PDA

View Full Version : Ongelakte hals begint te glimmen



Franc
14 december 2012, 12:54
De ongelakte hals van mijn Peavey Wolfgang begint door het redelijk intense gebruik te glimmen, wat is nu de beste manier om dit ongedaan te maken? Mijn idee is met staalwol, maar voordat ik mijn hals lelijker maak ipv mooier, dacht ik ff checken bij de bouwers :)

Napoje
14 december 2012, 13:30
00000 staalwol (http://www.politoeren.com/contents/nl/d106_Staalwol_00000.html) ik heb het zelf met 000 staalwol gedaan en dat ging ook prima.

stijnkenens
14 december 2012, 13:39
Niet alleen staalwol, maar misschien is het ook wel eens tijd om dan al dat vinger vet en die dode huidcellen te verwijderen.
Staalwol maakt het oppervlakte weer ruwer, en daardoor verliest het zijn glans, ik gebruik daar een papje van behangerslijm met wasmiddel voor, liefst een neutraal wasmiddel (geen base en geen zuur) Breng de pap aan op de hals, en laat even werken (10 min tot kwartier) Door de behangpap zuigt het hout het water niet op, en kan de zeep zijn werk doen. Daarna verwijderen en indien nodig nog eens toepassen.
Daarna met licht bevochtigde doek afwassen en laten drogen.

Niet te nat laten worden, en eerst goed laten drogen, zeker als het een hals is, want anders kan je wel eens voor verrassingen komen te staan !



s.

crazycow
14 december 2012, 15:21
Dat werkt op zich wel. Ik heb alleen 1 keer gehad dat er stukjes staalwol in de porien van het hout terechtkwamen en door vocht gingen roesten (niet bij een gitaar overigens). Dan krijg je zwarte puntjes. Zou ook zomaar bij een gitaarhals kunnen gebeuren denk ik.

Franc
15 december 2012, 14:24
Dank voor de tips!
Ik ga het proberen.

Jorikm
18 december 2012, 20:03
Beste,

Uit mijn ervaring is gebleken dat rode scotch-brite voor mij het beste werkt. Heb staalwol 00000, Oranje scotch (minder grof dan de rode) en rode scotch geprobeerd.
Wat ik altijd doe is bij een nieuw stukje rode scotch, eerst een paar minuten 'kneden' zodat hij iets minder scherp aanvoelt en hij iets soepeler is anders kun je krassen krijgen. Vervolgens met weinig druk de achterkant van de hals behandelen. (Wel even je toets afplakken).

Jorik.