PDA

View Full Version : Rustieke body



Jilles
17 december 2012, 11:21
Hallo allemaal,

Ik wil binnekort beginnen met het bouwen van wat telecasters. Het idee is om vooral back to basic te gaan. Voor de hand liggende (low budget) materialen, stevig, niet te moeilijke setups etc. Een hoog DIY gehalte met een vette uitstraling is vooral mijn doel voor ogen.
Deze man - samen met zijn bouwsels - speelt daarbij best een grote rol.
http://www.dismalax.com - Dit vinden sommigen van jullie vast gaaf om te zien!

Nou kwam ik langs deze foto, maar er wordt nergens vermeld om welk hout het gaat. Het enige wat de maker erover te melden heeft is dat het een 'rare keuze' is en meer van dat. Iemand enig idee welke houtsoorten er allemaal zo'n grove nerf hebben? Ik dacht misschien aan eiken, maar dat is het niet volgens de bouwer. Essen?

http://i334.photobucket.com/albums/m408/apolloguitars/misc/crapster023.jpg

pim raaijmakers
17 december 2012, 13:24
mooie gitaren maakt die man.... een heel eigen vibe. De body lijkt mij ook eiken. iets anders kan ik er niet uithalen, maar ik ben dan ook geen kenner..

stijnkenens
17 december 2012, 15:47
Dat is gekleurd essen. Waarschijnlijk notenbister met een scheut ammoniak (vandaar de grijsbruine kleur, en waarom je het dus rustiek noemt: typische kleur afwerking voor boerenmeubelen, !!!)

Maar hij mag wel zijn schaafbank sporen wegschuren rond de knoest, dit is not done !




s.

loose-fur
17 december 2012, 18:52
Bij een snelle blik denk je inderdaad aan Eiken. Maar de tekening en structuur rond de knoop verklapt eerder Olm, ook wel Iep genoemd. Bezit van nature vaak een mooie grijsbruine kleur.

Fraaie en originele houtkeuze.


Tee.

jan jansen
17 december 2012, 18:59
Bij een snelle blik denk je inderdaad aan Eiken. Maar de tekening en structuur rond de knoop verklapt eerder Olm, ook wel Iep genoemd. Bezit van nature vaak een mooie grijsbruine kleur.

Fraaie en originele houtkeuze.


Tee.

Iepen ziet er toch anders uit,en ik heb nu toch al wat iep bekeken en gebruikt....mij lijkt het eerder eiken....

stijnkenens
17 december 2012, 19:12
Zeker geen eiken, want er zijn geen spiegels zichtbaar.
Dus omwille van het gemis van spiegels denk ik dan direct aan Essen of misschien ook nog kastanje, maar daarvoor heb je een onbehandelde body nodig om het aan de kleur te kunnen zien.
Ik vind de poriën toch net iets te groot / grof voor olm of iep ...

Je ziet trouwens ook in de gaten dat het hout gekleurd is !


s.

crazycow
17 december 2012, 19:42
Het lijkt me zo op het eerste gezicht geen essen. Het essen dat ik gezien heb tot nu toe heeft niet zulke grove structuur. Ik moet ook zeggen dat ik aan eiken blijf denken, niet elk stuk eiken heeft ook altijd stralen. Maar goed, als de bouwer zegt dat het geen eiken is, moet het dus wat anders zijn. Let wel: de bouwer zegt dat het een rare keuze is, dus ook daarom lijken naast eiken ook essen/iep etc af te vallen.

RS-Rik
17 december 2012, 19:48
Op eerste gezicht Eiken, maar: rond zulke knoesten is eiken vaak gebarsten en loopt de nerf er niet zo mooi omheen. Geen spiegeltjes, heeft Eiken wel vaak maar niet per-se zo aanwezig dat het hier zichtbaar zou moeten zijn.

Dus Iep/Olm zou het prima kunnen zijn.



Iemand bekend met de klankeigenschappen van Iep en/of Eiken? Ik dacht dat Eiken een beetje not done was. Misschien zegt die kerel daarom wel dat t n aparte keus is. Eiken gitaar heb ik nog niet gezien iig.

