PDA

View Full Version : ES 335 in de maak.



Koni05
16 december 2012, 23:25
Na drie lakprojecten die prima gelukt waren, het lezen van enorm veel topics op dit forum, het zoeken van informatie op internet en na het overtuigen van mezelf dat ik het maar eens moest proberen, heb ik de daad bij het woord gevoegd en ben ik begonnen aan mijn eerste 'echte' zelfbouw.

Het plan is om een ES335 te bouwen, maar niet via de standaard manier, en ook niet volgens de standaard specs. Het wordt namelijk een ES335 body, met een stratocaster hals met rosewood toets, twee P90's( wat dan nog wel weer gangbaar is) en met een telecaster brug. Een idee wat ik nog niet eerder heb gezien. Ik heb snel wat gegoogled, en ik heb geen ES gevonden met stratneck, of een ES met telecasterbrug. Mocht je wel foto's weten te scoren, ik hou me aanbevolen!

Heb een set mallen bij Cocobolo besteld, waarvoor nogmaals dank, en ik maak gebruik van dezelfde bouw methode die Aronstonebeat ook gebruikt heeft bij zijn tele-achtige, en ES type. Dit houd in, dat de body uit drie delen bestaat. De voor- en achterkant, en daartussen een stuk waar de holtes in uitgefreesd zijn.

http://i50.tinypic.com/jtups9.jpg


De houtsoorten die ik ga gebruiken zijn eigenlijk vrij basic. Namelijk multiplex voor de voor- en achterkant, en vurenhout voor het middenstuk, en een stratneck die ik al heb, van maple met rosewood toets.

De reden dat ik voor deze combinatie heb gekozen is omdat ik een ES335 gewoon een enorm geile gitaar vind qua vorm, plus ik had die hals al liggen, en omdat het daardoor toch al afwijkend wordt, lijkt het me vet omdat dus te combineren met een telecasterbrug, eventueel met asbak erop. De elektronika wou ik graag hebben zoals op een normale ES335 met P90's gebruikelijk is.

De kleur wordt 'walnut' eventueel met een witte binding. De P90 covers worden, zoals ik er nu over denk, wit, en de rest gewoon chroom.

Ik ben zaterdag begonnen, met het uitfrezen van het middenstuk. Zoals gezegd wou ik dat van vurenhout maken, maar dat stuk hout was zo egaal als de duinen van texel. Nou dacht ik dat ik daar met wat (elektrisch)schaaf en schuur werk wel verandering in zou kunnen brengen, maar het bleek al snel dat dat een super lange klus zou worden.
http://i45.tinypic.com/29fzdiq.jpg
Toen bedacht ik me ineens dat er in de schuur nog een stuk hout lag, wat wél mooi vlak was en dat ik prima zou kunnen gebruiken, dus dat heb ik uitgefreesd. Ik had natuurlijk wel geoefend met frezen, maar vond het toch 'eng' om de frees in het hout te zetten. Maar achteraf viel het me honderd procent mee, en ben ik niet ontevreden over het resultaat.
http://i48.tinypic.com/166kv12.jpg

Er zijn twee plekken waar ik wat minder blij mee ben. namelijk aan de rechter onderkant van de body. Dit wou ik oplossen door daar de jack input te plaatsen, zoals gebruikt wordt op een telecaster. Ik hoop dat ik het op die manier redelijk weet weg te werken. De andere plek vind ik lastiger om in te schatten hoe ik dat moet repareren. Deze zit op het stuk waar de neckpocket komt. Hoop dat dat nog te fixen is.

Vervolgens steeds 2 cm uit de buitenrand gepakt, en zo de holtes gemarkeerd die ik uit wou frezen. Meeste gedaan met de decoupeerzaag, paar stukjes met de frees. Maar daar ging het helaas mis. Ik oefende teveel druk uit, op de randen die overbleven, waarna er aan 1 kant een klein scheurtje ontstond, en aan de andere kant brak die gewoon finaal doormidden.. Een baal moment, maar ik hoop dat ik dat nog kan lijmen.
http://i45.tinypic.com/2zh4pvr.jpg
Het kleine scheurtje..

http://i49.tinypic.com/ixa4wi.jpg
http://i49.tinypic.com/t6c8pd.jpg
De grote scheur.

http://i49.tinypic.com/15qys0g.jpg
Het stuk aan de onderkant.

Deze holtes moeten ook nog netter bijgewerkt worden, maar dat doe ik wel met m'n dremel, zodat ik wat fijner kan werken. En daar heb ik een statief bij, zodat ik het hout er onder kan leggen en niet zo'n druk hoef uit te oefenen.
http://i49.tinypic.com/2j5o277.jpg

Zaterdag avond wou ik nog even de top uit frezen, en dat ging allemaal prima, tot de laatste centimeters. Ineens gleed de frees wel heel soepel.. Wat bleek nou, Frees afgebroken..
http://i46.tinypic.com/dfj2b7.jpg
Morgen dus een nieuwe frees halen, en hopelijk dinsdag verder klussen. Het project ligt bij mijn vader in de schuur, en ik woon op kamers, waardoor ik normaal alleen in het weekend thuis ben. Gelukkig is het bijna kerstvakantie, en hoop ik wat meters te kunnen maken.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen! En tips, kritiek, vragen of opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Graag zelfs!

Hielke

macwilliams
16 december 2012, 23:34
Spannend:ok:

RS-Rik
17 december 2012, 00:25
Ga je hem ook een bolling/ carve geven of plat (a la die rooie stonebeat als ik me goed herinner) ?


Wat frezen betreft, op die ene foto lijkt het net alsof je door vol hout freest. Dit is eigenlijk niet te bedoeling en als je het doet moet je voorzichtig in stapjes dieper gaan. Altijd goed voordecouperen en proberen nooit meer weg te frezen dan een halve freesdiameter. Probeer dat geintje maar eens met hardere houtsoorten (Esdoorn, Walnoot, in zekere zin Mahonie) en je verbruikt twintig frezen per jaar.

