PDA

View Full Version : Rumoerig geluid bij snelle strum



Erwin_001
14 december 2012, 15:56
Hallo,

Ik heb een Takemine G-series akoestische gitaar met .11mm Elixir snaren. Ik vind met fingerpicking dat de snaren heel mooi een fris klinken (bijv. Tuolumne van Eddie Vedder klinkt hemels met deze snaren), echter bij snel- en vooral hardere strums wordt dat frisse geluid al snel een waas wanneer ik met een plectrum speel. Heb het tot nu toe geprobeerd met een Dunlop .50mm en Gibson Pure M plectrum. Beide redelijk dun. Ik heb helaas geen dikke plectrum bij de hand, maar ben ook niet echt zo goed met dikkere plectrums, gezien ik vrij krampachtig speel met plectrums.

Ik speel al een tijdje I Will Wait van Mumford & Sons op m'n Ukulele (gitaar versie: https://www.youtube.com/watch?v=1KKSiV-p34k). Wat fijn is op de Ukulele is dat zelf bij hard en snel strummen het geluid egaal blijft. Door de muted strum patterns die in het nummer zitten verplicht het me om met een plectrum te spelen, gezien ik nog niet goed kan muted-strummen met alleen m'n vingers.

Ik vraag me dus af of dat wazige geluid van de Elixer snaren komt of dat het puur aan mijn strummen ligt. Ook speel ik vaak alleen en is het moeilijk feedback te krijgen wat betreft het geluid op afstand. Een vriend van mij zei dat het geluid wat je zelf hoort vaak minder heftig is voor iemand die aan de andere kant van de kamer zit, bij wijze van. Echter hoorde ik recent nog van hem dat hij volledig met Elixirs gestopt was, want hij vond ze tevens ook vrij rumoerig bij snellere strums.

Tot slot heb ik dit effect bij vrij veel nummers. Ik probeer nu al iets meer dan een jaar me hierin te beteren, maar ik begin nou te twijfelen of het misschien iets te maken heeft met mijn speelstijl (ben vrij groot en grof en heb snel de neiging iets harder te strummen), maar zelfs als ik nummers geforceerd zachter oefen krijg ik nog steeds vaak die waas. Op m'n goedkopere Spaanse gitaar is dit zo voorbij, want de hoge tonen van de stalen snaren is dan weg.

Rizz
14 december 2012, 16:17
Zou kunnen, ik vind Elixirs ook vrij snel modderig klinken met strummen. Je zou, om de snaren uit te sluiten, even een ander setje snaren kunnen proberen en kijken of het idd aan je techniek ligt..

Jilles
14 december 2012, 17:55
Nieuwe snaren klinken natuurlijk een stuk helderder dan oude snaren dus kijk uit dat je geen verkeerde conclusies trekt :)

--=HANS=--
14 december 2012, 21:17
En als je dan toch aan de gang gaat met andere snaren zou ik meteen een setje 0.12 nemen i.p.v. 0.11. Het is even wennen als je de relatief erg lichte 0.11 snaren gewend bent maar de meeste steelstrings knappen enorm op met een setje 0.12. De meeste worden niet voor niets met 0.12 geleverd.

Succes!

Muzieknono
15 december 2012, 08:58
Even een plus voor HANS, begin maar eens met 0.12 er op te zetten, dat maakt een wereld van verschil, dat je uke er geen last van heeft komt simpel omdat de snaren veel korter zijn, ga eens spelen met anderen en dan zul je merken dat je spelwellicht meevalt.
Ik heb heeeeeel lang tegen het spelen met een slide aangehangen, gewoon omdat ik al die bijgeluiden vreemd vond, terwijl ik slide gitaar prachtig vind, afgelopen week samen met mijn leraar een heel uur slide gedaan en ik ben over mijn slide shiness heen, laat maar rammelen en bijgeluiden geven, het wordt vanzelf beter, ik bedoel dus te zeggen dat wat jijzelf ervaart helemaal niet zo hoeft te zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B

Erwin_001
15 december 2012, 14:43
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga een setje .12 kopen, maar van het merk dat ik laatst bij een ander heb gehoord. De naam was wat vaag, dus dat moet ik hem nog even navragen. Maar op zijn gitaar klonk het geweldig. Maar goed, misschien klein verschil in prijs van onze gitaren, haha.

Nog een kleine andere vraag betreft bijgeluiden; ik vroeg net thuis hoe goed mijn plectrum tijdens de snelle strums hoorbaar was en het was best hoorbaar zeggen ze. Misschien is het omdat ik het specifiek vroeg, maar goed :-). Nog tips omtrent plectrum/snaren/strummen/persoonlijk(bijv. iemand die harder of zachter strumt)-verband? Van mezelf weet ik wel dat als er verschil zit in hoe hard je aanslaat binnen een maat dat ik moeilijk de zachte en hardere kan afwisselen, het wordt meer een medium-harde strum voor alle (bijv.) 4 noten. Bij I Will Wait van Mumford en Sons is de muted-strum pattern iets verderop in het nummer als het ware;

- (mute alle snaren)
- pick 5
- downstrum
- (hand iets optillen van de snaren)
- harde upstrum over de eerste 4 snaren
- direct weer muten;
- downstrum
- upstrum

Door het korte niet-gemutede moment gaan de laatste twee strums na de "direct weer muten"-stap vaak harder dan ik wil.

