PDA

View Full Version : Custom Audio CAE OD100 sound uit een padaalltje of multi-effect?



tnijland
17 december 2012, 23:25
Ik heb me helaas weer rot lopen sjouwen om zowel toetsen (Korg Kronos + Roland KC500 amp met 15" + 1" hoge tonen hoorn) + gitaar Custom Audio OD100 amp + 2x12" Paul Lenders cabinet goed te klinken. De sound van de OD100 is echt perfect.

Nou zoek ik al tijden naar een goed alternatief pedaal of muli-effect waarmee ik mijn favoriete OD100 sound over de keyboard versterker kan krijgen maar in een lichte compacte uitvoering.

De Roland heeft een 8 kanaal mixer en is redelijk robuust. Het liefst had ik een multi-effect met ales aan boord. Echter, de Axe is te duur (ik wil mijn OD100 niet verkopen en wil ook liever geen 19" rack maar een floor-pedaal), de Line6 POD HD500 viel me echt tegen (fuzzy). Een Wampler SLOStortion klonk echt fantastisch maar heeft weer geen line uitgang (heeft toch een cleane gitaar amp nodig)

Dus wie heeft er een goed idee om deze sound op een praktische en vooral compacte manier binnen handbereik te krijgen?

the sure thing
18 december 2012, 07:45
Dit gaat je zonder compromissen niet lukken! Het is dezelfde vraag als: ik rijd nu in een Ferrari maar ik zoek een goedkoop klein alternatief met dezelfde kwaliteit. Dit kan niet zonder compromissen.

peter_heijnen
18 december 2012, 09:30
Ik denk dat torpedo de te volgen weg is als je perse het geluid van je od100 wilt horen. De torpedo gaan we volgende week pas horen dus je moet nog even geduld hebben tot de kerst, net als vroeger. ;) Je ontkomt dan natuurlijk niet aan het meeslepen van de amp, maar je wil nou eenmaal dat geluid. De keuze die je dan nog hebt is 'pedaal of rack' wat meteen ook 'met of zonder loadbox' inhoudt. Kies je voor het pedaal, kun je van de od100 niet de eindtrap gebruiken. Kunnen we volgende week prima uitproberen of dat voor je werkt.

Maar 19" hoeft dus niet onhandelbaar te zijn. Ik heb een 3he 19" tas die ik losjes over mijn schouders hang. Daar past zomaar een 19" torpedo, een g-major, en een midi mate in...., of een torpedo en een pedalpro, en is dus nauwelijks groter dan de gemiddelde pedalboard tas.

Verder: die roland verpatsen en serieus nadenken over de x-act die ik je al eerder adviseerde als je niet overtuigd bent van je opera's. Ik heb zelf rcf art 310a's die vergelijkbaar zijn met jouw opera's, de x-act gaat daar ondanks zijn compactere afmetingen ruim overheen. Kost wat, maar dat wist je... :). Trouwens, klinkt die roland beter dan je db's of gaat ie mee om de ingebouwde mixer? Je zou de loop van de pedalpro ook als mixer kunnen misbruiken als je de pp na de torpedo in de signaalweg plant. Is die loop stereo in?

If so: 'kronos, od100, racktorpedo, pedalpro, opera.

Dat past makkelijk in een mini. ;)

Edit: de loop van de pp hoeft ook helemaal niet stereo in te zijn als je maar een opera meeneemt. ;)

muziekschuur
18 december 2012, 09:34
Koch pedaltone en een 15 watt buizen combo.

muziekschuur
18 december 2012, 09:46
Maar even dit:

Je hebt de perfecte sound van de Kronos en de OD100. Zijn twee karretjes dan niet gewoon handig? Laden lossen auto... Tsja. Dat blijft. Maar met twee karretjes rij je zo naar binnen...

http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/212425.jpg

marc_o
18 december 2012, 13:30
Suhr Riot
https://www.youtube.com/watch?v=W7Lcf66EWWo

https://www.youtube.com/watch?v=Feyne-dQxjg

tnijland
18 december 2012, 19:15
Heren,

Allereerst, bedankt voor jullie zinvolle en constructieve commentaar. Ik waardeer dit enorm!

Er over nadenkend, ben ik wel bereid om compromissen te nemen. Echter de OD100 meenemen is voor mij geen optie voor oefensessies. Ik merk nu al dat ik teveel slijtage krijg en dat vind ik doodzonde. Bovendien neem ik in dat geval liever de hele set incl. box mee. Dan heb ik mijn perfecte sound en ben gelijk weer terug bij af... Dat is ook de voornaamste reden dat ik mijn Vintage Revolution Pedalpro (i.m.o. het beste analoge pedaal ter wereld dat er ooit is gemaakt ;-) niet meeneem voor sessie maar alleen thuis in een vaste opstelling gebruik. Bovendien heb ik een kleine auto (Volvo C30) en dat is geen ideale auto voor al deze spullen. De karretjes voor mijn 2x12" PL cab, amp, monitoren en toetsenbord passen meestal alleen in een busje.