Koni05
17 december 2012, 10:26
Ga je hem ook een bolling/ carve geven of plat (a la die rooie stonebeat als ik me goed herinner) ?


Wat frezen betreft, op die ene foto lijkt het net alsof je door vol hout freest. Dit is eigenlijk niet te bedoeling en als je het doet moet je voorzichtig in stapjes dieper gaan. Altijd goed voordecouperen en proberen nooit meer weg te frezen dan een halve freesdiameter. Probeer dat geintje maar eens met hardere houtsoorten (Esdoorn, Walnoot, in zekere zin Mahonie) en je verbruikt twintig frezen per jaar.

Ik heb het in twee keer gedaan. En dat kwam neer op zo'n halve frees lengte. En aangezien het vrij soepel ging, had ik ook niet het idee dat het nodig was om het in 3 á 4 keer te doen. Maar om freesjes te sparen, is dat dus wel aan te raden?

KoenB
17 december 2012, 13:11
Ik heb het in twee keer gedaan. En dat kwam neer op zo'n halve frees lengte. En aangezien het vrij soepel ging, had ik ook niet het idee dat het nodig was om het in 3 á 4 keer te doen. Maar om freesjes te sparen, is dat dus wel aan te raden?

Absoluut. En het resultaat wordt er ook stukken netter van. Hoe minder je de frees per keer laat wegknabbelen, hoe gemakkelijker het gaat en hoe minder schade je maakt. Ik zaag eerst mijn stukken grof met een lintzaag, en zorg dat ik ongeveer 2 mm hout te veel heb rondom. Dan pas ga ik frezen, en ook zeker niet in een keer de volledige diepte, maar in meerdere 'passes'.

Bij guitarsupplies hebben ze een aantal kopierfreesjes. Ik heb zelf de lange (gele blad, de grootste van de twee) en kleine (zwarte blad). Daarmee kan ik eigenlijk alles maken, de korte frees is ideaal voor pickup cavities, en met eerst de korte dan de lange kun je uitstekend een body uitfrezen.

Koni05
17 december 2012, 13:57
Bij guitarsupplies hebben ze een aantal kopierfreesjes. Ik heb zelf de lange (gele blad, de grootste van de twee) en kleine (zwarte blad). Daarmee kan ik eigenlijk alles maken, de korte frees is ideaal voor pickup cavities, en met eerst de korte dan de lange kun je uitstekend een body uitfrezen.

Dat het in gedeeltes moest had ik wel door. Maar ik had nog vrij veel hout erom heen zitten. Dat zal ik in het vervolg dan maar wegzagen.

Ik heb de kopieer freesjes van GS wel gezien, maar had volgens mij op youtube gezien dat het ook prima kan met een frees met dezelfde dikte als de schacht. Dat heb ik dus geprobeerd en dat ging prima. Was overigens een freesje uit zo'n standaard setje van bouwmarkt. Wou opzich prima, tot het laatste stukje dus. Volgende keer maar weer verder hé.

En @Rik, het wordt inderdaad een platte top:)

KoenB
17 december 2012, 15:32
Dat het in gedeeltes moest had ik wel door. Maar ik had nog vrij veel hout erom heen zitten. Dat zal ik in het vervolg dan maar wegzagen.

Ik heb de kopieer freesjes van GS wel gezien, maar had volgens mij op youtube gezien dat het ook prima kan met een frees met dezelfde dikte als de schacht. Dat heb ik dus geprobeerd en dat ging prima. Was overigens een freesje uit zo'n standaard setje van bouwmarkt. Wou opzich prima, tot het laatste stukje dus. Volgende keer maar weer verder hé.

En @Rik, het wordt inderdaad een platte top:)

Opzich zijn die goedkope freesjes best okee, maar een gitaar bouwen is toch wel een flinke impact voor zo'n freesje. Dan zou ik toch die paar tientjes neertellen en voor de GS freesjes gaan. Je merkt het verschil pas als je voor het eerst zo'n goede frees in het hout zet, dan wil je echt niet meer terug. En het eindresultaat wordt ook een stukje netter.

Koni05
17 december 2012, 15:55
Ik zal er eens eentje bestellen. Ga begin Januari toch een hoop bestellen voor m'n project. Dan kan zo'n bitje er ook wel bij.

Kan nu al niet wachten om verder te gaan :D

bad65
17 december 2012, 19:12
Nice!...:)
Ik ga em zeker volgen.
Op freesjes moet je niet besparen...

RS-Rik
17 december 2012, 22:36
Koenmans heeft gelijk, die GS freesbitjes zijn erg goed (het merk is Axminster of Axcellion ofzoiets) het zijn die freesbitten met zwarte en gele coating op het niet-snij gedeelte.

Ze hebben een 1/4e inch schacht (6,35mm) dus als je een 8 mm schacht hebt moet je ff die conversiebus kopen. Die is 5 euro (beetje duur voor een ieniemieniebeetje staal gvd)


Tot 2 mm rondom decouperen/ weghalen is erg precies hoor, dat haal ik niet met de decoupeer, zeker niet omdat je het risico loopt in het product te zitten als de decoupeer gaat zwabberen.


Je kunt met een bovenfrees meerdere "passes" maken, je moet eerst even oefenen en altijd tegenlopend frezen. De frees snijd dan in de richting waarin je de frees beweegt. Als je dat niet doet kan hij als het ware wegschieten.

Let met frezen ook op de richting van het grein. Tegenlopend frezen is normaal geadviseerd maar soms hap je hiermee de nerf "open" en kunnen er stukjes hout wegschieten of de boel barsten.

Frezen = geduld. En altijd oordopjes in, die dingen maken een klereherrie. En altijd stekker eruit als je hem anders instelt of er een nieuw bitje in zet. Vingers heb je maar 1 keer.

