PDA

View Full Version : Versterkers vergelijken



Speel
14 december 2012, 13:19
Hallo,

ik ben op zoek naar een nieuwe versterker om mijn beginnersversterker te vervangen. Ik speel nu op een vintage beginners stratmodel over een roland cube 15w versterker.

Ik speel in een popcoverbandje zeer afwisselende stijlen van Adele tot Anouk, White Stripes, the Black Keys, Doobie Brothers en The Scene. Ik speelde voornamelijk op mijn akkoestische ovation, maar we willen nu wat meer richting rock nummers, dus ik heb mijn beginners setje er weer bijgehaald :)

De Roland komt dan toch echt te kort qua vermogen en mogelijkheden. Ik zoek een versterker met meer vermogen, maar heb ook nog niets in huis qua effecten, dus ik neig naar een modelling amp. Ik wil er ook mee optreden, dus het is fijn om door te kunnen lussen naar de mengtafel. Of kun je dit beter via een microfoon voor je versterker doen?

Daarnaast wil ik de effecten met m'n voeten kunnen bedienen en ik denk dat een volumepedaal ook erg functioneel is. Als je deze dan ook nog als expressiepedaal kan gebruiken is ook leuk om mee te experimenteren.

Ik heb hier op het forum al een hoop discussies over versterkers gelezen en daar komen dan altijd posts dat je voor optredens een buizenversterker moet hebben. Nadeel daaraan vind ik dat buizenversterkers een erg specifiek geluid hebben, niet zacht kunnen, duur zijn en dat je er nog geen effecten op hebt.

Ik zie het wel als een langetermijn investering, dus ik hoop nu iets te kopen waar ik nog jaren plezier van ga hebben. Het zou echter ook kunnen dat ik nu een modelling amp koop en een bepaald geluid dat nagebootst is van een buizenversterker dusdanig vet vind dat ik dan wel een buizenamp wil kopen.

De versterkers die in aanmerking komen voor wat ik zoek zijn:

Fender Mustang III of IV
Vox VT80+
Line 6 Spider IV

Over de Fender Mustang lees ik op dit forum goede verhalen. Heb deze een keer kort getest in een winkel en vind hem redelijk goed te bedienen en werd ook wel vrolijk van de geluiden en effecte die er in zitten. Met een 4-button switch erbij een goede kanshebber.

De Vox heb ik ook getest en ik vond dat deze een zeer warm geluid heeft voor een modelling amp. De 12 verschillende versterkers die er op zitten vind ik echter allemaal veel op elkaar lijken. Maar ik denk dat je met alle mogelijkheden die er op zitten uiteindelijk een aantal sounds zal vinden die bevallen en met deze in de presets kun je je prima vermaken denk ik. De delay en modulation effecten zijn minder uitgebreid dan op de Mustang.

Line 6 heb ik nog niet getest. Ik lees op dit forum echter dat er veel tegenstanders van het merk Line 6 zijn. Qua mogelijkheden lijkt ie erg veel op de Mustang. Ik ben benieuwd of de Mustang een aanmerkelijk beter geluid heeft dan de Spider. Ik ben wel erg gecharmeerd van de optie om het Shortboard fbv mkII hier op aan te kunnen sluiten.

Ik heb ook wel naar multi-effectpedalen gekeken en heb gespeeld op de boss me-50. Dit pedaal beviel me zeer goed in het gebruiksgemak en de mogelijkheden voor een mooie prijs. Echter heeft een nieuwe versterker meer prioriteit. Is een simpele versterker met een mooi clean geluid zonder allerlei effecten en zo'n pedaal een betere optie, zo ja wat voor versterker?

Daarnaast twijfel ik over het vermogen. Heeft het zin een versterker van 150watt te kopen als je over de mengtafel speelt of is het alleen maar onhandig vanwege het gewicht? Het expirementeren met geluiden, effecten enz. zal ik liever op mijn kamer doen, om het vervolgens uit te voeren in de oefenruimte met de band. Dit is echter geen must, de oefenruimte is altijd beschikbaar. Op mn slaapkamer kan ik ook nog wel met m'n roland cube blijven oefenen.