Ik heb het even uitgerekend en sjouw gemiddeld ruim 125 kg apparatuur naar een sessie, begin het eerst en eindig het laatst met opbouwen. Gelukkig oefen ik 1x per 2 weken.

M.b.t. adviezen, de Roland KC500 mag weg maar is wel handig i.v.m. inderdaad de ingebouwde 8ch mixer en de transportwielen. Bovendien klonk hij eigenlijk beter met de POD HD500 dan de Kronos synth. Een betere set monitoren is handig maar X-Act is wel net de andere kant (ik zat zelf te twijfelen tussen KSC die duidelijk een stuk goedkoper zijn). Waarschijnlijk is het echter niet mijn grootste probleem en kan ik altijd nog migreren naar een betere sound PA. Een ingebouwde mixer zou een plus zijn.

Het grootste probleem is toch de set van goede clean, crunch & solo-sounds waarbij het Torpedo IR cab simulator pedaal wel eens een echte interessant zou kunnen worden. Ik heb nog een Gigrig 8 MIDI floorcontroller waarmee ik dit ook zou kunnen combineren. Een Suhr Riot heb ik al eens gehad maar vond ik niet op de typische CAE sound lijken (meer mid voiced). In dit geval heeft de SLOstortion van Wampler denk ik mijn voorkeur. Qua kosten wordt het echter allemaal niet heel erg goedkoop omdat dit soort pedalen vaak de hoofdprijs kosten.

De Pedaltone is ook een goede aanbeveling maar ik kom er niet goed achter of dit nou de sounds biedt die ik zoek. Het lijkt wel een ideale compacte oplossing (zeker i.c.m. bijvoorbeeld een Line6 M9). Ook de aanrader van de kleine buizen combo is zo gek nog niet maar dat is me tot op heden vaak tegengevallen. Reacties omtrent de bruikbaarheid en sounds van de Pedaltone worden gewaardeerd!

19" rack is natuurlijk een goede optie (ik moet niet zeuren) maar ik heb gewoon een beetje een gezonde hekel aan deze dingen omdat ze voor live toepassing altijd onhandig blijken.

Zo zie je maar, toetsen en gitaar is geen handige combinatie...

BeeJee
18 december 2012, 21:00
Ik ben zeker van de partij volgende week. Ik neem in ieder geval de torpedo en een van mijn Rovers mee, want die zitten samen in een 4he kistje ;). Ik probeer ook nog een dynacord am-12 mee te bietsen uit ons repetitiehok. Ik ben ook erg benieuwd wat de torpedo doet over andere monitoren. Ik heb hem helaas nog niet over een full range foh set kunnen horen. Ergens in januari gaat onze geluidsman de nieuwe digitale mixer met de volledige pa-set op een paar repetities inregelen en dan kan ik ook echt goed beoordelen wat hij over een foh doet.
Ik probeer nog even wat red wirez IR's er in te knallen, maar veel tijd heb ik niet meer. Voor vandaag is de pijp leeg, morgen repetitie en vanaf donderdag een lang weekend weg tot maandag. Misschien tijdens de kerstdagen nog.
Heeft er iemand nog tips wat goede IR's ter referentie zijn in de red wirez big box serie? Dan probeer ik die in de torpedo te knallen. Ik heb ze allemaal, maar ben er nog niet aan toe gekomen er iets mee te doen. Tijd tijd tijd....

peter_heijnen
19 december 2012, 10:22
Ik ben ook erg benieuwd wat de torpedo doet over andere monitoren...
Ik zal mijn rcf's meenemen.

Liquid_Metal
19 december 2012, 11:04
Ik denk dat je met een kleine versterker en distortionpedaal nevernooit de OD100 zal kunnen nabootsen. De huidige generatie modelling kan dat wel en dan zou je via beschikbare monitors, of je eigen toetsen-monitoring, kunnen spelen, wat het sjouwen aanzienlijk vermindert. Wacht nog even af want misschien komt Fractal binnenkort met een goedkopere en/of zelfs vloerversie van de Axe. Beter dan een HD500 wordt het op dit moment volgens mij niet.

tnijland
25 augustus 2013, 21:54
Na enige tijd... Soms is het lezen van oude posts erg verhelderend ;-) Modeling is erg interessant maar gewoon niet op het peil van een analoge preamp.

Ik denk dat het antwoord toch in een hybride oplossing zit. Ofwel een analoge buizen preamp in combinatie met een goed effect apparaat. Ik heb nu al enige tijd een Koch Pedaltone die zowel een 0.5W eindtrap oversturing heeft voor die mooie rafelige mid-voiced Marshall sound maar ook de nodige clean, crunch en lead sounds oplevert. Ik kan me voorstellen dat bijv. een Lex Box iets vergelijkbaars oplevert.

Vooral de laatste trap kan goed digitaal omdat de microfoon daar een belangrijke rol speelt. De Torpedo zou in dit geval wel eens een perfecte aanvulling kunnen zijn.

Ofwel een Koch Pedaltone, een VR pedalrpo en een Torpedo zouden wel eens de ultieme oplossing kunnen worden...