Koni05
18 december 2012, 15:10
Bedankt voor de tips mbt het frezen, zal in het vervolg meer weg decouperen voor ik begin te frezen.
Gister wat houtlijm gekocht. Donderdag de scheuren maar proberen te repareren. Hoop dat dat lukt, anders kan ik op nieuw beginnen.. zou zonde zijn.

KoenB
19 december 2012, 12:25
Tot 2 mm rondom decouperen/ weghalen is erg precies hoor, dat haal ik niet met de decoupeer, zeker niet omdat je het risico loopt in het product te zitten als de decoupeer gaat zwabberen.


Met een decoupeerzaag zou ik dat niet gokken nee, maar met een lintzaag is het prima te doen.

RS-Rik
19 december 2012, 14:46
Lintzaagie staat hoog op de verlanglijst. Heb je al dat decoupeergezeik niet meer. Eigenlijk is een decoupeer er niet voor gemaakt. Hij is heel handig, tot give or take 18mm MDF. Hardere houtsoorten slijt ie zo snel van.

Maarja, zoek maar eens een lintzaag met genoeg ruimte om een flinke body (Jazzmaster, Rickenbacker) mee uit te kunnen zagen, dan ben ik geinteresseerd.

KoenB
19 december 2012, 17:01
Lintzaagie staat hoog op de verlanglijst. Heb je al dat decoupeergezeik niet meer. Eigenlijk is een decoupeer er niet voor gemaakt. Hij is heel handig, tot give or take 18mm MDF. Hardere houtsoorten slijt ie zo snel van.

Maarja, zoek maar eens een lintzaag met genoeg ruimte om een flinke body (Jazzmaster, Rickenbacker) mee uit te kunnen zagen, dan ben ik geinteresseerd.

Aangezien je toch al op de TU klust: bij bouwkunde kun je zo binnenlopen in de houtwerkplaats, hoef je ook niet helemaal in lasjas/veiligheidsschoenen zoals in het PMB. Staan 6 forse lintzagen ter beschikking. Hoofdingang, rechtdoor tot je in de glazen zaal komt, en dan aan de rechterkant. Kan niet missen!

Koni05
20 december 2012, 13:24
Helaas heb ik zulke voorzieningen ook niet tot m'n beschikking. Al zat ik er wel over te denken om eens in de stadswerkplaats in Groningen te gaan kijken. Volgens mij is daar ook wel het één en ander aan goed gereedschap beschikbaar, iemand ervaring mee?

En ik bedacht me. Het wordt een vrij dikke gitaar, een kleine 6cm. Aangezien er een telebrug op komt, en ik graag stringtrough wou hebben, vraag ik me af of de snaren dan wel lang genoeg zijn. Iemand die daar wat meer over weet?

Jilles
20 december 2012, 14:29
Het zwabberen onderaan het zaagblad van de decoupeerzaag is voor een groot gedeelte tegen te gaan hoor.
Als je je lijnen op het hout hebt staan zaag je vanaf de zijkant in tot 3mm van de lijn. Dit herhaal je om de 4 cm.
Bij het uiteindelijke uitzagen van de vorm voorkom je zo dat je zaagblad gaat zwabberen omdat je hem om de 4 cm vrijmaakt. Vooral bij volledige dikte van de body is dit erg handig.

EDIT: Oh, en de snaren zijn daar lang zat voor Koni05 :)

Groeten,

Jilles

Koni05
20 december 2012, 14:48
Het zwabberen onderaan het zaagblad van de decoupeerzaag is voor een groot gedeelte tegen te gaan hoor.
Als je je lijnen op het hout hebt staan zaag je vanaf de zijkant in tot 3mm van de lijn. Dit herhaal je om de 4 cm.
Bij het uiteindelijke uitzagen van de vorm voorkom je zo dat je zaagblad gaat zwabberen omdat je hem om de 4 cm vrijmaakt. Vooral bij volledige dikte van de body is dit erg handig.

EDIT: Oh, en de snaren zijn daar lang zat voor Koni05 :)

Groeten,

Jilles

Super tip, zal het proberen! En bedankt voor de info over de snaren. Ik twijfelde. Bestel voor de zekerheid wel een brug die beide mogelijkheden mogelijk maakt, Stringtrough en gewoon achter in de brug.

Jilles
20 december 2012, 14:57
een telecaster is bijvoorbeeld 4.5 cm dik. Jouw body is 2 cm dikker. De snaren zijn dus pas te kort als je bij een telecaster normaal maar 2 cm over hebt bij het stemmechaniek, en dat is van zijn lang zal ze leven niet zo. Dus ik zou gewoon de brug kopen die jij wil hebben, en je keuze niet beperken tot één die stringtrough en topload is.

RS-Rik
20 december 2012, 18:27
Gewone snaren zijn meer dan lang genoeg voor de allerlompste archtop!

Over lompe archtops gesproken, die zelfbouw van mij, daar hou ik bij de D en G snaar maar een centimeter of 10 over. Dat is echt het allerkrapste wat ik ooit heb gezien. Zoveel snaar achter de brug doe ik overigens niet meer, geeft bijklanken bij het spelen, acoustisch hoorbaar, electrisch niet.



Met de decoupeer is het inderdaad wel mogelijk om een body uit te zagen, en er zijn idd technieken voor, maar dat is allemaal omslachtig. Een lintzaag werkt zoveel beter :)

Yurup
21 december 2012, 00:42
Kom zelf ook uit Groningen en als het goed is hebben ze zeker leuk spul bij de werkplaats staan. Heb er zelf ook al eens over nagedacht om er heen te gaan.

Koni05
22 december 2012, 17:57
Kom zelf ook uit Groningen en als het goed is hebben ze zeker leuk spul bij de werkplaats staan. Heb er zelf ook al eens over nagedacht om er heen te gaan.

Binnenkort maar eens een kijkje nemen!

Koni05
30 december 2012, 18:08
Ben vrijdag verder gegaan met de ES335.

