PDA

View Full Version : Soleren



Agaatsz
18 december 2012, 20:31
Hallo mede forumgenoten,

Ik wil leren soleren maar vaak als ik het probeer heb ik iets in mijn hoofd en komt het er belachelijk uit.

Wat is het beste te leren, eerst alle noten op de gitaarhals of toonladders? en zo ja toonladders kan iemand mij dan een korte uitleg er over geven.

Dank,

Agaatsz

aaronstonebeat
18 december 2012, 21:25
Dat is een zeer veel omvattende vraag. Het is erg handig om tonen overal op de hals te kunnen vinden maar ik zou zeker niet proberen de hele lengte in één keer te doen; begin bij de stamtonen (a b c d e f g) en doe het per gebied van vier of vijf posities.

Wat kennis van toonladders en toonaarden is zeker niet weg. Je zou weer kunnen beginnen bij die van C (ionisch, c d e f g a b) en Am (aeolisch, a b c d e f g); ze hebben dezelfde tonen, zijn familie van elkaar en als je in beide de b en de f weglaat heb je C majeurpentatonisch en A mineurpentatonisch. Daar kun je al van alles mee, in C, in Am en zelfs in A.

Tonen op de hals heb ik niet alleen geleerd door ze uit mijn hoofd te leren maar ook door ze te gebruiken, door patronen van vingerzettingen (akkoorden zowel als melodieën) die onderdeel van mijn systeem zijn geworden.

Verder komt er speeltechnisch het nodige bij kijken zoals hammer on, pull off, slides, bends, verschillende vormen van vibrato et cetera.

Heb je een bepaalde stijl in je hoofd, of bepaalde gitaristen?

Montecristo
18 december 2012, 22:29
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, hierbij mijn 2 cents:

Ik zou beginnen met toonladders. Leer de pentatonische toonladder en dan met name de verschillende vormen over de hals van 1 bepaalde toonsoort. Neem bijvoorbeeld E pentatonisch. Neem vervolgens een backing track van youtube voor een simpele blues in Em. Speel vervolgens enkel de toonladder over de backing track. Hiermee ga je onder vinden dat sommige noten lekker klinken om lang aan te houden en andere als het ware voor je gevoel een beetje uit de toon vallen. Ga voor jezelf uitzoeken welke noten dat bij welke akkoorden zijn (de I IV of V, lees de E, A of B). Daarom is mijn advies om met een blues te starten, de akkoorden zijn dan lekker overzichtelijk en je kunt redelijk vlot goed anticiperen op de akkoordenwisselingen. Daarnaast kun je dan ook snel na het verplaatsen van de toonladders naar een andere toonsoort daar ook gelijk eenvoudig mee oefenen met andere backing tracks. Dit advies hanteer ik eigenlijk altijd ongeacht een bepaalde voorkeur voor muziek.
Na het doorkrijgen hoe een en ander harmonisch in elkaar steekt kun je gaan kijken naar verschillende technieken (bending, hammer ons, pull offs etc.) en werken aan snelheid, accuretesse etc. Daarna naar andere muzieksoorten etc. Reken wel dat je dan zeker een paar 100 uur oefenen verder bent.
Laatste tip: we maken muziek, dus gebruik je gehoor. Ondervind wat lekker vindt en zoek daarna uit waarom dit is. Dan blijft de theorie meestal makkelijker beklijven. Hoewel andersom natuurlijk goed is voor afwisseling en om soms over dode punten in inspiratie heen te komen.

Veel plezier en succes!

terrasbeest
19 december 2012, 09:57
Eens met het bovenstaande, en Blues is een goed idee,ivm frasering en het leren van bepaalde technieken.