Ik denk dat ik moet kunnen vinden wat ik zoek onder de 500 euro. Ik hou marktplaats de laatste tijd ook in de gaten om te kijken wat er wordt aangeboden, maar ik denk dat je alles moet vergelijken met de nieuwprijs van de producten. Dat zegt meer over prijs/kwaliteit verhouding dan tweedehands producten vergelijken.

Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen in de keuze van een versterker, wellicht zijn er opties die ik nog niet overwogen heb.

Een heel uitgebreid verhaal, maar dan kunnen jullie me niet verwijten dat ik te weinig info heb gegeven om me te helpen :)

VLP
14 december 2012, 14:08
Ik zat een tijd geleden met dezelfde situatie en heb dan een buizenamp vox ac15c2 gekocht. Ik heb thuis ook een boss me25 die voor de effectjes zorgt als ik ze nodig heb. Ik dacht eerst een transistor te kopen maar eens je op een buizenamp gespeeld hebt wil je echt niet die goedkopere en mindere transistor hebben.

Maar zo'n 100watt transistor heb je echt wel niet nodig.

allochthomas
14 december 2012, 16:31
Persoonlijk ben ik meer fan van een versterker die als goeie basis kan dienen dan zo'n ding met 30.000 knopjes en effecten. Gezien je van een roland cube af komt weet ik niet in hoeverre die versterkers een echte upgrade zullen zijn.

VLP
14 december 2012, 19:00
Indderdaad als je echt nog zwaar twijfelt en echt nog niet weet of je nu externe effecten wilt op effecten in je amp kan misschien best 2ehands zo'n transistor kopen met genoeg vermogen waarmee je dan tijdelijk rondloopt tot je echt weet wat je wil ? Deze kan je dan later gwn voor dezelfde prijs verkopen als je hem goed verzorgt.

Gearjunkie
15 december 2012, 10:23
Speel, ik lees tussen de regels dat je veel op het net gezocht hebt en flink hebt zitten wikken en wegen wat wijsheid is.
Je voert een paar argumenten aan om géén buizenbak te kiezen.
Zet de ratio even aan de kant een probeer eens een buizenbak uit....
grote kans dat je niet anders meer wilt!

Gearjunkie
15 december 2012, 10:25
Speel, ik lees tussen de regels dat je veel op het net gezocht hebt en flink hebt zitten wikken en wegen wat wijsheid is.
Je voert een paar argumenten aan om géén buizenbak te kiezen.
Zet de ratio even aan de kant een probeer eens een buizenbak uit....
grote kans dat je niet anders meer wilt! En vergeet even de effecten, maak eerst een goede basis!!

Speel
19 december 2012, 11:26
Dit helpt me nog niet veel verder ;)

Wat zijn jullie suggesties voor een buizenversterker? De goedkoopsten bij feedback zijn Super Champ, Blackstar HT en Bugera V55. Moet ik deze versterkers vergelijken met de modelling amps?

Ik heb laatst in de plaatselijke muziekwinkel even op een Marschall Haze half stack gespeeld, hij had deze in de aanbieding. Ik zat echter midden in de winkel, dus heb hem niet voluit getest. Deze heeft dan ook niet direct m'n ideeën over een modelling amp uit m'n hoofd geblazen.

Ik denk dat ik toch eerst voor de modelling als tussenstap ga. Heeft iemand ervaring met de 3 genoemde in mijn eerste post?

witterwit
22 december 2012, 20:56
ik ken de modelling amps van vox, maar ik vind het nogal een gezoek om een specifieke sound te vinden.echter hoe klein of hoe groot ze ook zijn ze hebben wel het mooiste geluid. de vox da 5 klinkt al beter als menig oefenversterker.

Speel
2 januari 2013, 23:27
Het is de Fender Mustang geworden. Eerste uren zijn gemaakt, en ik denk dat ik hier nog veel plezier mee ga beleven!