De scheurtjes geprobeerd te lijmen, En ik kan nu zeggen deels met succes. De grote scheur is naadloos gelijmd. De kleine scheur probeerde ik ook te lijmen, maar het hout begon wat lawaai te maken toen ik de lijmklem aanspande. Nu vraag ik me af of dat kleine scheurtje per sé gelijmd moet worden of dat het wel mee valt.. En als het wel verstandig is, hoe kan ik dat dan het beste lijmen?

http://i45.tinypic.com/2ex0f9y.jpg

http://i45.tinypic.com/2nbhw0n.jpg

http://i47.tinypic.com/n6qira.jpg


Verder de top en back uitgefreesd en bij-geschuurd. Ben van plan om na oud en nieuw de f gaten uit te zagen/frezen en de drie delen te verlijmen. Ik ben er achter gekomen dat de drie delen niet helemaal overeen komen qua maten. Zal hier en daar wel verkeerd gefrezen hebben, maar na het lijmen moet ik dus nog het nodige bij frezen en schuren zodat alles mooi overeen komt. Heb er in ieder geval wel veel lol in:seriousf:

http://i50.tinypic.com/rrl9ck.jpg

Wat dan weer wat minder was; Vrijdagmiddag rond half 5 gestopt met het klussen aan m'n gitaar. Tijdens het frezen en zagen continu een veiligheidsbril opgehad, alleen bij het schuren met de hand heb ik de bril af gedaan. Twee uur nadat ik gestopt was kreeg ik ineens een irriterend gevoel in m'n rechteroog en vernam ik dat er iets onder mijn bovenste ooglid zat, wat niet weg te krijgen was. Dus maar even naar de dokterspost geweest en bleek dat er een stukje zaagsel in m'n oog zat. Gelukkig viel het allemaal mee, maar ik vond het wel vreemd dat het gebeurt is terwijl ik een veiligheidsbril droeg en na het werk mijn handen heb gewassen. Iemand dit ook wel eens mee gemaakt, en tips om dit te voorkomen?

Fijn uiteinde!

Hielke

(Edit, de foto's)

Jilles
30 december 2012, 18:18
Niet in je ogen wrijven tijdens het werk, heeft mij al eens geïrriteerde ogen opgeleverd.
Ik kreeg gisteren ook een stukje hout tegen mijn kop aangespuugd door de zaagmachine, deed verrot zeer. Toen wist ik weer waarom ik een bril op had, haha.

Koni05
3 januari 2013, 13:38
Weer wat verder gekomen.

Gister de F gaten gefreesd. Had eerst de holtes wat uitgeboord, daarna met een decoupeerzaag alles wat bijwerken, en ik wou eerst met een dremel alles bijfrezen, maar ik geloof niet dat een dremel dat aankan door multiplex.. Het duurde in ieder geval enorm lang voor ik vooruitgang boekte, dus ben ik overgestapt op de gewone frees, wat wel lekker ging. Moet de gaten nog wat bij schuren hier en daar, vooral aan de bovenste rondingen, maar voor de rest; niet gek toch?

http://i47.tinypic.com/qn8fw2.jpg

http://i45.tinypic.com/1112whx.jpg

http://i48.tinypic.com/2pslp4j.jpg

Toen viel me ook op dat ik aan de onderkant een frees fout heb gemaakt, zoals te zien is op de foto's.. Is dit nog te herstellen?

http://i46.tinypic.com/2ir2dsg.jpg

http://i50.tinypic.com/10ngk28.jpg


Toen de drie delen op elkaar gelijmd en in de klemmen en nu dus maar afwachten.
http://i48.tinypic.com/30ucuw6.jpg

Spannend!!:hide:

dickdekrijger
3 januari 2013, 13:48
Leuk om te volgen! Succes!!

stijnkenens
3 januari 2013, 14:09
Je had misschien de binnenkant van de F gaten kunnen uitfrezen, zodat je maar 3 mm over had, nu lijkt het nogal zwaar zo, F gaten door 18 mm multiplex !

Die freesfout kan er misschien nog uit bij het frezen van de bindingen?



s.

Koni05
3 januari 2013, 14:40
Hoe bedoel je precies aan de binnenkant Stijn? Ik heb gewoon de mal overgenomen, dan moet het toch kloppen, of denk ik nu verkeerd?

EDIT:
Ja met de binding zou die er wel uitvallen, maar daar schijt ik hem eerlijk gezegd nog wat voor..

Kim Wilson
3 januari 2013, 14:59
Ik denk dat hij bedoelt dat je het hout bij de gaten wat dunner had mogen maken. Dus van binnen een holte frezen (een paar centimeter rond de f-gaten) totdat er nog ongeveer 3 of 4 mm houtdikte overblijft. Dan kijk je niet zo raar tegen die dikke plank aan.

MyGreenLady
4 januari 2013, 00:19
Helaas heb ik zulke voorzieningen ook niet tot m'n beschikking. Al zat ik er wel over te denken om eens in de stadswerkplaats in Groningen te gaan kijken. Volgens mij is daar ook wel het één en ander aan goed gereedschap beschikbaar, iemand ervaring mee?

Ik ga daar binnenkort een houtbewerkingscursus doen, aangezien ik daar nogal in zuig. Misschien komen wij elkaar daar tegen. (Ik woon overigens in Vinkhuizen)

Koni05
4 januari 2013, 10:54
Ik denk dat hij bedoelt dat je het hout bij de gaten wat dunner had mogen maken. Dus van binnen een holte frezen (een paar centimeter rond de f-gaten) totdat er nog ongeveer 3 of 4 mm houtdikte overblijft. Dan kijk je niet zo raar tegen die dikke plank aan.

Ah tuurlijk. Daar heb ik niet aan gedacht.. zou het enorm lomp gaan lijken dan denken jullie? en hoe is dat eventueel nog op te lossen? Ik zat zelf te denken aan twee opties;

De onderkant van de F holes schuin weg te vijlen.
De randen zwart beitsen, zodat het wat meer opgaat in de holtes eronder.

