PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Carvin V3M 'mini' head met (p)review



Speeddemon
16 december 2012, 18:09
Daar ik toch wat meer veelzijdigheid zocht voor m'n 2e live/repetitie-set, heb ik m'n H&K Tubemeister 18 verkocht en is er een Carvin V3M voor in de plaats gekomen.

Dit dingetje:

http://www.wildguitars.co.il/image/users/73064/ftp/my_files/Emplifayers/Emplfyr_Gtr/carvin_amplifiers/v3m/carvin_v3m.jpg

Waarom?
-3 kanalen, met volledige onafhankelijke 4 bands EQ (dus incl. Presence) per kanaal
-klein (38cm breed), en zo'n 8,5kg.
-schakelbare Boost (instelbaar op achterkant) en Reverb via footswitch
-2 extra tone-shaping switches per kanaal voor extra veelzijdigheid.
-Powersoak (50W, 22W, 7W) schakelbaar op achterkant.

Een extra gimmick is de LED verlichting achter de powertubes (EL84's), welke uit te zetten is, of te schakelen van blauw naar rood.

Mijn bevindingen op huiskamer volume tot zover:

Channel 3
Het cleane kanaal (Channel 3) heeft Drive, Volume + B/M/T/P EQ controls. Daarnaast een "Drive Mode" switch die schakelt tussen Bright, Classic (midden positie) en Soak.
Daarnaast zit er (net zoals bij de andere 2 kanalen) een "EQX" schakelaar bij de EQ, welke staat voor "eXpanded EQ" en resulteert met name in een (low)mid-boost en het daarbij gepaarde extra volume. De range van de EQ knoppen zou hiermee ook uitgebreider zijn (m.a.w. van -2 tot 12, ipv 0 tot 10). Maar dit focust zich met name rond het mid-gebied, waar de Mid knop idd ineens een stuk actiever lijkt.
Sowieso hebben de knoppen -zonder EQX aan- al veel bereik. Dit is geen Marshall-EQ, maar een zeer interactieve 'broad range' EQ.
Het cleane kanaal blijft sowieso lang clean (t/m Drive op 7) en de Drive karakteristiek verandert dan wat meer afhankelijk van de Bright/Classic/Soak switch.

Bright=zeer bruikbaar, allround clean, absoluut goed voor humbuckers, en enigszins Fender-ish.
Classic=eigenlijk een beetje saai, vlak. Je moet de Presence en Treble een stuk verder open draaien om deze wat spannender te krijgen.
Soak=Ik verwachte een bak zompigheid, maar kreeg een heerlijk rijk vintage-voiced mid-gebied met volumeboost. Absoluut een goeie 2e na Bright.


Channels 2 & 1
Deze 2 drive-kanalen zijn identiek aan elkaar, en kunnen dus ook 100% als elkaar worden ingesteld, zodat je dan de ene als solo-kanaal (met de volume 1 of 2 tandjes hoger) kan gebruiken.
Maar ja, aangezien de V3M een instelbare en (voet)schakelbare boost heeft (bruikbaar op alle drie de kanalen), zou dat eigenlijk zonde zijn.
Beide kanalen hebben dezelfde EQX switches als het cleane kanaal, alleen de Drive Mode-switches zijn anders. Hier schakel je tussen Intense, Classic en Thick.
Een goed uitgangspunt, is alle knoppen op '12 uur' zetten, EQX uit en Drive-switch op Classic.
Dat levert gelijk een lekker rond, allround (hard)rock geluid op. Enigszins old-school Slash, minus wat bite.

Schakel je de Drive Mode-switch naar Intense, wordt het geheel wat agressiever, bijtender en moderner qua Drive karakter. Maar met de veelzijdige EQ is ook deze mode alsnog zeer 'classic voiced' in te stellen.
Thick vind ik persoonlijk de minste van de 3; teveel flub in het laag. Misschien bruikbaar voor sludge/doom, want dik en groots klinkt 't zeker, maar niet geschikt voor strakke palm-mutes.
Het moet gek lopen wil je je sound hier niet vinden, want 't kan echt van classic (blues)rock drive tot moderne metal en alles er tussen. Alle controls zijn ook hier zeer interactief en persoonlijk vind ik het wel helpen om de Presence onder de 6 te houden, omdat ie anders inderdaad wat fizzy kan gaan klinken in Intense Mode. Bij Classic kun je wel wat scheutiger zijn met je EQ instellingen.

Reverb
Deze is subtiel/ambient en aan de heldere kant. Hier ga je zeker geen surf-sound mee bereiken, maar bruikbaar is ie absoluut.

Boost
Achterop zit een draaiknop om de voetschakelbare Master-Boost in te stellen. Ik ben er nog niet uit of ie ook behalve volume nog gain toevoegt, maar lekker klinkt ie zeker. Ik heb 'm ongeveer op 3 à 4 (v.d. 10) staan en dat is genoeg voor solo's).

"Nadelen"
-Geen schakelbare FX-Loop. Er zit wel een FX-loop op, maar ik had die graag voetschakelbaar gezien.
-Gekozen waardes voor de powersoak (50W/22W/7W) hadden wat mij betreft een extremer verschil mogen zijn, maar dat had misschien circuit-technisch meer haken en ogen gehad. 50W/15W/1W zou een goeie zijn, bijvoorbeeld.
-(luxe-probleem:) het zou mooi zijn als die Drive Mode switches ook voet-schakelbaar zijn.

