PDA

View Full Version : als je gitaar gestolen wordt



MRH
17 december 2012, 00:29
Zag een post van iemand zijn gitaar die gestolen was.

Wat ik me eigenlijk zat af te vragen welk bewijs hebben jullie als een gitaar gestolen wordt....je kan het serie nummer noteren maar lijkt me geen voldoende bewijs om aan te tonen dat een gitaar van jouw is als je hem ergens ziet opduiken....

faktuur van aanschaf heb je waarschijnlijk maar als daar geen serienummer opstaat is het eigenlijk ook geen afdoende bewijs lijkt me....

iemand tips om bewijs last vast te leggen voor het geval hij gestolen wordt?

Ijselrobo 07
17 december 2012, 08:00
je gitaar "eigen" maken (her en der wat veranderen, zoals de pup's, knoppen, brug(zadels), topkam, enz. enz.), originele onderdelen (zo veel mogelijk) bewaren, opschrijven op welke datum je wat hebt vervangen, opschrijven wanneer je van snaren hebt gewisseld, de factuur inscannen en in de PC zetten (dropbox oid), info van de gitaar opschrijven (datum van aanschaf, waar aangeschaft, prijs, serienummer, bouwjaar enz. enz.) en foto's van alle kanten maken.
En zo heb je genoeg bewijs dat -als je gitaar gevonden wordt- dat 'ie van jou is.

En met opschrijven bedoel ik; het in een word of excel bestandje zetten en deze op iets als dropbox opslaan, waar je er altijd bij komt.

hulst
17 december 2012, 08:26
Ik heb ooit een paar gitaren apart verzekerd, de verzekeraar gaf als tip een paar duidelijke foto's te maken van de gitaar, jezelf én een landelijke krant voor de datum. Meerdere foto's waaronder eentje met het serienummer van de gitaar is aan te raden.
Ik kreeg een beetje een melig kidnapverhaal gevoel bij het maken van de foto's maar het doel heiligt de middelen.

Napoje
17 december 2012, 09:27
Als je ooit de elementen of de hals los hebt een stickertje of id eronder. Kleine onopvallende merktekens aanbrengen die allen jij kent.

Robin...
17 december 2012, 21:25
Wat hier al gezegd is... je gitaar eigen maken. Ik heb bijvoorbeeld stickers aan de binnenkant geplakt met mijn naam erop en ik heb gouden hardware, vintage white knoppen en pickup-kapjes erop gezet. Dit heb ik ook met mijn pedalen gedaan. Gewoon open gemaakt en in merktekens erin zetten op plekken waar niemand ze kan vinden. Ik ben eerlijk gezegd altijd al bang geweest dat mijn nummer 1 zal worden gestolen, ik hou hem ook altijd bij me en in het zicht als ik optreed.

zoon van Piet
18 december 2012, 10:59
Foto met een krant? Dat is wel heel erg 70's. In iedere digitale foto zit tegenwoordig een heleboel info, waaronder de datum (en vaak zelfs lokatie).

ik lees hier een boel tips die op zich wel helpen ( eigen maken etc) maar ik mis de allereerste vereiste: aangifte doen. Want daarmee geef je aan dat ie gestolen is ( zo'n eigen gemaakte gitaar kan je toch gewoon verkocht hebben?). Met die aangifte kun je beslag laten leggen op de gitaar, als ie opduikt. en indien het eigendom dan nog omstreden is, mag de rechter het bepalen.

Zo ging het met de gestolen Marshall van mijn maat, met een gitaar zal het niet anders zijn.

Fenderfan
27 december 2012, 00:21
Apart verzekeren is eigenlijk tot nu toe het enigste wat je kunt doen.
Een landelijke database zou uitkomst kunnen bieden, maar daar moeten gitaarwinkels dan wel aan meewerken.

Heb ooit het idee gehad dat op te zetten, maar ben nog te druk met andere zaken.

Montecristo
28 december 2012, 16:45
Als je de gitaar in een winkel hebt gekocht registreren de meeste winkels het serienummer op jouw account. Daarnaast kun je bij sommige merken ook de gitaar registreren bij de bouwer.

Tunes
28 december 2012, 18:51
chippen !!!!!!!!!!!!