PDA

View Full Version : Transvetten



Duhsjaak
13 december 2012, 10:07
Transvetten

Stoppen is gezonder
ik mag niet meer naar buiten
ik zit op de bank en zap
naar uitjes kan ik fluiten

Stoppen zoveel beter
maar ik verveel me kapot
dus ik kijk televisie
is 't spannend? Dacht 't not

br
Ik weersta de verveling
buurtsuper heeft krinkelchips
'k zoek mijn portemonnee
kom ik eindelijk van mijn bips

ref
Hele generatie niet meer te redden
sociaal gezien buiten spel te zetten
met chips en cola voor de TV
smaakversterkers en transvetten

Stoppen enige optie?
Maar ik was toch al gestopt?
nu nog stoppen met dat snacken
heb hem er maar in gekopt

-.-.-.-.-

Hi
Zelfde proces als 'Linker oog'.
Ik heb een tekst van de stapel gepakt. Blind.
Ik druk mijn recorder aan en begin met componeren. Wat spontaan opkomt is de zang en één gitaarpartij, de basis van de track.
Zowel de tekst als de melodie ontstaan door 'automatisch schrijven'. Veel mensen zijn er als de dood voor, voor mij werkt het.

Surfgitaartjes omdat ik dat gescheur wel een beetje heb gehad.
Tamla Motown tamboerijntjes.
Paul Jones (Manfred Mann) maraccas.
Bas conform afspraken tussen de Twang Masters: Hard en metalig.
Dreun backing à la Velvet underground/The Jezus and Mary Chain.
Vleugje Wall of sound.

Poging tot meerstemmigheid, omdat ik dat ooit onder de knie wil hebben.

Voor mij afsluiting van een periode. Ik wil wat minder teruggrijpen op mijn favoriete periode 1958-1962.

Gear:
BR 1200 opname ding
Gatt grootmembraam condensator microfoon
Washburn N2 met Guitar Fetish Surf90 pups, beide aan
Eastwood Hi Flyer bas met 2x P90, beide aan
Diverse percussie

Enjoy!
Vriendelijke groet, Gus


https://dl.dropbox.com/u/13906770/07-Track%207.mp3

The Lo Lands
13 december 2012, 10:27
Lekker nostalgisch nummer Gus! Ik vind de gitaarmelodie erg lekker en catchy. Meerstemmige zang werkt goed, doet me qua sound en tempo (slepend) aan Pink Floyd denken. Je werkwijze is vergelijkbaar met die van mij. Gewoon spontaan, een soort jammen en het moment proberen vast te leggen. Ik heb nog niet veel van je gehoord dus vanaf nu iedere maand minimaal één nummer hier posten Gus ;-) Top!

benwave
13 december 2012, 10:46
Klinkt grappig hoor , zingen is niet je sterkste punt, maar nu zeg ik waarschijnlijk niets nieuws,
Leuk liedje, deed mij ook aan de Velvet denken

Ernest01
13 december 2012, 12:35
Omdat ik meerdere nummers van jou ken, kan ik zeggen dat je een geheel eigen stijl hebt.
Frisse gitaar klanken en muzikaal goed in elkaar gezet.
De zang... die is te horen en ondersteunt de muziek, waar het bij anderen veelal andersom is.
Ook een kenmerk van jouw bijzondere stijl.
Wat de teksten betreft : je bent een dichter met briljante invallen.
Laat de volgende maar doorkomen.

MichaelSS
13 december 2012, 17:34
Bijzonder stuk muziek.

Uit de muziek is heel veel op te maken over jou als persoon, althans dat denk ik.

Nogmaals... een bijzonder stuk muziek. Beetje zweverig, zang is niet mijn ding, doordachte tekst en een lekkere melodie.