In vergelijking met de Tubemeister is het cleane kanaal misschien iets minder karaktervol (dat was echt heel goed bij de TM), maar er is zoveel veelzijdigheid en extra functionaliteit voor teruggekomen.
Let wel, het moest een alternatief zijn voor kleine shows, waar m'n Engl Invader 100 (toch niet de minste) teveel gedoe of te groot voor zou zijn. In die opzet lijk ik voorlopig geslaagd.
De review zal tzt uitgebreid worden met live/repetitie-volume bevindingen.

Speeddemon
16 december 2012, 18:42
Foto van de achterkant met uitleg:
http://www.bilder-hochladen.net/files/3avc-pi.jpg

Robdop
16 december 2012, 19:05
Klinkt goed!

Wat kost dat nou?

Tankman
16 december 2012, 20:05
Mocht je de loop toch schakelbaar willen maken is er van Nobels ooit een apparaatje geweest die dit deed. Mocht je interesse hebben weet ik er wel een te liggen. Wel handig als je dat echt nodig hebt.

Speeddemon
16 december 2012, 20:11
Mocht je de loop toch schakelbaar willen maken is er van Nobels ooit een apparaatje geweest die dit deed. Mocht je interesse hebben weet ik er wel een te liggen. Wel handig als je dat echt nodig hebt.
Op zich is één TB Looper bouwen voor de gehele pedalenrij uit de FX-loop ook voldoende, maar 't ging mij er meer om dat ie geïntegreerd zat op de footswitch van de amp.

@Robdop; volgens mij is Dijkmans Muziek in Breda de enige reseller in NL; €1099,-
Niet goedkoop, maar noem mij 1 versterker onder de 900 euro (dat had ik een realistischer Europese prijs gevonden) die al deze functionaliteit heeft.

Speeddemon
21 december 2012, 14:34
Uitbreiding; ik heb 'm gisteren op repetitievolume kunnen uittesten op m'n Engl 4x12 Pro cab (Vintage 30's).
En zojuist -aangezien ik een vrije dag heb, en m'n buren niet thuis zijn- hier ook nog even op z'n staart getrapt.

Laten we voorop stellen dat ie erg lekker en veelzijdig klinkt. Je voelt de 'maar' al aankomen...

Het laag van de Drive kanalen is wat te los. Draai je de Bass knoppen boven de 7 (v.d. 10) wordt 't al gauw boomy, en onder de 4 wordt het wat magertjes ('anemic' zouden de Amerikanen zeggen ) Nou schijnt dit verholpen te zijn na een tube-swap (JJ eindbuizen), dus die volgt zeker nog ooit. Verder, maar dat is iets wat EL84 eigen is (Tubemeisters hadden er ook last van), is die zingende sustain die voor PAF-achtige hals-pickups wat 'congested' gaat klinken. Grote eindbuizen (EL34/6L6) klinken vaak veel opener. Wat de V3M betreft is dat dus een minpunt voor echte blues/classic rock jongens, die veel neck pickup sounds zoeken. Speel je met je bridge pickup, is dat probleem wat minder (opvallend). Kanaal volume helemaal open en Drive hooguit op 1/3e en je hebt een heerlijk groots klinkende classic rock sound (met de Drive mode switch op Classic uiteraard) met lekker eindbuizen vervorming/sag.

Wat ik gisteren op m'n Engl 4x12 wat minder vond qua interactie met de Vintage 30, was thuis op de 2x12 (1x G12H30 70th Anniv. en 1x Vintage 30 onder) een stuk beter. De bredere, gebalanceerde klank van de G12H deed 'm goed. Het laag leek nu ook toch iets strakker. Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik gisteren beide Drive kanalen in 'Classic' mode had staan. Vandaag toch 1 kanaal op "Intense" gezet; dat maakt het laag ook wat strakker en verschuift de EQ piek wat lager voor een iets moderner klank.
Ik heb de Treble ver open staan (op 7 of 8 v.d. 10) maar de Presence juist weer niet (3 of 4 v.d. 10) Dit zorgt er voor dat je geen 'bitey fizz' hebt. De versterker heeft van zichzelf al veel mids, dus schroom niet die dicht te draaien.
En het cleane kanaal ("Bright" setting) gaat echt leven, zodra je de Drive boven de 6 zet.
Een supergave sound ('t is dat ik echt een cleane sound nodig heb, anders liet ik deze instellingen wel staan) is Cleane kanaal als volgt:
Presence=tussen 4 en 7
Volume=boven de 5
Drive Mode=Soak
Drive=vol open (10)
EQX=off
Bass/Mid/Treble=alledrie vol open op 10.
En dan het intro van AC/DC's "Hells Bells" spelen. :mmmm: :rockon:

Thiez
21 december 2012, 17:05
Ik heb hem ook eens geprobeerd bij dijkmans in breda. Inderdaad een heerlijk veelzijdig dingetje met veel mogelijkheden. Ik heb wel de grotere versie geprobeerd, maar vermoed dat daar niet gek veel verschil in zit.