Wat is een solo ? Een solo is een zelf verzonnen melodie over een reeks akkoorden. Ga daar van uit.
Je moet dus wel een idee hebben van hoe je wil hoe je solo gaat klinken, hij moet vooraf in je hoofd zitten, en je moet goed naar het eigenlijke nummer geluisterd hebben....
Om te weten welke ' noten 'passen bij die akkoorden is het makkelijk als je weet welke toonladders samengaan met welke akkoorden.
Dit is een onderwerp in de studie van muziek : 'Harmonie'. Handig als je een leraar kan vinden die je kan helpen.
Dit is een begin :


http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk

Agaatsz
19 december 2012, 17:22
Is het handig om de pentatonische ladders dan te leren of gewoon met b en f er ook bij?

aaronstonebeat
19 december 2012, 17:27
Als je het mij vraagt: ja, het is handig om te weten waar je allemaal een b en een f kunt vinden.

Pepe
19 december 2012, 17:33
Ik snap dat iedereen gelijk met toonladders aankomt maar soleren is ook een kwestie van de rechterhand. Ritme, groove, timing.

Die patterns geloof ik wel, dat kan je opzoeken. Je zal toch op een bepaald moment de switch moeten maken om je rechterhand de linker aan te sturen ipv andersom wil je echt goed worden en dan kan je beter gelijk beginnen.

Met 3 noten en een goede timing kan je een leuke solo neerzetten, met 30 noten slecht getimed.. enfin...

barno
19 december 2012, 17:47
wat pepe zegt.
uiteraard moet je enkele toonlandders blind in de vingers hebben maar het belang van timing, plaatsing en groove wordt zeer vaak onderschat. Vriend van me heeft net een in tot in verre buitenlanden een zwaar gewaardeerde cd opgenomen met een trio, dus als enige gitarist. hij speelt pas een goede drie jaar gitaar maar zijn timing is zo muzikaal dat ie met enkele goed geplaatste noten ècht scoort.

astair
21 december 2012, 21:22
Beste Agaatsz,ik heb onlangs een dvd-leren soleren gekocht.
Ben er tevreden over,en vooral alles in het nederlands.
Die docent werkt stap voor stap echt leuk werken(alé spelen)van A totZ.
Voor meer info hugo.ruys@telenet.be
Indien ge moest mailen doe het met mijn groeten
MVG Freddy Vanhandsaeme

Jorikm
23 december 2012, 13:48
Heb zitten twijfelen om ook een topic over hetzelfde onderwerp te starten, maar toen kwam ik deze tegen. Mocht het voor de Topicstarter overkomen alsof ik zijn topic aan het 'vervuilen' ben met mijn vragen, graag even laten weten dan haal ik deze post weg en begin ik een eigen topic! ;)

Ik ben dus een aantal jaar geleden begonnen met gitaarspelen, voornamelijk/eigenlijk alleen maar vanuit tabs geleerd. Paar basis akkoorden ken ik wel zoals A, C, D, E, AM, F enz. Powerchords ken ik ook wel qua greep maar ken hier de namen niet van.
Eigenlijk al vrij snel liep ik vast op mijn kunnen en werd ik niet beter. Nummers die ik kon spelen begonnen te vervelen en nummers die ik graag wou leren waren te veel boven mijn niveau.
Nu heb ik de gitaar opnieuw gepakt en dit keer wil ik het goed doen. Heb al begrepen dat het beter is om eerst het e.e.a. te leren over noten op de hals en over toonladders e.d. Ook de naam pentatonische schaal is vaak voorbijgekomen.
Nu weet ik alleen echt niet wat dit inhoudt. Heb al veel youtubefilmpjes bekeken en veel theorie opgezocht op internet maar ik snap het nog steeds niet. Is er misschien iemand die voor mij de moeite wil nemen om mij het een en ander uit te leggen wat betreft deze zaken. Misschien via PM of makkelijker, via MSN? (Wordt dat ook nog eens gebruikt..)
Ben namelijk bang dat ik, als ik dit niet onder de knie krijg, ik straks weer vastloop en dat zou ik erg zonde vinden.

Jorik.