Wat lijkt jullie het beste?

@MyGreenLady;

Oke tof! Ik weet nog niet zeker of ik die cursus ook ga doen, heb er wel over getwijfeld, maar zit natuurlijk ook met werk, studie en hobby. Maar jij hebt ervaringen met de werkplaats? Hoe is het daar?

DarknessAwaits
4 januari 2013, 10:58
Ik kan een hele bewerkelijke methode bedenken: met een dremel en een schuurschijfje. Het bitje zou je door het f-gat kunnen steken en zo van onderaf kunnen gaan schuren. Zoals ik al aangaf: erg bewerkelijk en waarschijnlijk ook erg lastig om netjes te doen.

Koni05
4 januari 2013, 12:46
Ik kan een hele bewerkelijke methode bedenken: met een dremel en een schuurschijfje. Het bitje zou je door het f-gat kunnen steken en zo van onderaf kunnen gaan schuren. Zoals ik al aangaf: erg bewerkelijk en waarschijnlijk ook erg lastig om netjes te doen.

Dat is inderdaad vrij lastig gok ik om te doen. En ik vraag me af, zal het enorm opvallen van meer dan 2 meter, in een donkere kroeg? Ik haal hem zo uit de klemmen, en dan kijk ik wel hoe het lijkt.

Koni05
4 januari 2013, 23:52
Ik heb geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar op de 1 of andere manier waren alle drie de delen niet gelijk. Dan was de top aan de ene kant iets groter, en aan de andere kant was de back juist iets breder. Weer ergens anders was het middenstuk het breedste. Ik heb overal het smalste stuk gepakt, en de rest bij gefreesd/geschuurd. En ik ben zeker tevreden met het resultaat!

http://i49.tinypic.com/x3fn0g.jpg

Morgen alles met de hand netjes afschuren, zodat de lijnen soepel lopen.

Weltrusten!

Tabula Rasa
5 januari 2013, 00:00
Ik heb geen idee hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar op de 1 of andere manier waren alle drie de delen niet gelijk. Dan was de top aan de ene kant iets groter, en aan de andere kant was de back juist iets breder.

Heb je beide delen aan de `buitenkant` met dezelfde mal of tekening uitgetekend?
Dat zou het kunnen verklaren. Dan is je tekening niet symetrisch en zitten aan beide zijden aan een andere kant de verschillen.

Koni05
5 januari 2013, 14:56
Dezelfde mal is inderdaad gebruikt,maar de verschillen zijn niet gespiegeld ofzo. Misschien dat de mal hier en daar toch wat heeft verschoven, of dat ik gewoon niet strak genoeg langs de mal heb gefreesd. Zo'n ster ben ik er namelijk nog niet in..:hide:

Koni05
5 januari 2013, 16:26
Ik loop een beetje vast.

De body is niet helemaal gelijk, Hier en daar zit een deukje of een verdikking in de body. Dit wil ik er natuurlijk uitschuren, maar hoe? Als ik het met de dremel of met de hand doe, krijg ik op een andere plek wel weer een verdikking. Daar zit ik niet echt op te wachten natuurlijk. Hoe kan ik dit het beste zo glad mogelijk krijgen? Ik dacht zelf aan een schuurdrum, of zijn er andere alternatieven? Of is het gewoon zo dat ik het nu nooit meer strak krijg?

Daan Muller
5 januari 2013, 16:58
Langs de zijkant zeg maar? Ik zou het gewoon met een schuurblokje doen. Voor de stukken waar ik niet bij kom met een schuurblokje gebruik ik een stuk bezemsteel. Met wat geduld moet je de boel op die manier goed vlak kunnen krijgen.

DarknessAwaits
6 januari 2013, 15:22
Als je echt grote verschillen hebt zou ik gaan voor de schuurrol, zou je zelf kunnen maken maar ook bestellen bij bijv. Guitar Supplies. Een kolomboor is dan wel ideaal, maar een vastgezette handboor zou ook dienst kunnen doen.

http://www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/tele-build/_DSC0147_thumb.jpg

Zelf heb ik het ook zo gedaan (zie boven), maar het maakt wel snel schuurkrassen die je alsnog met de hand eruit zult moeten schuren.

Koni05
7 januari 2013, 16:33
Ja DA, dat bedoelde ik inderdaad. Kan een kolomboor op de kop tikken voor €25.- via MP, het gaat om deze; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-boormachines/m620880186-kolomboor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En dan zelf met een bezemsteel en klittenband de schuurrol maken.

Goed idee?

Napoje
7 januari 2013, 16:45
Ja DA, dat bedoelde ik inderdaad. Kan een kolomboor op de kop tikken voor €25.- via MP, het gaat om deze; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-boormachines/m620880186-kolomboor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

En dan zelf met een bezemsteel en klittenband de schuurrol maken.

Goed idee?

Dat is geen kolomboor maar een handboor in een boorstandaard. Werkte voor mij trouwens wel goed.

Koni05
7 januari 2013, 23:13
Ja? Ik dacht al wel zoiets, maar wist het niet zeker. Des te beter, dan kan ik mijn eigen boor erin plaatsen. Heb wat gezocht naar die houders. Denk dat €25 niet verkeerd is. Geen koopje, gezien t roest enzo, maar als student zijnde moet je soms maar met minder genoegen nemen:seriousf:

oknarb180
8 januari 2013, 02:04
Hoi

Leuk project, man! Goed bezig.
Geen idee waar je vandaan komt.
Maar je bent welkom om de randen van je body te schuren op m'n schuurtafeltje hoor?
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/104.jpg

Kun je je centen voor je bouw gebruiken!

Vr.gr.