Als je lowbudget Tele's wil maken zou ik op zoek gaan naar ouwe boeren/ rustieke tafels kan Grenen. Met een beetje geluk haal je uit een mooi knoestloos stuk een hele vette Tele. Bij mn schoonouders zit ik tijdens het eten in mn hoofd al met een Tele mal te spelen waar ik knoestloos een body uit kan halen.



BTW

http://www.dismalax.com/thestory.html
http://dismalax.com/blog/


KIJK DAN OP DAT BLOG!! WOOOWWW wauw ik val hier van mijn stoel, de landschapfoto's, niet normaal meer hoe idyllisch. Die pure natuurschoonheid probeer ik altijd te ontdekken op de MTB maar ben ik in Nederland nog zelden tegen gekomen (ís er wel hoor, richting Nijmegen, Venlo, Veluwe kan heel mooi zijn).

Oja, en de filosofie en smaak van die vent van dismal ax is echt fantastisch. En wat een ontzettende mooie stukken hout vist hij hier en daar vandaan. Rot op met je ik wil alleen puur mahonie en essen dat in mojowater heeft gestaan. Dit is pas schoonheid.

crazycow
17 december 2012, 20:01
Ik heb hier 55m2 meter (rustiek) eiken vloer liggen en het lijkt er verdomd veel op :)
Of het is geen eiken en ben ik besodemieterd :(

Martin_
17 december 2012, 20:19
Als ik het topic (klik) (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/126473-its-time-build-telecrapster.html) op tdpri lees, heeft de bouwer het over "Hackberry". Ik ben er nog niet uit wat de juiste vertalling is. Wikipedia verwijst naar Kersen, maar ook naar een neetelboom?

crazycow
17 december 2012, 20:30
Als ik het topic (klik) (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/126473-its-time-build-telecrapster.html) op tdpri lees, heeft de bouwer het over "Hackberry". Ik ben er nog niet uit wat de juiste vertalling is. Wikipedia verwijst naar Kersen, maar ook naar een neetelboom?

Weet ook niet precies wat het is maar dit is een afbeelding (en hij groeit o.a. in Maine waar die ene link naar verwijst):

http://www.sawmillonline.com/samples/hackberry01.JPG

stijnkenens
17 december 2012, 20:37
Ok, het is dus iets inheems amerikaans, dan houdt mijn kennis op.
Maar eiken heeft altijd spiegels, je moet alleen weten waar je moet zoeken.
Ik zie hier een stuk hout dat van redelijk kwartiers is, dat zie je aan de jaarringen. Dat wil dan zeggen dat er grote spiegels in zouden moeten zitten, en omdat die er niet in zitten is mijn reactie: geen eik, maar eerder es of kastanje.

Maar het is dus iets van over de plas !

Aan TS: als je in de richting van die gitaar body wil gaan: kastanje of essen.
Eiken is niet aangewezen, uit ondervinding: eiken heeft géén mooie klank als je erop klopt, wat voor mij een reden is om het niet te gebruiken !



s.

Jilles
17 december 2012, 23:18
Wat een wijsheid zit er toch in dit forum he? :) Super!
Ik wil vooral iets met een ruige look zoals het eerder geposte plaatje of de road dog van Dismal Ax.
(linkje: http://www.dismalax.com/roaddog.html )
'Red Oak' noemt de beste man dat. Amerikaans eiken dus...maar een gerenommeerd instrumentenmaker raadt me dit af..! Dilemma's!
Grenen tafels slopen lijkt me ook wel wat, of misschien is Larix geschikt? Ook een soort grenen..en lekker grof.
Woensdag ga ik kijken bij de resten van een meubelmakersbedrijf in de buurt, maar die hebben al aangegeven dat ze eigenlijk alleen met eiken werken... ASB heeft daar wel aardige ervaringen mee geloof ik.
Nog maar een nachtje over slapen dus..

loose-fur
17 december 2012, 23:21
De gevlamde nerf van de body verklapt eerder een dosse zaagwijze, en dan komen bij eikenhout erg weinig/geen spiegels voor.

