PDA

View Full Version : Floyd Rose afstellen



Mobassintheplace
17 december 2012, 15:37
Hallo,

Ik heb een Ibanez RG350DX met floyd rose.

Ik wil graag mijn gitaar stemmen maar dat lukt niet helemaal. Gister is een snaar gesprongen dus vandaag heb ik nieuwe snaren erop gelegt. Nu wil het nog niet helemaal lukken. Nu ratelt mijn lage E en A snaar. En als ik een fret indruk hoor je helemaal niks.

Mijn floyd rose is ook niet helemaal goed afgesteld. Ik heb gelezen dat de bridge parralel met de body moet zijn. Maar aan de kant van mijn Floyd van de E snaar wijst die naar beneden, en aan de kant van de hoge E snaar wijst die omhoog. Daarom denk ik dus ook dat mijn lage E snaar ratelt.

Ik heb al wat gespeeld met de veren maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.

Met de hals heb ik nog nooit wat gedaan. Hiervoor heb ik dat geratel nooit gehad dus het kan niet aan de hals liggen.

In de winkel laten afstellen vragen ze tussen de 50 en 60 euro. Dat vind ik een beetje té.

Graag hoor ik jullie advies

Dion

DarknessAwaits
17 december 2012, 15:42
In de winkel laten afstellen vragen ze tussen de 50 en 60 euro. Dat vind ik een beetje té.

Graag hoor ik jullie advies

Dion

Waar woon je? Je kunt 'm gerust eens langsbrengen, omgeving Rotterdam. Anders kun je even op deze kaart kijken: http://www.gitaarhulp.nl.

In principe is het geen rocket science, maar je moet 't eens gedaan/gezien hebben. Op youtube zijn ook aardige filmpjes te vinden over dit onderwerp.

B~Rock
17 december 2012, 15:42
Had je voor het snaren verwisselen dit issue ook al? Zo niet dan vraag ik me af of je dezelfde snaren en dikte gebruikt als degenen die er voorheen opliggen. Er van uitgaande dat de afstelling voorheen goed was zul je de veren in de achterkant van je gitaar vaster of losser moeten schroeven om het tremelo weer gebalanceerd te krijgen (als ik uitga van wat je verteld is de spanning onder te groot, en boven te laag).

Nu ik het nog eens lees: het zou misschien ook kunnen dat na het er af halen van de snaren een van de veren (de bovenste) is losgeschoten.

Mobassintheplace
17 december 2012, 15:56
Waar woon je? Je kunt 'm gerust eens langsbrengen, omgeving Rotterdam. Anders kun je even op deze kaart kijken: http://www.gitaarhulp.nl.

In principe is het geen rocket science, maar je moet 't eens gedaan/gezien hebben. Op youtube zijn ook aardige filmpjes te vinden over dit onderwerp.

Ik woon in Utrecht, niet echt in de buurt dus... Ik heb al via youtube filmpjes het proberen te fixen maar ik snap er echt helemaal niks meer van.

Ik heb gekeken op de website. Ik zie alleen adressen, ik word niet gelinkt naar een website bijv. Zijn dit mensen die graag als hobby klussen aan de gitaar? Wat vraag jij er bijvoorbeeld voor?

Mobassintheplace
17 december 2012, 15:58
Had je voor het snaren verwisselen dit issue ook al? Zo niet dan vraag ik me af of je dezelfde snaren en dikte gebruikt als degenen die er voorheen opliggen. Er van uitgaande dat de afstelling voorheen goed was zul je de veren in de achterkant van je gitaar vaster of losser moeten schroeven om het tremelo weer gebalanceerd te krijgen (als ik uitga van wat je verteld is de spanning onder te groot, en boven te laag).

Nu ik het nog eens lees: het zou misschien ook kunnen dat na het er af halen van de snaren een van de veren (de bovenste) is losgeschoten.

Ik heb hem tweedehands gekocht afgelopen weekend. Hij was in een andere stemming gestemd dus ik wou hem weer in de gewone stemming stemmen. Hij was helemaal goed voorheen. Geen geratel en de bridge stond ook prima. Toen ik hem wou stemmen kwam de bridge helemaal omhoog dus ging ik aan de veren draaien. Toen later knapte de hoge E snaar. Daarom heb ik er vandaag alles opnieuw opglegt.

De 3 veren zitten nog allemaal vast.

polviggen
17 december 2012, 16:16
het is helemaal niet zo moeilijk. de spanning van de veren moet in evenwicht zijn met de spanning van de snaren.

dus je legt je snaren op, probeer eerst te stemmen, komt de brug omhoog moet je de veren wat strakker draaien, blijft de brug de laag staan, draai de veren losser en opnieuw stemmen. Blijven herhalen tot het goed is.

Ik denk dat je de fout maakt teveel ineens bij te draaien, waardoor de spanning te hoog werd en de snaar gesprongen is.

Wel een snaardikte nemen die aangepast is aan je stemming. sta je in E neem dan een dikte als 010-46 of 09-42.. als je dikker gaat kan het zijn dat je veren moet bijsteken.

je werkte in de verkeerde volgorde, snaren kwamen omhoog bij stemmen, als je dan aan je veren bijdraait komt er meer spanning op de snaren, en kan je ze overtrekken, best draai je eerst je snaren wat losser als de brug omhoog komt, draai je de veren wat strakker en begin opnieuw te stemmen.

DarknessAwaits
17 december 2012, 16:31
Ik heb gekeken op de website. Ik zie alleen adressen, ik word niet gelinkt naar een website bijv. Zijn dit mensen die graag als hobby klussen aan de gitaar? Wat vraag jij er bijvoorbeeld voor?

