PDA

View Full Version : Strymon Mobius



apekop
15 december 2012, 17:00
Hij is nog niet uit, maar er staan wel al videos en geluidsfragmenten van op:
http://www.strymon.net/mobius/

mooie samples! lijkt me een mooi apparaat maar misschien wat te uitgebreid en niet heel makkelijk om snel 'on the fly' te bedienen.

Henri H
16 december 2012, 00:08
Gaaf, ben benieuwd of ie al mijn losse modulatiepedalen kan vervangen.
Ik zie wel 5 jacks aangesloten, 4 voor stereo, en die ene?

toddzilla
16 december 2012, 11:29
Gaaf, ben benieuwd of ie al mijn losse modulatiepedalen kan vervangen.
Ik zie wel 5 jacks aangesloten, 4 voor stereo, en die ene?

Een expressiepedaal

apekop
16 december 2012, 11:33
Gaaf, ben benieuwd of ie al mijn losse modulatiepedalen kan vervangen

nadeel is wel dat je bijvoorbeeld niet een phaser met een chorus kan combineren met de Strymon, mocht je dat willen.
En dat het mij moeilijker lijkt om ter plekke je geluiden aan te passen, als je veel improviseert met sounds.

patrick0108
17 december 2012, 10:14
ik ben overstag gegaan om voorlopig 2 losse pedalen te kopen (retro vibe en dynacomp '76) daar ik de prijs rond de 400 + te gek vind als je niet alle opties nodig heb.

Voor degene die nog een kans willen maken op de gratis pedalen van strymon................. invullen

http://www.strymon.net/blog/

apekop
18 december 2012, 11:12
ik ben overstag gegaan om voorlopig 2 losse pedalen te kopen (retro vibe en dynacomp '76) daar ik de prijs rond de 400 + te gek vind als je niet alle opties nodig heb.


Daar heb je een punt. Ik ben een modulatie freak maar voor mijn gevoel zitten er iets te veel verschillende dingen op de Mobius en daar betaal je dan ook voor. Ik denk dat 90% van de gitaristen genoeg heeft aan een chorus, flanger, tremelo en een phaser/vibe qua modulatie pedalen.

peter_heijnen
18 december 2012, 13:36
Hij klinkt wel heel erg mooi, maar is overcompleet. :)

schizo910
18 december 2012, 13:49
Als ze die Destroyer in een los pedaaltje proppen dan zou ik last van GAS krijgen. Nu is het me te veel qua mogelijkheden en prijs.

Tristan
18 december 2012, 22:44
Het grappige is dat de standaard modulatie effecten van de Modius me in de clipjes juist niet echt overtuigen, de gekke sounds daarentegen.

@Skiets:
Ik wil je geen GAS bezorgen, maar dat bestaat wel, het heet een Bitcrusher.
Goede zijn o.a. de Hexe Electronics Bitcrusher III, Iron Ether Frantabit en WMD Geiger Counter, de eerste komt overigens over een tijdje mijn kant op maar dat is een ander verhaal (nieuw pedalboard in de maak). :)

DemolitionColorScheme
19 december 2012, 12:07
@Skiets:
Ik wil je geen GAS bezorgen, maar dat bestaat wel, het heet een Bitcrusher.
Goede zijn o.a. de Hexe Electronics Bitcrusher III, Iron Ether Frantabit en WMD Geiger Counter, de eerste komt overigens over een tijdje mijn kant op maar dat is een ander verhaal (nieuw pedalboard in de maak). :)
Is toch wel anders. Vooral de filters en de emulaties van speakers (bijv. een speakerphone) vindt je in datsoort pedalen niet.

schizo910
19 december 2012, 14:28
@Skiets:
Ik wil je geen GAS bezorgen, maar dat bestaat wel, het heet een Bitcrusher.
Goede zijn o.a. de Hexe Electronics Bitcrusher III, Iron Ether Frantabit en WMD Geiger Counter, de eerste komt overigens over een tijdje mijn kant op maar dat is een ander verhaal (nieuw pedalboard in de maak). :)



Is toch wel anders. Vooral de filters en de emulaties van speakers (bijv. een speakerphone) vindt je in datsoort pedalen niet.

En dat is nu net wat ik hier zo tof aan vind. Moet wel zeggen dat ik van de drie die Tristan zojuist noemde ik die Hexe Electronics Bitcrusher III wel erg cool vind.

Tristan
20 december 2012, 02:12
Hmm, ja, die Bitcrusher III heeft dus wel een soort 'Telephone' achtige bandpass filter erin zitten, maar ik begrijp wat jullie bedoelen.
In dat geval zou ik ook eens naar de Hexe Electronics Melusine of Zvex Instant Lo-Fi Junkie Vexter kijken Skiets.
Zoals gezegd komt die Bitcrusher III over een tijdje mijn kant op en we wonen niet ver van elkaar uit de buurt dus mocht je 'm eens willen testen dan hoor ik het wel. ;)

lennytien
20 december 2012, 02:55
Moet toch ook concluderen dat zoveel van de effecten op dit pedaal van een dusdanige kwaliteit zijn dat ze qua geluid hun analoge broeders evenaren, daarbij opgeteld dat instelbare parameters te controleren zijn via een expressie-pedaal en dat je heel je drive sectie in de loop kunt zetten (pre/post). Het enige wat zovelen tegenstaat is dat het pedaal too much is om lekker live mee los te gaan. Dat je au sec een effect kunt inzetten naar mood en dat je er lekker mee kunt jammen. Je mist daar toch een bepaalde flexibiliteit.