Branko

Koni05
8 januari 2013, 09:03
Hoi

Leuk project, man! Goed bezig.
Geen idee waar je vandaan komt.
Maar je bent welkom om de randen van je body te schuren op m'n schuurtafeltje hoor?
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/104.jpg

Kun je je centen voor je bouw gebruiken!

Vr.gr.

Branko

Ah dat is tof van je! Dank je! Helaas is de afstand Groningen Heerhugowaard nogal groot. Ik zie net dat als ik om 09.16 hier in de trein stap, ik om 12.28 in Heerhugowaard ben. Dat wordt me net iets te dol, maar ik waardeer je aanbod!

Rickenbender
8 januari 2013, 23:11
Zo'n ES 335 staat ook nog op mijn wensen lijstje.
Leuk project, blijf ik zeker volgen. :ok:

Cocobolo
8 januari 2013, 23:38
Ah dat is tof van je! Dank je! Helaas is de afstand Groningen Heerhugowaard nogal groot. Ik zie net dat als ik om 09.16 hier in de trein stap, ik om 12.28 in Heerhugowaard ben. Dat wordt me net iets te dol, maar ik waardeer je aanbod!

Ook welkom in Apeldoorn. Nog steeds een eind maar scheelt al snel de helft :-)

Koni05
10 januari 2013, 01:04
Bedankt Cocobolo!

Ik probeer het dit weekend eerst nog eens met de hand, kijken of ik wat progressie boek. Anders ga ik over op de bezemsteel met schuurpapier. Mocht dat niet werken, dan krijg je wel een DM:seriousf:

Koni05
8 februari 2013, 10:56
Eindelijk weer vooruitgang!

Gister de neckpocket uitgefreesd, en hier kneep ik hem wel wat voor, maar het viel me 100% mee! De mal erop, aftekenen. mal er weer af. Zo veel mogelijk weggeboord, daarna de mal er weer op en in kleine laagjes gefreesd, met dit resultaat:
http://i47.tinypic.com/29onzx5.jpg

Lekker strak in de pocket!

Heb ook de randen bij gewerkt, en daar ben ik nu ook tevreden over.

http://i46.tinypic.com/2gw7y82.jpg

Zoals hier te zien is, is de hiel van de hals nog niet helemaal vlak, en op de 1 of andere manier wordt die dat ook niet, wat ik ook doe. Ik ben bang dat als ik er nog meer afhaal, de hals te laag komt voor de brug. Is dat een reële gedachte of kan de hals gerust nog wat mm lager?
http://i49.tinypic.com/34j916x.jpg

Ook weer een handige fout gemaakt.. de lijnen van de hals doorgetrokken op de body, met een pen. Achteraf niet zo handig, want toen ik het eraf wou halen omdat het niet helemaal lekker liep heb ik een paar schuurlijnen achtergelaten..
http://i47.tinypic.com/258zekz.jpg

Niet zo handig, wordt dus waarschijnlijk een dekkende lak om dat weg te krijgen.

Voor de rest zal de bouw nu weer even stil liggen. Heb besloten er in plaats van een telecaster brug een bigsbyB5 brug op te zetten, maar daar wacht ik nog even mee tot aan het eind van de maand, is namelijk best een duur geintje voor een student, zo'n bigsby brug. Of weet er iemand een adres/winkel waar ze imitatie bigsby's verkopen voor een vriendelijkere prijs?

Mattia
8 februari 2013, 14:02
Koni: als die zijkanten niet willen kan je ook bij mij langs (in Groningen). Heb precies dezelfde oscillerende cilinderschuurmachine als Branko, is echt een prima (en niet al te duur) ding.

Koni05
27 april 2013, 15:40
Eindelijk weer een update!

Na een poosje druk aan de studie en ondertussen de onderdelen binnen te harken, ben ik de laatste tijd weer aan de slag geweest, en dat wou ik even met jullie delen.

De hals zit op de body, niet met een neckplate maar met neck sockets. Was even puzzelen hoe ik ervoor zorgde dat de gaten die ik in de body schroefde, precies overeen kwamen met de gaten in de hals, maar het is gelukt door de gaten in de hals in te kleuren met een grijs potlood. Vervolgens de hals in de pocket gedrukt en wat druk gegeven. toen ik de hals eraf haalde, zaten er 4 puntjes van grafiet op de pocket, zodat ik precies wist waar ik moest boren, en met succes!

http://i40.tinypic.com/2uy0v2f.jpg

http://i43.tinypic.com/282kx74.jpg

Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand merkte terecht op dat het aan de F holes goed te zien is dat het zo'n dikke lompe top is. Dit heb ik bijgewerkt met een freesje op de Dremel. Hierdoor is het niet zo enorm duidelijk meer te zien, zonder dat je het weet.

http://i43.tinypic.com/33a6nuu.jpg
http://i44.tinypic.com/15nays0.jpg

Daarna het meest spannende van de dag gedaan, de binding frezen. Duurde even voor ik de frees op de juiste diepte had, en na een aantal test stukjes het toch maar aangedurfd, met een redelijk resultaat. 1 fuckup gemaakt, er zat namelijk nog een deukje in de body, en die volgde het wieltje van de frees netjes..
Maar toch viel het reuze mee!

http://i44.tinypic.com/mt6xxt.jpg
http://i39.tinypic.com/120nok2.jpg
http://i39.tinypic.com/1566dkh.jpg

Zoals overal wel te zien is, moet er nog aardig wat bijgewerkt worden, zoals de randen van de F holes en de randjes van de bevestiging. Dat doe ik als ik de brug, bigsby bevestigd heb en de p90's heb uitgefreesd.
Daarna de lak erop en dan alles monteren. Het wachten is nu op de brug, die komt uit Amerika via Ebay. Zodra die binnen is kan ik de bisby bevestigen en uitmeten waar de pickups komen, en die vervolgens uitfrezen.


Ik heb, zoals meestal, nog wel een aantal vragen waar ik niet helemaal uit kom.

