PDA

View Full Version : Zelf buizen maken



Buzzel
13 december 2012, 20:12
Nee, Ik wil het niet gaan doen. Maar kwam wel een sfeervol filmpje tegen van een fransman die duidelijk te veel tijd heeft.


http://www.youtube.com/watch?v=EzyXMEpq4qw&feature=g-high-rec


Ik vond het wel leuk :)

Psychomantis
13 december 2012, 21:13
Ik heb met open mond zitten kijken. Wat die man ervoor over heeft...

barno
13 december 2012, 21:24
ja, straf, dat filmpje komt om de zoveel tijd voorbij bij zelfbouw. wie is de eerste zot die dit ooit gaat proberen. Ik ...
when hell freezes over :)

Gearjunkie
13 december 2012, 21:53
Alleen het testen op het eind pak ik anders aan, de rest doe ik ongeveer hetzelfde. Als je buizen bestelt moet je al snel een paar dagen wachten op de postbode...

iWishmaster
14 december 2012, 08:59
Respect voor die man! Echt geweldig gedaan. Alleen ik mis de stap waar hij de buizen vacuum maakt of kijk ik nu verkeerd?

Psychomantis
14 december 2012, 12:42
Respect voor die man! Echt geweldig gedaan. Alleen ik mis de stap waar hij de buizen vacuum maakt of kijk ik nu verkeerd?
Vanaf 11.10 'Faire le vide'. Of ben ik nu verkeerd?

Buzzel
14 december 2012, 12:52
Google translate zegt inderdaad dat het iets is als vacuum maken. Ik vind het heel tof om te zien.

@gearjunkie: Jij maakt dus ook zelf buizen?

iWishmaster
14 december 2012, 13:12
Vanaf 11.10 'Faire le vide'. Of ben ik nu verkeerd?

Ah ok, geen idee hoe dat dan werkt in dat apparaat, ziet er redelijk zelfgemaakt uit. Maar zonder vacuum zouden de elektroden verbranden dus ga ervan uit dat er over nagedacht is :).

Gearjunkie
14 december 2012, 18:25
@gearjunkie: Jij maakt dus ook zelf buizen?
Grapjurk... ;)

Frits van Mourik
15 december 2012, 00:18
't Valt me op, dattie geen getter gebruikt, maar tijdens het vacuum zuigen de elektrodes wèl hoogfrequent verhit, alvorens de pompstengel dicht te smelten.
En dan het begin; alles met z'n Zwitsers legerzakmes, hihi...

Gearjunkie
15 december 2012, 10:37
De pompstengel??? :)

Frits van Mourik
15 december 2012, 22:42
De pompstengel??? :)

Jazeker, de pompstengel:
http://www.terras.tv/pages/tvmuseum/tvmuseumvalves/bvalves02.html

keesssst
16 december 2012, 06:18
zit ook nog gewoon op bijna iedere halogeenlamp (bovenop) , alleen die kwik pomp ... gaat in NL niet meer mogen...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/H4_Philips_Premium_used.JPG/400px-H4_Philips_Premium_used.JPG

twee ijskastpompen in serie doen de truc ook (levert 80 bar zo'n pomp, langzaam
de plek waar de draden door het glas gaan heet de kneep,daar zit hem de "kneep"
en komt ook letterlijk "de kneepjes van het vak" vandaan

is te doen dat glas werk,ook zonder dubbelkoppige draaibank ,is wel ff oefenen

mooi filmpje zeg

fastfolkert
16 december 2012, 10:17
prachtig filmpje, en idd. lijkt het glaswerk het meeste werk. Let er ook op dat 's mans tooling voor een groot deel ook zelfgemaakt is.
Vanaf 15:00 is ie met een andere buis bezig, gezien de constructie lijkt dat wel een klein Rontgenbuisje, met die ronde anode??

cluseau
16 december 2012, 10:49
zit ook nog gewoon op bijna iedere halogeenlamp ......

Een gewone gloeilamp heeft hem ook hoor maar dan zit hij verstopt in de schroefdraad

7ender
16 december 2012, 16:14
ik heb vol bewondering naar dit filmpje zitten kijken ,...wat een vakmanschap !

Mr. Dynamite
17 december 2012, 18:39
http://www.youtube.com/watch?v=8n4WVRKkmww

Kwam deze toevallig tegen, 'n beste lamp

cluseau
17 december 2012, 19:04
Kwam deze toevallig tegen, 'n beste lamp

Eigenlijk een eitje he zo'n buisje maken :soinnocent:

keesssst
17 december 2012, 20:42
het complete buisje lijkt mij geen eitje , het glaswerk wel , er word alleen gedaan alsof het
zwarte magie is in de glaswereld , zeeer conservatief wereldje...

ik ben benieuwd waar dit was , op 3:09 zie je een paar fijne plukken asbest in de houder
idg niet in NL.

keesssst
17 december 2012, 20:47
ah... the usa , dat verklaard wel iets

keesssst
18 december 2012, 01:10
het blijft door mijn hoofdt spoken zeg.. , zijn er mensen geintreseerd in de buurt van nijmegen met verstand van buizen?
de doorvoer kan van cantal-draad gemaakt worden (uit een fohn oid , want platina is zo duur...) , de voetjes van versleten
buisen kunnen ge-recycled worden , mica is nooit een probleem en het glaswerk/vacumeren kan ik wel doen , met wat
fantasie zijn componenten vast goekoop te maken , het metaal zal niet oxideren onder vacuum (want er is geen zuurstof om mee te reageren)dus kan gewoon week ijzer gebruikt worden

afwashandschoenenkosten ook nix (voor de eerste test met gitaar :) )

(jaja grapje , veiligheid voor alles)

lijkt me een fantasties project om te doen met een paar mensen , de eerste zal klote zijn , de tweede beter !

pm bij interesse!!

flo123
18 december 2012, 13:17
Geniaal, die Fransman!! Wat een leuke filmpje om te bekijken.