De foto hierboven, die Crazycow postte, duidt wel héél erg op Olm. Je hoeft trouwens niet ver te Googelen om te ontdekken dat Hackberry, oftewel de Celtis Occidentalis, aka Netelboom, uit de Olmenfamilie stamt. Anders eens de zoekterm 'Hackberry Elm' proberen..




Tee.

loose-fur
17 december 2012, 23:33
Als je een afwerking als die van de Road Dog wil evenaren, Jilles, dan zoek je planken die op dikte gezaagd werden met de lintzaag of laat je die op dikte zagen met een lintzaag. Een lintzaag geeft verticale/dwarse 'zaagslagen'. Na het verlijmen van de planken tot een body ga je die enkel 'schuren' met een staalborstel, op die manier benadruk je iewat de houtnerf en behoudt je de zaagslag. Een klein beetje olie, kleur of boenwas doet de rest..



Tee.

Jilles
17 december 2012, 23:37
Hey Tee,

Ja zoiets had ik ook in mijn gedachten, misschien wordt het zagen met een lintzaag wat lastig. Is dat nog een gangbare methode, op dikte zagen met een lintzaag?

RS-Rik
18 december 2012, 00:01
Na een F5:



Lariks heeft toch veel hars? Dat is ook de reden dat je beter geen Grove Den kunt gebruiken. Gaat je freesbit daarlijk fikken.


Vorig jaar bouwde ik een Holowbody (Rickenbacker Style) van Hemlock. Zeer fijnjarig, zeer goed af te werken, zeer stabiel, ruikt naar banaan. Hemlock kan veel knoesten bevatten a la Grenen. het kostte me effe wat moeite om foutloze balk te zoeken bij de AF maar daar is wel een schoonheid uit gekomen.. al zeg ik het zelf.

Ik moet eigenlijk binnenkort wat mooie spiegelreflexfotos van dat apparaat maken, de lak is heel mooi ingezakt en geeft een heel apart golfjeseffect.

Een solidbody uit dat spul kan zeker, en uit één balk van 60 euro maak je zo 2 of 3 gitaren.

http://i47.tinypic.com/9rljsk.jpg


Sorry voor de spam! :D

Rizz
18 december 2012, 06:58
Wat een wijsheid zit er toch in dit forum he? :) Super!
Ik wil vooral iets met een ruige look zoals het eerder geposte plaatje of de road dog van Dismal Ax.
(linkje: http://www.dismalax.com/roaddog.html )
'Red Oak' noemt de beste man dat. Amerikaans eiken dus...maar een gerenommeerd instrumentenmaker raadt me dit af..! Dilemma's!
Grenen tafels slopen lijkt me ook wel wat, of misschien is Larix geschikt? Ook een soort grenen..en lekker grof.
Woensdag ga ik kijken bij de resten van een meubelmakersbedrijf in de buurt, maar die hebben al aangegeven dat ze eigenlijk alleen met eiken werken... ASB heeft daar wel aardige ervaringen mee geloof ik.
Nog maar een nachtje over slapen dus..

Is er bij jou in de buurt een gemeentelijk recyclestation? Kijk daar 's in de bak oud hout.. Ik heb daar al meerdere malen mooie stukken in zien liggen, oude tafelbladen enzo. Er heeft hier iemand zo z'n afstudeeropdracht voor school gemaakt.

Duhsjaak
18 december 2012, 10:14
Hi Jillis
Als je tafels aan repen wilt zagen is dat een ludiek idee. Plus ook al jaren gedroogd. Op een enkel feestje na.

Als je daarover eens verder wilt denken, PM Ukeloeder dan eens met de vraag of ie een paar van zijn priceless tips met je zou willen delen.

De man komt hier niet meer voorbij de drempel, want geen tafeltje is veilig bij hem in de buurt.

