PDA

View Full Version : Brom tot ik de snaren aanraak...



Marshall0611
17 december 2012, 17:23
Hi allemaal,

Ik heb net mijn eerste zelfbouw project af, zie hier het verslag:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156615-een-Strat-als-1ste-project

Nou heb ik na het aansluiten van de bedrading het probleem dat ik een brom hoor over de versterker, tot ik mijn snaren aanraak, of sommige schroefjes van de pickups.
Het zal vast iets met een goede ground te maken hebben ofzo, maar kan iemand mij zeggen wat ik eventueel verkeerd gedaan heb aan dit schema zoals ik hem ook aangesloten heb..?

Ik heb de aarddraad die op alle andere zit aangesloten (die dus van een potmeter komt) aangesloten op het bevestigingsplaatje waar de veren van de tremelo aan hangen, omdat ik onder op de tremelo niet kon solderen.
Zou dat toch niet voldoende zijn.?

http://i447.photobucket.com/albums/qq197/marcelmaas112/Stratocaster%20bouwverslag/93debc3db47188724725eec5fe692d9b.jpg

Tabula Rasa
17 december 2012, 19:12
Enkelspoeltjes horen gewoon wat te brommen. Je aarding werkt goed, want het verdwijnt als je je snaren aanraakt. Hoe zijn standen 2 en 4?

da Liks
17 december 2012, 19:29
ik heb PRECIES hetzelfde. brom tot ik m aanraak en op de zelfde plaatsen geaard..

jerome
17 december 2012, 19:39
Dit is al zo vaak voorbijgekomen...
Sluit de versterker maar eens aan op een geaard stopcontact.
9 van de 10 keer is dat de oplossing van het "probleem" en heb je die brom niet meer.
Voor je eigen veiligheid is het sowieso beter om je amp op een geaard stopcontact aan te sluiten... ;)

Marshall0611
17 december 2012, 20:28
Kom net van gitaar les, en mijn leraar heeft een Squier die heeft er geen last van, lijkt me dus niet echt de bedoeling, en daarbij vind ik het hoogt irritant....

Tabula Rasa
17 december 2012, 21:13
Je kan de boel shielden, dat helpt een beetje, maar singlecoils horen gewoon wat te brommen, dat is het nadeel van het ontwerp. De klank en helderheid is weer het voordeel.

Marshall0611
17 december 2012, 21:18
Ja zoals ik al zei, waarom heeft mijn gitaarleraar het met zijn strat niet dan.?
Hij heeft een Squier en de mijne is inmiddels 3 keer zo duur :confused:
Dus vind ik het natuurlijk not cool als de mijne wel bromt terwijl hij er geen last van heeft

Tabula Rasa
17 december 2012, 21:20
Ja zoals ik al zei, waarom heeft mijn gitaarleraar het met zijn strat niet dan.?
Hij heeft een Squier en de mijne is inmiddels 3 keer zo duur :confused:
Dus vind ik het natuurlijk not cool als de mijne wel bromt terwijl hij er geen last van heeft

Zo moet je niet denken. DIt is echt een volslagen idiote beredenering.

Als je van de brom af wil kan je je aarding nakijken, als die optimaal is, de boel shielden, als dat nog niet werkt een dummie coil inbouwen en als dat dan nog niet werkt een pedaaltje pakken dat het wat wegmoffelt. Met iedere stap verlies je tone.

oigun
17 december 2012, 21:34
Ja zoals ik al zei, waarom heeft mijn gitaarleraar het met zijn strat niet dan.?
Hij heeft een Squier en de mijne is inmiddels 3 keer zo duur :confused:
Dus vind ik het natuurlijk not cool als de mijne wel bromt terwijl hij er geen last van heeft

Geaarde versterker? transistorversterker? Je zou een rwrp setje elementen kunnen proberen heb je er in bepaalde standjes wat minder last van...