Fusion
13 december 2012, 22:03
Space nummer Duhsjaak! Vind t idd een beetje Velvet, beetje Pink, zoiets, het is wel te horen door welke periode jij het meeste beinvloed bent :) De bas klinkt prima hier!

pasqual
13 december 2012, 22:20
Hoi Gus, instrumentaal vind ik het een leuk lied. Ook de vergelijking met Pink Floyd hoor ik ook ( beginperiode ), Hammondje erbij en het is af;). Tekstueel ook leuk gevonden maar ik heb echt de tekst er bij nodig om je te verstaan. Ik denk dat dit komt door de manier van in de mix plaatsen en de echo die je gebruikt. Met je stem ga je niet ver komen bij de Voice ben ik bang maar je zingt nog altijd beter dan ik ( But than again: Who doesn't? )

Je wilt wat minder teruggrijpen op je favoriete periode...omdat? Deze muziek heeft je toch ( mede ) gevormd tot wat je bent/maakt?
Of beperkt je dit juist? Hoe dan ook, in deze periode waar je het over hebt is toevallig heel veel van de huidige muziek begonnen.
Gr, Pasqual.

Henri H
13 december 2012, 23:37
Geinig! :ok:

Pepe
13 december 2012, 23:49
Lekker soundje hoor. Ik lees een paar keer Pink Floydish en ik zelf zou zeggen dat je stiekem een track van het long lost Syd Barrett/George Harrison album ons voorschotelt. Keep up the good work.

Duhsjaak
14 december 2012, 04:41
Hi
Leuk dat jullie hebben geluisterd.
Ik heb net een reactie getypt, die is verdwenen. Even overnieuw dan maar.

@Lo Lands
Linker oog en deze zijn de enige twee die hier zijn gepost. Dus het idee dat het er weinig zijn klopt. En leuk dat jij hetzelfde proces hanteert. Bij mij: iedere dag een nieuw liedje. Ik accepteer daarmee volledig dat dat ook veel bagger oplevert. Maar in ieder geval veel plezier. En is het niks? Morgen een nieuwe kans. Ik ben benieuwd naar jouw werkwijze. Bij mij, inclusief schrijven van de tekst (in dit geval ook weer) binnen de twee uur. Maar ook: geen fouten herstellen, onzuiverheden wegpoetsen etc.

@benwave
Al eerder heb je toespelingen gemaakt op mijn leeftijd. Jij weet hoe je vrienden maakt, vriend. En inderdaad, het heeft even geduurd voordat ik deze leeftijd had.
Anderen ervaren behoorlijke afname van hun creatieve drive na 45/50 jarige leeftijd. Ik ken heel goede componisten die volledig stilvallen na hun 50e. Kloten. Heb ik totaal geen last van, van dat stilvallen. Waar ik helaas erg veel van merk is dat mijn stem giga achteruit holt. Zowel in de hogere als de lagere regionen zijn mijn mogelijkheden vreselijk aan het terug lopen. Ik zal het er mee moeten doen. Ik ben componist, geen zanger gelukkig. Dan was ik zwaar DuhSjaak. En over een week ben ik deo en het weer volente 62.

@ernest01
Dank voor het compliment. Ik had van jou wel een opmerking verwacht over doubling of het dubbel opnemen van zangstemmen. Smiley.
Ik vind dit niet per se mijn beste tekst, maar als ik eerlijk ben vind ik mijn teksten en simpele melodietjes doorgaans mijn asset.

@MichaelSS
Ik maak gebruik van het systeem van 'automatísch schrift'. En methode die door veel mensen wordt gevreesd omdat dit diepere lagen van je onderbewustzijn bloot zou leggen, zei Freud. Of dat waar is of niet? Het lijkt mij dat dat wel meevalt.
Het zijn verhalen. Er staat wel 'ik', maar dat hoeft dus niet over mij/Gus te gaan. Wel vind ik dat NL'ers zich soms een beetje belachelijk maken. Wij trekken een joggingbroek aan en zijn van mening dat wij ons weer van onze sportieve kant hebben laten zien.
'Je moet die spieren laten werken', zegt de fysio. Dus: 'Ik zit op de bank en kauw'. Niet teveel achter zoeken lijkt mij het handigst. Het is maar goochelen met de taal. Er bestaat een puzzelrijm uit het jaar 1650 uit Amsterdam. Daarin figureert Joosje (Joshua). Een van mijn voorvaderen. Het is geschreven in de vorm van een slakkenhuis. Als je alle woorden opnieuw rangschikt, krijg je een gedicht. Een vreselijk leuk idee en een heel andere take op de cut up techniek die David Bowie (ook) heeft gebruikt. Misschien moet ik dat eens gaan doen.

@Fusion
Leuke reactie, thanks. Heb er behoorlijk om gelachen.

@pasqual
Op een bepaald moment besloot ik te gaan schrijven 'voor' mijn oude helden. De periode tussen 58 en 62 wordt door veel mensen als een verloren periode beschouwd. Adam Faith, Billy Fury, Tommy Steele, ook in Engeland unsung heroes. En ik vond het een leuk idee om daarin verandering aan te brengen. De invloed van die periode zal ik nooit meer kwijt raken, maar misschien is het leuk om de blik weer eens ergens anders op te richten.

@Pepe
Ik was inderdaad enorm onder de indruk van Syd Barrett. Zozeer dat ik de Ummagumma dingen als slappe fraude heb ervaren. Ik heb me nooit gerealiseerd dat die invloed nog zo merkbaar zou zijn. Aan de andere kant, er zijn slechtere voorbeelden vind ik. Thanks.

Dank voor het luisteren. En de comments. Ik herken er het nodige in. Daarvan zal ik ook het nodige gebruiken om weer eens wat anders te gaan doen. Thanks!
Vriendelijke groet, Gus

Hendriks
14 december 2012, 09:09
Ik vind het ook erg lekker klinken , helemaal Gus .

benwave
14 december 2012, 11:42
Hi

@benwave
Al eerder heb je toespelingen gemaakt op mijn leeftijd. Jij weet hoe je vrienden maakt, vriend. En inderdaad, het heeft even geduurd voordat ik deze leeftijd had.
Anderen ervaren behoorlijke afname van hun creatieve drive na 45/50 jarige leeftijd. Ik ken heel goede componisten die volledig stilvallen na hun 50e. Kloten. Heb ik totaal geen last van, van dat stilvallen. Waar ik helaas erg veel van merk is dat mijn stem giga achteruit holt. Zowel in de hogere als de lagere regionen zijn mijn mogelijkheden vreselijk aan het terug lopen. Ik zal het er mee moeten doen. Ik ben componist, geen zanger gelukkig. Dan was ik zwaar DuhSjaak. En over een week ben ik deo en het weer volente 62.

, Gus

Gus ik maakte een opmerking over je zang kwaliteiten, dat had verder niets met je leeftijd te maken, maar goed dat zal de leeftijd wel zijn, dat je dat miste.

Hahahahahahahhaaaaahahhhhhhhhhhhhhhah

Bytheway.. Het Feit dat ik de Velvet ken zeg je toch wel iets ònie ?

Duhsjaak
14 december 2012, 12:21
Gus ik maakte een opmerking over je zang kwaliteiten, dat had verder niets met je leeftijd te maken, maar goed dat zal de leeftijd wel zijn, dat je dat miste.

Hahahahahahahhaaaaahahhhhhhhhhhhhhhah

Bytheway.. Het Feit dat ik de Velvet ken zeg je toch wel iets ònie ?

Hi B
Natuurlijk, ik ben ook helemaal niet beledigd. Ik ben ook nog niet helemaal gewend aan de smilies cultuur. Het woord vriend staat daar niet helemaal voor de show. Don't worry!
Vriendelijke groet, Gus

grayfink
15 december 2012, 13:30
Ja leuk, deze muziek houd ik ook wel van, ondanks dat ik nog maar 48 jaar oud ben.
De zang had ik zonder de bijgevoegde tekst helemaal niets van verstaan denk ik. :)

Kefding
15 december 2012, 15:16
Ik vind het een fijn nummer om naar te luisteren, maar het vreemde is dat ik niet weet waarom. Als ik aan mezelf niet concreet kan uitleggen wat er nou zo goed aan is dan weet ik genoeg; het is gewoon goed en dat is wat er hier ook aan de hand is.

De tekst heeft mij ook aan het denken gezet; ten eerste vroeg ik me af wat "transvetten" nu eigenlijk zijn en ten tweede wat je eigenlijk met dit nummer wil zeggen, waarvoor dank!

grayfink
15 december 2012, 15:27
Ik heb transvetten gegoogeld. Ik ben dol op transvetten :(

Basileia
15 december 2012, 15:39
Hey Gus,

Ik vind het fantastisch. Het lied is net zoals vele posts van jou op het forum. Ik versta of begrijp ongeveer 10% van wat je bedoelt, maar het blijft fascineren. Ik kon het dan ook niet afzetten, en ik heb het met veel plezier afgeluisterd. De zangmelodie vond ik vaak nogal apart en onlogisch, maar na een minuut of twee werd ik meegezogen in jou wereld, en leek het allemaal te kloppen. Als je dat in twee uur kan maken, dan ben je iemand. (Vrij naar een irritante tv-reclame over yoghurt, die blijkbaar ondanks danwel dankzij de irritatiefactor toch blijft hangen.)

Duhsjaak
17 december 2012, 11:15
Hi
Ben gebeld door een dame die de verrichtingen hier kritisch volgt. Ze zei:
'Nou zeg je tegen GroovieGitaarGuus dat ie de congruentie van zijn tekst moet controleren, maar zelf ben je geen haar beter!'
Dus ik produceer een 'Ehmmmmm.....?????' geluid.
'Nou (zei ze) Ernest01 zegt dat ie wel wat meer van je liedjes kent en tegen Lo Lands zeg je dat je maar twee dingen hebt gepost'.

Nou, dat klopt wel een beetje. Er loopt vaak ook buiten GN om nog een discussie. Waar Ernest01 op doelt is (voorbeeld) een discussie over componeren. Dan roep ik iets over het doen van een citaat in een nieuw lied. Da's het pikken van een heel klein motiefje en dat verwerken in een eigen compositie. Dus:
Regel A Componeer ik zelf
Regel B Componeer ik zelf
Regel C jat ik van Chiquitita van de ABBA'tjes
Regel D Componeer ik weer zelf

En als ik zoiets roep, flans ik er gelijk een lied bij om te laten horen hoe of ik dat bedoel.

Vandaar. Ook anderen zouden de indruk kunnen krijgen dat de aftakeling al vroeg is begonnen. Dat valt mee dus. Hoe zei Orwell dat ook weer? Jullie zijn allemaal gelijk, maar sommigen zijn gelijker dan de rest.

@Hendriks
Dank je wel. Terecht of niet terecht, ik geloof inderdaad dat mijn muziek niet echt makkelijk te vergelijken is met wat anderen op dit moment doen. Maar het is net de bril van mijn vader: Als je maar lang genoeg wacht, wordt het vanzelf weer trendy.

@Grayfink
Dank je wel. Ik sta in mijn omgeving bekend als iemand die de meest onlogische onderwerpen kiest voor zijn teksten. Transvetten zijn een giga probleem, door de NL regering veel te lang toegestaan in een poging de industrie te beschermen. Transvetten zijn ontwikkeld als alternatief voor de kaarsenindustrie en vervolgens gebruikt in voeding. Hoe gek wil je het hebben. Mijn tekst is nog mild.

Jij houdt van transvetten? Komt goed uit: Zij houden ook van jou. Alleen door heel standvastig en geleidelijk te voeding aan te passen kun je er van afkomen. Varkenspesterijtjes en vogelpleuris is helemaal niets vergeleken hiermee.

Dus ik schrijf over rare onderwerpen. Ik schrijf ook lustliedjes:

Je ogen glanzen prachtig
dat komt vast van de pillen
je kont godallemachtig
zou best wat met je willen

Normale liedjes (en liefdesliedjes) nee, die kom je in mijn boek niet tegen. Dat wordt door anderen al beter gedaan. Bovendien erg stierlijk (eigenlijk stiiiiiiiiiiierlijk) vervelend.

@Kefding
Dank je wel. Leuke reactie.

@Basileia
Als je naar een balletvoorstelling gaat, zorgt de choreograaf eerst voor een aantal bewegingen, waardoor je vertrouwd raakt met zijn eigen 'taal'. Die voorbereiding ontbreekt bij mij. Dat mijn eigen taal een beetje afwijkt van het gemiddelde is bekend. Ik kan daaraan niets veranderen, al zou ik het willen. Ik hoop dat je er toch wat van meeneemt.
Bedankt voor je leuke reactie.

Vriendelijke groet, Gus