En zó veel vakkennis hier op het forum? Een beetje relativeren kan geen kwaad. Het zijn overwegend gesjeesde notarissen. Die doen allemaal: 'waarvan akte in minuut'. En als ze beter hun best hadden gedaan op school, waren ze ook notaris geworden. Nu maken ze gitaren: 'Waarvan gezaagd in kwartiers'!

Need I say more?
Nee toch?

@RS-Rik
Niks teveel gezegd! Beautifoel! Oigun pups of heb je die zelf gemaakt?
Vriendelijke groet, Gus

Menk
18 december 2012, 10:29
Doet me denken aan iemand hier die een telecaster (geloof ik) uit scheepskisthout (dacht ik) gemaakt had. Met een zwarte-letters-print. Maar kan de thread niet direct terugvinden. Iemand? En dan heb je ook nog Piet Hein Eek. Gaat misschien iet meer over toonschakeringen en kleur.

K

Rizz
18 december 2012, 10:35
Doet me denken aan iemand hier die een telecaster (geloof ik) uit scheepskisthout (dacht ik) gemaakt had. Met een zwarte-letters-print. Maar kan de thread niet direct terugvinden. Iemand? En dan heb je ook nog Piet Hein Eek. Gaat misschien iet meer over toonschakeringen en kleur.

K

En oude kerkbanken.. :)

Jilles
18 december 2012, 15:02
Mwuah ik kijk morgen wel bij die meubelmakerij wat er allemaal weggegooid wordt, in de tussentijd sidderen de tafels op marktplaats onder mijn priemende ogen. >: )

macwilliams
18 december 2012, 18:20
Lijkt een beetje op wat ik zelf heb gedaan maar net even anders.
http://i845.photobucket.com/albums/ab17/burningstuntman/ibanez666%20tele%20burn/DSC03811.jpg

crazycow
18 december 2012, 20:56
lijkt wel hackberry....

RS-Rik
18 december 2012, 21:54
Lijkt een beetje op wat ik zelf heb gedaan maar net even anders.
http://i845.photobucket.com/albums/ab17/burningstuntman/ibanez666%20tele%20burn/DSC03811.jpg

Volgens mij ben jij echt een zware koning wat gitaarsmaak betreft, eerst die gouden LP, nu dit.. fucking fucking fucking wauw!

RS-Rik
18 december 2012, 21:58
Hi Jillis
Als je tafels aan repen wilt zagen is dat een ludiek idee. Plus ook al jaren gedroogd. Op een enkel feestje na.

Als je daarover eens verder wilt denken, PM Ukeloeder dan eens met de vraag of ie een paar van zijn priceless tips met je zou willen delen.

De man komt hier niet meer voorbij de drempel, want geen tafeltje is veilig bij hem in de buurt.

En zó veel vakkennis hier op het forum? Een beetje relativeren kan geen kwaad. Het zijn overwegend gesjeesde notarissen. Die doen allemaal: 'waarvan akte in minuut'. En als ze beter hun best hadden gedaan op school, waren ze ook notaris geworden. Nu maken ze gitaren: 'Waarvan gezaagd in kwartiers'!

Need I say more?
Nee toch?

@RS-Rik
Niks teveel gezegd! Beautifoel! Oigun pups of heb je die zelf gemaakt?
Vriendelijke groet, Gus


Nou... sommigen... Fred Dons met zn lakken en echt leuke presentatie op de zelfbouwbeurs en zo iemand als Stijn, die weten wel waar ze mee bezig zijn. Daarnaast Oi (Duuuuhh) Barno teunallica, Thunders, hooch, allemaal gasten die echt ontzettend mooi materiaal hebben gepost op dit forum.

Ja, op Mylespaul en TDPRI zitten mensen als Gil Yaron, Bartlett, Doug Kauer, daar box je niet zomaal effe tegenop.