keesssst
17 december 2012, 21:53
klinkt mischien stom , maar is geen werk om te proberen ; ff de stekker van je amp omgedraaid in het stopcontact steken

liefst zonder effecten , gaat ook op voor adapters , vraag me niet hoe maar bij mij werkte het

mooie gitaar

Marshall0611
17 december 2012, 23:05
Als het gewoon een klein brommetje was en bleef, oke dan zou ik er misschien vrede mee kunnen hebben.
Maar hij tikt, knarst en bromt zodra ik een snaar, tremelo of schroefje aanraak en dat kan niet de bedoeling zijn.
Het speelt ook niet fijn want je hoort dus de hele tijd knarsen en tikken.
Hebben jullie echt de tremelo geaard.? Of net als ik het plaatje waarmee de veren aan de tremelo vastzitten.?
Ik ga zodra ik tijd heb nog eensakijken of ik het anders kan doen.

Zatar
18 december 2012, 01:11
Probeer nu net eens een stopcontact zonder aarding. Slechte aarding = antenne en antenne = brom. Eigenlijk maak je best een verlengsnoer van +- 1m en verbind je de aarding niet door.
Maar zoals reeds gezegd is dit wel gevaarlijk bij isolatiefouten. Een goeie differentieel (verliesstroomschakelaar) is dus een must.

ErikH
18 december 2012, 22:44
Heb je je gitaar ook al op de amp van je gitaarleraar geprobeerd of doet hij het alleen op jouw amp? Het klinkt inderdaad niet als een aarde probleem. Lijkt eerder alsof er vanaf je versterker wat spanning op aarde staat of zo. Ik heb het vroeger ook ooit eens gehad met een oude rotte amp.

Marshall0611
18 december 2012, 22:55
Nee hij deed het ook op de gitaaramp van mijn leraar.

ErikH
19 december 2012, 13:19
OK, dan kan je dus al uitsluiten dat het daar aan ligt lijkt me. Is de boel een beetje geshield? Bevat je bedrading ook shielding? Dat wil ook wel helpen misschien.

Tabula Rasa
19 december 2012, 13:49
Zit er een folielaag onder je slagplaat bij de knoppen en schakelaar. In je tekening zijn namelijk de behuizingen van twee potmeters en de switch niet geaard.

ErikH
19 december 2012, 16:18
is het een idee dat je een foto plaatst van je soldeerwerk?

Marshall0611
19 december 2012, 19:10
Zit er een folielaag onder je slagplaat bij de knoppen en schakelaar. In je tekening zijn namelijk de behuizingen van twee potmeters en de switch niet geaard.

Er zit inderdaad een folielaag onder tegen de slagplaat.
Verder heb ik geen shielding gebruikt, zou dat een groot verschil maken.?
En de behuizingen van de potmeters zijn idd niet geaard, is dat wel nodig.? Anders gaan we dat natuurlijk nog wel doen.

Tabula Rasa
19 december 2012, 19:21
Behuizing van de pots is al geaard door die folie, als er in ieder geval 1 onderdeeltje aan de folie met mass is verbonden. Hoe lopen jouw aardedraden? Heb je een fotootje?

Marshall0611
19 december 2012, 22:29
Ik had er een tijdje geleden al deze foto van gemaakt, hoop dat het allemaal duidelijk genoeg is.
De pots zijn dus wel onderling geaard.
Die twee draden zijn voor de jack, en die andere is nu op de onderkant tremelo aangesloten.
Ik vraag me nu ineens af of de jack goed is aangesloten.?

http://i447.photobucket.com/albums/qq197/marcelmaas112/Stratocaster%20bouwverslag/AC06D1E2-1B52-433C-BF19-15110C5F4EC9-3535-000002DA5E4B9540.jpg

http://i447.photobucket.com/albums/qq197/marcelmaas112/Stratocaster%20bouwverslag/1ea006e8df62d0da8194df3703a5641e.jpg

aaronstonebeat
19 december 2012, 22:41
Je zou eens kunnen proberen de aardedraad van de volumepot naar de eerste toonpot en die tussen beide toonpots te verwijderen. Je hebt nu een zogenaamde 'aardlus' en die kan zijn eigen storingen veroorzaken.