Muzieknono
15 december 2012, 15:01
Gewoon Dáddario's erop van 0.12 en verder oefenen, oefenen, oefenen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Erwin_001
15 december 2012, 15:04
Ja! Dat waren de snaren die hij ook had. Grappig, kon niet meer op de naam komen, was al een tijdje geleden.

Dank voor de hulp

LaurentB
15 december 2012, 19:58
Dikte van snaren kan idd heel veel uitmaken. Het hangt heel erg van de gitaar en van de speelstijl af wat het beste werkt. Voor fors slaggitaarwerk kan ik me voorstellen dat 011 wat te licht wordt, inderdaad. Maar op mijn Crafter GAE-30 moet ik beslist 012 hebben om er überhaupt wat redelijk geluid uit te krijgen, terwijl ik op mijn zelfbouw Martin HD-28 kopie juist 011 heb gezet omdat-ie anders wat te zwaar begint te klinken naar mijn smaak.

Pick-Mane
18 december 2012, 00:13
Beste

Nu kan iedereen zijn opinie geven over snaren, maar omdat er elke dag wel een andere zogenaamde nieuwe betere snaar op de markt komt, wil dit nog niet zeggen dat dit ook het geval is. Ik heb op mijn Spaanse gitaar “Albert Augustine LTD”, snaren deze maken al jaren snaren behoren tot de vroegere “HEEL GOEDE” snaren. Je zal nu gaan zeggen oude troep en klinkt ook oud, maar misschien zoek je dit ook, net zoals bij een versterker er mensen zoeken naar oude versterkers “in de meeste gevallen op lampen” denk ik dat dit ook het geval is met snaren. Op mijn Spaanse wil ik niks anders dan “Albert Augustine LTD”, soms zet ik ook nog eens een LP op in plaats van een CD, moet kunnen. Er is ook geen enkele snaar op de wereld die hetzelfde klinkt, er zijn duizenden invloeden die een snaar anders kunnen doen gaan klinken. Natuurlijk zijn er normen dat een snaar gaat trillen binnen een Hz tolerantie om te klinken als een G E of e, maar hoever wil je hier in gaan.?

Ter informatie:

Het gaat hier over snaar open gespeeld:

Open E-snaar (6) 82,4 Hz
Open A-snaar (5) 110 Hz
Open D-snaar (4) 146,8 Hz
Open G-snaar (3) 196 Hz
Open B-snaar (2) 246,9 Hz
Open E-snaar (1) 329,6 Hz

Zo dit is de norm, of dit nu allemaal het geval is bij het spelen denk ik niet zadelbrug kan hier ook zeer van invloed zijn op deze getallen, spanning van de snaar, klankkast, houtsoort van voor en achterblad van je gitaar. Dit is een vertrek waarde van de klank die zich verplaatst naar richting klankgat van je gitaar, wat er op het einde van overblijft is nooit 100% instelbaar en op GEEN enkele gitaar hetzelfde.

Misschien wat te technische informatie maar het is nu eenmaal de norm voor een klank.
Je kan ook een geluidsmeter kopen en dit gaan opmeten. Maar dan moet je snaar per snaar op je gitaar plaatsen en opmeten.

Groetjes.

Zonnecaster
18 december 2012, 22:12
is de zgn 'standaardfrequentie' van de A snaar niet 440 hz ? dat is toch de middelste a gezien in octaven op een gitaar?

LaurentB
18 december 2012, 22:19
is de zgn 'standaardfrequentie' van de A snaar niet 440 hz ? dat is toch de middelste a gezien in octaven op een gitaar?

Nee, dat is de a op de 5e positie op de hoge e-snaar. De A-snaar is twee octaven lager, dus 110 Hz.

Pick-Mane
19 december 2012, 18:29
Beste

Juist :B

Als je de stemvork aanslaat en op de kam van een gitaar zet, hoort u een A met een frequentie van 440 Hz. Dat is twee octaven hoger dan de open 5e (A) snaar, en net zo hoog als de A op de 5e Fret van de eerste snaar.

Dat noemen ze dan omgekeerd evenredig, van B naar A denken en toch dezelfde uitkomst bekomen.

Groetjes.

Pick-Mane
19 december 2012, 19:55
Beste

Nu ben ik even niet mee, een probleem met wat.? Die jonge zijn gitaar doet het niet zoals het moet. Gewoon naar de winkel gaan en daar vragen wat zij kunnen doen aan dit probleem.

Nu snap ik een ding niet wat heeft dit nu met Belgen te maken, er is zelfs een internetbedrijf uit België wat hier reclame maakt, op dit gitaarforum. Heb je daar dan ook een probleem mee.?

Groetjes

Pick-Mane
19 december 2012, 20:57
Beste

Om hier verder op in te gaan is zinloos en te banaal sorry.

Met de vriendelijke groetjes.

Muzieknono
20 december 2012, 08:50
Goed, naar mijn bescheiden mening zijn een aantal oplossingen gegeven en gaat met name de laatste discussie nergens meer over, maar dat is niet de eerste keer dat ik merk dat een algemene vraag verzand in, afijn, jullie snappen het wel.
Mvgr. Dirk Jan :B

Rizz
20 december 2012, 11:06
Goed, naar mijn bescheiden mening zijn een aantal oplossingen gegeven en gaat met name de laatste discussie nergens meer over, maar dat is niet de eerste keer dat ik merk dat een algemene vraag verzand in, afijn, jullie snappen het wel.
Mvgr. Dirk Jan :B

Waar heb je het over? Ik zie alleen wat losse opmerkingen staan.. :D