PDA

View Full Version : Hoeveel (blanke) lak bestellen?



DarknessAwaits
15 december 2012, 21:20
Ik wil over een weekje beginnen met m'n nieuwe zelfbouw (body) en wil deze wederom 'naturel' afwerken. Nu had ik in gedachte om in plaats van Danish Oil te werken met blank lak omdat deze wel hoogglans is.

Vanwege de snellere droogtijd wilde ik gaan voor cellulose, maar ik heb echt géén idee hoeveel spuitbussen (a 400ml) ik nodig heb voor een hele body (telecaster). Kan iemand me helpen een inschatting te maken?

barno
15 december 2012, 22:31
hangt helemaal af van de ondergrond voorbereiding (en houtsoort). Als je bv essen niet grondig behandelt met poriënvuller, bestel dan maar een pak spuitbussen. Als alles strak is voorbereid komt je normaal toe met twee spuitbussen, een ervaren lakker doet het met één.

let wel; cellulose droogtijd: oppervlakkig sneller droog maar duurt erg lang eer volledig is uitgehard en je kan polijsten.

RS-Rik
15 december 2012, 23:10
Fijn dat deze vraag gesteld wordt, ik zat zelf ook met wat cellulose-onzekerheden.


1. Kun je cellulose over een normale alkyd laag spuiten (Ceder body, wil blank aflakken, maar geen 800 bussen cellulose in het hout laten trekken).

2. Hoe lang heeft cellulose nodig om polijst-klaar uit te harden? 3 weken?

3. Polijsten gewoon met grijze en witte autopoets en evt turtlewax/ mirrorglaze/ carnauba waxen?

jan jansen
16 december 2012, 07:34
Fijn dat deze vraag gesteld wordt, ik zat zelf ook met wat cellulose-onzekerheden.


1. Kun je cellulose over een normale alkyd laag spuiten (Ceder body, wil blank aflakken, maar geen 800 bussen cellulose in het hout laten trekken).

2. Hoe lang heeft cellulose nodig om polijst-klaar uit te harden? 3 weken?

3. Polijsten gewoon met grijze en witte autopoets en evt turtlewax/ mirrorglaze/ carnauba waxen?

Lees eerst eens de Lak Faq door...is vele malen behandelt!

DarknessAwaits
17 december 2012, 21:45
hangt helemaal af van de ondergrond voorbereiding (en houtsoort). Als je bv essen niet grondig behandelt met poriënvuller, bestel dan maar een pak spuitbussen. Als alles strak is voorbereid komt je normaal toe met twee spuitbussen, een ervaren lakker doet het met één.

let wel; cellulose droogtijd: oppervlakkig sneller droog maar duurt erg lang eer volledig is uitgehard en je kan polijsten.

Ik ben er een beetje laat mee, maar bedankt! Ik heb het voor mezelf nog eens goed op een rijtje gezet, om maar weer eens tot de conclusie te komen dat ik gewoon echt een hekel heb aan spuiten en de daarbijbehorende droogtijden... En het uiteindelijke resultaat wat ik ermee behaal en zodoende uiteindelijk toch voor een andere bewerkingsmethode gekozen: Rustin Plastic Coating. Hopelijk behaal ik hier ook wat glans mee, ik laat het jullie weten.