PDA

View Full Version : pickup direct naar jack



Paul Schermer
15 december 2012, 11:24
Even voor de zekerheid:

Wat gebeurt er als ik een single coil direct op de jack aansluit, zonder enige vorm van weerstand of iets dergelijks? spat dan de boel uit elkaar of krijg ik het zelfde als een volumeknop die vol open staat (geen probleem dus)?

da Liks
15 december 2012, 11:25
volgens mij no problemo..

Dimitri92
15 december 2012, 11:31
Idd geen probleem, weinige doen het omdat een stuk anders klinkt dab met volume (open of dicht)... Volume is ook wel heel handig IMHO ?

FruscianteFan
15 december 2012, 12:04
Ik heb een tijdje geen volumeknop gehad in een gitaar. Leuke gedachte, maar zelfs voor iemand die het volume van de gitaar het liefst altijd voluit heeft staan, is het gewoon niet handig. Ook omdat dit een P90 was en de gitaar daarmee sowieso best hard gaat. Maar ook bij normale single coils zal het best schel worden, maar het kan wel.

barno
15 december 2012, 14:12
ik heb een gitaar zonder volumeknop maar met een toneknop, dat werkt perfect. Wordt trouwens veel te weinig gedaan vind ik, tone gebruiken ipv volume. iets doffer voor rhythm en volopen voor solowerk.

zoon van Piet
15 december 2012, 14:20
Het schijnt veel meer de pure tone van je pickup te laten horen, zonder de ballast van een potmeter..

schijnt...

want ik heb het geprobeerd en hoorde eerlijk gezegd geen verschil..

2e rocker
17 december 2012, 13:13
Rechtsstreeks naar je jack gaan is geen probleem, maar of je er blij van wordt is een ander verhaal.
je pickup gaat niet zo klinken als in een normale configuratie met de volume pot vol open.

De Gibson Les Paul Standard 2012 heeft ook de mogelijkheid om het brugelement rechtstreeks naar de jack te sturen en dat vond ik wel veel belovend klinken. Net dat ene beetje meer bite (en volume) vind ik erg handig bij veel gain en solo's.
Ik vraag me wel af of je bij een singlecoil ook dat gewenste resultaat krijgt, want extra bite op een schelle pickup....
Ik zou het gewoon proberen.

polviggen
17 december 2012, 13:39
pot ertussenuit geeft net wat meer volume en helderheid. Is ook logisch, de weerstand van je pot vol open zit parallel met de input van de versterker.

vandaar ook dat een 500k pot helderder klinkt als een 250k, en een 1 meg nog wat helderder.

Chris Winsemius
18 december 2012, 00:24
kan niets ernstigs gebeuren, je krijgt SUBTIEL ietsje meer helderheid en volume ivm. hetzelfde element via volume- en toonregelaars.

heb een esquire gehad met gemodde schakeling:
1) volume en tone regelaars aan
2) alleen volume regelaar aan
3) element direct naar uitgang

zelfs met alle regelaars voluit merkte je iedere keer meer helderheid van stand 1 naar 3

Chris Winsemius
18 december 2012, 00:30
mocht je het effekt v/e volume en/of toonregelaar willen nabootsen:

270k of 560k weerstand over de output zetten (parallel dus)
met toonregelaar nabootsing:
270k + 47n (in serie) of 560k + 22n (in serie) daar over heen....

Paul Schermer
18 december 2012, 18:30
Wat een response! Dank daar voor.

de vraag was niet bedoeld om in een gitaar te verwerken maar om een element aan een beugel te maken om snel meerdere gitaren te kunnen stemmen zonder de jack te unpluggen.

Dat blijkt dus probleemloos te kunnen. :ok:

DarknessAwaits
18 december 2012, 18:37
Dat is een interessante en ongebruikelijk methode om te stemmen, I'll give you that :)

FruscianteFan
18 december 2012, 18:48
http://www.thomann.de/nl/korg_aw2g_wh.htm

Paul Schermer
18 december 2012, 21:51
http://www.thomann.de/nl/korg_aw2g_wh.htm

Da's een mooie oplossing. zo iets wordt ook al gebruikt. maar 't werkt niet zo mooi als de TC electronic Polytune.
en als je een element op een handreepje monteert en aansluit op zo'n mooie tuner, gaat het toch preciezer.

Binnenkort ga ik 't spul in elkaar (proberen) te zetten, hou 't zelfbouw forum in de gaten!

FruscianteFan
19 december 2012, 01:40
heb je gelijk in, maar wist niet hoe kieskeurig je bent :)

polviggen
20 december 2012, 10:10
meerdere gitaren stemmen zonder de plug te moeten hersteken ? hoeveel tijd denk je daar nu mee te besparen ?