PDA

View Full Version : Solo voor eigen nummer



-geert-
19 december 2012, 17:45
Hey !

Ik heb een solo bedacht voor een nummer van onze band. We willen binnenkort opnamen gaan maken van een aantal nummers, en had eigenlijk nog nooit een solo bedacht voor dit nummer, tot nu toe improviseerde ik altijd gewoon iets. De sound is niet wat het zou moeten zijn, is voor mij een beetje behelpen op de computer :). Dat moet bij de echte opnamen gewoon goed, maar ben benieuwd wat jullie van de solo vinden bv qua noten, of het een beetje bij de rest klinkt etc..!

Link: Solo (http://soundclick.com/share.cfm?id=12061967)

Grtzz

-geert-
6 januari 2013, 15:42
hmm nobody yet. Is het echt een zo'n baggersolo:crazyhappy:, of gewoon niet zo'n erg boeiend stukje?

Stratman70
7 januari 2013, 20:57
Oké, deze solo is toch echt wel de moeite waard om naar te luisteren. Ik vind je sound echt geweldig! Best wel seventies-achtig, wat ik echt toch wel bedoel als compliment. Qua compositie vind ik het qua timing een beetje teveel van hetzelfde: tadaa tat tada tadaa, zo iets.. je gaat erg mee met het ritme van het nummer en ik zou zelf kiezen om wat noten tegen het ritme in te spelen, wat snellere stukjes en/of triolen ertussen te gooien, dat soort dingen. Qua notenkeuze en melodie vind ik 'm dan wel weer goed.
En zoals ik al zei... je sound.... wow! Bij een uiteindelijk opname mag die sologitaar dan natuurlijk wel wat zachter en dus wat dieper in de mix.

Duhsjaak
7 januari 2013, 22:35
Hi Geert
Ik heb eerlijk gezegd mijzelf de vraag gesteld hoe ik op deze solo zou moeten reageren. En niet omdat het rottig klinkt, maar omdat het zoveel muzikaler zou kunnen klinken.

En de reden waarom ik heb getwijfeld is, omdat ik het alleen kan uitleggen aan de hand van een soortgelijk geval dat ik aan de hand heb gehad.

Je zou dat eenvoudig kunnen uitleggen als een situatie waarbij ik mezelf in het zonnetje probeer te zetten. Geloof mij: Dit gaat niet over mij.

Ik heb een jaar een Japanse pianiste gecoachd, die ik aanvankelijk helemaal niet 'kreeg' om mijn muzikale input. Ik weet niet veel van klassiek/ik kan geen piano spelen. Zij wilde een wat vrijere toonvorming. Een wat swingende toon.

Ik heb het idee dat je nootje voor nootje op je gitaar bijelkaar hebt gesprokkeld. Da's ambachtelijk. Petje af. Maar dat leidt niet tot het meest muzikale resultaat.

Ik heb haar geleerd haar partituren al zingend en dansend/stampend door mijn huiskamer in te studeren, in plaats van een sensomotorische manier. Die manier is geënt puur op oog/hand cooördinatie. Door andere lange termijn geheugens er bij te betrekken, heb ik haar laten bereiken wat zij voor ogen had.

Ik zou datzelfde proces bij jou aanbevelen. Je toon is goed. Je noten kloppen maar, sorry dat ik het zeg, zijn te houterig om mij blij te maken.

Als ik je coach was, zou mijn suggestie voor jou zijn:
- bedenk een nieuwe solo
- gebruik, als je dat wilt, kleine flarden van je oude solo - hééél kleine flarden
- zing die net zo lang totdat je er aardig mee vertrouwd bent
- probeer je zangpartij zo goed mogelijk na te spelen
- verbaas je bandleden
- identificeer een paar kenmerkende strofes in je solo
- omspeel (improviseer) de volgende keren rond die strofes

Probeer de volgende solo's op die manier aan te pakken. Met het slordige proces van zingen, leer je jezelf dus losser met de melodielijn om te gaan. Je hoort gelijk of het losser klinkt. Koop een KAZOO. Een lullig instrument van 4,00 of zo waardoor je zingt en dat dan klinkt als een 'saxofoon'. Als ik iemand iets wil laten horen en als ik onzeker ben of ik 'the gist' in één keer op een gitaar kan pakken, pak ik gelijk de kazoo. Gelijk resultaat, zonder toonladders te oefenen.

