PDA

View Full Version : Buigijzer



-Martijn-
14 december 2012, 00:19
Hoi,

Ik ben mijn eerste gitaar aan het bouwen, een Stewmac bouwpakket. De bijgeleverde plastic bindings zijn niet zo mooi, dus nu wil ik esdoorn bindings kopen en deze buigen. Ik kan naar Vox Humana gaan en 280 euro neertellen voor een 'echt' buigijzer, of ik kan er voor 40 euro in een uurtje zelf een in elkaar zetten. Dat laatste wil ik dus gaan proberen. :)

Het idee is om twee leuningdragers te gebruiken (zie linkje), daar een stalen buis tussen van 48 mm diameter en die zo'n 20 centimeter uit laten steken. Aan het begin bevestig ik een heteluchtpistool wat in stappen van 10 graden geregeld kan worden. Het is alleen een beetje opletten dat je niet recht voor de uitblazende lucht gaat staan.

Heteluchtpistool (http://www.gamma.com/assortiment/gereedschap/schuurmachines/heteluchtpistool-gamma-hg-2000lcd/)
Leuningdragers (http://www.tuin-bouw.nl/webshop/leuningdrager-268.html)

Wat vinden jullie van dit idee? Buis van 60 mm diameter is ook goed verkrijgbaar, misschien is dat beter? Nadeel is dat ik daar nog geen leuningdragers voor heb kunnen vinden, en misschien is het iets te groot als ik ooit een gitaar met cutaway wil maken.

barno
14 december 2012, 01:08
gaat allemaal, kan ook simpeler, ik zet een holle buis gewoon vast met wat lijmklemmen :)

-Martijn-
14 december 2012, 01:18
Okee, ik had leuningdragers gekozen omdat het me wat stabieler leek en de workmate dan geen schroeiplekken krijgt. Maar lijmklemmen zou inderdaad ook kunnen, is ook makkelijker wat betreft de diameter kiezen.
Wat voor diameter gebruik jij?

barno
14 december 2012, 01:45
ik zeg nu wel lijmklemmen maar het kan ook dat ik een bankschroefje heb gebruikt, is al even geleden, weet het niet meer :)
die leuningdingen lijken me wel een prima idee hoor.

crazycow
14 december 2012, 07:52
Oplossing lijkt me prima. Mocht je toch ooit een buigijzer willen voor een cutaway en geen 280 euro willen uitgeven: Ik heb op ebay een buigijzer gekocht van chinese makelij voor een kwart van de prijs van de stewmac. Ziet er niet zo mooi uit als een en stewmac en hij wordt niet heter dan 270 graden heb ik gemeten, maar hij werkt tot nu toe voor alle houtsoorten (palissander, walnooit, mahonie, maple, bloodwood etc) prima. Ik buig er zijkanten, bindings en purfling mee.
Die van mij is ongeregeld, maar er is er ook 1 waarvan je de temperatuur wel kan instellen en die iets duurder is.
Hij warmt langzaam op maar dat doet de stewmac ook heb ik gemerkt (denk aan 1,5 uur voordat ie een beetje op bedrijfstemperatuur is).

Rizz
14 december 2012, 09:41
Wat ook kan, ik ben nog bezig het uit te werken: Ik heb onlangs een oud tosti-ijzer bij de kringloop gekocht en die uit elkaar gesloopt voor de elementen. Samen met een dimmer en een blok hout wil ik daar een buigijzer van maken. Ik weet niet of het element heet genoeg wordt, anders wordt het een kleine waterkoker. Totale kosten tot nu toe: 4 euro. Ik moet alleen nog een plaatje staal of aluminium hebben en die in de gewenste vorm buigen.. In het tosti-ijzer zat ook nog een ledlampje met een omvormertje, dus die probeer ik er ook in te frotten, kan ik ook nog zien of hij aanstaat..

En hij is een stuk sneller warm. Dat zal ook aan de dikte van je buis liggen, schat ik zo.

-Martijn-
14 december 2012, 13:07
Okee, bedankt voor de reacties!

@crazycow
Die chinese ben ik ook tegengekomen, maar had nog van niemand gehoord of dat een beetje werkte of dat het goedkope troep was.
Anderhalf uur opwarmen vind ik veel te lang, maar het is misschien wel wat praktischer om ook binnenshuis te kunnen werken. Maarja die van Stewmac schijnt ook niet zo constant te zijn, bij de een warmt ie in 10 minuten op, bij de ander duurt het ruim een uur, en ze gaan wel eens kapot. Met een heteluchtpistool op de hoogste stand kan je hem vanaf de buitenkant in een paar minuten opwarmen vermoed ik.
Denk jij dat een cutaway lastig is zonder 'echt' buigijzer?

@Rizz
Ik kwam een aantal amerikaanse fora tegen waar ze een houtskool-aansteker in een buis deden, schijnt ook goed te werken. Maar in Nederland heb ik nog niet van die smalle elementen kunnen vinden. Heeft je tosti-ijzer dan zo'n klein element? Als je ze te veel buigt krijg je namelijk kortsluiting, daarom viel dat bij mij eigenlijk af.


Ik denk dat ik het volgende week gewoon even ga proberen, waarschijnlijk met 48mm diameter.

Rizz
14 december 2012, 13:13
@Rizz
Ik kwam een aantal amerikaanse fora tegen waar ze een houtskool-aansteker in een buis deden, schijnt ook goed te werken. Maar in Nederland heb ik nog niet van die smalle elementen kunnen vinden. Heeft je tosti-ijzer dan zo'n klein element? Als je ze te veel buigt krijg je namelijk kortsluiting, daarom viel dat bij mij eigenlijk af.
Ik denk dat ik het volgende week gewoon even ga proberen, waarschijnlijk met 48mm diameter.
Dat is de vraag, het buigt iig vrij makkelijk. Het element (1 van de 2) is ongeveer 11 bij 7 in het vierkant, dus dat is niet zo heel groot. Het idee is niet helemaal van mezelf, op de cursus gebruiken we ook zo'n ding, met een element uit een tosti-apparaat. Maar mocht dat geval zijn, koop ik desnoods een camping-waterkoker, als het vermogen maar niet boven de 500w uitkomt.. Maar het kan iig.. Wat ook zou kunnen, is een dompelaar.

Edit: De buigzaamheid is ook wenselijk, want je moet het element op de 1 of ander manier vastzetten in de buis en de draden vrijhouden van de buis, dus je komt dan uit op een soort dubbel vraagteken, waarvan je de breedste kant gebruikt om 'm vast te zetten..

crazycow
14 december 2012, 15:18
Wat ook kan, ik ben nog bezig het uit te werken: Ik heb onlangs een oud tosti-ijzer bij de kringloop gekocht en die uit elkaar gesloopt voor de elementen. Samen met een dimmer en een blok hout wil ik daar een buigijzer van maken. Ik weet niet of het element heet genoeg wordt, anders wordt het een kleine waterkoker. Totale kosten tot nu toe: 4 euro. Ik moet alleen nog een plaatje staal of aluminium hebben en die in de gewenste vorm buigen.. In het tosti-ijzer zat ook nog een ledlampje met een omvormertje, dus die probeer ik er ook in te frotten, kan ik ook nog zien of hij aanstaat..

En hij is een stuk sneller warm. Dat zal ook aan de dikte van je buis liggen, schat ik zo.

Moet kunnen, een kennis van mij heeft zoiets inelkaar gefrommeld met een strijkijzer-element in een ijzeren buis (diameter weet ik niet precies), inclusief dimmer van het strijkijzer zelf. Wordt heel snel heet en werkt eigenlijk als een tierelier.