PDA

View Full Version : Even voorstellen: Jorik!



Jorikm
17 december 2012, 15:57
Hallo gitaarliefhebbers,

Mijn naam is Jorik, kom uit Aalten (GLD), en heb me hier aangemeld om mezelf (opnieuw) in te lezen wat betreft de term gitaar.
Ben op mijn 16e al eens begonnen met gitaar spelen (elektrisch), dit heb ik gedaan tot ongeveer mijn 18e waarna mijn gitaar eigenlijk langzaam in een donker hoekje verdween. Heb nooit lessen gehad en alles van Tabs geleerd toendietijd, en op een gegeven moment ''liep ik vast''. Ik had het gevoel niet beter te worden en wist ook niet hoe ik dit wel kon.

Nu, 2 jaar later, heb ik mijn gitaar (Een Ibanez RGR 321-EX) weer van het stof ontdaan en ben ik weer 'begonnen' met spelen. Heb hem gisteren weergekregen van groot onderhoud/afstelbeurt en speelt fijner dan ooit!

Verder gebruik ik een multi-effect processor van Boss, de ME-25, waar ik erg tevreden over ben en waar naar mijn inzien een goed geluid uit te halen valt. Versterker die ik gebruik is nog mijn allerleerste, een Adonis 15watt (hankietankie chinese prut volgensmij) maar hier heb ik een andere luidspreker onder gezet om de bastonen wat meer diepte te geven. Als ik ooit eens geld over heb komt er een fatsoenlijke. (EDIT: de Adonis is zojuist overleden..)

Verder ben ik in het dagelijks leven autoschadehersteller en kan ik me compleet uitleven met het strakmaken en spuiten van auto's en alles wat daar bij hoort!


Ik hoop hier veel te leren/lezen en vooral veel lol te hebben En mocht iemand tips hebben om te zorgen dat ik niet wéér vastloop op een paar akkoorden/powerchords na, dan zijn die van harte welkom!

Jorik.:)

Duhsjaak
18 december 2012, 01:48
Hi Jorik
Ik heb wel een mogelijke oplossing. Maar ik heb geen idee of het iets is dat je zou bevallen.

Vooruit: We gokken erop.

Zoek iemand zoals ik. Iemand die minder van weet van gitaarspelen dan jij. En vraag of je zijn gitaarcoach mag worden. Haar gitaarcoach is onder bepaalde omstandigheden veel lekkerder, maar ik weet effe niet van een leuke jonge dame die ..... etc.

Als je het mij leert, ben je genoodzaakt mij iedere week een stap voor te blijven. Iets dat bijzonder avontuurlijk is en heel grappige situaties oplevert, al was het maar omdat het voor jou (en waarschijnlijk voor mij ook) volmaakt onduidelijk zal zijn in welke richting en op welke snelheid ik mij ga ontwikkelen.

Je denkt waarschijnlijk dat ik je vreselijk loop te fokken, maar dat is absoluut niet waar. Normaal probeer ik ten koste van heel veel te voorkomen, dat ik mij laat voorstaan op ervaring. Ik heb altijd een intens wantrouwen gehad tegenover mensen die zich op hun ervaring laten voorstaan. Let er maar eens op. Dat zijn meestal de sjaken die er even helemaal geen gat meer in zien, zich bedreigd voelen en dan blaten in de orde van: Ja, maar ik heb zoveel jaar ervaring, ik zal toch verdraaid wel weten hoe.....

In dit geval gooi ik mijn ervaring in de strijd. Niet omdat ik het niet meer weet en jou probeer te imponeren, maar omdat het onderstreept wat ik bedoel. Ik ben tot nu meer dan 20 jaar coach geweest en ik heb helemaal nooit van iets of iemand meer geleerd dan van mijn coachees.

Ik coach nu een jaar lang een toetseniste. En ik heb sinds twee weken een keyboard. Moet jij eens opletten.....

Hartelijk welkom. Je doet iets dat heel snugger is: je vraagt hulp voordat de zaak vastloopt. Kan de hele 2e Kamer een voorbeeld aan nemen.
Vriendelijke groet, Gus

Ruud313
18 december 2012, 10:47
Hoi Jorik en welkom. Ik heb net al je post gelezen over je zoektocht naar een nieuwe versterker, ik ben benieuwd waar je op uit gaat komen. Je kunt hier in elk geval zat goed advies inwinnen, maar dat had je al in de gaten geloof ik.

Jorikm
18 december 2012, 13:59
Gus, om mee te beginnen wil ik even kwijt dat jij naar mijn mening dingen altijd zo mooi en duidelijk weet te vertellen en dat kan ik wel waarderen! Je idee lijkt me er een met potentie en misschien moet ik inderdaad maar eens op zoek naar een ''leerling(e)''. Ik ken mezelf redelijk goed en ik weet dat ik onder druk vele malen beter presteer en mezelf ook prettiger voel dan wanneer ik eigenlijk geen reden heb om er vaart achter te zetten. Je tip zal ik zeker onthouden!
Verder weet ik niet precies waar het de vorige keer mis is gegaan, maar ik heb een vermoeden dat dat te maken heeft met het feit dat ik (te) snel resultaat wil zien en de motivatie niet kan vinden om constant maar weer die pentatonic scale e.d. te oefenen. Leer liever in 1 dag een nummer dat bestaat uit powerchords omdat je dan gelijk al iets hebt dat ergens naar klinkt om het maar bot te verwoorden!
Toch besef ik wel ergens dat, wil ik een goede gitaarspeler worden, ik me wel meer moet gaan focussen op dat soort oefeningen en gewoon die knoop door moet hakken!
Hoe dan ook, ik wil ten alle tijde voorkomen dat ik weer vastloop op een paar nummers van AC/DC en Metallica.
Bedankt voor je reactie, Gus!

Ruud:
Bedankt! Ik heb inderdaad al gezien dat hier erg veel te lezen en te leren valt en toen ik gisteravond dit forum aan het aflezen was, naar mijn idee rond een uur of 10, op de klok keek was het al half 3!
Qua versterker springt er 1 heel erg uit, namelijk de Bugera V22, deze wil ik sowieso proberen want hij lijkt me echt geweldig. Natuurlijk zullen de overige opties en mogelijkheden ook geprobeerd worden!

Jorik.