Marshall0611
19 december 2012, 23:03
Oké, zal het morgen eens proberen.
Dank je voor de tip.

jutter
20 december 2012, 00:03
Geaarde versterker? transistorversterker? Je zou een rwrp setje elementen kunnen proberen heb je er in bepaalde standjes wat minder last van...


Bromt een transistor meer dan een buizen versterker?

Marshall0611
20 december 2012, 10:19
Als ik een lange aarddraad onder tegen een tuner houd dan is het probleem weg.!!
Maar ik natuurlijk moeilijk een draad tegen de achterkant van de hals plakken om mijn tuners te aarden. :confused:

Daan Muller
20 december 2012, 10:24
Als ik een lange aarddraad onder tegen een tuner houd dan is het probleem weg.!!
Maar ik natuurlijk moeilijk een draad tegen de achterkant van de hals plakken om mijn tuners te aarden. :confused:

En als je diezelfde draad tegen je brug houdt? Zou hetzelfde resultaat moeten geven, in beide gevallen aard je je snaren.

Marshall0611
20 december 2012, 11:02
Je zou eens kunnen proberen de aardedraad van de volumepot naar de eerste toonpot en die tussen beide toonpots te verwijderen. Je hebt nu een zogenaamde 'aardlus' en die kan zijn eigen storingen veroorzaken.

Net geprobeerd maar maakt geen verschil, helaas.

Ook die lange draad aan een tuner werkt alleen maar zolang ik met mijn linker hand de draad vasthoud. Dus te vroeg gejuigt.

TeleK
20 december 2012, 11:05
Ik kan me vergissen, maar als ik op de foto van het soldeerwerk kijk, lijkt het of de draad, die de beide 'commons' van de 5 standenschakelaar verbindt, verkeerd is aangesloten. Aan de linkerzijde van de 5way switch zitten de PUps aangesloten op polen 1, 2 en 3. Daaronder zit de 'common' , die normaliter op de Vol pot is aan gesloten EN via een andere draad met de 'common' van de Tone pot zijde van de 5 way switch is verbonden. Vandaar gaan dan van pool 1 en 2 een draad naar de nek Tone pot en de Mid tone pot (de brug PU heeft geen toonregeling). Zo staat het ook in je schema. Maar zo is het volgens mij niet gesoldeerd.
Bij jou zie ik op de foto dat die draad tussen de brug PU pool van de 5way switch en de nek tone pot pool loopt.

Marshall0611
20 december 2012, 11:27
Ik kan me vergissen, maar als ik op de foto van het soldeerwerk kijk, lijkt het of de draad, die de beide 'commons' van de 5 standenschakelaar verbindt, verkeerd is aangesloten. Aan de linkerzijde van de 5way switch zitten de PUps aangesloten op polen 1, 2 en 3. Daaronder zit de 'common' , die normaliter op de Vol pot is aan gesloten EN via een andere draad met de 'common' van de Tone pot zijde van de 5 way switch is verbonden. Vandaar gaan dan van pool 1 en 2 een draad naar de nek Tone pot en de Mid tone pot (de brug PU heeft geen toonregeling). Zo staat het ook in je schema. Maar zo is het volgens mij niet gesoldeerd.
Bij jou zie ik op de foto dat die draad tussen de brug PU pool van de 5way switch en de nek tone pot pool loopt.

Een heel verhaal en ik moet het even een paar keer lezen voor ik begrijp wat je bedoeld.
Hier nog even een duidelijkere foto, misschien dat het niet goed te zien was.

http://i447.photobucket.com/albums/qq197/marcelmaas112/Stratocaster%20bouwverslag/2d8496e0b43c99068173ea13570efe37.jpg

aaronstonebeat
20 december 2012, 11:30
Verdomd, ik denk dat TeleK dat goed heeft gezien. Maar het verklaart nog niet de overmatige brom.

