PDA

View Full Version : HNGGD Gretsch Swing



zeppo
16 december 2012, 20:19
Afgelopen vrijdag was ik in de Pijp in Amsterdam en had nog een paar uurtjes over tussen twee afspraken.
Nou heb ik daar jarenlang gewoond, dus ik wilde even naar mijn oude stamkroeg op het van der Helstplein en ach, wat vervelend: laat daar nou ook een leuke gitaarwinkel zitten. Poor me!

Nou wil het geval dat mijn vrouw van mening is dat ik iets teveel gitaren heb, en er een totaalverbod op nieuwe gitaren is afgekondigd, maar nadat we begin dit jaar bij Triggerfinger in de Melkweg waren, bleek er toch nog ruimte voor 1 extra gitaar: een rode Gretsch. :soinnocent:
Nou vooruit dan, daar kan ik ook nog wel mee leven. Alleen bleek het toch nog lastig te zijn om er een te vinden: ik kijk nl. (ook uit zelfbescherming) gewoon niet meer zo vaak op marktplaats en Ebay.
Enfin, met een paar biertjes achter de kiezen de String binnengelopen, en daar lag deze rode schone naar mij te lonken, in een mooie Gibson (acoustics) koffer. En eigenlijk wist ik al meteen dat dit 'm zou moeten worden: ik struikelde er zowat over. Voor de vorm heb ik er natuurlijk nog wel op gespeeld, en ik was meteen verliefd. Maar ja, over een mooie Fender buizenversterker klinkt het ook wel erg goed.
Ik heb 'r zelfs nog een nachtje in de winkel achtergelaten. Om te kijken of de vlinders de dag erna ook nog voor kriebels zouden zorgen, maar dat laat zich raden :D

http://verhaag.home.xs4all.nl/gear/images/grtenrose.png

Bovendien ben ik erin geslaagd om goedkoop een goede gitaar voor een leerling van mij te scoren. Hij krijgt met Kerst een mooi kado...
Het is een Swing geworden die daar ook aan de muur hing. In 2006 heb ik bij de Tonefactory op een paar Swing gitaren gespeeld, en wist dat het wel ok gitaren zijn. Dit is volgens mij wel iets speciaals, in ieder geval alleen al vanwege de kleur. :)

http://verhaag.home.xs4all.nl/gear/images/swing.png

Wie kan me vertellen om welk model van Swing het hier gaat?

Met de kwaliteit zit het wel snor. Zo zitten er bijvoorbeeld Grover locking tuners op, en hij klinkt helemaal niet verkeerd. Pickups zijn te splitsen, en er is geen kraakje te horen.

Ik vind dat je een redelijk tot goed instrument moet hebben wanneer je begint met spelen. Niets is frustrerender of ontmoedigt als een steeds ontstemmende gitaar met slechte pots en scherpe frets. Dus beter iets meer uitgegeven aan het instrument als aan de versterker.
Er is echter wel een klein probleempje nu: het totaalprijs mocht van zijn ouders niet meer zijn dan 150, en dat betekent dat ik nog omgeveer 15 Euro te besteden voor een versterkertje. Heeft iemand hier nog iets ultiem basics liggen?

barno
16 december 2012, 20:52
damn zeppo de Gretsch is Geil!!
Is dat nu Chinees of Japanse makelij?

Eko
16 december 2012, 20:54
Mooie Gretsch , daar is in ieder huis nog wel een plekje voor te vinden. Tennesee Rose is altijd welkom. Slapback Echo en een oude fender piggyback en je bent in de toonhemel. Gefeliciteerd!

zeppo
16 december 2012, 21:00
damn zeppo de Gretsch is Geil!!
Is dat nu Chinees of Japanse makelij?
Die Gretsch is van 1990 volgens het serienummer, hij komt uit Japan.
Wel leuk, uit de catalogus van 1990:

http://verhaag.home.xs4all.nl/gear/images/cat_1990gretsch_page071.jpg

En voor wie het leuk vindt: de patentaanvraag (http://verhaag.home.xs4all.nl/gear/images/US2892371.pdf) van de Filtertrons uit midden jaren '50.

Samen met broertje Washburn:
http://verhaag.home.xs4all.nl/gear/images/tenrosej8.png

macwilliams
16 december 2012, 21:01
Die rooie zijn het geilst ;)

Maar ik vraag me af wat je bedoelde met ultiem basic voor een budget van €15,-?

