PDA

View Full Version : welke jazzmaster?



matty
19 december 2012, 10:16
Hallo,

Ik ben terug van een jaartje Canada en ik wil graag terug een elektrische gitaar in huis halen.
Ik droom al jaren van een jazzmaster en die gaat er nu eindelijk maar eens komen denk ik zo :)

vroeger had je dan de CIJ en AVRI maar tegenwoordig heb je heel wat meer keuze blijkbaar:

- squier vintage modified

- squier mascis jazzmaster

- classic player

- blacktop

- avri

de blacktop valt voor mij al een beetje af, ik wil meer de "klassieke" JM en niet humbucker etc...

de avri hoeft ook niet per se voor mij denk ik. qua JM heb ik er geen ervaring mee, maar qua strats vond ik de classic player en road worn beter (of alleszins meer prijs/kwaliteit) dan de american dus hier op af gaand valt de avri ook af.

dan blijven over de VM, mascis en classic player

mascis vindt ik qua looks niet geweldig en dinosaur jr is ook niet helemaal het geluid dat ik zoek, denk eerder aan arctic monkeys, last shadow puppets, ... dus denk ik dan dat die ook afvalt?

dan heb je dus squier vintage modified of classic player.
een prijsverschil van ongeveer 500 euro... waar gaat dit vooral in zitten, want de tijd dat squier gewoon brol was is wel een beetje voorbij denk ik he?

tips / gebruikservaringen etc zijn heel erg welkom! uiteraard ga ik ze ook testen, maar je inforummen voor je een aankoop doet is altijd gezellig he :)

Dreverhaven
19 december 2012, 10:37
Volgens mij heb je je keuze al een beetje gemaakt. Maar ik vond zelf de Classic Player niet zo lekker door het andere halsprofiel, ik hou van vintage en ik vind het niet mooi dat het staartstuk zo dicht op de brug is gezet. Ik zou eerder voor een MIJ of CIJ gaan, maar nog liever voor een AVRI. Maar ja, probeer ze uit zou ik zeggen.

Pepe
19 december 2012, 10:39
want de tijd dat squier gewoon brol was is wel een beetje voorbij denk ik he?


Andersom, de Squier begon als een Japanse equivalent van de USA reissue en werd steeds minder accuraat. Tegenwoordig is Squier een soort verzamelnaam van budget modellen uit verschillende landen en de term is "leuk voor het geld" wat het min of meer typeert.

Napoje
19 december 2012, 10:44
Onder de naam Squier worden gitaren gemaakt die totaal ruk zijn (de hele goedkope) tot prima gitaren die vergelijkbaar zijn met USA modellen (de duurdere). Dat wordt dus testen...

humbucker
19 december 2012, 10:49
Onder de naam Squier worden gitaren gemaakt die totaal ruk zijn (de hele goedkope) tot prima gitaren die vergelijkbaar zijn met USA modellen (de duurdere). Dat wordt dus testen...

Korreltje zout is hier wel op zijn plaats. Ik moet de eerste nieuwe Squier nog tegengekomen die "vergelijkbaar" is met een avri hoor.

Als je het budget hebt zou ik zeker voor een avri gaan.

Napoje
19 december 2012, 10:57
Korreltje zout is hier wel op zijn plaats. Ik moet de eerste nieuwe Squier nog tegengekomen die "vergelijkbaar" is met een avri hoor.

Als je het budget hebt zou ik zeker voor een avri gaan.

Dan moet jij deze eens gaan proberen (http://www.fender.com/en-NL/products/deluxe-stratocaster/) en vergelijken met een standaard usa. Wellicht veranderd je mening dan. Maar het kan ook zijn dat ik toevallig een hele goede hebt bespeeld. Sorry voor de offtopic

matty
19 december 2012, 11:01
ik heb helemaal nog niet beslist hoor!

mss zijn mijn veronderstellingen compleet mis en dus hoor ik dat graag op voorhand voor ik "al dan niet juist" bevooroordeeld de winkel inga :)

ik dacht dat er altijd geklaagd werd over de japanners?

en ik moet ook zeggen dat het blijkbaar erg moeilijk is om 2dehands JM's te vinden :)

Dreverhaven
19 december 2012, 11:11
Een vriend van me heeft een Japanner en ik heb het altijd een heerlijke gitaar gevonden. Ook de elementen waren prima (hoor je nog wel eens klachten over). Heb zelf een Japanse Jaguar en ik vind het een heerlijke gitaar. Als ik geld heb ooit ga ik wel voor een Amerikaan, maar ik speel nu al tien jaar met plezier op deze Jag. Jappen kunnen echt wel goed zijn.