Overigens, en ik geloof dat het al eerder is gezegd, is het normaal dat je iets meer brom hebt als je de snaren of een ander geaard onderdeel niet aanraakt; je moet jezelf namelijk ook aarden, dat is überhaupt de reden dat de snaren met de aarde worden verbonden.
Een goede afscherming van de elementholtes maakt ook veel verschil.

EDIT:
Vraag: heb je wel geluid als alleen het brugelement inschakelt?

Marshall0611
20 december 2012, 11:40
Vandaar gaan dan van pool 1 en 2 een draad naar de nek Tone pot en de Mid tone pot (de brug PU heeft geen toonregeling). Zo staat het ook in je schema. Maar zo is het volgens mij niet gesoldeerd.
Bij jou zie ik op de foto dat die draad tussen de brug PU pool van de 5way switch en de nek tone pot pool loopt.

Je hebt gelijk, op de Mid PU daar zaten twee draden omgedraaid.
Die heb ik omgedraaid maar helaas is hiermee het probleem nog niet opgelost.

7ender
20 december 2012, 11:56
Wil je ons nu even vertellen of die brom verdwijnt als je je versterker hebt aangesloten op een GEAARD stopcontact ?

Het feit dat 't bij je leraar minder bromt met zijn gitaartje is op zich helemaal niet eens relevant :dontgeti:

Marshall0611
20 december 2012, 12:02
Een goede afscherming van de elementholtes maakt ook veel verschil.

EDIT:
Vraag: heb je wel geluid als alleen het brugelement inschakelt?

De afscherming van de holtes ga ik nu zeker ook doen.!!!

En met 'geluid' bedoel je dan het brommen/kraken.?
Ik heb steeds in alle standen van de 5 switch het probleem, nu ook nog steeds.!!!

Marshall0611
20 december 2012, 12:06
Wil je ons nu even vertellen of die brom verdwijnt als je je versterker hebt aangesloten op een GEAARD stopcontact ?

Het feit dat 't bij je leraar minder bromt met zijn gitaartje is op zich helemaal niet eens relevant :dontgeti:

Ohja sorry, een geaard stopcontact maakte geen verschil.

En ik heb bij mijn gitaarleraar met mijn gitaar (en niet zijn gitaar) het zelfde probleem gehad op 'zijn' versterker, dus dat zegt mij ook dat er iets niet goed zit.

aaronstonebeat
20 december 2012, 12:14
De afscherming van de holtes ga ik nu zeker ook doen.!!!

En met 'geluid' bedoel je dan het brommen/kraken.?
Ik heb steeds in alle standen van de 5 switch het probleem, nu ook nog steeds.!!!

Nee, ik bedoel signaal, gitaargeluid. Andere vraag: is je schakelaar van het Fender- of het Stewmactype?

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Marshall0611
20 december 2012, 12:19
Nee, ik bedoel signaal, gitaargeluid. Andere vraag: is je schakelaar van het Fender- of het Stewmactype?

http://www.deaf-eddie.net/drawings/5-ways.jpg

Als ik naar jou afbeeldingen kijk is het een Fender switch

aaronstonebeat
20 december 2012, 12:45
Als het inderdaad een Fendertype is, lijkt het me onmogelijk dat er signaal naar de uitgang gaat in stand 3, 4 en 5.

TeleK
20 december 2012, 13:48
ik ben het met ASB eens: in pos 3, 4 en 5 moet er geen signaal naar de uitgang gaan. Als dat wel het geval is heb je dus een Stewmac switch en geen 7ender. Anders zou het überhaupt niet eens werken. Een ander punt wat de moeite waard is om te checken is of de zwarte en de witte draad van de (RWRP) Mid PU wel kloppen. Ik bedoel dat je moet checken op de mid PU (vergelijken met nek en brug PU) hoe de spoeldraad aan die oogjes verbonden is waar de zwarte en witte draad aan gesoldeerd zitten. Het kan zijn, door de RW (spoel andersom gewikkeld) dat de spoeldraden precies andersom aan die oogjes verbonden zijn, maar men wel de zwarte en witte draad op de 'normale' wijze daaraan heeft gesoldeerd. Dan zouden dis de witte en de zwarte PU draad van de mid PU verwisseld moeten worden. Als het zou kloppen wat ik hier zeg, heb je dus in je circuit nu hot en aarde met elkaar verbonden. Dat wil wel brommen... ik zeg dat het zo is, maar ik zou het toch even checken.