Kan ik de body spuiten met de binding er al op? Ik dacht zelf van wel, en dat ik het met een mesje kon schoon schrapen. Of is eerst spuiten en dan pas de binding er op verstandiger?

Van de bigsby die ik besteld heb via Ebay( een imitatie bigsby) snap ik niet helemaal hoe ik het moet bevestigen. Er zit aan de pook een boutje, met daaronder een vilten ring, 2 normale ringen waarvan de ene iets groter is dan de ander, een sluitring en een moertje. Als ik filmpjes via YT bekijk, moet ik de veer er gewoon inzetten, even aandrukken en hij zit vast, maar dat is hier niet het geval. Iemand enig idee hoe ik dit moet bevestigen?

Hierbij wat foto's ter verduidelijking.
http://i43.tinypic.com/1zcdem0.jpg
http://i40.tinypic.com/33vgb9z.jpg
http://i39.tinypic.com/ejd6a.jpg

Alvast bedankt!

sjoerd5
27 april 2013, 17:24
De veer in een bigsby zit niet vast...

Koni05
27 april 2013, 19:03
Haha serieus? Ik meende altijd dat die gewoon vast zat, minimaal aan 1 kant! Dan zal dit wel een domme vraag zijn, maar hoe voorkom je dan dat die veer valt? Want als ik mn bigsby schuin hou valt die dus gewoon..

Gerard1793
27 april 2013, 19:13
Ik denk dat de veer op z'n plaats wordt gehouden door de snaarspanning (:

Koni05
28 april 2013, 11:02
Oh ja, natuurlijk.. Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken:chicken: Zocht iets te ingewikkeld denk ik:seriousf:

Koni05
1 mei 2013, 15:37
En de binding zit erop! Leuk klusje, leuk om te doen! En direct maar even een plaatje geschoten van hoe het ongeveer moet worden!

http://i43.tinypic.com/dqkdtv.jpg
http://i43.tinypic.com/308zn75.jpg

De brug is binnen, dus ik hoop komend weekend de elementen uit te frezen, en de brug + bigsby te plaatsen.

muziekschuur
1 mei 2013, 15:44
Geen binding?

Rizz
1 mei 2013, 15:48
En de binding zit erop! Leuk klusje, leuk om te doen!


Geen binding?

:soinnocent: :D

Koni05
1 mei 2013, 16:03
ik zie er toch echt een binding op!:seriousf:

bad65
2 mei 2013, 17:45
Nice!!!! ...;)

lindstrom
2 mei 2013, 22:56
Het begint allemaal zo mooi, totdat die (in mijn ogen) verkeerde neck erbij komt kijken.. ES met een maple toets, auw, tele/strat achtige head auw auw. en tot overmaat van ramp een bolt-on.. AUW!

Maargoed, het is jouw gitaar :ok:

Koni05
13 mei 2013, 09:31
Twee enorme fuck ups gemaakt..

Ik had een roller bridge besteld, zo eentje met studs, in plaats van een tele brug.
http://i43.tinypic.com/acrgua.jpg

Dertig keer uitgemeten, gecheckt, nog eens gemeten, nog eens gecheckt, en uiteindelijk had ik mezelf ervan overtuigd dat het goed moest komen.

Niet dus. Eerste probleem is dat de studs een halve mm te dicht op elkaar staan en de brug er dus niet over valt. Op zich geen probleem, die studs eruit halen, gaten opvullen en opnieuw doen. Maaaar, de studs zitten dus muurvast hé. Niet verder in de body, en nog geen mm er weer uit.. Terwijl ik zeker weet dat het gat diep genoeg is..

http://i43.tinypic.com/125ozg2.jpg

http://i44.tinypic.com/bfn8qp.jpg

Gister via de zoekfunctie wat opties gevonden om ze toch los te krijgen. Waar ik het eerst mee ga proberen is een lange bout er door draaien om ze uiteindelijk omhoog te draaien. Verhitten met een soldeerbout is ook een optie, zo was het Barno gelukt. Gelukkig zijn er nog opties genoeg, maar ik baal wel als een stekker! Mocht je nog opties hebben over die studs te verwijderen, graag!

Als ze eruit zijn vul ik de gaten op, en plaats ik de brug met schroeven, zoals een normale hardtail. Want in principe zijn de studs overbodig, maar goed, dat is mosterd naar de maaltijd..

stijnkenens
13 mei 2013, 10:10
Ha, jammer: zo'n lange bout werkt volgens mij altijd !
En anders kan je die gaten in de brug wat uitvijlen, werkt ook, natuurlijk !



s.

barno
13 mei 2013, 11:08
met deze truuk krijg ik de meest koppige studs los:

gebruik plankje als hefboomplatform, vierkante vijl, draai de stud wat naar boven, vijl onder de studrand. en dat rondom doen, dus steeds stukje verplaatsen

eventueel doekje gebruiken om krasssporen te voorkomen op stud en body

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/stud_zps855210f9.png (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/stud_zps855210f9.png.html)

Koni05
13 mei 2013, 11:58
Thanks Barno!Zo zal ik het eens gaan proberen!

Koni05
26 mei 2013, 19:13
Barno, enorm bedankt! Dankzij de tip van jou is het gelukt!

http://i39.tinypic.com/1zx5c34.jpg

Daarna de gaten opgevuld met deuvels, en toen de lijm gedroogd was de deuvels gelijk met de body gezaagd, bij geschuurd en toen een tweede poging gedaan om alles goed uit te lijnen, met succes. De brug en bigsby zitten dit keer wel goed op hun plek.

http://i39.tinypic.com/iciezr.jpg

Vervolgens de cavity's uitgefreesd. Volgende keer dat ik tijd heb de elektronica aansluiten, kijken of het werkt en dan lakken.