N.D.
19 december 2012, 11:49
Ik heb een tijdje terug de J Masciss van Squier gekocht. Had 'm toen vergeleken met een Classic Player (De Vintage Modified serie was nog niet uit en de blacktops vond ik niks). En ik vond het verschil niet het geld waard. De Squier had een net wat lekkerdere hals, en qua geluid lagen ze ook dicht bij elkaar. Dus ik ben uiteindelijk voor de Squier gegaan. Ben zelf ook niet zo'n enorme fan van Mascis/Dinosaur Jr, dus laat dat niet van tevoren meewegen in je keuze.
Maar als ik voor een AVRI had kunnen gaan had ik 't wel geweten! :D
Volgens mij is 't beste advies om ze gewoon te gaan testen om te kijken en luisteren welke je 't fijnst vindt!

Mr.Fingers
19 december 2012, 13:02
Ik speel op een (geleende) Fender J. Mascis. Qua elektronica is dat gewoon een standaard CIJ '62 Jazzmaster, het enige verschil met die '62 is dat de brug vervangen is door een TOM-brug, de radius van de toets 9.5" is, met jumbo frets (tegen de 7.25" radius van de '62, die lage vintage frets heeft).

An sich is de Japanse Jazzmaster het meeste bang4thebuck, en een prachtig modplatform, aangezien het houtwerk erg degelijk is. Japanse jazzmasters hebben grote elementkappen, maar eronder zitten eigenlijk gewoon stratocasterelementjes (dunne, hoge spoeltjes), terwijl een jazzmasterelement andersis (lage, brede spoelen). Door die brede spoelen klinkt een jazzmaster warmer/romiger. Valt uiteraard perfect te modden met een setje aftermarket pickups van Seymour Duncan/Lollar/... De tremolo kan ook vervangen worden door die van de American Vintage reeks, maar da's geen must, aangezien de Japanse trem voldoet. Het enige wat iedere jazzmaster kan gebruiken, van Squier tot echte vintage, is een GOEDE afstelbeurt door iemand die weet wat hij doet, aangezien het niet de meest eenvoudige gitaren zijn om af te stellen (de brug vraagt wat fingerspitzengefühl)


Let wel, de American Vintage '62 Jazzmaster bestaat niet meer, die is deze zomer vervangen door de (veel duurdere) '65 Jazzmaster.

Dreverhaven
19 december 2012, 13:19
Wat is het verschil tussen die laatste twee?

humbucker
19 december 2012, 13:27
Andere sticker op de headstock, binding rond de hals, andere dots, andere kleuren, andere pickups en ander soort lak volgens mij.

edit: je kan ook eens kijken naar een (tweedehands) customshop. Hoeft niet veel duurder te zijn dan een nieuwe avri

humbucker
19 december 2012, 13:31
Dan moet jij deze eens gaan proberen (http://www.fender.com/en-NL/products/deluxe-stratocaster/) en vergelijken met een standaard usa. Wellicht veranderd je mening dan. Maar het kan ook zijn dat ik toevallig een hele goede hebt bespeeld. Sorry voor de offtopic

Bij het zien van "basswood body" is mijn zin om erop te spelen al getemperd :) Kan best zijn dat het een goede gitaar is, maar buiten de oude (JV) squiers is mijn mond nog niet open gevallen van een Squier.