TeleK
20 december 2012, 13:52
....als je een StewMac switch zou hebben waren wel de 'commons' goed aangesloten maar zou gje ook geen signaal hebben want dan zou de output aan de brug pool zitten. Ik zou eerst dus de 5way switch maar correct solderen en dan verder kijken

Marshall0611
20 december 2012, 14:52
Als het inderdaad een Fendertype is, lijkt het me onmogelijk dat er signaal naar de uitgang gaat in stand 3, 4 en 5.

Ik heb het nog even opgezocht en het is een allparts switch, zegt jullie dat genoeg.?
De switch werkt overigens zoals je verwacht, dus waarom deze vragen.?

TeleK
20 december 2012, 15:16
...Om proberen uit te vinden waardoor je bromprobleem veroorzaakt wordt. En dat de switch werkt zoals verwacht, vind ik vreemd, want volgens mij is hij niet zo gesoldeerd als in het schema staat. De draad die schuin over de switch loopt, loopt bij jou van rechtsonder naar linksboven (op je foto) en moet volgens mij van de pool linksonder naar de pool rechtsboven (aan de draad naar de output) lopen. het soldeerwerk zie er overigens netjes uit!

Marshall0611
20 december 2012, 15:47
De draad die schuin over de switch loopt, loopt bij jou van rechtsonder naar linksboven (op je foto) en moet volgens mij van de pool linksonder naar de pool rechtsboven (aan de draad naar de output) lopen. het soldeerwerk zie er overigens netjes uit!

Op mijn eerdere foto is het zo te horen niet goed te zien, maar de draad loopt echt wel van links onder naar rechts boven.
Zie deze foto dan, het komt door de gerafelde draadjes dat het niet heel duidelijk is.

http://i447.photobucket.com/albums/qq197/marcelmaas112/Stratocaster%20bouwverslag/116c500731c3d5e04b9147d8992f3c5a.jpg

TeleK
20 december 2012, 16:47
ja, nu zie ik het

aaronstonebeat
20 december 2012, 17:09
Ik zie het ook. Afschermen dus.

Ik heb zelfs een keer gezien dat iemand (ik meen Teye (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?23538-Teye) of JacquesLeDick (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?14693-JacquesLeDick)) de magneetjes aardt door ze met een verbogen paperclip te verbinden en die paperclip met de aarde te verbinden; de paperclip zigzagt tussen de uitstekende magneetjes bovenop het element. Via de extra gaatjes door de bobbin kun je een dunne draad naar de paperclip leiden.
Bij mijn zelfgemaakte elementen aard ik de poolstaafjes ook altijd.

TeleK
20 december 2012, 18:25
ik denk dat er toch iets fundamenteels niet goed zit in de aansluitingen: je schrijft dat de brom optreedt in alle 5 de posities. Ik heb een Squier waar goedkope PUps op zaten, PU holte niet geshield, en die bromde ook ,maar alleen in pos 1-3-5. De posities 2 en 4 moeten per definitie Hum -cancelling zijn door de RWRP mid PU. Als dat niet zo is, klopt er toch ergens iets niet.
je gebruikt goede kwaliteit componenten: Allparts switch , CTS pots, 7ender slagplaat en zo te zien goede PUps, die configuratie kan nooit dit geluid als basiskwaliteit hebben. Als zelfs de Squier van je leraar al beter klinkt , kan het nooit alleen aan de componenten of het shielden liggen. Ik zou overigens ook altijd shielden, met koperfolie, dat scheelt echt een stuk mbt de 'single coil hum', die wordt dan een stuk minder (bijna geheel stil) en dan komen je dure componenten nog beter tot zijn recht (als de oorzaak van de brom verholpen is)

Marshall0611
20 december 2012, 19:26
ik denk dat er toch iets fundamenteels niet goed zit in de aansluitingen:

Dat denk ik zelf ook, maar weet niet wat het zou kunnen zijn.

aaronstonebeat
20 december 2012, 19:36
Kun je niet een eenvoudige opname maken waarop de gitaar te horen is, met handen los en handen vast en in de verschillende standen van de schakelaar?

Marshall0611
20 december 2012, 19:49
Kun je niet een eenvoudige opname maken waarop de gitaar te horen is, met handen los en handen vast en in de verschillende standen van de schakelaar?

Euh, dat zou ik idd wel ff kunnen doen maar omdat ik hem net heb behandeld met een mengsel van alluminium poeder, grafiet poeder en blanke lak als shielding zal dat dan nog een paar dagen duren.

BELANGRIJK: Het is niet zo dat mijn gitaar hard 'bromt' als hij op de versterker is aangesloten.!!!
Het probleem is meer dat hij tikt zodra ik een snaar of een van de schroefjes van de pickups aanraak, en ik waarschijnlijk op dat moment voor aarde speel. :confused:

aaronstonebeat
20 december 2012, 21:36
Denk je dat dat gaat werken? Afscherming moet één aaneengesloten geleider zijn en niet allemaal kleine stukjes geleider die onderling geen contact maken; elke niet geaarde geleider in de buurt van de elementen is een bron van brom en maakt het alleen maar erger.

Vrije elektronen of ionen in een geleider trillen mee met elektromagnetische velden en daardoor wordt zo'n geleider zelf een bron van elektromagnetische straling; met name de 50 Hz van het lichtnet is de brom die je hoort (wordt uitgezonden door transformatoren, tl-bakken, beeldbuizen en dergelijke).
Je bent zelf ook een geleider, een waterzak vol rondzwevende ionen, en dus een bron van storing voor je gitaar; je hoort jezelf brommen, totdat je de snaren aanraakt want dan aard je jezelf. Op het moment dat een geleider wordt geaard, wordt de brom direct naar de aarde afgevoerd.

Marshall0611
20 december 2012, 21:47
De persoon waar ik dit van heb doet dit al een tijd zo, en zegt dat het heel goed werkt. Als je maar genoeg aluminium en grafiet poeder gebruikt.!!!

EDIT: als het niet werkt frees ik de ruimtes lichtjes uit, en ga ik het wel alsnog met allufolie doen. ;)

Marshall0611
22 december 2012, 16:18
Kun je niet een eenvoudige opname maken waarop de gitaar te horen is, met handen los en handen vast en in de verschillende standen van de schakelaar?

Hier dan een opname waarop het probleem van het tikken te zien en te horen is...

http://www.youtube.com/watch?v=uzgeEboSp6c

aaronstonebeat
22 december 2012, 16:28
Hier dan een opname waarop het probleem van het tikken te zien en te horen is...

http://www.youtube.com/watch?v=uzgeEboSp6c

Hmm, dat zou ik inderdaad ook als een probleem ervaren.

aaronstonebeat
22 december 2012, 21:17
Denk ik iets geks als ik zeg dat het mij in de oren klinkt alsof er statische lading in het spel is? Er staan op dit forum verhalen over strats met knisperende slagplaten; die kan ik natuurlijk niet zo snel terugvinden maar ik meen dat no 1 hops (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?1971-no-1-hops) dat eens is tegengekomen en heeft weten op te lossen. Het had ook met afscherming te maken, geloof ik.

Sonny
26 december 2012, 01:38
Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer op youtube een filmpje heb gezien en dat ging over een statische pickguard. Die kerel schuurde de binnenkant van de pickguard licht op om dit te verhelpen.

Sonny
26 december 2012, 01:42
Dit is dat filmpje...

http://www.youtube.com/watch?v=JX54CwIfPIc

Lijkt me niet helemaal hetzelfde als jouw probleem, maar wel het proberen waard!

Marshall0611
26 december 2012, 11:52
Zou inderdaad kunnen, maar hij heeft geen folie aan de binnenkant van zijn pickguard zitten en ik wel.
Misschien zou ik eerst een kunnen proberen om zonder folie aan de binnenkant te spelen, en dan ook ff wat opschuren.
Het is het proberen waard, dus bedankt alvast.

hs0504
26 december 2012, 13:51
Ik heb hetzelfde probleem. In geringe mate gelukkig, alleen als ik een distortion aan heb staan en raak geen snaren aan hoor je het echt goed. Het is een andere 'brom' als de brom die single coils voortbrengen (de 50/60 hertz brom). De brom (het brommetje eigenlijk, want veel stelt het niet voor) is constant, dus onafhankelijk van de afstand tussen gitaar en versterker. Bovendien heb ik het op al mijn versterkers, en zowel met single coils, humbuckers en met noiseless elementen. Een van mijn gitaren is geshield, de andere niet, beide hebben dit verschijnsel.
Op internet kom je dit probleem ook veel tegen, de echte oplossing heb ik echter niet kunnen vinden. Verwarrend is het dat veel mensen de single coil brom verwarren met deze brom, en dan zit je waarschijnlijk gelijk al in de verkeerde oplossingen.
De enige verklaring die plausibel lijkt (en die hierboven ook al genoemd is) is dat je lichaam als antenne fungeert en er daardoor dit soort verschijnselen ontstaan. Als ik vanmiddag tijd heb zal ik eens op een behoorlijk afstand van mijn gitaar gaan staan om te bekijken/beluisteren of dat wat uitmaakt.
Verder zou ik niet teveel aan je spullen gaan knutselen, dat levert weinig op is mijn ervaring in dit geval.

Marshall0611
26 december 2012, 14:41
Ik heb hetzelfde probleem. In geringe mate gelukkig, alleen als ik een distortion aan heb staan en raak geen snaren aan hoor je het echt goed. Het is een andere 'brom' als de brom die single coils voortbrengen (de 50/60 hertz brom). De brom (het brommetje eigenlijk, want veel stelt het niet voor) is constant, dus onafhankelijk van de afstand tussen gitaar en versterker. Bovendien heb ik het op al mijn versterkers, en zowel met single coils, humbuckers en met noiseless elementen. Een van mijn gitaren is geshield, de andere niet, beide hebben dit verschijnsel.
Op internet kom je dit probleem ook veel tegen, de echte oplossing heb ik echter niet kunnen vinden. Verwarrend is het dat veel mensen de single coil brom verwarren met deze brom, en dan zit je waarschijnlijk gelijk al in de verkeerde oplossingen.
De enige verklaring die plausibel lijkt (en die hierboven ook al genoemd is) is dat je lichaam als antenne fungeert en er daardoor dit soort verschijnselen ontstaan. Als ik vanmiddag tijd heb zal ik eens op een behoorlijk afstand van mijn gitaar gaan staan om te bekijken/beluisteren of dat wat uitmaakt.
Verder zou ik niet teveel aan je spullen gaan knutselen, dat levert weinig op is mijn ervaring in dit geval.

Mmm, ik heb bijna €1000,- uitgegeven aan deze gitaar en dan zou ik hier geen oplossing voor kunnen vinden.?
Het is ook zo dat hij echt te hard tikt/bromt, er valt zo echt niet op te spelen.
Dus ga ik door net zolang tot ik een oplossing heb die het in ieder geval een stuk verminderd.!!!

hs0504
26 december 2012, 14:48
Het is ook zo dat hij echt te hard tikt/bromt, er valt zo echt niet op te spelen.
Dus ga ik door net zolang tot ik een oplossing heb die het in ieder geval een stuk verminderd.!!!
Ja, dan is het wel erg vervelend. Ik hoor het eigenlijk alleen als hij erg hard staat.
Ben wel benieuwd naar je zoektocht, hou ons op de hoogte svp.

Marshall0611
26 december 2012, 15:59
Nouja, dit had ik nou toch niet verwacht.
Ik heb net mijn gitaar plus versterker mee naar mijn moeder genomen om het een keer ergens anders te proberen.
"HE"LE"MAAL" nergens geen problemen meer mee.!!! Geen brom, geen getik.!!!
Ongelooflijk maar waar.
En ik maar denken dat ik bij mij thuis wel aarde heb.
Blijkbaar niet of niet goed.
Nou ben ik natuurlijk heel blij dat ik weet wat het probleem is, maar zit thuis nog steeds met hetzelfde probleem.
Zal morgen eens kijken of ik misschien ergens wel aarde heb, maar zal waarschijnlijk dan wel niet...

Iedereen bedankt voor de hulp, en uiteindelijk blijkt het iets stom simpels te zijn.

hs0504
26 december 2012, 16:24
Goed nieuws! Dat zal bij mij dan ook wel het geval zijn.

KoenB
26 december 2012, 16:39
Ik ben blij voor je dat het nu weet wat het is. Scheelt toch een hoop dat je weet dat het niet aan je gitaar ligt.

Ik heb wel eens gehoord dat je ook kunt aarden door een aardedraad aan een radiator te verbinden. Dat is een groot metalen netwerk wat uiteindelijk de grond in gaat, en dat zou moeten werken.

Paul Schermer
26 december 2012, 17:24
Soms blijkt de oplossing dichterbij te liggen dan je in eerste instantie verwacht. En gelukkig maar. :ok:

Om te proberen of dit thuis ook de oplossing is, zou ik beginnen bij de groep waar je wasmachine en/of droger op aangesloten is.
Die zou absoluut geaard moeten zijn!
Is dit niet het geval, zou ik dat eerst maar eens oplossen... (safety first!)

Zoals KoenB al voorstelde zou de kachelleiding (of koperen waterleiding) ook als goede aarde moeten werken.
Al is het wel makkelijker om de stekker in een geaard stopcontact te steken:)

Marshall0611
26 december 2012, 18:28
Ik ben blij voor je dat het nu weet wat het is. Scheelt toch een hoop dat je weet dat het niet aan je gitaar ligt.

Ik heb wel eens gehoord dat je ook kunt aarden door een aardedraad aan een radiator te verbinden. Dat is een groot metalen netwerk wat uiteindelijk de grond in gaat, en dat zou moeten werken.
Een radiator heb ik wel dus dat zou ik eens kunnen proberen, ik huur het huis dus om aarde aan te laten leggen als dat nog niet het geval is gaat moeilijk worden.
Zeker gezien het feit dat ik ruzie heb met met huurbaas ;-)
Maar gaat nu vast goed komen.

Sonny
26 december 2012, 21:12
Dit is al zo vaak voorbijgekomen...
Sluit de versterker maar eens aan op een geaard stopcontact.
9 van de 10 keer is dat de oplossing van het "probleem" en heb je die brom niet meer.
Voor je eigen veiligheid is het sowieso beter om je amp op een geaard stopcontact aan te sluiten... ;)

Had Jerome het in het begin toch al bij het juiste eind :)

keesssst
26 december 2012, 22:00
dan zou ik thuis toch es proberen de stekker om te draaien.....

Marshall0611
26 december 2012, 22:04
dan zou ik thuis toch es proberen de stekker om te draaien.....

Dat had ik al wel geprobeerd maar mocht niet baten...

Sonny
26 december 2012, 22:05
dan zou ik thuis toch es proberen de stekker om te draaien.....

Die tip ga ik in ieder geval onthouden, keesssst :)

keesssst
26 december 2012, 22:16
super irritant zo'n bijgeluid , ik had het met een SG ; een dure gitaar die mij tot pakken van een
stagg dwong middels het geruis , als ik er aan denk word ik nog kwaad brrrr

succes