Jilles
18 december 2012, 23:07
Hoppa Mac, de spijker op zijn kop! Als ik een mooi stukje hout heb zou ik het er ook wel zo uit willen laten zien, maar dan de lichte stukken wat donkerder. Maarja zoals het er nu uitziet gaat het kersen worden, heb een tafeltje op het oog. Dus dat gaat niet echt spectaculaire tekeningen opleveren. Maar wel goed hout :)

teunallica
21 december 2012, 18:21
En oude kerkbanken.. :)

http://i1189.photobucket.com/albums/z422/teunallica/holy%20guitar/IMAG0079.jpg

Deze heb ik van een mahonie kerkbank gebouwd (sapele). In de opslag nog genoeg liggen voor een body en hals! Deze gitaar heb ik (tot mijn spijt) verkocht, maar binnenkort komt ie weer even thuis voor een fotoshoot:)
Ik ben wel voor recyclen:) Ook nog ergens een stuk honduras mahonie liggen die uit een oude boerderij kwam.

El_Mano
21 december 2012, 18:53
Wat dacht je van vloerdelen gesloopt na waterschade plus een restje parket?

http://img600.imageshack.us/img600/3078/pb230006z.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/pb230006z.jpg/)

http://img822.imageshack.us/img822/3336/pb180002n.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/822/pb180002n.jpg/)

Jilles
21 december 2012, 20:47
'Gitaarbouwers op kop bij bouwen aan betere wereld'
Ik zie het zo al in de krant staan.. :ok:

zeuxis
6 januari 2013, 20:40
Maakt het uit welk hout dit is? Een plank met zo'n knoest gebruik je niet voor een gitaar. Het hele stuk rond die knoest is akoestisch dood. Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk zware plank want anders boor je al die gaten niet. Voor het geluid hebben die gaten alleen een negatief effect, want ze zijn niet verbonden. Kortom: weer zo'n bouwer met een 'interessant' verhaal, maar zonder de basiskennis om goede instrumenten te maken. Kopers vinden die dingen natuurlijk geweldig: je hebt al een vermogen uitgegeven aan een gitaar, dan ga je hem echt niet waardeloos vinden. Als je gitaren wil gaan bouwen moet je eerst het groundwork doen en je theorie leren. Een body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.

stijnkenens
6 januari 2013, 20:57
Bij een elektrische gitaar maakt het bijna niet uit wat voor hout je gebruikt. Zo'n knoest kan ook gewoon mooi zijn.
Met die laatste zin ga je heel wat gitaarbouwers tegen het hoofd stoten. Wat deed Leo Fender, denk je?
En die gebruikte ook maar hout uit de zagerij achter de hoek. Of het nu essen, naaldhout of elzen was, dat maakte niet uit. Als die zagerij mahonie had, dan waren alle tele's nu uit mahonie geweest !




s.

Tabula Rasa
6 januari 2013, 21:00
Zo, de tering! Waar kom jij ineens met al je wijsheden vandaan? Mooi, kunnen we wel gebruiken hier, want wij weten niets.

oigun
6 januari 2013, 21:12
http://i334.photobucket.com/albums/m408/apolloguitars/misc/crapster023.jpg

Doet me denken aan het hout waar vaak spaanse tafels van gemaakt werden. Handelaar noemde het "azijneiken" heb daar verder nooit op doorgezocht dus weet niet precies of dat ook echt van een eik afkomstig is..

Jilles
6 januari 2013, 22:43
Maakt het uit welk hout dit is? Een plank met zo'n knoest gebruik je niet voor een gitaar. Het hele stuk rond die knoest is akoestisch dood. Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk zware plank want anders boor je al die gaten niet. Voor het geluid hebben die gaten alleen een negatief effect, want ze zijn niet verbonden. Kortom: weer zo'n bouwer met een 'interessant' verhaal, maar zonder de basiskennis om goede instrumenten te maken. Kopers vinden die dingen natuurlijk geweldig: je hebt al een vermogen uitgegeven aan een gitaar, dan ga je hem echt niet waardeloos vinden. Als je gitaren wil gaan bouwen moet je eerst het groundwork doen en je theorie leren. Een body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.

Welkom op het forum!
Azijnzeiken zei je, Oi? Heeft dat een negatief effect voor je geluid?

oigun
7 januari 2013, 00:33
Welkom op het forum!
Azijnzeiken zei je, Oi? Heeft dat een negatief effect voor je geluid?
Nee wel op je humeur :D

crazycow
7 januari 2013, 01:03
Maakt het uit welk hout dit is? Een plank met zo'n knoest gebruik je niet voor een gitaar. Het hele stuk rond die knoest is akoestisch dood. Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk zware plank want anders boor je al die gaten niet. Voor het geluid hebben die gaten alleen een negatief effect, want ze zijn niet verbonden. Kortom: weer zo'n bouwer met een 'interessant' verhaal, maar zonder de basiskennis om goede instrumenten te maken. Kopers vinden die dingen natuurlijk geweldig: je hebt al een vermogen uitgegeven aan een gitaar, dan ga je hem echt niet waardeloos vinden. Als je gitaren wil gaan bouwen moet je eerst het groundwork doen en je theorie leren. Een body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.

Ik heb de neiging te zeggen dat ik nog nooit zo'n onzinverhaal heb gehoord, maar ik hoor graag alle basiskennis van je om goede instrumenten te bouwen, zulke informatie kunnen we op het forum namelijk goed gebruiken.

no 1 hops
7 januari 2013, 07:13
Een body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.

wil niet lullig doen, maar wat denk je dat in de gitaarfabrieken gebeurd waar de goedkope squiers etc wegkomen?
planken onder de CNC frees gooien en al die dingen aan elkaar zetten en de rest van de nodige spullen erop schroeven.

meer is het niet uiteindelijk.
de extra zorg in het zoeken naar een mooi en goed stuk klinkend hout, de afwerking, de details en het beter hardware maakt misschien een beter klinkend instrument, maar het blijft een gefreesde set houten planken en balken met al dan niet wat meer extra aandacht ;-)

loose-fur
7 januari 2013, 10:03
Wanneer je een vak onder de knie wil krijgen kan het geen kwaad je enigszins te verdiepen in de theorie en wetenschap die er achter steekt, in die zin ben ik het wel eens met zeuxis.
Wanneer je die theorie echter in de praktijk wil omzetten, dan ga je aan de slag met de middelen die je hebt en moet je creatief wezen. Dat laatste lijkt me het belangrijkste aspect bij een leerproces.
En dus ga je soms aan de slag met een plank uit de brandhoutstapel om de hoek, om eens wat te oefenen. Met een beetje geluk blijkt die oefening een bevredigend resultaat en enorm veel bouwplezier te geven, een overweldigend gevoel waarbij het je geen reet kan schelen wat een ander er van vindt.
Tenzij die ander een aardige duit over heeft voor je bouwsel..



Tee.

D3nnis
7 januari 2013, 12:14
wil niet lullig doen, maar wat denk je dat in de gitaarfabrieken gebeurd waar de goedkope squiers etc wegkomen?
planken onder de CNC frees gooien en al die dingen aan elkaar zetten en de rest van de nodige spullen erop schroeven.

meer is het niet uiteindelijk.


En de diverse customshop pipo's dan? Dat is toch ook gewoon hetzelfde?
Ik zou het zelfs dom vinden als die geen cnc zouden gebruiken als ze dat wel gewoon ter beschikking hadden.

Ben ook wel erg benieuwd hoe je dan te werk zou moeten gaan, elektrisch gezien!

Napoje
7 januari 2013, 14:11
En de diverse customshop pipo's dan? Dat is toch ook gewoon hetzelfde?
Ik zou het zelfs dom vinden als die geen cnc zouden gebruiken als ze dat wel gewoon ter beschikking hadden.

Ben ook wel erg benieuwd hoe je dan te werk zou moeten gaan, elektrisch gezien!

Ga jij ±3000-4000 $ neertellen voor een cnc gefreesd ding? Ik niet. Als zoiets toch gebeurd en het wordt bekend kan je je customsjop wel sluiten,,,

no 1 hops
7 januari 2013, 14:16
carvin zijn nu niet bepaald goedkope chinacheapo's
http://www.youtube.com/watch?v=BA6IukKYymE&playnext=1&list=PLKNOIFHXCT0BFZ2N5SNEMPEIWIOV7ATSB

hier dan wel een chinacheapo fabriek en let eens op de spuiters waarvan er maar een enkele een dampfiltermasker draagt.
http://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

dus zo wordt het merendeel van onze instrumenten gemaakt waar je dan eigenlijk kan zeggen dat de chinacheapo's eerder de stempel handmade zouden mogen dragen dan bv de carvin's

sjoerd5
7 januari 2013, 14:46
Ga jij ±3000-4000 $ neertellen voor een cnc gefreesd ding? Ik niet. Als zoiets toch gebeurd en het wordt bekend kan je je customsjop wel sluiten,,,

Zo'n cnc machine werkt denk ik zo'n 10 miljoen keer nauwkeuriger en constanter dan de menselijke hand...
Die machine doet elke keer precies hetzelfde. Zo kun je kwaliteit garanderen.
Al heb je de beste bouwer van de wereld, als je zegt dat ie 10 bodies moet frezen en je zet hem een beetje onder tijdsdruk dan gaat hij een keer uitschieten.

Ik mag dus hopen dat ze bij customshop cnc frezen, wel zo nauwkeurig.

Napoje
7 januari 2013, 14:53
Zou dat wat uitmaken qua kwaliteit? Dat zo'n body een kwart mm breder is dan een ander? En ik mag toch aannemen dat een een hals 100% fit heeft met de body heeft als ie uit de customwinkel komt.

Kim Wilson
7 januari 2013, 15:09
CNC is elke keer idd wel even nauwkeurig en altijd hetzelfde, maar het hout wat gebruikt wordt is dat niet. Nu is de akoestische klank van een elektrische gitaar niet het belangrijkste, maar ik kan me voorstellen dat voor akoestische gitaren het ene stuk hout net een paar tiende millimeter dunner mag dan het andere. een CNC-machine hoort dat verschil niet, een mens wel.

El_Mano
7 januari 2013, 16:43
Helaas weet je dat niet vooraf. Ik kan er naast zitten maar het is meer de kwaliteits controle die het eindresultaat bepaald. De fabricage van een CNC is buiten alle discussie veel zuiverder dan bij handmatige verwerking. De controle op het verlopen van de tolerantie is veel meer van waarde op het proces. Beitels, frezen en schuurbanden worden bot, handmatige en visuele selectie van de basisonderdelen als body, hals en fretbord geven aan waar de grens van de kwaliteit ligt.

Voor mij is het bewijs dat daar de "winst" behaalt wordt geleverd door London City telecasters. Ik heb er een en die is absoluut veel beter dan de prijs doet vermoeden. Daar was de kwaliteits controle op een heel hoog peil (In de aanvang eindverantwoordelijke was een Nederlander) Ik heb een van de eerste Jack and Danny Brothers Gold top P90 die de competietie met menige Epiphone van twee keer de aanschaf prijs zomaar aankan Net als de Avion (Gregg Bennet uit Indonesië

stijnkenens
7 januari 2013, 16:43
Zit hier wel te glimlachen, hoe zoiets weer ontspoort door een of andere l*l die het hier komt verkondigen, met 2 posts achter z'n naam :D

Een cnc is gewoon een goedkoop hulpje in een custom shop, een die niet zeurt voor opslag en toch altijd braaf z'n werk doet, en nog goed ook.
Als jij als custom shop 300 gitaren per jaar moet leveren, dan ben je blij dat er een cnc in je werkplaats staat !

En wat als de customshop een pinrouter heeft staan, mag dat nog wel? Of is dat ook niet meer 'custom' genoeg ?



s.

RS-Rik
7 januari 2013, 18:26
Custom Shop kun je beter definieren als een werkplaats waar een (ervaren/ goede) instrumentbouwer een instrument in elkaar zet dat beter is dan een lopende band gitaar of meer naar de wens is van de klant.

Een CNC is gewoon een handig stuk gereedschap voor de voorbewerking van bodies en nekken. Ja, als je toonhout "klopt" op klank en toonhoogte en zo bij elkaar selecteert en met de hand stukjes weghaalt om de klankeigenschappen te veranderen dan voldoet een CNC niet meer, maar aangezien 9 van de 10 custom shops dat niet doen..