Anyway, mijn 2 cent, ik zit zwaar te twijfelen tussen een apollo phaser van solid gold fx voor m'n rig of de mobius. Ik vrees toch dat het de laatste wordt. Een beest van een effectpedaal!

Tristan
20 december 2012, 09:53
De Mobius heeft geen random mode in de step phaser, voor mij een reden om juist voor de Empress Phaser / Solid Gold FX Apollo / Subdecay Quasar DLX te gaan.

joesman
20 december 2012, 11:17
Het lijkt me niet zo een probleem dat je 'live niet lekker los kan gaan':
je hebt twee presets direct ter beschikking. Ikzelf gebruik nooit meer dan één modulation effect per nummer en ik ken ook niet echt songs waar de gitarist meer dan 2 verschillende modulatie-effecten gebruikt.
Wat mij betreft: Laat maar komen die hap!

lennytien
20 december 2012, 12:32
Ik gok dat de random phase onder de filter sectie zit á la de timeline. Lijkt me sterk als je er niet precies hetzelfde mee kunt doen.

Edit: Daarom heet het effect ook doorgaans Random Step Filter!

patrick0108
20 december 2012, 22:57
ik ben uitermate te spreken over de Timeline dus ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen van leden hier, persoonlijk vind ik de aanschaf te duur daar ik dmv het gebruik van mijn Timeline en de aanschaf van de Mobius dus ook mezelf verplicht ben een midi board te kopen en in te bouwen daar ik het switchen tussen patches lastig vind als nadeel en dus op te lossen is via een midi pedaal maar heb geen flauw idee of je met een midiboard zowel de Timeline als de Mobius kan programeren voor het schakelen tussen de patches.

Tristan
20 december 2012, 23:13
@lennytien:
Dat is toch wel iets anders hoor, ik vind een step phaser echt gaver klinken, daarnaast ben ik eerlijk gezegd juist niet zo onder de indruk van de clipjes van de meer gangbare modulatie effecten zoals de phaser in de Mobius, het blijft toch digitaal.

Henri H
21 december 2012, 01:44
De phaser viel mij ook wat tegen in de clipjes, maar die chorus....

Tristan
20 januari 2013, 23:55
Oh ja, misschien handig voor sommigen, Disaster Area Designs heeft de firmware geupdate en nu kan je met de DMC3-XL zowel de Timeline als de Mobius tegelijk controleren:
http://www.youtube.com/watch?v=IYW0z2wzOgc

MarkS
23 september 2016, 12:51
Rotschop.
Heb me nooit eerder verdiept in Strymon pedalen (deels pricewise), maar zit nu toch met een scheef oog naar de Mobius (2e hands) te kijken.
Om al mijn modulatiepedalen te vervangen. Boss PH-1r, EHX Small Clone (de grote versie), Mooer Eleclady, Fulltone Choralflange (ipv vorige 2) , Boss TR-2, evt 595Q wah. Scheelt wat ruimte, all-in-one, presets, extra parameters, nog wat extra fx er in…
Is de geluidskwaliteit vergelijkbaar? Ben wat dat betreft op zich redelijk tevree met wat ik nu heb.
Tot nu toe combineer ik ook bijna nooit meerdere modulatie pedalen, behalve phaser en trem.
Is een multiswitch/DMC-3, DIY een must bij dat ding? Of kan ik met de Mobius alleen ook prima schakelen tussen presets/verschillende effecten? Seamless/on the fly of met enige vertraging?

10us
23 september 2016, 16:36
Of je hem goed genoeg vindt klinken kan jevhet best zelf bepalen maar ik vind can wel; je kan tweaken tot je een ons weegt met dat ding dus vallen al je wensen iig te benaderen.

Vertraging bij switchen is er niet. En een midi controller heb je wat mij betreft echt niet nodig bij ern mobius. Die is prima zonder te besturen. Ga je meerdere van dit soort pedalen gebuiken (bijvoorbeeld ook een timeline) dan wordt een midi controller handig, maar met dezelfde gedacht waarom je uberhaupt een looper/switcher wil; minder tapdansen.

Voor de mobius als wah heb je trouwens wel een expressiepedaaltje nodig :)

MarkS
23 september 2016, 17:01
Of je hem goed genoeg vindt klinken kan jevhet best zelf bepalen
De YT clips zijn nogal wisselend. sommigen vallen iets tegen, anderen klinken naar meer.


