PDA

View Full Version : Welk pedaal?



Aart1992
18 december 2012, 16:09
Goedendag allemaal,

Ik speelde al een geruime tijd akoestische gitaar, en heb een aantal weken geleden ook een elektrische gitaar gekocht. Namelijk de PRS Se Custom 24 de versie uit 2012.
De versterker waarop ik speel is de VOX AC15C1.
Ik ben er enorm blij mee en het geluid is erg goed. Toch zit ik te denken om er een pedaal bij te kopen.
Zelf ben ik niet echt thuis in de gitaarpedalen, en daarom zou ik graag wat tips van jullie ontvangen.
Ik speel vooral nummers van Queen, Led zeppelin en Guns n roses.
Wat voor pedaal is bij mijn situatie geschikt, en zal het geluid nog beter maken.

Groeten Aart

allochthomas
18 december 2012, 16:22
Tja, pedalen vergelijken is als fruit vergelijken: de ene vind bananen heerlijk en de ander vind ze niet te vreten.

Je heb zo verschrikkelijk veel pedalen(en de heb ik het niet eens over het verschil tussen delay, overdrive, fuzz, chorus etc etc), wat wil je precies Het geluid beter maken kunnen wij niks mee.

Swaag
18 december 2012, 16:29
Wat mis je aan geluiden?

Aart1992
18 december 2012, 16:46
Dank voor jullie reacties;)
Ik ben pas sinds vandaag lid vandaar dat ik vriendloos ben haha.

het geluid is naar mijn mening een beetje kaal, en af en toe wat schel.
Ik zou graag een wat warmere klank horen.

Martijn-w
18 december 2012, 16:55
Tja, kaal en schel is misschien iets wat je met de instellingen van je versterker en gitaar moet aanpassen, niet direct met pedalen.

Ga eens op youtube zoeken op gitaareffecten en luister naar wat je toffe en bruikbare geluiden vindt.

Hier is het gedeelte van het forum dat over effecten gaat: http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?14-Effectpedalen-overige-randapparatuur

DarknessAwaits
18 december 2012, 17:14
Al een beetje aan de EQ gedraaid? Wat sowieso altijd fijn is (in mijn optiek) is wat reverb over het geluid heen, dan zou je in ieder geval niet zo'n kil geluid moeten overhouden.

RS-Rik
18 december 2012, 17:16
Tja, pedalen vergelijken is als fruit vergelijken: de ene vind bananen heerlijk en de ander vind ze niet te vreten.






I lol'd



Je zou eens naar bijv. Dirk Witte of de Feedback moeten gaan, tonnen pedalen en je mag ze uitproberen.

Zoals je omschrijft denk ik dat je een distortion / overdrive pedaaltje kijkt.

Kijk bijv naar de TubeScreamer of de Boss DS 1

Aart1992
18 december 2012, 17:28
Zo vele reacties dank daarvoor;)
Inderdaad denk dat de versterker ook nog niet helemaal top staat.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.voxamps.com/images/custom/lg-ac15c1-top.jpg&imgrefurl=http://www.voxamps.com/custom/ac15/&h=195&w=1200&sz=100&tbnid=rE2W-xLEjlGnIM:&tbnh=21&tbnw=128&prev=/search%3Fq%3Dvox%2Bac15c1%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=vox+ac15c1&usg=__DCT6xvWOwUWYtTinj0UPISTdZY8=&docid=CfHIvgAdLoLu0M&hl=nl&sa=X&ei=opjQUJDxJ8mQ0QX2zoC4AQ&sqi=2&ved=0CEYQ9QEwAQ&dur=86

Hierboven een plaatje van de functies op mijn versterker. Ik zie geen EQ terug bij de knoppen?
Hoe zou ik ze ongeveer moeten draaien zodat het geluid wat warmer wordt.

Inderdaad dank voor de tip zal gewoon eens naar een winkel gaan om er wat te proberen

Bassa
18 december 2012, 17:36
Gewoon alle knoppen op 5 zetten (recht omhoog) behalve de tremelo, die draai je helemaal dicht. En dan de knoppen gaan draaien tot dat je t lekker vind klinken. En als je wilt dat het geluid wat warmer word moet je niet te veel treble gebruiken.

RS-Rik
18 december 2012, 21:23
Treble in t midden


Bass iets meer


Reverb ietsje als je het lekker vind (vult "lege" ruimte op tussen noten, vergeeflijkt je spel)



wat doet doe Tone Cut knop?

FruscianteFan
19 december 2012, 00:35
Ben benieuwd of iedereen die reageert de AC15 kent ;)

Je hebt twee kanalen: normal en top boost. Deze wissel je niet, je plugt gewoon in op één van de twee. Bij normal kun je niet zo gek veel regelen, dan heb je de gain ('normal volume'). Bij top boost beschik je naast gain (volume) over een EQ, die nog best ingewikkeld werkt. Je hebt namelijk de knoppen treble (hoge frequenties) en bass (lage frequenties), maar daarmee bedien je tegelijk ook de middenfrequenties. Dat wil zeggen: als je allebei de knoppen voluit zet, heb je weinig middenfrequenties. Als je beide knoppen terugdraait, krijg je meer mids.

Daarnaast heb je de mastersectie: het uiteindelijke volume (mastervolume) en tonecut. Die laatste is misschien wel handig voor je, want hoe verder je de tonecut opendraait, hoe minder schel je geluid wordt.

Je kunt best spelen met een AC15, maar je moet wel weten hoe hij werkt.

Los daarvan denk ik dat je best een overdrive- of distortionpedaal kunt gebruiken, maar je kunt eens beginnen door op 'normal' in te pluggen en het 'normal volume' flink open te draaien, de 'tonecut' behoorlijk open te zetten (2 uur ofzo) en de 'mastervolume' lager te houden.

Harry
19 december 2012, 09:59
dit is nog wel het beste advies. Pedalen zijn geen wondermiddelen, maar hulpmiddelen. Het is beter om eerst de basis in orde te hebben en daarna te gaan 'kleuren'. Daarna zou je aan een booster of een overdrive kunnen denken.

Mitch
19 december 2012, 14:38
Speel je thuis en zo ja, op welk kanaal? Een AC15 begint pas wat voller te klinken op bandvolume. Nou ja, eigenlijk net iets meer dan dat eigenlijk. En misschien is je speaker nog niet ingespeeld? Hoe lang gebruik je de amp al?

driftkop
19 december 2012, 16:50
Vergeet de knoppen op je gitaar ook niet om je geluid te beinvloeden. Een veel gemaakte fout is om alles gewoon open te zetten, maar dan mis je veel nuances.

Aart1992
19 december 2012, 21:03
Dank weer voor de reacties:)
Ik speel nu pas anderhalve week op deze versterker. En moet alles nog een beetje uitvogelen.
FruscianteFan: dank voor de tips en zal het eens uitproberen.
Is inderdaad een mooie versterker, maar hij heeft wel enorm veel functies