PDA

View Full Version : Pedalboard geschikt maken voor fx en non-fx



cannondale_01
18 december 2012, 21:19
Na hier lekker rondgeneusd te hebben ben ik geïnspireerd om een pedaal plank te bouwen. Ik heb nu een POD maar dat ding heeft me nooit kunnen bekoren zeg maar. Te veel geprogrameer, te veel keuzen en nooit de goede sound. Het is me duidelijk geworden welke pedalen in de fx en welke rechtstreeks de amp input in gaan. Dus we starten maar vast met de paar pedalen die ik nu heb. Korg tuner tubescreamer tc flashback en marshall reverb en binnenkort wellicht wat nieuwe kastjes. Nu het ding waar ik niet uitkom. Ik heb een Mesa met send/return en een eigenbouw 18w zonder send/return.
Hoe schakel ik op een simpele manier de pedalboard in de Mesa (fx) stand en in de tweede stand waarbij de pedalen allemaal achter elkaar staan tbv de 18watt-er. In de Mesa stand is de pedalboard aangesloten met 4 kabels en in de 18watt stand met 2 kabels. Kan ik hier een A/B schakelaar voor gebruiken. Ik wil niet gewoon een paar patchkabels omsteken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb.

peter_heijnen
19 december 2012, 10:17
Je hebt er voor nodig een dubbele looper die door een switch geschakeld wordt met tussen die twee loops een extra niet schakelbare loop.

Gisteren zat ik al in een puzzel en teken bui, deze kan er ook nog wel vanaf. ;)

http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/2tbsr.jpg

-loop1 schakelt de mesa preamp al dan niet tussen pre- en postgain fx
-loop2 schakelt tussen mesa poweramp in of 18 watt in
-in de niet schakelbare loop hang je de postgain fx

Geen idee of het pedaal bestaat en aardlussen uiteraard onder voorbehoud!

Ik vind het wel grappig. Vroeger heb ik ook van alles uitgedacht, signaaltje zus lijntje zo, uiteindelijk ben ik toch weer terug bij af: gitaartje, plankje, 1x12 combootje. :)

cannondale_01
19 december 2012, 16:16
Ha, dat ziet er indrukwekkend uit en ik moet bekennen dat ik er niets van snap! Wat ik wel zie is dat je even een pedaaltje geengeneerd hebt. Ik was ook wezen tekenen maar kwam niet verder dan wisselschakelingen die op niets uitliepen. Wellicht moet ik gewoon patchkabels omsteken tenzij iemand anders nog een brainwave heeft. Thx voor je input.:)

Chapzz
19 december 2012, 16:38
In dit schema Peter_heijnen zie je de pre amp van je mesa gewoon als een pedaaltje. Met de input als in van het pedaal en de send als out. Dus die kan je ertussen schakelen of niet. Als je die er tussen zet moet je de output van je pedalboard naar de return van de mesa. Als je over je 18 watter speelt, schakel je dus gewoon het laatste pedaal voor de mesa naar het eerste pedaal in de loop van de mesa door en de output van je pedalboard naar de in van de 18 watter.

peter_heijnen
19 december 2012, 18:16
ik moet bekennen dat ik er niets van snap!
In dat geval is het wellicht beter dat je je wensen mbt gecombineerd gebruik van je fx op allebei je versterkers bijstelt, of inderdaad steeds omprikt.

Maar, het is verder ook geen rocket science, dus: je moet je mesa zien als een losse pre- en poweramp, beide gescheiden door de fx loop. De send van die loop is de uitgang van de preamp, de return is de ingang van de poweramp. Send is sowieso altijd een uitgang, return is altijd een ingang.

Verder moet je je mss ook even verdiepen in wat een TB-loop-pedaal is?

Mijn tekening bestaat uit een pedaal waar 2 tb-loops zitten met daar tussen in nog een extra send/return.

cannondale_01
19 december 2012, 22:40
OK, Ik snap de werking van de FX in een versterker en de reden waarom sommige pedalen beter direct op de eindtrap geplugd moeten worden (hoewel het gehoor daar eigenlijk over gaat). Ik ben pas sinds kort bezig met pedalen en heb daar dus nog nul-komma-nul kaas van gegeten. Ik weet bijvoorbeeld sinds kort pas wat true bypass is. Geen idee wat een looper eigenlijk precies is/doet :hide: We gaan dus op onderzoek uit zodat de dingen begrijpelijk worden. Dacht ff een plankie samen te stellen. :satisfie: Misschien bouw ik alsnog wel een FX circuit in de 18watter en tot die tijd gewoon kabeltjes omsteken.

peter_heijnen
20 december 2012, 09:24
Hey, als je een 18 watter kunt bouwen en daar ook een fx loop in kunt zetten, dan is een tb-loop kleuterschool niveau! Trouwens, wat jij FX noemt heet fx-loop.

Het al dan niet aansluiten van pedalen of welke apparatuur ook op elkaar heeft te maken met de aanpassing van de apparaten onderling. Is btw ook wel een puntje van aandacht bij jouw beoogde setup: als de fx-loop van je mesa geen switches heeft om de loop aan te passen aan pedaal (=instr level) niveau, is je mesa mogelijk niet geschikt om een pedaal in die loop te hebben.

Kort door de bocht almanak:
-pedalen sluit je aan op een preamp (input signaal is instr level)
-apparaten met line level (doorgaans 19") sluit je aan op een poweramp
-send en return vormen samen een loop -al dan niet FX- waarbij send de uitgang van de pre is en return de ingang van de poweramp.

Zo gezegd: als je in de tekening die ik heb gemaakt een lijn trekt tussen r en s op de mesa, dan is het gedeelte links ervan de poweramp en rechts ervan de preamp.

Verder moet je de twee schakelbare send/returns in het switchpedaal zien als poort.
-Niet geactiveerd staan beide poorten dicht en volgt het signaal de normale weg binnen het pedaal, behalve uiteraard bij de niet schakelbare loop om daar in en uit je post gain fx te gaan (een niet schakelbare loop staat altijd 'open').
-Wel geactiveerd gaan beide poorten open en gaat het signaal bij beide het pedaal uit. Bij poort 1 komt het signaal weer netjes terug, bij poort 2 niet, want er komt niets terug van de mesa. Doordat poort 2 open staat, is de 'leiding' naar de 18 watter onderbroken en staat deze automatisch in 'mute' stand.