PDA

View Full Version : Mijn eerste restauratie/deels zelfbouw Strat look



Jorikm
18 december 2012, 22:48
Beste,

Zoals velen ben ik begonnen te spelen op een goedkope electrische gitaar van een chinees onbekend merk. naar verloop van tijd schaf je nieuw spul aan en staat je oude gitaar, waar dan in vergelijking met je nieuwe spul geen goed geluid uit komt en die niet fijn speelt, in een hoekje te verstoffen.

Onlangs bedacht ik me dat ik dat het wel gaaf zou zijn om die gitaar helemaal naar eigen smaak aan te passen, op de very low budget manier.

Zo zag de gitaar er uit, snaren er al afgehaald:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/20121217_205721_zps7ae6f20c.jpg

Zodoende dus begonnen met demonteren en binnen een uurtje had ik alles losliggen.
De boel gematteerd en besloten hoe ik het wilde hebben, had wat leuke ideetjes in mijn hoofd en mijn achtergrond als autoschadehersteller/autospuiter kwam hier goed van pas.

Uiteindelijk is dit het resultaat na de laatste blanke lak laag, slagplaat en de brug voor het oog even los er op gelegd:

http://i1118.photobucket.com/albums/k613/Jorikm/gaaaaf2_zps08854c7b.jpg

(Sorry voor de slechte foto's, zijn gemaakt met mijn mobiele telefoon. Geeft ook wel een vertekend beeld zo maar het idee is er, in het echt is hij mooier vind ik.)

Hier en daar moet nog wat ge wetsand worden en weer gepolijst maar de lak zit er echt retestrak op voor knikkerbusjes. Ben echt super tevreden met het resultaat!

Nu kan ik beginnen met de hals, hier moet best veel aan gebeuren. Zo zijn de fretten scherp aan de buitenkant deze moeten gevijld worden, het logo wil ik er af hebben en ik moet nog even zien hoe ik dit hout ga behandelen. (weet eerlijk gezegd ook niet precies wat voor hout het is, even uitzoeken!)

Wat ik met de hardware ga doen weet ik eerlijk gezegd ook nog niet. (ideeën zijn welkom) Ik wil misschien andere elementen monteren maar het mag allemaal niet teveel gaan kosten, want als het puntje bij het paaltje komt blijft het een goedkope gitaar en dat moet m.i. ook zo blijven. :)

Verdere voortgang van dit projectje zal ik hier posten!

Jorik.

Jilles
18 december 2012, 22:58
Leuk projectje man, vooral de kleur van de slagplaat vind ik gaaf.
Maar heb je 'm nou opnieuw in dezelfde kleur gespoten of ontgaat mij iets?

ErikH
18 december 2012, 22:59
Dit bewijst weer dat iedereen zijn smaak heeft. Ik hou er altijd wel van als het glimt als nieuw, maar een ander vindt weer wat anders :-) en inderdaad leuk projectje.

Die fretten liggen die niet gewoon iets boven de hals doordat de hals is ingedroogd? In dat soort gevallen wil het geloof ik nog wel werken om er een druppel secondelijm onder te laten lopen en dan even goed aandrukken. Of was het altijd al scherp?

Qua hardware hangt het er vanaf wat er nu wel en niet bevalt. Als hij niet ontstemt en een bruikbare brug + stemmechanieken heeft lekker laten zo, anders vervangen. Volgens mij is er bij veel van die goedkope gitaren op dat vlak een grote winst te behalen.

Nieuwe potmeters en betere condensatoren er in schijnt ook nogal een verschil te kunnen maken. Elementen vervangen ligt denk ik voor de hand.

@Jilles, Volgens mij moet dit roadworn voorstellen. of gerelliced of hoe je dat ook schrijft :-)

Jorikm
18 december 2012, 23:16
Jilles, gaaf hé die slagplaat? Komt volgensmij gewoon door de verkleuring van de zon, toen ik hem kocht een 7 á 8 jaar geleden was hij spierwit! Hij is niet opnieuw in dezelfde kleur gespoten, alles behalve dat! Deze foto geeft echt een veel te vertekend beeld, ik zal morgen, bij daglicht eens een goede foto schieten.