Napoje
19 december 2012, 15:14
Dat dacht ik ook maar toch klonk ie heel behoorlijk. En vergeet niet dat veel van die musicman signature gitaren van 3000 dollar (evh, axis, pertrucci) ook van basswood zijn

Mr.Fingers
19 december 2012, 15:35
Wat is het verschil tussen die laatste twee?
De cosmetische verschillen zoals al door humbucker werd vermeld, maar verder ook vintage correct (op 1 of 2 details waar ik echt HARD naar heb moeten zoeken is ze identiek qua bouwwijze, lakwijze, gereedschapsmarkeringen,... dan een origineel exemplaar uit 1965.

guitarkid
19 december 2012, 18:35
J. Mascis! Ik heb 'm zelf ook en uitgebreid getest voor een muziekblad. Erg goede gitaar en every inch een Jazzmaster, behalve dus de brug. Wel de traditionele electronica, een heerlijk spelende hals, jumbofrets en ook een m.i. traditioneel geluid, dus laat je niet in de war brengen door de signature! Heel veel bang for the buck! Ik heb 'm vergeleken met een paar duurdere Jazzmasters en hij bleef prima overeind, met natuurlijk wat nuance-verschillen! Op zich overweeg ik alleen nog een andere slagplaat (mint groen of tortoise).

Zie nu net dat Mr. Fingers ook al deze specs had gemeld! ;)

caliban
19 december 2012, 18:53
Heeft die Mascis geen andere pickups? P90 achtig heb ik ooit gelezen.

Mr.Fingers
19 december 2012, 18:56
Ik heb'm opengehad, zijn gewone CIJ jazzmaster pickups.

matty
19 december 2012, 19:49
ah ik dacht ook dat het P90's waren :)
nou dan begint die mascis interessanter en interessanter te worden natuurlijk...

is de slagplaat te vervangen door een andere bv warmoth ofzo? zou toch liever een zwarte of zo pearloid hebben ipv die gouden :)

N.D.
19 december 2012, 19:58
ah ik dacht ook dat het P90's waren :)
nou dan begint die mascis interessanter en interessanter te worden natuurlijk...

is de slagplaat te vervangen door een andere bv warmoth ofzo? zou toch liever een zwarte of zo pearloid hebben ipv die gouden :)

Ik weet 't antwoord niet. Maar ik zou ook wel willen weten welke past voor de mijne :D

Mr.Fingers
19 december 2012, 20:41
Warmoth sowieso niet, die hebben een volledig andere maatvoering (slagplaat stopt voor de brug, waar bij Fender de brug in de slagplaat zit). Fender USA past, mits aanpassen van de neckpocket en de gaten voor de pickups. Fender Japan heeft een geheel eigen maatvoering, en daar past alleen maar een Japan-plaat op. Dus zoeken naar een plaat voor een CIJ62 jazzmaster, of de gold-anodized slagplaat overtekenen op papier, en dat opsturen naar een custom slagplaatmaker als pickguardian,... Nadeel van Fender Japan is dat het tortoise er niet uitziet als tortoise, maar dat het een gewoon een gedrukt motiefje is op een witte plaat. Erg lelijk.

anyway, hier is die jazzmaster die ik gebruik. Met een buzz-stop erop (die had ik er nog niet afgesloopt toen, molt echt het karakter van de gitaar) :http://www.youtube.com/watch?v=_P9UTt57CJs

Doefke
20 december 2012, 09:58
Beetje raar om geen Squier J Mascis Jazzmaster te willen omdat je niet van Dinosaur Jr houdt. Dat is net zoiets als geen Gibson Les Paul willen omdat je niet van Guns N' Roses houdt. Alsof er maar één sound in zit.

Mascis gebruikt zijn jazzmaster overigens alleen live de laatste paar platen. In de studio gebruikt hij een telecaster en les paul. Wat op de plaat 'Farm' wel zorgt voor echt een heerlijk gitaargeluid. Super warm.


http://www.youtube.com/watch?v=YzkUZkJ6lTU

matty
20 december 2012, 10:01
ik zeg niet dat ik niet van dinosaur jr hou, integendeel :)
Het is gewoon niet de sound die ik zoek..

