PDA

View Full Version : Sperzel Advies gezocht



RS-Rik
12 december 2012, 15:27
Op het moment ben ik op zoek naar betere tuners (zelfbouwgitaar, hoeft met geen enkel bestaand ontwerp compitabel te zijn) en ik zat te denken aan Sperzel Locking Tuners (met die grote draaiknop achterop)

Ze lijken me goed, ze zien er mooi uit en ze zijn locking. Ik heb ze echter nog nooit in mn handen gehad.

Echter, hoe verhoud de kwaliteit zich met bijv. Grovers en Klusons? Met deze heb ik wel ervaring. Van Grovers weet ik dat ze van ontzettend zware (letterlijk) kwaliteit zijn en heel goed stemvast.

Sperzels zijn tussen Grover en Kluson in geprijsd.

Kan iemand commentaar geven mbt de kwaliteit van Sperzels hiermee doel ik op stemvastheid en duurzaamheid.


Deze:

http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=sperzel-locking-tuners-satin-chrome-6x1-staggered&action=article&group_id=20000022&aid=19&lang=NL

http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/big/b_19.jpg

Thyrif
12 december 2012, 15:30
Ik heb Sperzels op mijn Carvin zitten. Deze hebben een draaischijf aan de onderkant inderdaad, maar die is wel redelijk dun. Als die van Grover wat dikker zijn is dat wel prettiger denk ik. Ook zijn de staafjes die uit de headstock steken waar je de snaren doorheen doet bij mijn versie niet echt hoog, dus daar kan je echt niet meer dan twee slagen omheen doen met een E-snaar (niet dat je dat moet doen, maar even voor het idee). Maar al met al lijkt me dat gewoon een discussie van erg goed of supergoed.

Johannes
12 december 2012, 16:41
Ik heb erg goede ervaringen met Sperzel tuners. Ze zijn zeer stemvast en degelijk, bovendien vind ik ze mooi om te zien. Ik heb geen ervaring met locking tuners Grover of Kluson. (Normale Grovers op mn Gibson werken als een trein, maar dat ter zijde.)

Een andere tip: http://www.tonefactory.nl/shop2/series-schaller-style-backlock-chrome-p-11016.html

Ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van deze tuners! En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Napoje
12 december 2012, 16:48
Er zit geen schroefje in die hem op zijn plaats houd maar een pennetje, waarvoor je een gaatje moet boren, dat is wat lastiger dan met een schroefje

http://www.popschoolmaastricht.nl/images/sperzel1.gif http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzQrqrV_y9UiOhp3KEWMkkJltI-rJNT3LcOO6cGrJCK1aNvVhPdLer6A1L

RS-Rik
12 december 2012, 16:52
Goeie tip, ik zat al te kijkenn naar die nepschallers, voor minder dan de helft van de prijs. Heeft ook een of andere winkel die, kan ik effe voelen. Als ze 5 euro duurder zijn vind ik t niet erg om ze daar te halen

Napoje
12 december 2012, 17:01
Goeie tip, ik zat al te kijkenn naar die nepschallers, voor minder dan de helft van de prijs. Heeft ook een of andere winkel die, kan ik effe voelen. Als ze 5 euro duurder zijn vind ik t niet erg om ze daar te halen

Ik heb deze nepp (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=tuners-3x3-chrome-backlocking&action=article&group_id=20000028&aid=3422&lang=NL)erts (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=tuners-3x3-chrome-backlocking&action=article&group_id=20000028&aid=3422&lang=NL) op 2 gitaren zitten en kan je vertellen dat ze prima bevallen. Sperzels zijn echter wel staggered (met verloop in hoogte) te koop voor headstocks zonder hoek zodat je geen stringguides hoeft te gebruiken.

fred dons
12 december 2012, 17:11
Sperzels zijn kwalitatief beter dan Schallers en zijn in lijn met Gotohs, bij Schallers heb je altijd een klein beetje speling en dat heb je totaal niet bij Sperzels (Kluson is een merknaam en geen fabrikant en top of the line binnen klusson worden door Gotoh gemaakt, bottom door Ping)
en het is niet de bedoeling dat je uberhaupt een winding rond de post doet bij Sperzels dus dat mag geen probleem zijn :D , enige nadeel van sperzels is dat je je snaren maar 1 keer kan opzetten (bij een gitaar waar je de neck nog moet afstellen kan dat een probleem zijn) omdat door de pin waarmee je de snaren vast zet de kans groot is dat je snaar op die plek breekt bij de 2e poging

Tabula Rasa
12 december 2012, 17:23
verpakking van de Sperzels is ook gelijk het boormalletje voor de pinnetjes. Dus niet weggooien! Instaleren is simpel. Ook mooi dat je ze naar lefty kan ombouwen mocht je ooit een reversed headstock hebben.

da Liks
12 december 2012, 18:24
Sperzels zijn echt heel goede stemvaste tuners... de imitatiesperzels van GFS werken ook erg goed!

Fiendish
12 december 2012, 18:31
Ook hier een tevreden Sperzel gebruiker, heb nu al een paar jaar een setje op m'n Epiphone LP Custom zitten, ben er blijer mee dan met de Schallers die op m'n PRS SE zitten, die zijn niet helemaal 100%.

D3nnis
12 december 2012, 18:45
Zoals al gezegd kun je van een linkse sperzel een rechtse maken.
Een 6 in lijn, 5+1, 4+2, en 3+3 headstock behoort dus tot de mogelijkheden, met hetzelfde setje, dus voor zelfbouw lekker flexibel.

Voor wat betreft locking tuners heb ik gitaren met Sperzel, Gotoh, en Schaller, en ik prefereer de Schaller mechanieken boven Sperzel.

Eerder werd aangehaald dat de Sperzels geen / minder speling hebben dan Schaller. Zou best kunnen, het is me nooit opgevallen, ik stem altijd van onder af naar de juiste toonhoogte. Als ik te hoog draai, draai ik eerst een eind terug en dan weer opnieuw. Van speling heb je dan geen last.
Ik vind de Schaller mechanieken nauwkeuriger stemmen. Mijn sperzels hebben een 12:1 overbrenging en mijn schallers een 16:1 overbrenging, wat voor mijn gevoel nauwkeuriger stemt.
Verder vind ik het locking schroef asje bij de Schallers comfortabeler, zoals gezegd is die bij de Sperzel tuners wat dun.

Van Gotoh ken ik vwb locking tuners alleen de Magnum Lock. Ben ik niet kapot van. Onhandig met dat gleufje aan de voorkant waar je een €0,02 muntje in moet steken wat je nooit bij je hebt.



Ook hier een tevreden Sperzel gebruiker, heb nu al een paar jaar een setje op m'n Epiphone LP Custom zitten, ben er blijer mee dan met de Schallers die op m'n PRS SE zitten, die zijn niet helemaal 100%.

Ik heb 5 gitaren met Schaller mechanieken, waaronder 4 met locking mechanieken, en heb nog nooit problemen gehad. Zit er onderling zo veel kwaliteitsverschil wellicht?

RS-Rik
12 december 2012, 18:49
Als die nepperts niet staggered zijn is dat een groot voordeel. Het gaat namelijk om een hals met een hoek.

Voelen die een beetje zwaar en "kwalitatief" aan? De gitaar is niet voor mezelf en ik lever liever geen brolmeuk af.


Wat Gotoh en Kluson (Kluson by Gotoh, je reguliere Gibson tuners) betreft, dit is in principe "goed" genoeg.

D3nnis
12 december 2012, 18:51
Staggered tuners icm een angled headstock is geen probleem, tenzij het om het uiterlijk gaat. Dan is het misschien minder netjes om die verschillende snaarhoeken te zien.

Johannes
12 december 2012, 19:01
Als die nepperts niet staggered zijn is dat een groot voordeel. Het gaat namelijk om een hals met een hoek.

Voelen die een beetje zwaar en "kwalitatief" aan? De gitaar is niet voor mezelf en ik lever liever geen brolmeuk af.


Wat Gotoh en Kluson (Kluson by Gotoh, je reguliere Gibson tuners) betreft, dit is in principe "goed" genoeg.

De merkloze dingen van tonefactory zijn niet staggerd, draaien zonder speling omhoog maar ook omlaag(!), 1:19 draai verhouding, echt geen blikken rommel. Gewoon bestellen en mocht je niet tevreden zijn dan kun je ze binnen 14 dagen terug sturen. Tonefactory is trouwens een erg goede en betrouwbare Nederlandse webwinkel (ask anyone here)

RS-Rik
12 december 2012, 23:18
Ik ga die bestellen dan. Mocht het niks zijn stuur ik ze terug. Tonefactory is bij me bekend trouwens :D

RS-Rik
14 december 2012, 12:53
Nog even een vraagje over die nep sperzels,

Hoe zitten de knopjes vast aan het asje? Bij veel tuners (iig Grover en Fender achtige dingen wel, Kluson NIET) zitten de knopjes met een schroefje op het asje. De verbinding tussen de knop en het asje is met een soort rechthoekje. Het asje is dus niet rond waardoor de draaiing wordt overgegeven.

Hoe zit dat bij die nepperts? Ook een schroefje (met demontabele/ inwisselbare knop dus) of gelijmd a la kluson?

Johannes
17 december 2012, 16:31
Met een schroefje en vierkant asje, het is het schaller/gotoh model.