PDA

View Full Version : Electronisch drumstel aangeschaft, maar nu al problemen met de bovenburen



baywatcher
13 december 2012, 21:36
Ik ben vroeger in mijn jeugd in Volendam drummer geweest in een bandje, nu ik al een beetje op leeftijd ben, heb ik besloten om het weer op te pakken en een electronisch drumstel, een YAMAHA DTXpress aangeschaft.
Ik woon op een flat op de eerste etage, koptelefoon op en lekker uit je dak gaan, ben ik niemand tot last, dacht ik.
Al na drie dagen kwam een man, op klaarlichte dag, die bij mij op de derde etage woont, bij mij aan de deur, en vroeg of ik soms aan het klussen was, want hij hoorde tikkende geluiden.
Ik zei dat ik een E-drumstel had aangeschaft en bezig was met oefenen.
Hij zei dat ik er onmiddelijk mee op moest houden, anders hij de politie zou in schakelen wegens geluidsoverlast.
Kan je nagaan, ik woon op de eerste etage en hij woont op de derde etage, overal gevraagd bij de buren en de buren boven en onder mij, die zeiden dat ze niets hoorde van dit getik.
Alleen deze meneer had er last van. Ik begrijp hier niets van, dat hij er alleen last van heeft.
Ik heb niet eens een versterker die er op aangesloten staat en speel met hele dunne consertstokken.
Wat kan ik er aan doen om geen overlast te veroorzaken?
Iets met isolatie op de vloer of stokken met rubber of iets dergelijks.
Weet iemand iets om hier een oplossing voor te vinden?

Han S
13 december 2012, 21:44
Je mag een bepaald geluidsnivo bij de buren veroorzaken en de man lijkt mij een krentenweger die overal last van heeft. Maar als je liever geen problemen hebt verder, zou je een vloertje onder het drumstel kunnen maken dat op een laag schuim ligt van een wat stevigere soort, iets steviger dan het schuim van een matras bijvoorbeeld. Ik denk dat hij het kloppen van het basdrumpedaal hoort en niet het getik op de pads.

baywatcher
13 december 2012, 21:56
Het is inderdaad een krentenweger zoals u dat noemt, ik had 3 jaar geleden een parkietje op mijn balkon hangen in de zomer maar deze moest ik ook weghalen van deze meneer in kwestie wegens geluidsoverlast, terwijl ik aan de rand van een park woon waar veel vogeltjes fluiten.
Ik ga het in ieder geval proberen met wat u zegt over de vloerisolatie.
Bedankt voor uw tip.

Han S
13 december 2012, 22:01
Er zijn per gemeente regels voor geluidsoverlast en dat gaat over het meetbare aandeel in deciBells en daar kom je vast niet boven. Dus als hij moeilijk doet heeft hij geen poot om op te staan. Maar je moet geen ruzie met de buren hebben. Aan de andere kant hoef je jezelf ook niet onder te laten schoffelen. Ga eens trompet studeren of baritonsaxofoon, dan heeft hij reden om te klagen. Piano is ook heel aardig om burenruzies door te krijgen, of een akoestisch slagwerk, Djembé of een paar conga's.

Een electrische gitaar met een 100 watt buizenamp, ook altijd goed.

onrust nv
14 december 2012, 00:00
Ik gebruik zelf rubber dopjes vvoor op de drumstick tips. Dat scheelt ook in slijtage op de drumpads van m'n DTXpress. Het frame is er erger aan toe dan de pads, maar hij's nu ook ruim 14jaar in gebruik. Maar de rubber dopjes scheelt ook iets in het geluid. Ook zijn er rubberstrips voor onder de poten verkrijgbaar, maar daar heb ik geen ervaring mee.

telecastermaster
14 december 2012, 00:13
Elektronische drummer onderschatten nogal eens het effect van contactgeluid. Net een duur elektronische drumstel gekocht om met een koptelefoon te oefen, en dan nog klagende buren. De enige oplossing lijkt me een zwevend vloerpaneel.

Zoek eens op floating drum riser
http://blog.stephenryan.ie/2012/11/homemade-floating-drum-riser/

Han S
14 december 2012, 00:43
De klager woont twee etages hoger. Zou hij een etage lager wonen dan kan ik me er wat bij voorstellen.

aaronstonebeat
14 december 2012, 00:54
Ach, het leven op een flat :eek:
Ik heb het vijf jaar meegemaakt en ik had bovenburen die elke keer dat ik begon met zingen en gitaar spelen tegen de verwarming begonnen te rammen; vooral als ik 'Massachusettes' van de BeeGees deed en met name bij 'and the lights all went down..."

Tezelfdertijd hadden zij een klokje in huis dat ik kon horen (zo'n mechanisch geval met klepeltjes en belletjes dat ergens aan een muur hangt) en dat tweemaal per half uur een aantal keren 'plieng ploeng' deed; op het hele uur kreeg je het aantal uren dat het was (en twee minuten later weer herhaald) en op de halve uren één keer (ook herhaald na twee minuten). Al met al heb ik in die vijf jaar iets in de orde van 657000 keer 'plieng ploeng' bij hen vandaan horen komen, continu, elk half uur, dag en nacht.
Wat was ik blij toen ik daar weg kon gaan :cheerup:

Ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen. Waarschijnlijk de tegenaanval kiezen en hem ervan beschuldigen de leefomgeving te verzieken; fuck you, asshole, I'll be back :D

barno
14 december 2012, 00:56
het heeft niks met wettelijke normen te maken imo: er zijn nu eenmaal mensen die meer last hebben van geluid dan anderen. Ik kan het weten want ben zelf zo iemand ...
Stel je leest graag een boek en moet dat nu doen met een oefende drummer op de achtergrond, hoeft niet luid te zijn, ik zou het niet leuk vinden.

Ik woon in een alleenstaand huis en zou in principe op een drumstel kunnen spelen zonder echt veel last te veroorzaken bij de buren die 50 meter verder wonen. maar ik heb toch een electronisch drumstel gekocht omdat ik zeker wil zijn dat ik niemand ook maar een beetje stoor.

Als je zelf niet snel last hebt van geluid, kan je je waarschijnlijk niet voorstellen hoe irritant dit kan zijn voor mensen die er wel problemen mee hebben.

dat neemt niet weg dat dadelijk dreigen met politiegedoe een belachelijke reactie is, en onproductief denk ik, gezien de suggesties hierboven :)

macwilliams
14 december 2012, 06:47
Gewoon doorspelen. Niks aan de hand.

Little Jay
14 december 2012, 08:06
Baywatcher, je bent te goed voor deze wereld! Als hij bij mij aan de deur zou zijn gekomen: "tikkend geluid, ja dat hoor ik ook steeds! Gééén idee waar dat vandaan komt! Erg Vervelend."

Little Jay
14 december 2012, 08:08
Ik heb het vijf jaar meegemaakt en ik had bovenburen die elke keer dat ik begon met zingen en gitaar spelen tegen de verwarming begonnen te rammen; vooral als ik 'Massachusettes' van de BeeGees deed en met name bij 'and the lights all went down..."


Oh, maar dat was applaus ter aanmoediging! Ze wilden dat je nog wat harder ging zingen!

Harry
14 december 2012, 10:15
die vogel had ik echt nooit weggedaan. Voor het drummen zou je kunnen proberen bepaalde tijden met hem af te spreken. Je maakt mij niet wijs dat hij niets doet waar iemand last van heeft, wonen in een flat is een kwestie van geven en nemen. Dus dat betekent dat hij best af en toe iets mag horen van een ander.

Duhsjaak
14 december 2012, 10:28
Hi
Onderaan op deze bladzij staat een banner:

Invoeringswet SWUNG
www.peutz.nl
Advies bij nieuwe Wet Geluidhinder

Volgens mij proberen de goden je te vertellen dat het tijd is je stokken aan de wilgen te hangen en gitaar te gaan spelen.

Ik waardeer je pogingen rekening te houden met de buren. Dat is een zeldzame kwaliteit aan het worden.
Tegenwoordig zijn er voor dit soort situaties buurtregisseurs. Het is geen slecht idee om die in een betrekkelijk vroeg stadium in te schakelen. Dan is jouw goede bedoeling geijkt. Dit zijn namelijk Piggelmee'tjes. Als je die hebt gedaan, gaan ze mekkeren over iets anders. En tsja, hoe jammer ook; jij wilt ook een beetje prettig leven in die flat. Het draait niet alleen om die buurman dus.
Het lijkt cru om tegen de buurman te zeggen 'get a life, maar eigenlijk zou dat wel moeten.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

macwilliams
14 december 2012, 10:41
Hi
Onderaan op deze bladzij staat een banner:

Invoeringswet SWUNG
www.peutz.nl
Advies bij nieuwe Wet Geluidhinder

Volgens mij proberen de goden je te vertellen dat het tijd is je stokken aan de wilgen te hangen en gitaar te gaan spelen.

Ik waardeer je pogingen rekening te houden met de buren. Dat is een zeldzame kwaliteit aan het worden.
Tegenwoordig zijn er voor dit soort situaties buurtregisseurs. Het is geen slecht idee om die in een betrekkelijk vroeg stadium in te schakelen. Dan is jouw goede bedoeling geijkt. Dit zijn namelijk Piggelmee'tjes. Als je die hebt gedaan, gaan ze mekkeren over iets anders. En tsja, hoe jammer ook; jij wilt ook een beetje prettig leven in die flat. Het draait niet alleen om die buurman dus.
Het lijkt cru om tegen de buurman te zeggen 'get a life, maar eigenlijk zou dat wel moeten.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Rekening met je buren houden is natuurlijk iets dat twee kanten op moet gaan. Je hoeft toch niet bij elke "storing" gelijk aan de bel te trekken? Je moet natuurlijk niet op belachelijke tijden gaan zitten drummen of gitaarspelen. Maar je moet ook niet gelijk gaan lopen emmeren als iemand op een normaal tijdstip een uurtje zit te tikken.

Pick-Mane
14 december 2012, 23:28
Rekening met je buren houden is natuurlijk iets dat twee kanten op moet gaan. Je hoeft toch niet bij elke "storing" gelijk aan de bel te trekken? Je moet natuurlijk niet op belachelijke tijden gaan zitten drummen of gitaarspelen. Maar je moet ook niet gelijk gaan lopen emmeren als iemand op een normaal tijdstip een uurtje zit te tikken.

Beste vriend

Ik stel voor je gaat naar de winkel en koopt je de goedkoopste SG gitaar die kan vinden maakt niks uit van wel merk. Of op tweedehands, en naast je deur plaatsen komt die nog eens aan de bel hangen. Eens en voor altijd de puntje op de i zetten. Ik neem aan dat je niet full open met een versterker van 150Watt gaat spelen, maar ik speel in de meeste gevallen nog na 21u tot 23u, met de Akoestische gitaar en trek me niks aan van de buurman. Wel een goed voorstel snaren van die gitaar doen die je naast de deur zet. Mijn buurman heeft zo een klein hondje en die gaat nog al eens aan het keffen als ik speel dan zet hij die zelfs in een andere kamer in zijn huis zodat ik rustig kan spelen. Nu moet ik wel toegeven hoe luider ze van hun bek gaan maken naast mijn huis hoe harder ik mijn versterker open draaien, en dan houden ze wel hun bek.

Groetjes

Han S
15 december 2012, 01:00
Wees dan maar blij dat je niet naast mij woont want ik zet een PA van een kilowatt tegen de tussenmuur en ik heb een kanon in de gang staan.

macwilliams
15 december 2012, 01:10
Beste vriend

Ik stel voor je gaat naar de winkel en koopt je de goedkoopste SG gitaar die kan vinden maakt niks uit van wel merk. Of op tweedehands, en naast je deur plaatsen komt die nog eens aan de bel hangen. Eens en voor altijd de puntje op de i zetten. Ik neem aan dat je niet full open met een versterker van 150Watt gaat spelen, maar ik speel in de meeste gevallen nog na 21u tot 23u, met de Akoestische gitaar en trek me niks aan van de buurman. Wel een goed voorstel snaren van die gitaar doen die je naast de deur zet. Mijn buurman heeft zo een klein hondje en die gaat nog al eens aan het keffen als ik speel dan zet hij die zelfs in een andere kamer in zijn huis zodat ik rustig kan spelen. Nu moet ik wel toegeven hoe luider ze van hun bek gaan maken naast mijn huis hoe harder ik mijn versterker open draaien, en dan houden ze wel hun bek.

Groetjes

Ik snap dan wel dat ik dan over blijf als enige vriend, wat me dan ook gelijk tot beste vriend maakt.
Maar ik denk wel dat ik, aangezien we vrienden zijn, je vriendelijk zou verzoeken (wanneer ik redelijkerwijs last van je zou hebben) om het volume wat te dempen. Ik ga er dan ook van uit dat je daar omwille onze vriendschap gehoor aan zou geven.

Mocht ik ooit een gitaar zonder snaren naast de deur zetten om aan mijn interpunctie te werken dan zal het een goede, fijne , stevige telecaster zijn met een flinke D- shaped neck.

Het is helemaal niet erg om rekening met elkaar te houden. Ik heb de mazzel dat mijn buren het totaal niet erg vinden dat ze me horen. Zo af en toe zijn ze bezorgd of het wel goed met me gaat want ik ben de laatste tijd zo stil. Zo kan het dus ook. Op mijn beurt stoor ik me niet aan hun kinderen die op de leeftijd zijn dat ze precies een liedje leuk vinden en die dan ook steevast op autorepeat hebben staan.

Ik heb dan zelf twee buizen topjes à 100watt op een paar 4x12 cabs staan. Van die dingen die pas echt goed klinken wanneer ze hard staan.

macwilliams
15 december 2012, 01:12
Wees dan maar blij dat je niet naast mij woont want ik zet een PA van een kilowatt tegen de tussenmuur en ik heb een kanon in de gang staan.

Tjah, wie heeft dat nou niet... :D

Pick-Mane
15 december 2012, 20:45
Beste

Dat noemen ze dan liefde voor muziek, ik ben op dit ogenblik gestart aan de 3e DVD les uit de DVD set van 20 stuks die Gibson heeft uitgebracht. Mooi stap voor stap les op video, echt de moeite waard vind ik wel. Het zijn er in totaal 30 DVD is de box, maar de laatste 10 dvd’s zijn nog niks voor mij gaat over Power Chords, maar ik denk dat dit meer voor het zwaar werk is, zoals Metal Rock en Hard Rock. Zit ook nog met de Akoestische lessen op de Spaanse en dus steek ik de laatste 4 maanden ook mijn Elektrische Gitaar wat minder in.

Groetjes.