Vertraging bij switchen is er niet. En een midi controller heb je wat mij betreft echt niet nodig bij ern mobius. Die is prima zonder te besturen. Ga je meerdere van dit soort pedalen gebuiken (bijvoorbeeld ook een timeline) dan wordt een midi controller handig, maar met dezelfde gedacht waarom je uberhaupt een looper/switcher wil; minder tapdansen.

ok thx. Timeline staat qua aanschaf nog ver vandaan op mijn timeline. Looper/switcher was ik langzamerhand wel aan het overwegen met 14 losse pedalen. Eerst maar es stroomlijnen met de Mobius.


Voor de mobius als wah heb je trouwens wel een expressiepedaaltje nodig :)
I know. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de 595q blijft want die bevalt me prima.

Zonet via MP een Mobius gevonden. Zal (afhankelijk van effect) beter/zelfde/minder klinken. Dan plussen en minnen. Dan besluiten of ie blijft of niet, of een combi met een paar losse boxes.

MarkS
3 oktober 2016, 13:56
Enfin, de Mobius is er. Na plussen en minnen zijn/gaan de losse "set & forget" modulatiepedalen de deur uit. Ben wel ff zoet om wegwijs te worden op dat ding. Niks set & forget. Je moet ook 2 switches tegelijk intrappen om van bank te wisselen, en nog een keer trappen om de patch te selecteren. Dat moet handiger kunnen. Zoals in de post hierboven opgemerkt overwoog ik al een looper/switcher. Die komt dus morgen, een G-Lab GSC-2. MIDI/looper/switcher. Pedalboard stroomlijnen komt qua oppervlakte helemaal niets van terecht, integendeel. Mijn PT-2 zal zodadelijk te klein zijn. Ook moeten er langere patch-kabels komen voor de loops, en overweeg ook een G-Lab True Bypass Wah Pad. Dan hoeft ie niet in 1 van de 6 loops. Ik ben voorlopig nog wel ff zoet...

Jan Buurman
3 oktober 2016, 15:22
Misschien even wachten met wegdoen totdat de Mobius een blijver blijkt????
Ik heb ooit een dergelijke stap gedaan en later bleek dat ik de oude situatie toch prefereerde....

MarkS
3 oktober 2016, 15:27
Soundwise prefereer ik de Mobius. And I need the cash, de aanschaf van de Mobius en G-Lab heb ik ff uit een potje gehaald, wil het geld daar graag weer in terug, deels ook voor andere aankopen. Ik besef dat, ondanks mijn eerdere ervaringen met multi-fx en MIDI, het ff een learning curve wordt, maar voorzie in the end toch wel het gebruiksgemak van presets ipv tapdansen. En anders is het toch ook wel weer leuk om op pedalenjacht te moeten?

the sure thing
3 oktober 2016, 16:37
Heb je een PT2 met hardcase? Verkoop hem dan aan mij! PM me anders ff....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
3 oktober 2016, 16:38
Soft case...

the sure thing
3 oktober 2016, 16:43
He bah...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
3 oktober 2016, 22:49
He bah...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Qua afmetingen zou je dan toch ook voor een Showmaster48 kunnen gaan?

MarkS
3 oktober 2016, 23:46
Tools4Tones heeft 2 PT2's met HC liggen....

miyaru
4 oktober 2016, 21:38
Pedaltrains zijn te gek, ik heb een Novo 32 SC, bevalt me prima - en lekker ruim.......

Robin.

the sure thing
4 oktober 2016, 21:47
He Gatver.... dat had ik wel eerder willen weten. Net een nieuwe Pedaltrain novo 24 besteld...

MarkS
5 oktober 2016, 11:31
Zelfde dag als jouw post nog gepost. Via webshop? Dan vrolijk retour toch?
Ik had eerst een PT Pro, werd na downsizen te groot. Geruild tegen een PT2 met bijbetaling van de ander. Tsja.. En nu heb ik weer een Pro nodig.

the sure thing
5 oktober 2016, 22:58
Die PT2 hardcase bij Tools4tones zijn in zo'n ranzige staat.... Laat maar zitten. Vandaag de NOVO 24 uitgepakt!

@MarkS: er staan meerdere PT pro op MP te koop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
6 oktober 2016, 11:16
Die PT2 hardcase bij Tools4tones zijn in zo'n ranzige staat.... Laat maar zitten. Vandaag de NOVO 24 uitgepakt!

@MarkS: er staan meerdere PT pro op MP te koop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I van die 2 (zonder die extra terminals) valt nog mee.
Maar congrats met je Novo24.
Die PT Pro's staan al ff in mijn favorietenlijst. Maar ik weet nog niet zeker of ik de extra cash voor de HC neer wil tellen.
Gezien het extra gewicht denk ik nee, maar gezien de hoeveelheid pedalen op zo'n ding die bescherming verdienen ms toch wel.
En eerst weer ff wat cash vrijmaken.
Ondertussen is een setje gebruikte George L pluggen en kabels in aantocht, alsook een midikabel om de Mobius aan de G-Lab te knopen, en een USB-MIDI interface om de firmware van de Mobius te updaten. Komt vandaag allemaal binnen.
En jammer dat de software voor de G-Lab alleen op een Windoos machine draait. Maar ff de laptop van mijn dochter lenen…
En een weekendje RTFMs voor de boeg...

the sure thing
6 oktober 2016, 13:50
Sterkte!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk