PDA

View Full Version : Ruwe Mix Demo Hot Funk Sundae: Tell me 'bout it



Lexvandoef
14 december 2012, 03:37
Hey guys,

Afgelopen zondag ben ik met mijn funk en soul bandje Hot Funk Sundae een dagje de studio in gegaan om een kleine demo op te nemen en het leek me leuk om een voorproefje te geven van de ruwe van een van de nummers op de demo.

Het afmixen moet nog gebeuren, enkele schoonheidsfoutjes moeten ook nog even strak getrokken worden...

Dus shoot!

https://dl.dropbox.com/u/40815966/Tell%20Me%20%27bout%20It.mp3

barno
14 december 2012, 11:00
tof, goeie stemmen

drum en bass partijen vind ik minder passen bij het nummer

Han S
15 december 2012, 20:12
Ja, mooi hoor, maar duidelijk een snelle mix waar van alles mis mee is. Maar dat gaat goed komen, lekker bandje, beetje problemen met de timing af en toe en al die dames drukken de band in de hoek. Ik hoor toeters in de achtergrond en die wil ik beter horen, zet die wijven maar een paar meter achteruit en laat de band beter horen, is het zeker meer dan waard want die band deugt wel.

Duhsjaak
16 december 2012, 11:44
Hi
Helemaal eens met HanS.
Ik de tijd, dat 'men' vond dat ik naar demo's mocht luisteren heb ik heel wat langs horen suizen met heel wat mindere muziek.
Maar het gegeven dat mijn handen beginnen te jeuken om er iets moois van te helpen maken zegt genoeg.

Een heerlijk swingende opname van een smeuige band ligt nèt om de hoek.
Nou je nog effe samen inspannen voor de laatste meters en......
Vriendelijke groet, Gus

Lexvandoef
16 december 2012, 15:39
Bedankt voor de goede woorden mannen! We gaan a.s. met de band overleggen door wie en waar we het willen laten afmixen en of we enkele dingen nog over willen doen :).

@Barno, De drumpartij vind ik bij vlagen ook niet echt bij het nummer passen, haalt soms een beetje de doorlopende groove eruit vind ik, maar dat is de keuze van de drummer, eigenwijs jong... :seriousf:.
@Han, ja de dame en haar evenbeelden staan nogal vooraan in deze ruwe mix, wat meer dan had gemogen, maar ff voor het overzicht vonden we het wel ff oke zo. De toeter moet ook nog opnieuw gedaan worden, deze staat er ook ff voor het overzicht in, komt nog goed :)
Trouwens, ik heb voor deze opname de door jouw vaak beschreven en bejubelde MD421 op mijn gitaar cab geprobeerd, zeer zeker niet vervelend nee! Thnx!
@Duhsjaak, thnx man! Die goede woorden doen ons goed :).

Han S
16 december 2012, 16:11
De MD421 is een super gitaarcab mic. Doet het ook op veel andere zaken goed, maar op drums ben ik met de 421 gestopt omdat ze teveel van de andere zooi meepikken en de overspraak klinkt niet geweldig. Ik ben nu op drums bezig met zoveel mogelijk Beyer mics en dat scheelt geen klein beetje hoor. Hoe ze dat flikken bij Beyer zal zwaar geheim zijn, maar een M201 op toms en een M88 op floortom en je bent elke drummer de baas. Ik had vorige week een drummer met twee floortoms, 16 en 18 inch en ik heb verdomme mijn tweede AKG D12 verkocht. Dus ik zette een MD421 op de floortom, klonk kut met peren. Gelukkig heb ik nog een oude AKG D202 en dan heb je het over laag, kolere wat gaan die diep.
De D202 zie je nog altijd in het engelse parlement als spraakmicrofoons.

Anyhow, die dame (of zijn het er meer dan een?) heeft aardige koortjes bedacht en gezongen, maar ik vind het ook vrij standaard. Bij deze muziek vind ik blazers van onschatbare waarde en die koortjes mogen achtergrondkoortjes worden of helemaal weg vind ik ook prima.

Je moet je altijd afvragen of het de muziek beter maakt, of het er werkelijk iets aan toevoegt. Heb je daar twijfels over dan is minder altijd meer.

Een ruwe proefmix is bedoeld om de muzikant in staat te stellen om thuis naar de prestaties te luisteren. Wil je de zang misschien nog overdoen of die solo opnieuw, daar is die mix voor en de balans komt goed met de eindmix.

Maar denk er om: het gaat om de muziek en niet om de ego's van de muzikanten. Degene die er naar luistert moet er door geraakt worden en die luistert niet zoals jullie dat doen. Je bent als muzikant meer op je eigen ding gefixeerd.

Marco Borsato zei het afgelopen vrijdag heel mooi tegen Floortje, dat hij al de hele tijd op zoek was naar dat moment waarop het 'vloeibaar' wordt en dat moment had hij nu voor de eerste keer met haar meegemaakt.

'Je weet precies waar ik het over heb hé?' , zei Marco en ja, dat wist Floortje. Het bizarre is dat je zoiets niet kunt uitleggen aan iemand die dat niet snapt, maar de meeste muzikanten snappen het wel. Er zijn momenten dat alles bij elkaar komt en het geheel precies lijkt te kloppen. Dat voel je gewoon als het gebeurt en die momenten moet je koesteren. Het is mooi als je dat in de studio voor elkaar krijgt en pas dan kun je zeggen: we hebben muziek gemaakt.

Een computer kan veel, maar muziek maken kunnen mensen alleen.

Succes met de mix en luister naar het geheel, dat doen luisteraars ook.

Lexvandoef
17 december 2012, 13:20
Ja super gitaarcab mic inderdaad! Wat je aan gitaren hoort is trouwens niet alleen maar die 421, er staat ook nog een Rode NT5 op de cab gericht. Fijne combi vond ik zelf :).

Het is 1 dame trouwens, van oorsprong klassiek geschoold, maar ze wilde graag een uitstapje deze kant. Ze heeft echt 0 ervaring met dit soort muziek, vandaar ook de vrij standaard koortjes. Blazers zijn inderdaad onmisbaar en dat gaan we dus dan ook nog uitbreiden/extra lijntjes opnemen/beter in de mix zetten ;).

Voor die dingen hebben we inderdaad een ruwe proefmix mee gekregen, komende week gaan we overleggen wat er anders/over moet, zal deze dingen zeker mee nemen!

Ik probeer ook veel meer te luisteren naar het geheel, nog best wel lastig, het is er de afgelopen jaren toch behoorlijk ingeslopen om intensief naar de aparte instrumenten te luisteren en heel uitpluizend/analytisch te werk te gaan... Goede oefening dit :).
Thnx!

pasqual
17 december 2012, 23:27
Hoi Lex, ik vind het lied lekker om te luisteren en vooral een erg aangename stem. Maar omdat het ritmisch nogal rammelt, leidt dit nogal af van waar het om gaat. Ik zit meer naar het gebrek aan strakheid te luisteren als naar het lied. Is dit met een clicktrack opgenomen? Dit is niet altijd bevorderlijk voor de ritme sectie weet ik uit ervaring. De drummer en bassist kunnen zich erg beperkt voelen in hun expressie doordat ze meer bezig zijn met netjes binnen de maat te spelen als met een bepaalde groove. Ik zou er toch eens met de band over praten of ze dit zelf acceptabel vinden...na verloop van tijd gaan ze hier spijt van krijgen ben ik bang.

Han S
18 december 2012, 00:35
Oeps, ik ben ook heel benieuwd of dit met een click is gedaan.

Pepe
18 december 2012, 01:06
Het mag viezer en zweteriger van mij Lex. Meer onderbuik.

Lexvandoef
18 december 2012, 02:11
@Pasqual&Han, nee het is niet met click ingespeeld, de bas en de drumsectie is niet de strakste ter wereld nee, vooral de bassist heeft wat moeite met strak spelen omdat hij teveel wil af en toe, daar werk ik ook veel aan met hem.
En een fijne stem he? :) ongelofelijk dat ze die doordeweeks aan allerlei opera's verspeeld... ;)

We zijn helaas niet in de mogelijkheid om dit opnieuw te doen, ik zou zelf best wel graag willen, ook omdat het enorm leuk is om te doen :), maar ja het budget blijft ook een probleempje helaas...

@Pepe, ik snap wat je bedoelt, zou ik zelf ook wel willen maar deze bezetting is niet zo euh.... zweterig... :seriousf:

Han S
18 december 2012, 11:37
Lex, dat is het mooie van muziek maken. Er is altijd een soort gezonde spanning tussen bijvoorbeeld een drummer en een bassist. Een bassist denkt niet als een gitarist als het om het spelen gaat, meer in termen van een drummer. Bij soul heb je een bepaald gevoel en dat is niet even uit te leggen. Daarom neem ik soul, jazz en blues bij voorkeur alles tegelijk op, inclusief de zang en ik heb gitaristen in tranen gezien tijdens het spelen.

Ik was eens bij een demonstratie van ProToools waar een man aan het uitleggen was wat daar allemaal mee kon. En hij legde uit hoe hij de baspartij met een druk op de knop kon quantiseren aan de basdrum, 'in een keer helemaal strak', sprak de man. Ik hoef niet uit te leggen dat de man weinig van muziek snapt. Soul, groove, blues of swing, of hoe je het ook wilt noemen heeft te maken met een spanning tussen de elementen welke een band of orkest vormen en is in feite een geplande onstrakheid. Maar het moet niet als los zand door elkaar dwarrelen en hoe je dat moet uitleggen? Ik zou het niet weten, maar je voelt het als het goed gaat en als het helemaal goed gaat wordt het een muzikaal orgasme.

Dat zijn de mooie dingen in het leven.

Duhsjaak
18 december 2012, 12:29
Lex, dat is het mooie van muziek maken. Er is altijd een soort gezonde spanning tussen bijvoorbeeld een drummer en een bassist. Een bassist denkt niet als een gitarist als het om het spelen gaat, meer in termen van een drummer. Bij soul heb je een bepaald gevoel en dat is niet even uit te leggen. Daarom neem ik soul, jazz en blues bij voorkeur alles tegelijk op, inclusief de zang en ik heb gitaristen in tranen gezien tijdens het spelen.

Ik was eens bij een demonstratie van ProToools waar een man aan het uitleggen was wat daar allemaal mee kon. En hij legde uit hoe hij de baspartij met een druk op de knop kon quantiseren aan de basdrum, 'in een keer helemaal strak', sprak de man. Ik hoef niet uit te leggen dat de man weinig van muziek snapt. Soul, groove, blues of swing, of hoe je het ook wilt noemen heeft te maken met een spanning tussen de elementen welke een band of orkest vormen en is in feite een geplande onstrakheid. Maar het moet niet als los zand door elkaar dwarrelen en hoe je dat moet uitleggen? Ik zou het niet weten, maar je voelt het als het goed gaat en als het helemaal goed gaat wordt het een muzikaal orgasme.

Dat zijn de mooie dingen in het leven.

Eén van mijn helden (Curtis Mayfield) zei dan altijd: 'Right on for the darkness'. Tot vandaag geen idee wat daarmee werd bedoeld, maar hier lijkt die kreet helemaal op zijn plaats. Een heel klein beetje rammelen mag het, als het maar ballen heeft.
Vriendelijke groet, Gus