In short:
- weg met die machanische benadering
- vertrouw op je muzikaliteit
- stop met oefenen/stressen
- ga genieten
- laat het swingen/kreunen/klinkt het geil? ja, als het goed is wel
- je klank is alvast OK
- nou nog effe stoppen met dat houten klazen gedoe

Aan de slag!!!
En vertrouwen houden.
Vriendelijke groet, Gus

peter_heijnen
8 januari 2013, 14:40
Hey Geert ik heb er even naar geluisterd en met een enkele reparatie komt het helemaal goed. Je maakt af en toe al dan niet onwetend gebruik van verkeerde ladders en dus verkeerde noten. Nu staan daar geen doodstraffen op en als jij het zo wel mooi vind wie ben ik dan om te zeggen dat het niet goed is. Echter: de backing is traditioneel, ritmiek en frasering van de solo ook, dus ik stel me voor dat de solo ook tonaal in dat keurslijf 'mag'.

De backin staat in mineur, dus je kunt beter niet af en toe over stappen naar majeur zoals in de solo die je nu hebt. Grote 3 kan wel, maar dan als dom7, maw: GEEN grote 7 in dat geval. Ook de #11 kun je beter vermijden, tenzij je die als troefkaart gebruikt. ;)

-geert-
10 januari 2013, 20:05
Allereerst thanks allen voor het luisteren en voor de feedback!

@Stratman: Ja deze sound is een preset die ik gebruik met mn line6 utx, met mn les paul. Liefst mn eigen versterker geluid, maar voor op de computer is dit heel prima ja! Iets meer ander ritme erin zou goed kunnen, komt veel hetzelfde terug inderdaad. Zal eens proberen met triolen ook.

@ Gus: Heb deze solo echt stukje voor stukje bedacht ja. misschien dat het daardoor wat houterig niet als een geheel klinkt. Of door mijn soleervaardigheid :P. Haha grappige benadering zo met dat zingen. Dat ga ik zeker proberen, ben benieuwd wat voor solo eruit komt. Leuk ook voor de buren :D.

@ peter: Tof dat je ff de moeite hebt genomen om dat zo te beluisteren! Ik heb het meer op gehoor gedaan, weet niet veel van theorie, zou zo niet weten wat de dom7 is. Moet dat toch maar eens gaan leren :). Mineur/majeur begrijp ik wel.. volgens mijn zit ook in de laatste 3 noten een theoretisch foute noot (majeur) toch?

peter_heijnen
11 januari 2013, 11:44
@ peter: Tof dat je ff de moeite hebt genomen om dat zo te beluisteren! Ik heb het meer op gehoor gedaan...
Ik ook, maar dat gehoor is in de loop der jaren goed afgericht. Ik hoor dat soort dingen net zoals ik d/t fouten in grammatica herken. Alhoewel, die d/t's gaan me met de jaren steeds slechter af... ;)


Dom7 staa voor het 7 accoord. De ladder daarvan lijkt majeur, echter de 7 noot ervan is niet groot -zoals in majeur- maar klein.

Kort door de bocht kun je in die solo mineur, pentatonisch en dom7 spelen. Maw, zolang je niet de grote 7 behorend bij de majeur ladder speelt, zit het snor. De echt belangrijke zaken als frasering/ritme/feel zijn al helemaal goed.

-geert-
16 januari 2013, 19:39
Okay haha ja ik herken dat! Okee ja duidelijk, thanks voor de uitleg en gaaf om te lezen dat je de frasering/ritme/feel goed vind! Heb er ook wel geprobeerd ritme / feel in te leggen. Zit nog wel her en der beetje herhaling in qua ritme, dus ga em nog wel ff her en der aanpassen.