Voor meer info:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157353-Gitaarnet-netwerk-voor-kleine-reparaties-en-afstelllen

Verder geeft polviggen een goeie uitleg, duidelijker kan ik het niet omschrijven.

Mobassintheplace
17 december 2012, 17:06
het is helemaal niet zo moeilijk. de spanning van de veren moet in evenwicht zijn met de spanning van de snaren.

dus je legt je snaren op, probeer eerst te stemmen, komt de brug omhoog moet je de veren wat strakker draaien, blijft de brug de laag staan, draai de veren losser en opnieuw stemmen. Blijven herhalen tot het goed is.

Ik denk dat je de fout maakt teveel ineens bij te draaien, waardoor de spanning te hoog werd en de snaar gesprongen is.

Wel een snaardikte nemen die aangepast is aan je stemming. sta je in E neem dan een dikte als 010-46 of 09-42.. als je dikker gaat kan het zijn dat je veren moet bijsteken.

je werkte in de verkeerde volgorde, snaren kwamen omhoog bij stemmen, als je dan aan je veren bijdraait komt er meer spanning op de snaren, en kan je ze overtrekken, best draai je eerst je snaren wat losser als de brug omhoog komt, draai je de veren wat strakker en begin opnieuw te stemmen.

Ik heb nu de nutlocks eraf gehaald en de gitaar is bijna gestemd. Nu komt de bridge weer helemaal omhoog. Als ik het goed begrijp moet ik nu eerst alle snaren weer naar beneden stemmen zodat ze weer wat losser zijn, en dan de veren dieper erin draaien. Dan weer opnieuw stemmen en kijken of de bridge wat lager is als ik hem gestemd hebt. Is dit de manier? Hoeveel mogen de schoeven dieper per keer?

Mobassintheplace
17 december 2012, 17:17
Hier zijn wat foto's van hoe de situatie nu is. De gitaar is bijna helemaal gestemd. De bridge is helemaal omhoog.
http://i46.tinypic.com/oud4dt.jpg
http://i46.tinypic.com/5jxmqr.jpg
http://i47.tinypic.com/1zpnupg.jpg

lindstrom
17 december 2012, 17:36
Morgenavond heb ik tijd om je hiermee te helpen.

Je hebt PM!

polviggen
17 december 2012, 18:40
idd, snaren terug losser draaien, en veren een stukje vaster, ik denk dat ze in dit geval wel een heel stukje vaster morgen.

En het zou ook nog kunnen dat je met 3 veren er niet komt en een extra 4de veer moet bijsteken.

Welke snaardikte heb je genomen en in welke stemming moeten ze komen ?

blijft een beetje zoeken met met wat volhouden komt die brug wel horizontaal.

je kan wel al sneller ophouden met stemmen, als je zie dat de brug ook maar een klein beetje hoger komt dan parallel, draai ze dan maar dadelijk losser en draai de veren vaster.

gloeidraad
17 december 2012, 19:09
Het is niet zo moeilijk hoor.
Wat ik altijd doe is snaarspanning eraf,maak een vulling van een stukje hout en plaats dat onder de fijnstemmers, of tussen het verenblok aan de achterzijde als de tremolo verzonken ligt.
De vulling moet zo dik zijn dat de tremolo parallel of evenwijdig ligt met de body(kan een roerhoutje zijn of een halve wasknijper)
Bepaal van te voren even wat voor snaardikte je gaat gebruiken.
Monteer 3 of 4 veren, en zet deze maximaal strak zodat de vulling blijft zitten.
Monteer de snaren en dan gewoon stemmen en oprekken.
Staat de gitaar gestemt, dan de veren langzaam losdraaien totdat de vulling eruit valt bij licht opdrukken.
Even fijnstemmen,en dan KLAAR!
Dit werkt ook perfekt bij snaren vernieuwen.
Succes

Erik

lindstrom
17 december 2012, 19:16
Makkelijker voor te doen dan uit te leggen denk ik.
Morgen komt hij even langs met zijn gitaar en laat ik hem zien hoe dit moet.
Als hij het eenmaal heeft gezien kan hij het verder altijd zelf :) een groot goed!

gloeidraad
17 december 2012, 19:24
Dat is zo,maar ik dacht ,ik vertel even hoe ik het doe.
Succes morgen, even voor doen is altijd beter.

Erik

lindstrom
19 december 2012, 14:04
Uiteindelijk was het met een klein half uurtje helemaal in orde.
De schroeven wat aangedraaid en stemmen maar.

Leuke gitaar overigens!

gloeidraad
19 december 2012, 17:43
Ok,weer een tevreden klant:)
Heeft hij het nu ook opgepikt voor de volgende keer?

Erik

lindstrom
19 december 2012, 19:50
Ok,weer een tevreden klant:)
Heeft hij het nu ook opgepikt voor de volgende keer?

Erik

Ik denk het wel. opzich was het allemaal niet zo moeilijk. nu hij het gezien heeft moet het goedkomen.
EN daarbij komt kijken dat als hij weer nieuwe snaren monteerd, zullen het waarschijnlijk dezelfde zijn en dus staan de veren al goed.

Hij vertelde me dat hij de gitaar had gekocht en nog snaren moest monteren. denk dat er dunnere snaren op heeft gezeten gezien de slappe afstelling van de veren.

Erik70
20 december 2012, 09:14
Ik vind dit topic een schoolvoorbeeld van hoe een formum kan/moet werken. Pure overdracht van kennis en informatie, zelfs effe in levende lijve hulp bieden, probleem opgelost en weer een tevreden gitarist. Hulde aan jullie allen !

..je zou er haast emotioneel van worden :-)