PDA

View Full Version : Linkshandige of een rechtshandige strat topkam



Sonny
19 december 2012, 13:17
Ik vroeg me af of er eigenlijk verschil is tussen een linkshandige of een rechtshandige strat topkam. Ik wil er een van graphtech bestellen en het lijkt mij dat ik een rechtshandige gewoon kan omdraaien, zodat hij op een linkshandige gitaar kan.

Weten jullie dit?

Ukeloeder
19 december 2012, 13:52
Ik zou daar niet zomaar van uit gaan. Afhankelijk van hoe de slots gevijld zijn kun je dan bedrogen uit komen. Wanneer de slots voor een rechtshandige gitaar 'hangend' zijn gevijld, dus aan fretboardzijde hoger dan aan headstockzijde, gaat het niet. Ze zullen na omdraaien wel van E naar e lopen, maar achterstevoren staan. Dus hoger aan de headstockzijde dan aan de fretboardzijde. Kun je ze wel zelf gaan corrigeren (er van uitgaand dat je voldoende hoogte hebt in de kam), maar wanneer je een prefab nut koopt ga ik er maar van uit dat je daar niet op zit te wachten. Als ik jou was keek ik even verder.

Tabula Rasa
19 december 2012, 13:55
Ik heb geen nieuw exemplaar bij de hand dus ik kan even niet kijken maar..... Normaal gesproken lopen de slots naar de tuners toe ietsjes uit en vaak loopt de topkam ook een beetje schuin naar beneden aan de kant van de kop. Daar moet je echt wel even goed naar kijken. Je kan ook een zogenaamde blank kopen of een stukje been nemen.

Tabula Rasa
19 december 2012, 13:56
Ben ik net te laat met mijn hele verhaal :-)

stijnkenens
19 december 2012, 14:10
Ze bestaan inderdaad links en rechts, niet enkel de snaar gleufjes lopen af richting kop, ook de bovenkant van de nut zelf.

Maar dan nog, verwacht nu niet dat zo'n after-market nut direct past, of als ze al past, dat ze de juiste hoogte heeft, vijlen moet je toch !



s.

Sonny
20 december 2012, 00:16
Bedankt voor jullie uitleg!

Op mijn '57 AVRI lijkt het of de topkam qua vorm (afgezien de slots) symetrisch is. Vandaar dat ik deze vraag stelde. Maar ik bestel wel gewoon een linkshandige... lijkt mij het verstandigst :-)