PDA

View Full Version : Footswitch voor tegelijk kanaal en overdrive pedaal schakelen?



Brum
15 december 2012, 11:46
Beste mensen,

Ik heb dus sinds kort een Marshall JCM800 2210 op de kop weten te tikken. Nu loop ik alleen tegen een kleine tekortkoming aan, waar ik niet zo 1-2-3 een antwoord op heb. Ik wil dus m'n boost kanaal tegelijk kunnen inschakelen met een overdrive pedaal en, logisch, tegelijk weer uit, om het wereldrecord schakelen met de voet te voorkomen. Bovendien heb ik een dergelijke snelle handeling nog niet onder de knie/voet en dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gebeuren ook.

Mijn vraag is dan ook: Bestaat er een oplossing middels een footswitch die dus tegelijk m'n boost kanaal kan inschakelen, tezamen met m'n overdrive pedaal? Ik heb wel al een beetje gezocht op Google, sommige dingen lijken ook wel op wat ik zoek, maar ik heb er geen kaas van gegeten en weet dus niet precies wat ik zoek en of het bestaat. Ik zeg ook meteen: Met de volumeknop van m'n gitaar werken, werkt niet voor mij, daar ik in een muziekstijl zit dat nogal accurate schakelingen vereist. Vandaar dus mijn zoektocht naar een dergelijk pedaal c.q. footswitch. Enige eis is dan eigenlijk nog, of nee, eigenlijk twee, het moet niet heel veel groter zijn dan een reguliere footswitch en ik wil geen tweede hypotheek moeten afsluiten voor de aanschaf.

Bij voorbaat dank!:)

DarknessAwaits
15 december 2012, 12:42
Persoonlijk totaal geen ervaring met dergelijke apparaatjes, maar het moet volgens mij heel gemakkelijk te maken zijn met een 4PDT switch en een behuizingetje. Dat is m'n eerste gedachte tenminste...

Je boost zet je dan altijd aan en met de switch zet je 'm op bypass of niet. Tegelijkertijd stuur je met een contactschakeling je versterker naar het andere kanaal.

peter_heijnen
15 december 2012, 13:36
Als ik het geod begrijp en 4pdt hetzelfde is als 3+1pdt, zou je een 'tb-loop+remote-switch' pedaal kunnen -laten- bouwen. Dat pedaal kan dan in de signaal keten ipv je boostpedaal. De switch aansluiting gaat naar de amp en je boost hang je in de s/r van het pedaal.

Als je geen overmatig respect hebt voor gear zou je ook kunnen overwegen je boost pedaal te modden met een 4pdt switch plus een extra 'switch out' jack. Dan moet er wel genoeg ruimte in het pedaal zijn voor die extra jack aansluiting.

Als je het zelf maakt kost het volgens mij nog geen 30 euro, maar ik ben niet zo heel goed op de hoogte van prijzen van onderdelen.

Brum
15 december 2012, 14:32
Zelfbouw heb ik ook aan zitten denken en dan is er vast wel wat mogelijk (niet dat ik het zelf ga doen, hehe), maar is er eventueel niet al iets voor op de markt? Gewoon een productiepedaal?

Hakken in een pedaal boeit me op zich niet zo, maar dat beperkt me weer tot dat ene pedaal en dat vind ik wel zonde. Ik heb momenteel een Fulldrive 2 als boost, maar binnenkort heb ik weer een Maxon OD808 terug en wil ik nog even experimenteren met een MXR Micro Amp en een Zvex SHO, die ik beide nog heb liggen.

Mocht er niet zoiets als productiepedaal bestaan, dan zal ik me 's wenden tot de zelfbouwers.

Ukeloeder
15 december 2012, 18:56
Ik dacht bij LoopMaster zoiets wel eens gezien te hebben. Maar ik kan het nu niet vinden.

toch; http://www.loop-master.com/product_info.php?cPath=24&products_id=96

Brum
15 december 2012, 19:38
Die was ik ook tegen gekomen via een forum, maar ik ben er niet helemaal zeker van of ie dat doet wat ik wil. Zo ja, dat zou een goeie optie zijn en nog betaalbaar ook en bovendien past ie met gemakt op m'n pedalboard.:)

Ukeloeder
15 december 2012, 19:48
Bestaat er een oplossing middels een footswitch die dus tegelijk m'n boost kanaal kan inschakelen, tezamen met m'n overdrive pedaal?


Turn on or bypass your favorite tone sucking effect(s) and change the channel on your two channel amp all at the same time.

Komt aardig overeen dacht ik zo. ;)
Wat denk jij dan dat ie anders/niet doet wat jij wenst? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Brum
15 december 2012, 20:33
Ik denk hetzelfde, maar ik twijfelde of ik niet misschien iets over het hoofd zou zien. Maar het ding switcht je versterker en hij schakelt tegelijkertijd een loopje, da's wat ik zoek geloof ik.;) Kan ik eventueel ook nog m'n noise gate tegelijk inschakelen met m'n overdrive en het boost kanaal van m'n versterker, helemaal goed!:)

Nog even wachten tot eind januari en dan denk ik deze te gaan bestellen.

the sure thing
16 december 2012, 00:22
G lab bouwt volgens mij ook van die switchers die beiden tegelijkertijd kunnen switchen.

Brum
16 december 2012, 01:01
Ja, midi. Maar naast dat een JCM800 geen midi heeft, ben ik echt helemaal genezen van het midi gebeuren. Voor zover ik weet heeft G Lab niet zoiets dergelijks als wat ik zoek.

Henri H
16 december 2012, 01:18
Wil je ook nog je reverb kunnen schakelen?

Brum
16 december 2012, 02:03
Zou leuk zijn, maar hoeft niet meer perse. Als het niet lukt, dan kan ik me goed redden met m'n EHX Holy Grail Nanootje.

forceps
16 december 2012, 10:41
En als je je booster dan recht achter de switch zet? Zo heb ik het ook en ik trap de 2 pedalen gelijk aan of uit.

Brum
16 december 2012, 11:17
Nee, dat werkt niet voor mij. Ik wil gewoon een degelijke oplossing en goed voorbereid zijn. Niet dat ik op een podium net dat ene, voor ons zo belangrijke overgangetje mis, dat zul je altijd zien. Voorkomen is beter dan genezen.;)

jaywalker
16 december 2012, 14:03
Ja, midi. Maar naast dat een JCM800 geen midi heeft, ben ik echt helemaal genezen van het midi gebeuren. Voor zover ik weet heeft G Lab niet zoiets dergelijks als wat ik zoek.
gaat zonder midi. Vergelijkbaar met de footswitch van je marshall

the sure thing
17 december 2012, 07:50
Er staat een G-lab switcher/looper op marktplaats die ALLES doet wat jij wilt!!

Brum
17 december 2012, 12:44
Die doet dus niet wat ik wil, want da's midi. Tenminste, als je die GSC1 bedoelt, want da's de enige looper/switcher die ik kan vinden en bovendien, die heb ik al, hehe...