Ik ging ervan uit dat de pups in de mascis niet echt jazzmaster Pu's waren maar eerder "hete" p90's ofzo...
maar aangezien dat niet is en naar wat ik online al allemaal gelezen heb, gaat mijn voorkeur nu (zonder getest te hebben) naar de mascis uit :)

ps: lekker nummer ! :)

Doefke
20 december 2012, 10:15
Voor zover ik het allemaal gelezen heb zijn de pickups wel P90 'achtig'. Ik heb de gitaar zelf ook en ik vind hem heerlijk spelen en heerlijk klinken. Vergeleken met mijn Epiphone LP blijft hij veeeeeel beter in stemming ook. Ik heb er 0.10 op zitten met een actie van 2.1 mm ongeveer en ik vind hem best nog wel wat sustain hebben. Ik heb hem wel even een setup laten geven door een gitaarbouwer, dat was wel nodig. Die heeft onder andere wat gevijld in de tune o matic brug zodat de radius beter klopt met de radius van de hals. Dat is het enige 'nadeel' van deze gitaar, dat de radius van de brug niet gelijk is aan die van de hals. Hierdoor staan je beide E snaren iets hoger dan de rest. Maar dhr. Mascis vind dit juist prettig, vandaar zijn keuze voor de brug.

Je kunt hier trouwens gemakkelijk verschillende sounds uit halen. Al die meningen op internet over dat je bepaalde gitaren voor bepaalde stijlen muziek niet kunt gebruiken vind ik altijd een beetje onzin.

Bijl
20 december 2012, 11:48
Zijn die signatures van Lee Ranaldo en Thurston Moore niet meer verkrijgbaar? Het zijn wel dure amerikanen maar behoorlijk GAS opwekkend. Wel goedkoper dan de AVRI geloof ik.

E-J
20 december 2012, 15:14
Warmoth sowieso niet, die hebben een volledig andere maatvoering (slagplaat stopt voor de brug, waar bij Fender de brug in de slagplaat zit). Fender USA past, mits aanpassen van de neckpocket en de gaten voor de pickups. Fender Japan heeft een geheel eigen maatvoering, en daar past alleen maar een Japan-plaat op. Dus zoeken naar een plaat voor een CIJ62 jazzmaster, of de gold-anodized slagplaat overtekenen op papier, en dat opsturen naar een custom slagplaatmaker als pickguardian,... Nadeel van Fender Japan is dat het tortoise er niet uitziet als tortoise, maar dat het een gewoon een gedrukt motiefje is op een witte plaat. Erg lelijk.

anyway, hier is die jazzmaster die ik gebruik. Met een buzz-stop erop (die had ik er nog niet afgesloopt toen, molt echt het karakter van de gitaar) :http://www.youtube.com/watch?v=_P9UTt57CJs

Welke bedrijfjes hebben i.t.t. Warmoth wel de juiste afmetingen en specs van die oude Jazzmasters? Ik zou in de nabije toekomst er ééntje willen assembleren, met nitrolak, lekker lichte body, goede pickups et cetera.

caliban
20 december 2012, 16:53
Ik heb'm opengehad, zijn gewone CIJ jazzmaster pickups.

Bedoel je de Fender of de Squier J Mascis eigenlijk? Want denk dat de meesten waaronder ik ook over de Squier spreken.

guitarkid
20 december 2012, 18:21
maar aangezien dat niet is en naar wat ik online al allemaal gelezen heb, gaat mijn voorkeur nu (zonder getest te hebben) naar de mascis uit :)



Kijk......! :)

Mr.Fingers
20 december 2012, 19:50
Bedoel je de Fender of de Squier J Mascis eigenlijk? Want denk dat de meesten waaronder ik ook over de Squier spreken.

Beiden ;) ze hebben dezelfde pickups.

@E-J. Musikraft levert een vrij correcte body en hals.

dejohan
22 januari 2013, 14:30
Zijn de jap pickups eigenlijk een beetje ok? Of klinken ze eerder als een strat (zoals hier en daar op't net gesuggereerd wordt)?

Marbles
22 januari 2013, 14:59
Ik ben erg bij met mn cij, een stuk meer ' jazzmaster' dan de MIM. Er wordt hier en der wel geklaagd over de jazzmaster pickups uit Japan. Genoeg voor mij om uit nieuwsgierigheid eens te mailen met Curtis Novak (toch wel één van de jazzmaster pickup experts) terwijl ik niet ontevreden was met de sound die ik had (maar je gaat toch denken: upgrades, gas, geld etc).
Heb destijds een lange e-mail terug gekregen van hem dat een jazzmaster vooral als een jazzmaster klinkt door de bouw en de verhoudingen van de gitaar (snaren-brug), en dus niet blind te staren op de pickups. Deze verhoudingen zijn bij een MIM niet correct, daarom klinkt die ook minder als een jazzmaster.
Tuurlijk zijn er overeenkomsten met een strat, maar ik vind de pickups in mijn jazzmaster niets mis mee en hij klinkt zeker niet als een strat. Mijn classic player strat en mijn CIJ jazzmaster zijn de gitaren die het meeste worden bespeeld door mij, dit terwijl ik toch ook een custom shop gibson junior heb.

De CIJ Jazzmaster zal ongetwijfeld minder in kwaliteit zijn dan de AVRI, maar van de goedkopere modellen steekt hij er met kop en schouders boven de rest uit. Heerlijke hals, super geluid, (verkrijgbaar in wit), verder is een jazzmaster naar mijn mening het meest logische design qua tremolo en switches.

1 minpuntje dat heel goedkoop op te lossen is: De brug. Er werd in de tijd dat jazzmasters werden gebouwd nog een brug gebruikt met inbusjes die na veel trillen er wel eens snel uitvallen. Ook kon de snaar wel eens verspringen door de meerdere groeven. Fender is toen later de slimmere mustang brug gaan gebruiken (wat naar mijn mening elke jazzmaster na 1965 zou moeten hebben, ook al zijn het reissues). ' Tonnetjes' zonder inbus en 1 slot voor de snaar. Deze zijn voor niet veel geld te kopen en kun je gewoon in plaats van de ander stoppen zonder problemen.

sjoerd5
22 januari 2013, 15:25
. Deze verhoudingen zijn bij een MIM niet correct, daarom klinkt die ook minder als een jazzmaster.


.

Gaat dit ook op voor de Jaguar??

Marbles
22 januari 2013, 16:02
Zou ik eerlijk gezegd niet weten, dat model staat nog op de verlanglijst ;-)
Ik zeg ook maar wat ik lees en hoor en put uit een heel klein beetje ervaring. Ik heb maar op 2 Classic player jazzmasters gespeeld, en daar kreeg ik niet uit hoe een jazzmaster voor mij in mijn hoofd moet klinken. Ik vond het iets te ' modern'. Ik hoor bij een jazzmaster als ik een fuzz intrap graag het 'ik-ben-een-fender-en-doe-mn-best-om-met-overdrive-om-te-gaan-maar-je-hoort-nog-wel-mn-single-coil-jangle-er-doorheen'-geluid. Dat vind ik te gek.
Maar anderen zien dat misschien juist als een minpunt. In mijn optiek gaat de classic player daar ' beter' mee om, en daar hou ik dus niet zo van.
Dit klinkt echt als een achterlijke post haha ik kan het niet beter uitleggen en waarschijnlijk zit het gewoon in mn hoofd. In het geval van de Jaguar weet ik dat niet. Maar je hebt vast in je hoofd hoe die moet klinken. Als je dat uit de gitaar haalt als je er op speelt is het de goede.

dejohan
22 januari 2013, 16:16
Dit, vanaf 0.24?


http://www.youtube.com/watch?v=wfz2BCtWeqw

Mr.Fingers
22 januari 2013, 16:40
Gaat dit ook op voor de Jaguar??

Ja, de Classic-Player reeks heeft de tremolo 1" dichter bij de brug dan het origineel.

http://www.somersetmusic.com.au/product_images/o/686/0141700300_frt_wlg_001__32764_zoom.jpg
http://www.somersetmusic.com.au/product_images/w/310/0112100800_frt_wlg_001__53084_zoom.jpg
(CP bovenaan, Vintage onderaan)


Typische jazzmasterklank: http://www.youtube.com/watch?v=0X_RaGqCt1c

Beetje "nasaal", duidelijke singlecoilklank, maar warm, niet echt veel sustain.

Marbles
22 januari 2013, 16:55
Ja inderdaad! en vanaf 3:02.. Heerlijk vind ik dat! Al is dit natuurlijk wel een stapje hoger haha. Ik zag deze week nog een AVRI op marktplaats staan trouwens. Is natuurlijk wel weer een stukje duurder. Zou willen dat ik het geld er voor had.. Een vriend van me heeft ooit zn custom sunburst weggedaan, zo zonde..

caliban
3 maart 2013, 02:25
Laatst mijn jmjm even open gehad, en een foto getrokken van de nek pickup zonder cover. Voor de geïnteresseerden :)

http://img201.imageshack.us/img201/1359/dsc0317bi.jpg

Doctor Chill
6 juni 2013, 21:31
Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. CIJ pickups deugen niet en de MIM zou minder jazzmaster klinken door de snaarverhoudingen? Een USA is mij te duur, kan ik dan het best een Squier kopen????
De Special Player komt wel in de prachtige combi van zwart met tortoise, waar ik heel erg op val en ik kan een Japanner tweedehands bij een muziekzaak halen, hier. Beide aantrekkelijke opties, vind ik.
Ik kan hier (Leeuwarden) niet verschillende JM's in één muziekzaak vergelijken, mag blij zij met eentje.
Hulp, iemand?

FruscianteFan
6 juni 2013, 21:44
Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. CIJ pickups deugen niet en de MIM zou minder jazzmaster klinken door de snaarverhoudingen? Een USA is mij te duur, kan ik dan het best een Squier kopen????
De Special Player komt wel in de prachtige combi van zwart met tortoise, waar ik heel erg op val en ik kan een Japanner tweedehands bij een muziekzaak halen, hier. Beide aantrekkelijke opties, vind ik.
Ik kan hier (Leeuwarden) niet verschillende JM's in één muziekzaak vergelijken, mag blij zij met eentje.
Hulp, iemand?
Je kunt natuurlijk ook een Japanner kopen en daar dan goede pickups in zetten (van Fender of Curtis Novak bijvoorbeeld).

Maar ik zou wel eerst proberen een winkel op te zoeken om e.e.a. te vergelijken...

Mr.Fingers
6 juni 2013, 22:14
met dit nadeel dat de Japanse pickups een andere maatvoering hebben, en je dus wat schuur & vijlwerk hebt om er Amerikaanse (zij het van Fender, of van SD, of van Novak, of...) in te plempen. Mitch kan je er uiteraard meer over vertellen.


Qua tip: ga voor een Japanner.

Doctor Chill
7 juni 2013, 00:13
Dank, dank.

Rock Bottom
7 juni 2013, 01:03
Basswood zou ik me niet druk om maken. Pick ups kun je zo upgraden, zelfs in veel avris krijgen vaak curtis novacks. Maar wat ik bij veel mensen zie is dat ze te merken geil of ijdel zijn en gaan balen als er geen fender op staat. Dat is misschien wel het belangrijkste om over na te denken.

Marbles
7 juni 2013, 22:32
Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. CIJ pickups deugen niet en de MIM zou minder jazzmaster klinken door de snaarverhoudingen? Een USA is mij te duur, kan ik dan het best een Squier kopen????
De Special Player komt wel in de prachtige combi van zwart met tortoise, waar ik heel erg op val en ik kan een Japanner tweedehands bij een muziekzaak halen, hier. Beide aantrekkelijke opties, vind ik.
Ik kan hier (Leeuwarden) niet verschillende JM's in één muziekzaak vergelijken, mag blij zij met eentje.
Hulp, iemand?


Nou ja, ik heb mijn mening al gegeven haha. Ik kan je alleen verzekeren dat er met de japanse pickups echt niets mis is! Maar laat je oren beslissen. Ik heb echt precies hetzelfde dilemma gehad. Heb toen op een MIM gespeeld en vond het mwah, en de CIJ vond ik te gek. Een vriend van me vond juist de MIM heerlijk spelen. Tja... Japans jaren 90.. ik ben fan. Als je in zuid holland zou wonen zou je best een keer langs kunnen komen om het te testen, dan zou ik die MIM ook wel neer kunnen zetten.

Ga gewoon op die japanner in de muziekwinkel spelen, als je daar geen klik mee hebt houdt het op. Ik was meteen verkocht. Ben je dat niet; dan is er een betere gitaar voor jou ergens anders.

Mitch
7 juni 2013, 23:04
Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. CIJ pickups deugen niet en de MIM zou minder jazzmaster klinken door de snaarverhoudingen? Een USA is mij te duur, kan ik dan het best een Squier kopen????
De Special Player komt wel in de prachtige combi van zwart met tortoise, waar ik heel erg op val en ik kan een Japanner tweedehands bij een muziekzaak halen, hier. Beide aantrekkelijke opties, vind ik.
Ik kan hier (Leeuwarden) niet verschillende JM's in één muziekzaak vergelijken, mag blij zij met eentje.
Hulp, iemand?
CIJ voor als je met een pickup wissel dichterbij het klassieke jazzmaster geluid wil komen, CP MIM voor als je die gitaar gewoon leuk vindt. Ik vind het een leuke gitaar, met pittigere elementen. De vergelijking met P90s is logisch, zo klinkt het wel meer. Geen idee wat er precies onder de kap zit trouwens, ik had destijds bij de winkel geen zin om 'm te slopen :D Tune -o- matic brug, trem iets kortere slag: allemaal geen punt zo lang je gewoon een lekkere gitaar zoekt met de smoel die je leuk vindt maar een stap terug als je dichtbij een echte Jazzmaster wil komen.
De standaard Japanse elementen zijn functioneel, maar ze lijken niet in de verte op JM elementen, die hebben een veel vollere sound, vooral het halselement. Maar dat is te verhelpen hè.

Doctor Chill
8 juni 2013, 01:28
Nogmaals zeer bedankt voor de reacties. Met argumenten ook, zeer welkom. Ik ga inderdaad gewoon de Japanner spelen in de winkel (maar dat was ik toch al van plan) en eens zien en horen vooral. Andere elementen is natuurlijk altijd te doen, maar val juist wel heel erg op de echte jazzmastersound en als bij de MIM dat nooit meer te halen valt door die kortere brug-tailpiece afstand, dan is die niet voor mij weggelegd, ondanks de mooie kleur. De klank is toch het belangrijkste samen met de bespeelbaarheid uiteraard. Als het alleen het uiterlijk was (ook wel, maar) dan had ik liever een jaguar met die mooie chromen pickguard onderdelen. Maar die elementen klinken mij te dun.
Hoe zijn de pickups in de Squiers? Iemand die kan vergelijken?

Marbles
8 juni 2013, 07:36
Je moet toch eerst spelen, maar om aan te geven dat je niet zo zorgen hoeft te maken om de pickups of nieuwe zouden passen in een japanner en of het als een jazzmaster klinkt, plak ik hier het mailtje van curtis novak omdat ik dezelfde vragen had:


Hey Marc,
Sorry for the delay in replying...

Almost no matter what you put in a Jazzmaster it will still sound like a
Jazzmaster. Yes my pickups will fir in your guitar, and will be a vast
improvement. I suggest going with the JM-90 in the bridge over the JM-V
b/c it will still sound like a good Jazzmaster, but it will have more
body in the bridge position, the JM-V in the bridge lacks the body to
properly balance with the neck position.

thanks,
curtis

caliban
8 juni 2013, 15:02
Nogmaals zeer bedankt voor de reacties. Met argumenten ook, zeer welkom. Ik ga inderdaad gewoon de Japanner spelen in de winkel (maar dat was ik toch al van plan) en eens zien en horen vooral. Andere elementen is natuurlijk altijd te doen, maar val juist wel heel erg op de echte jazzmastersound en als bij de MIM dat nooit meer te halen valt door die kortere brug-tailpiece afstand, dan is die niet voor mij weggelegd, ondanks de mooie kleur. De klank is toch het belangrijkste samen met de bespeelbaarheid uiteraard. Als het alleen het uiterlijk was (ook wel, maar) dan had ik liever een jaguar met die mooie chromen pickguard onderdelen. Maar die elementen klinken mij te dun.
Hoe zijn de pickups in de Squiers? Iemand die kan vergelijken?

Naar wat ik heb gelezen op offsetguitars forum zijn de Squier VM Jazzmaster pickups echte jazzmasterpickups, maar zouden ze waxpotted moeten worden voor het beste resultaat...

Mitch
8 juni 2013, 20:46
De Novaks zijn het wel écht waard, fantastische sound. Persoonlijk vond ik de combinatie JM-V in de hals met een JM90 in de brug niet zo'n succes, ietsje te middy. De JM Fat bij de brug daarentegen was in mijn ervaring precies goed. Net dat tikkie dikker, maar nog steeds heel erg jazzmaster single coil. De dollars dubbel en dwars waard...