Ik heb het zwarte gematteerd (met scotch brite). Daar overheen heb ik een grof metallic donkergrijs gezet, 2 heel dunne laagjes. Daarna dusdanig met een kovax-velletje (vergelijkbaar met schuurpapier korrel 1200) het oppervlak hier en daar geschuurd, en voornamelijk op de randen zodat je eigenlijk op sommige plekken het grijze er weer afhaalt, waardoor je dus het zwarte er weer doorheen ziet! Dit geeft inderdaad, zoals Erik al aangeeft, het ''Roadworn/relic'' effect. Blanke lak eroverheen en klaar is Kees, of Jorik in dit geval!

@ Erik: Maar goed dat smaken verschillen want anders zou iedereen op dezelfde gitaar spelen met dezelfde setup, wordt ook zo saai haha! Fretten zijn altijd al wel iets scherp geweest, maar eigenlijk nooit wat aan gedaan omdat ik daar te lui voor was.

Wat betreft hardware, wat zullen goede (betaalbare) elementen zijn voor een sound die aardig in de buurt komt van een strat? Ben eerlijk gezegd niet zo thuis op dit gebied. Over de brug en de stemmechanieken, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Kon hem om 1 uur stemmen, tot half 6 spelen en nog was hij zuiver om maar even een raar voorbeeld te noemen.

Wat betreft de foto, hij geeft echt een vertekend beeld. Het lijkt net of er gigantische schuurkrassen inzitten en of er een hele doffe gloed over de gitaar zit. Volgensmij komt dat ook omdat hij verkleind is, originele formaat is 6x zo groot geloof ik. Zal vanavond, anders morgen even een duidelijke foto schieten!

Jorik.

da Liks
19 december 2012, 08:03
voor elementen die een dudielijke upgrade zijn voor de wat goedkopere gitaren, maar tegelijkertijd toch goedkoop moeten zijn zou ik zeggen: check www.guitarfetish.com eens.

leuk projectje!

bad65
19 december 2012, 11:11
Hier staan ook nog wat betaalbare elementen;
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000088&lang=NL
Heb ze in mijn zelfbouwtele gegooid (twangmasters) en die klinken verrassend goed. Neem aan dat dat voor de strat ook geldt...
Gooi gelijk nieuwe potmeters en condensators erin, kost bijna niks en het verbetert de sound wat...

Jorikm
19 december 2012, 16:01
En is die maat van de elementen het zelfde als die wie er nu in zitten? Is dat gewoon altijd 1 maat? Ik doel dan op de GSP vintage set van GSP.
Tevens ben ik op zoek naar wat koperfolie aangezien dit er standaard ook niet in zit.(Al gevonden op GSP)
vind het trouwens wel erg jammer dat bij deze body de Cavetie zo gigantisch lomp en ruim is uitgefreesd.
Normaal bij een strat heb je 3 aparte caveties zegmaar, met een dun gootje door het midden. Bij mij is het gewoon 1 groot gat wat ze uitgefreesd hebben. Erg jamer!

Denk dat ik een deze dagen eens een bestelling plaats bij GSP.
Thanks voor de tips!

bad65
19 december 2012, 17:49
Als je vragen hebt dan kan je Dieter van Guitarsupplies een meeltje sturen. Die gast is altijd snel met antwoorden...

Jorikm
20 december 2012, 12:00
Bedankt voor de tip, ga ik zeker even doen! Kan ik meteen een paar pickupveertjes meebestellen, dacht dat ik ze goed opgeborgen had maar ben ze alsnog kwijt geraakt.. vervelend! Die dignen kosten gelukkig maar 25 cent

El_Mano
20 december 2012, 13:47
Ik heb een Fender Prodigy die had ook zo'n "badkuip" fresing Om dat ik dat wilde uit proberen heb ik er twee klosjes in gelijmd die de overtollige ruimte opvulde en of het nu is om dat ik het graag wil geloven maar in mijn opinie klinkt het beter. :cooler:

Sonny
29 december 2012, 05:57
Nou waar blijven de foto's?

Schuur ook even die neck pocket voorzichtig uit. Als daar geen verf inzit, krijg je een betere verbinding met je hals en dat zorgt voor een beter geluid.

En als je de tremolo niet gebruikt, dan kan je door de veren strak aan te draaien ervoor zorgen dat de brug op de body rust wat voor meer sustain zorgt. Als je onder de brug dan ook de verf op de body weghaalt, krijg je eveneens een betere verbinding.