CNC is gewoon fucking handig, en constant herhalend, en duur in aanschaf.


Daarnaast, met een Pin Router en wat goeie mallen kom je ook een heel eind. Maar om te zeggen dan CNC a-custom shop is is pure bull.



@ napoje, in een andere thread stelde ik ooit dat een "gewone" CNC gitaar in onderdelen en werkuren niet meer dan +- 2000 euro waard is. Hiermee zitten de kosten van de materialen, manuren en kosten van machines.

Als je gekke dingen gaat doen zoals een relic job gaat die prijs uiteraard omhoog.

Tabula Rasa
7 januari 2013, 19:08
Even terugkomen op de post waarbij het allemaal ontspoorde:


1. Maakt het uit welk hout dit is? Een plank met zo'n knoest gebruik je niet voor een gitaar. Het hele stuk rond die knoest is akoestisch dood.

2. Het is waarschijnlijk ook een behoorlijk zware plank want anders boor je al die gaten niet. Voor het geluid hebben die gaten alleen een negatief effect, want ze zijn niet verbonden.

3. Kortom: weer zo'n bouwer met een 'interessant' verhaal, maar zonder de basiskennis om goede instrumenten te maken. Kopers vinden die dingen natuurlijk geweldig: je hebt al een vermogen uitgegeven aan een gitaar, dan ga je hem echt niet waardeloos vinden.

4. Als je gitaren wil gaan bouwen moet je eerst het groundwork doen en je theorie leren. E

5. en body uitfrezen en er spullen op schroeven is niet hetzelfde als gitaarbouwen.


1. Nee, het maakt voor een elektrische gitaar niet heel veel uit welk hout je gebruikt. Neem de Multiplex tele van Stijn als voorbeeld.
Die plank wordt juist gebruikt omwille van de knoest. Dat zal zeker een keus geweest zijn,. Zelfs Stew Mac verkoopt tegevenwoordig dit soort bodies. Akkoestisch dood? Neem twee identieke telecasters. Neem het geluid op. Pak een grote gatenzaag en zaag in 1 van die tele's een gat ter grote en ter hoogte van die knoest in het voorbeeld. Giet epoxy in het gat (lijkt me ook redleijk akkoestisch dood) en test beide gitaren door opnames te maken. Hoor je het verschil?
Volgens mij merk je het VERSTERKT nieteens als je al het hout achter de brug gewoon af zou zagen.

2. de gaten in de body hebben een negatief effect want ze zijn niet verbonden? WTF? Ze zijn als gewichtsbesparing bedoeld, net als in zo veel andere (ook high end) gitaren. Bij Gibson is het heel gewoon om onder de top het een en ander weg te frezen. Waarom zou het beter klinken als deze gaten met elkaar verbonden zou den zijn?

3. Zo interessant is het verhaal van deze bouwer niet. Voor zover ik gezien heb geeft hij gewoon aan dat hij oude rotzooi ombouwt tot gitaren.

4. Voor een tele hoef je niet heel veel te bestuderen. Het is geen complex verhaal zoals de bebalking in een akkoustische gitaar die een blad kunnen beperken in het trillen, maar die wel voor stabiliteit voor de brug moeten zorgen blablablablaaa een heel verhaal waar ik echt geen zak van begrijp, maar wat wel vast staat is dat je voor een tele niet hele studies hoeft te volgen. Een tele bouw je gewoon na van een andere tele.

5. is al 10x gezegd: Wat doen alle grote fabriekanten? Wat doen de high end custom bouwers? Er is tegenwoording bijna niemand meer die met een hamer, beitel en een een set gutsen een gitaar bouwt. Alles is tegenwoordig freeswerk en eerlijk gezegd kan er niets tegen een goede cncmachine op. Helemaal niets.

Gearjunkie
7 januari 2013, 21:24
Heeft Yamhammer een nieuwe account aangemaakt misschien??