PDA

View Full Version : Stratocaster halsje binnen, maar...



Sonny
13 december 2012, 21:52
Vandaag mijn Rebelrelic stratocaster hals binnengekregen en opzich wel een mooie gerelicte hals. Wat me wel opviel was dat 1 fretdraadje niet helemaal aansluit tegen de rosewood toets. Niet over de gehele lengte van de fret, maar een klein stukje hiervan. Is dit te verhelpen door er met een hamer tegenaan te tikken of iets dergelijks?

Wat me ook opviel was dat als ik met mijn knokkels tegen de achterkant hard tik, dat ik dan hoor dat hij hol is en dat je enigzins de truss rod hoort. Je hoort dat er iets in de hals zit. Beetje moeilijk uit te leggen. Hoort dit, of is er iets vreemds aan de hand?

Grtz Sonny

benwave
13 december 2012, 22:29
Beide problemen zijn niet normaal, en ik zou hem dan ook terug brengen, en een goeie eisen

Tabula Rasa
13 december 2012, 22:38
Kan best zijn dat het stelbusje van de halspen ratelt. Wat voor pen zit erin? Vintage enkele pen mag zelf niet ratelen. Die ene fret: niet rammen! Kan zijn dat ie gevlakt is en dat het zo gecpmpenseerd is. Slordig, maar met rammen met een hamer maak je het erger.

Sonny
13 december 2012, 23:00
Kan best zijn dat het stelbusje van de halspen ratelt. Wat voor pen zit erin? Vintage enkele pen mag zelf niet ratelen. Die ene fret: niet rammen! Kan zijn dat ie gevlakt is en dat het zo gecpmpenseerd is. Slordig, maar met rammen met een hamer maak je het erger.

De pen kan je vanaf de onderkant schroeven met een kruiskop, dus dat is een vintage enkele pen toch? Het is niet echt een geratel wat ik hoor, maar meer een geluid van alsof de pen beweegt in de hals. Alsof de sleuf iets te breed is.

Het gare is dat ik nog nooit alleen een hals in mijn handen heb gehad, dus weet echt niet of dit hoort. Het enige wat ik zou kunnen doen is mijn andere gitaren uit elkaar te halen en de halzen vergelijken. Maar dat is ook zo'n gedoe.

barno
14 december 2012, 01:16
die kruiskop wil niet persé zeggen dat het een single vintage rod is. Is het een one piece maple of eentje met RW toets, kans ik groot dat er een single way TR inzit die bestaat uit twee delen. Als die onder spanning komt te staan, zal alles wel goed komen.

fret: checken met korte meetlat of schraapstaal of ie lager/hoger zit dan de naburige frets.