PDA

View Full Version : Akoestische gitaar met kleinere body



Arnaud E
18 december 2012, 00:16
Hey allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum, en zit al direct met een vraag :)
Ik speel al een 7-tal jaar gitaar nu, voornamelijk elektrisch. De laatste tijd pak ik eerder mijn akoestische gitaar vast.
Ik speel al een tijd op een takamine EG540ssc, een goeie akoestische gitaar, maar ik zou toch een nieuwe akoestische willen kopen met een kleinere body :)
Zelf ben ik grote fan van John Mayer, en vindt zijn akoestische gitaar werkelijk fantastisch, maar het prijskaartje kan ook tellen, dus kan ik deze wel vergeten.
Ik zoek dus eigenlijk naar een akoestische gitaar met een ietwat kleinere body, die toch betaalbaar is (niet meer dan 1000 euro, wat toch een redelijk budget is :p )

Iemand enige goede voorstellen/ervaringen? Ik had al wat rondgekeken op het net en een gitaar die me aansprak was de Taylor GS mini. Het enige waar ik aan twijfel bij deze gitaar is dat het meer een gitaar is om overal mee te nemen en dus de kwaliteit iets minder is, maar ik kan me vergissen uiteraard! ook de Taylor 114e leek me wel goed. Iemand een idee?

Bedankt alleszins :)

ruudjes
18 december 2012, 06:03
Ik heb pas geleden een blueridge br73as gekocht en ben hier zeer content mee. Een kleinere body maar toch genoeg volume. Een middag in een goede muziekzaak maakt het leuk en makkelijker kiezen. succes

Midwolda
18 december 2012, 06:16
De Gibson MK-series (ik heb zelf een MK53 sunburst). 500 tot 800 euro, afhankelijk van staat en model.
Kleinere body: check. Voor de rest een prachtig mooi gemaakt en zeer goed klinkend instrument.
Misschien lastig om te vinden maar dat heeft een reden: als je er één hebt doe je 'm niet meer weg. ;)

Edit: clicketyclick (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144863-Gibson-Mark-53-sunburst-1977).

northernlake
18 december 2012, 09:04
De eerste die in mij opkomen zijn Eastman E10-OM, Larrivee L-03 die allebei binnen budget te vinden zouden moeten zijn. Maar het zoeken is deel van de lol, dus probeer veel en kies niet te snel.

LaurentB
18 december 2012, 10:19
Ja, hoeveel kleiner wil je het hebben? De Taylor -14 serie is niet zo heel groot, de 114 en 214 zouden binnen je budget vallen. Ik heb de 114 en die bevalt erg goed.

Rizz
18 december 2012, 10:22
Echt klein: Een parlor, zoals de Eastman E10P of aanverwante modellen.. Maar een OM of Grand Auditorium lijkt mij in de meeste gevallen ook wel klein genoeg..

dadgad
18 december 2012, 13:18
Ja, hoeveel kleiner wil je het hebben? De Taylor -14 serie is niet zo heel groot, de 114 en 214 zouden binnen je budget vallen. Ik heb de 114 en die bevalt erg goed.

Hallo Laurent,

De -12 serie van Taylor is kleiner dan een D model (zelfs iets smaller dan een "echte" OM of 000), maar de -14 serie is
bijna even groot. Door de smallere taille houden ze wel makkelijker vast, dat dan weer wel.

Greetz,

Han.

LaurentB
18 december 2012, 18:50
Hallo Laurent,

De -12 serie van Taylor is kleiner dan een D model (zelfs iets smaller dan een "echte" OM of 000), maar de -14 serie is
bijna even groot. Door de smallere taille houden ze wel makkelijker vast, dat dan weer wel.

Greetz,

Han.

Oh, is dat waar? Ik vind hem in elk geval een stuk handzamer dan mijn HD-28 Dreadnought model/ Opmerkelijk zeg...

Muzieknono
19 december 2012, 08:23
Kijk ook eens naar parkwood en de seagull folk modellen, ik ben al jaren erg tevreden over mijn parkwood, heeft het formaat van een spaanse gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B

Flipkoos
20 december 2012, 20:19
Ook een tip: Larrivee OM-3. Heb zelf de R- (rosewood) versie.
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6640.jpg

Berend
4 januari 2013, 00:34
De Larrivee's en Eastman's zijn zeker prima gitaren.
Het blijft toch een kwestie van proberen en luisteren wat jij mooi vindt.
Ik ging voor een Martin OM28V naar de winkel, maar kwam thuis met een Martin OMJM.
De handtekening kon mij niets schelen, maar de klank en speelbaarheid waren voor mij veel beter op de OMJM dan de OM28V met zijn lagere tonen en de dikkere v-neck.
Het gaat om wat jij mooi vindt qua klank en wat voor jouw lekker speelt.

TomTab
4 januari 2013, 12:17
Ik heb kort geleden een Tayor 312 CE gekocht. Dit is een orchestra model, iets kleiner dan een grand auditorium. Een gebruikte (2007) maar wel in perfecte staat, voor iets meer dan jouw budget.

Ik ben gewend aan een jumbo en zocht ook naar een kleiner model. Wat me opviel tijdens mijn zoektocht is dat naarmate de kast kleiner wordt, de klank heel gauw "uit balans" is. D.w.z. dat de verschillende snaren (toonhoogten) verschillende klankkleur en volume hebben. Naarmate je meer te besteden hebt, speelt dit minder. Daardoor heb ik uiteindelijk gekozen voor een goede gebruikte.

Ik heb ook op een nieuwe PRS Angelus Custom gespeeld. Deze had wat mij betreft een goede prijs/kwaliteit, (nieuw ca €900)

Ron Houben
5 januari 2013, 16:42
Ik zie dat je in Leuven woont. Ga eens naar Paul van Riel in de Tiensestraat 259. Die verkoopt Blueridge. Vraag naar een BR163A. Kan je absoluut met een veel duurdere Amerikaanse gitaar meten. Die gitaar heeft een Adirondack bovenblad en een iets bredere toets, klinkt daarbij veel dikker, voller. Wil je de smallere hals, kijk dan voor een 163 (zonder de "A" er achter) heeft een smallere hals en een Sitka spruce bovenblad, getint bovenblad. Cool!

Laser
5 januari 2013, 20:55
Klopt Ron,
deze Blueridge heb ik er nog niet gezien (waarschijnlijk was ik er niet op het juiste moment); van de uitbater weet ik dat het Breedlove - gamma er binnenkort meer aan bod zal komen, en dan geef ik de raad om daar wat verder in te struinen . Zeker het proberen waard voor zijn geld.
Is in het algemeen een aanrader voor de akoestische gitarist die eens wat andere dan de begane paden wil proberen. En goede conversatie bovendien; de verkoper luistert er aandachtig naar wat je zoekt. Een verademing in Leuven, geef ik toe.