Nog een paar fototjes
http://i41.tinypic.com/eta9vp.jpg

http://i42.tinypic.com/hwii5h.jpg

RS-Rik
26 mei 2013, 19:34
Ik heb effe een vraagje over P90's, hebben alle P90's nou dezelfde buiten-afmeting (van de cover)? Ik heb hier een GS malletje liggen voor P90 Soapbars en ik zou ze graag in willen frezen maar ik heb de elementen zelf nog niet. Brug en neck hebben dezelfde afmeting toch?

Ike57
26 mei 2013, 20:20
http://i39.tinypic.com/1zx5c34.jpg


Gebruik je daar nou een goeie beitel om die studs eruit te krijgen??
Pas maar op. Als Stijn dit ziet ben je nog niet jarig :seriousf:

Succes verder met de bouw. Ik heb altijd al een zwak gehad voor ES modellen

barno
26 mei 2013, 20:59
Ik heb effe een vraagje over P90's, hebben alle P90's nou dezelfde buiten-afmeting (van de cover)? Ik heb hier een GS malletje liggen voor P90 Soapbars en ik zou ze graag in willen frezen maar ik heb de elementen zelf nog niet. Brug en neck hebben dezelfde afmeting toch?

afstand polepieces verschilt niet bij brug of neck bij P90's. wel opletten: de radius van de hoeken van de soapbar covers zijn niet altijd identiek. die van Gibson hebben een iets ruimere radius dan de aftermarket dingen.

at TS: graag gedaan, maar ik had niet gezegd een beitel te gebruiken hé, wel een vijl ofzo maar soit, zo leer je ook beitel slijpen :)

MyGreenLady
27 mei 2013, 01:12
Vet ding zo. Mat laklaagje erover ofzo en klaar? Zo zou ik het doen in ieder geval. ;)

Koni05
27 mei 2013, 10:32
Haha, ik had niets anders voor handen. En ach, die beitel was ook zo goed niet meer, and it did the job!

@mygreenlady, nee, hij wordt wit. En dan met zwarte covers, knoppen en de zwarte binding. In mijn gedachten wordt t zo heel sjiek..

MyGreenLady
27 mei 2013, 12:33
@mygreenlady, nee, hij wordt wit. En dan met zwarte covers, knoppen en de zwarte binding. In mijn gedachten wordt t zo heel sjiek..

Dat word denk ik ook wel behoorlijk netjes, maar ik houd niet per sé van netjes. ;)

Koni05
27 mei 2013, 13:09
Dat word denk ik ook wel behoorlijk netjes, maar ik houd niet per sé van netjes. ;)

Haha, ik hou ook wel van wat ruw en 'relic', maar aangezien dit echt mijn eerste complete zelfbouw is, wil ik dit zo goed mogelijk doen! En met een beetje geluk gaat er heeeel veel gespeeld op worden, dus dan komt dat rauwe vanzelf.


Even wat anders, ik neem aan dat ik dit schema aan kan houden?

http://i41.tinypic.com/2whgleg.jpg

Dat ik 500k potmeters moet gebruiken lijkt me wel duidelijk, maar moet dit dan lineair of logoair(?) zijn, en wat is überhaupt het verschil?

stijnkenens
27 mei 2013, 13:48
http://i39.tinypic.com/1zx5c34.jpg


Moord en Brand !!! :D

Ik geef jou een super handige, no harm oplossing, en jij gaat even met een beitel zo'n stud los wrikken.
Dan heb je nog nooit een beitel geslepen, als je denkt dat het een veredelde schroevendraaier is.

Ik heb ooit een schildersjongen bijna op zijn muil geslagen omdat hij mijn vers geslepen beitel heeft gebruikt om een blik verf open te trekken (achter mijn rug, maar ik had het gezien toen hij hem terug legde) Hij heeft uit zijn eigen zak 75 euro kunnen betalen, onder druk van zijn ploegbaas, om mijn uren te kunnen betalen om die beitel terug scherp te krijgen ! Het was even oorlog op die werf !



s.

Koni05
27 mei 2013, 14:04
haha excuus excuus! Helpt het om te vermelden dat de rand van de beitel al verpest was? En dan niet eens door mij!

stijnkenens
27 mei 2013, 14:06
nee ! ;)

Ik ben gewoon super voorzichtig met mijn snijgereedschap, een beitel met happen uit heb ik niet !
Het moet allemaal vlijm scherp zijn, je moet jezelf ermee kunnen scheren, anders is het geen beitel maar een stuk staal !



s.

Koni05
27 mei 2013, 15:53
Dan deed ik het dus met een stuk staal:)

Iemand nog informatie over de potmeters?

Koni05
13 december 2013, 16:08
En weer wat vooruitgang!

Een tijdje geleden in de grondlak gezet, alweer opgeschuurd en klaar voor de volgende laklaag. Maar omdat het daar nu toch te koud voor is, begin januari de elektronika bestellen en zorgen dat er wat geluid uit komt. Tot die tijd kon ik het niet laten om er snaren op te gooien..

De bovenste p90 cover wordt ook nog zwart en ik wil nog graag een eigen decal op de neckstock hebben.. Tot die tijd eerst maar even genieten, want ik vind hem zelf al behoorlijk vet!

http://i42.tinypic.com/2a6w9yu.jpg

http://i42.tinypic.com/35bb6m8.jpg

En met z'n drietjes:
http://i41.tinypic.com/axhc12.jpg

MyGreenLady
13 december 2013, 21:10
Mooi, die hals er op staat ook tof, vind ik. :)

barno
13 december 2013, 21:21
floepen de snaren niet vlug uit de zadels? normaal zou ik bij een bigsby liever een hogere brug hebben (TOM of zo) dan heb je meer spanning op de bigsby

Koni05
14 december 2013, 11:10
@MGL, thanks!

@Barno,Tot nu toe nog niet, maar ik heb hem ook nog niet echt aan de tand gevoeld.. Ik kom er komende week op terug.

Smeigel_12000
4 januari 2014, 10:31
Mooi ding aan het worden hoor !!!!!