Dephazer
16 december 2012, 21:04
Ik hebhier nogwel wat kleine transistor oefen bakkies staan, kun je er wel gratis eentje van komen ophalen. PM me maar als je interesse hebt.

zeppo
16 december 2012, 21:41
Die rooie zijn het geilst ;)

Maar ik vraag me af wat je bedoelde met ultiem basic voor een budget van €15,-?
Zo'n ding met een luidspreker, een paar watt en wat knopjes ;)

Koni05
16 december 2012, 23:32
Ik hebhier nogwel wat kleine transistor oefen bakkies staan, kun je er wel gratis eentje van komen ophalen. PM me maar als je interesse hebt.

En anders ik ook wel!

zeppo
18 december 2012, 14:48
En de resultaten over de onbekende Swing zijn ook binnen, met hulp van ToneFactory: het is een gemodificeerde Swing Blair BTO (http://swingguitars.com/xe/index.php?mid=custom_shop_e&document_srl=64367) (van Bachman-Turner-Overdrive, voor Blair Thornton).
Was oorspronkelijk een traditionele strat-configuratie, maar is flink (en erg netjes) verbouwd. Misschien loont het de moeite om even te kijken wat voor een pickups erin zijn geplaatst ....

De originele specs liegen er iig niet om:

Product Concept : Rookie HardTail with Figured Wood, Carved Top, and No Pickguard
Body : Alder + 15mm Flamed Maple Top
Neck : AAA Flamed Red Maple (deze heeft overigens geen flamed neck)
Fingerboard : Ebony with BTO gear logo inlay
Radius : 241 mm (9.5 inches)
Number of Frets : 22
Fret Size : Medium(2.4 mm)
Scale Length : 648 mm(25.5 inches)
Nut Width : 41.3 mm(1.626 inches)
Hardware Color : Chrome
Machine Heads : Sperzel TrimLok (op deze: Grover locking tuners)
Bridge : Gotoh GTC102 Hard Tail Bridge
Pickguard : None
Pickups APC 3 single set
Pickup Selector OakGrigsby 5-way selector
Position1 : Bridge / Position2 : Bridge+Middle
Position3 : Middle
Position4 : Middle+Neck / Position5 : Neck
Controls 1 Volume, 1 Tone
Color Honey Sunburst
Special Features Matching Headstock
Strings D'addario 009

Dat verklaart dan ook meteen de inlays:

http://swingguitars.com/images/products/custom_shop/blair2/blair2_04.jpg

Vraag is dan alleen nog of ik dan voor mijn leerling een andere gitaar koop (en deze zelf ga verkopen) of dat ik de meevaller doorschuif (niet dat hij zich daar van bewust zal zijn trouwens)

Tsja, wat is wijsheid?

humbucker
18 december 2012, 15:50
Damn vette Gretsch! Ik heb de mijne ondertussen meer dan een jaar en nog steeds een smile van oor tot oor bij het eerste akkoord. :crazyhappy:

DarknessAwaits
18 december 2012, 16:18
Niet vervelend bedoeld, maar die Swing wás best een knappe gitaar. De 'drie humbucker'-verbouwing heeft 'm niet zoveel goed gedaan naar mijn mening.

Veel plezier met je Gretsch, ziet er mooi uit!

zeppo
18 december 2012, 16:58
3 humbuckers, misschien kan ik m aan Orpheo verkopen. Met singlecoils is ie idd mooier.

smullie
18 december 2012, 17:09
Vraag is dan alleen nog of ik dan voor mijn leerling een andere gitaar koop (en deze zelf ga verkopen) of dat ik de meevaller doorschuif (niet dat hij zich daar van bewust zal zijn trouwens)

Tsja, wat is wijsheid?
Ziet er een fijn gitaartje uit... Stel deze voor aan je leerling en als hij ze mooi vindt, dan geef je die aan je leerling. Een verterkertje kom je wel aan blijkbaar als er hier al een paar zijn die een transistorversterkertje aanbieden. Ik heb mijn transistort-oefendingetje een tijd geleden weggegeven aan iemand die ook wou beginnen. En ik weet dat hij dat ondertussen ook aan iemand anders weggegeven heeft omdat hij een nieuwe gekocht heeft.
Als je leerling het apprecieert, dan krijg je veel meer dan een beetje winst dat je met 5 biertjes drinken al vergeten bent, nl gratis reclame. Mond-aan-mond-reclame is voor een gitaarleraar volgens mij een van de meest nuttige vormen van reclame. ;)

Ik vind het best wel fijn van jou dat je ook mee op zoek gaat naar een goed gitaartje voor jouw leerlingen... Dat siert je!:ok:

Malle Eppie
18 december 2012, 17:57
Wat een gave Gretsch!!!! SUPER!!!

Wabbie
18 december 2012, 19:39
Gave Gretsch!!!! Triggerfinger heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik eindelijk een Gretsch heb gekocht. Een rode Gretsch staat ook nog wel op het verlanglijstje bij mij!