit geen goede kwaliteit zijn want omdat het niet van de Amerikaanse U.S.A afkomstig zijn.
En ik kan het weten want ik heb nog nooit een tokai beetgehad.

:D

Schitterend!

En het doet met schaamte terugdenken aan toen ik mijn '83er Tokai kreeg ( als in: kost niks, neem mee, asjeblief) Daar zeg je geen nee tegen, natuurlijk. Maar ik had een mooie 73er LP Deluxe, waar ik tevreden over was. Ik heb nog een week of zes volgehouden dat die Gibson echt beter was, want die was immers in Amerika gemaakt en een echte en zo.
Toen heb ik 'm maar verkocht..
De Tokai blijft hier...

PT1989
21 december 2012, 13:43
Als we het dan toch over LP's gaan hebben! mike slubowski; http://images.lilypix.com/thumbnails.php?album=2325&page=1

access
21 december 2012, 14:58
Ik heb laatst een Jijbuis filmpje gezien met een Gibson USA factory tour. Dit jaar gemaakt. Ann het begin van het filmpje zitten ze in een gigantische hal waar het hout binnenkomt en ruw bewerkt wordt. Daar laten ze de planken mahonie zien voor Les Pauls na het uithollen ,in verschillende patronen. Bij die ene heb je bijna een semi-hollow body gitaar!

Dat was vroeger echt anders, een LP Studio van begin jaren 90 is gewoon nog een echte dikke plank.

Ok, ik zal eens happen.
Klinkt dat minder goed dan? Leg eens uit....

macwilliams
21 december 2012, 15:39
Schitterend!

En het doet met schaamte terugdenken aan toen ik mijn '83er Tokai kreeg ( als in: kost niks, neem mee, asjeblief) Daar zeg je geen nee tegen, natuurlijk. Maar ik had een mooie 73er LP Deluxe, waar ik tevreden over was. Ik heb nog een week of zes volgehouden dat die Gibson echt beter was, want die was immers in Amerika gemaakt en een echte en zo.
Toen heb ik 'm maar verkocht..
De Tokai blijft hier...
[bord voor de kop modus] Waar halen jullie toch al die slechte gibsons vandaan? Uit kliko's ofzeau? [/bord voor de kop modus]

Ik ga er van uit dat er betere gitaren zijn, whatthehell, er zelfs betere LP's zijn dan Gibsons! Ik ben ook geen fanboy of merkengeile chauvinist. Wat ik wel ben is tevreden met de gitaren in mijn verzameling. En ik vind het bijvoorbeeld heel leuk een Gibson LP custom te hebben die net zo oud ik als dat ik zelf ben. Maar ik ben ook niet te beroerd om zo af en toe er een in de fik te zetten. Dat ook!

Hendriks
21 december 2012, 15:52
Schitterend!

En het doet met schaamte terugdenken aan toen ik mijn '83er Tokai kreeg ( als in: kost niks, neem mee, asjeblief) Daar zeg je geen nee tegen, natuurlijk. Maar ik had een mooie 73er LP Deluxe, waar ik tevreden over was. Ik heb nog een week of zes volgehouden dat die Gibson echt beter was, want die was immers in Amerika gemaakt en een echte en zo.
Toen heb ik 'm maar verkocht..
De Tokai blijft hier...

Moet je niet te vaak zeggen , die Tokai's worden straks onbetaalbaar voor de echte kenner :) .
Ik heb trouwens dezelfde ervaring , een keer een mooie Honey burst LP uit 2008 gekocht , puur omdat ik hem mooi vond , heeft het slechts een paar dagen uitgehouden , verkocht en een Tokai LP gekocht.

ruudjes
21 december 2012, 16:30
Een paar jaar geleden op japanse tokais gespeeld en stond versteld van de kwaliteit. Had op dat moment geen geld helaas.

zoon van Piet
21 december 2012, 17:12
[bord voor de kop modus] Waar halen jullie toch al die slechte gibsons vandaan? Uit kliko's ofzeau? [/bord voor de kop modus]

De Tokai kostte niksnaknoppes. Hij kreeg 'm van een lotgenote van me: weduwe/-naar. Haar man had het ding niet meer nodig. da's natuurlijk een tamelijk triest verhaal. Maar mooi dat zo'n gitaar dan wel goed terecht gekomen is, toch? Ik noem de gitaar naar haar: Marjan.

En misschien moeten we allemaal eens denken over wat er gebeurt met onze geliefde instrumenten als we er niet meer zijn..

macwilliams
21 december 2012, 17:59
De Tokai kostte niksnaknoppes. Hij kreeg 'm van een lotgenote van me: weduwe/-naar. Haar man had het ding niet meer nodig. da's natuurlijk een tamelijk triest verhaal. Maar mooi dat zo'n gitaar dan wel goed terecht gekomen is, toch? Ik noem de gitaar naar haar: Marjan.

En misschien moeten we allemaal eens denken over wat er gebeurt met onze geliefde instrumenten als we er niet meer zijn..

Ik hoop dat wanneer ik mijn houten maatpak aantrek en ik daarvoor niet alles heb hoeven verkopen dat mijn dochter er de juiste waarde aan hecht en dan er een leuk zakcentje voor kan beuren. Of wanneer ze het niet nodig heeft er tenminste een aan de wand wil hangen als aandenken aan haar vader.